Depositum ved kjøp av hifi

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
Er det utbredt at forhandlere krever depositum eller forskudd ved kjøp av dyrere hifi-utstyr, også når de allerede har bestilt x-antall av varene fra leverandør?
 

inselwind

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
1.942
Antall liker
10.533
Sted
Toten
Torget vurderinger
11
Eller en dyrere Sofa på et møbelsenter. Måtte betale 50% av totalsummen, noe jeg syntes er fair.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.202
Antall liker
8.965
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Tror det er en praksis som varierer veldig..
Kanskje litt uvanlig om det praktiseres med trofaste og gode kunder..
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
Ok, men hva om jeg henvender meg til en forhandler med ønske om å kjøpe en forsterker og forhandleren allerede har bestilt fem slike eksemplar som han venter inn, og som man da kanskje kan anta han har betalt for? Hva skulle hensikten med depositumet være da? For meg virker dette som en merkelig praksis.
 

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
354
Antall liker
230
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Normal praksis er vel at produsent/importør sender faktura på varene i etterkant, men det kommer vel an på likviditet, eller tidligere tillitsbrudd.
Tror hvis det var meg, at jeg ville tilbydd depositum på 5-20k alt etter prisen, samt en kontrakt som bandt meg til å dekke f.eks inntil 10% av salgssum/verdi dersom jeg trakk meg. (typ. depositumet)
Med 5 dyre forsterkere på vei(fra Japan?) er det surt dersom forhandleren forhåndsselger uten form for depositum /kontrakter, og ser behovet for å få opp 5 til, og når da folk som skulle ha forsterker til 100papp plutselig ikke svarer tlf eller ''fant seg noe annet''...
Så, jeg forstår forhandler, men vet jo ikke størrelse på forlangt depositum, så vet ikke om det bør regnes for som rimelig eller shady.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.021
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
10-20% er ganske vanlig etter min erfaring. Som @rellingsen sier, da vet forhandleren at du mener alvor. Du skal jo uansett ha den? Har jobbet i varehandel før, det er ikke uvanlig at noen sier de skal ha, så holder du av, men så er det bare tomme ord.

Samtidig så betaler du ikke alt på forhånd, så det er sikkerhet for deg også.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Ok, men hva om jeg henvender meg til en forhandler med ønske om å kjøpe en forsterker og forhandleren allerede har bestilt fem slike eksemplar som han venter inn, og som man da kanskje kan anta han har betalt for? Hva skulle hensikten med depositumet være da? For meg virker dette som en merkelig praksis.
Da hadde jeg spurt hvorfor. Hvis varen allerede er bestilt inn, hva er egentlig depositumet til?

Hadde hatt mer forståelse hvis det var snakk om en spesialbestilling som forhandler ikke ville foretatt om det ikke forelå en kundeordre.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Jeg synes det er fair at forhandler ber om 10% forskuddsbetaling hvis det er et produkt som koster noen kroner. Jeg tror butikkene ofte opplever at kundene trekker seg i siste liten, enten det er fordi de ikke har penger likevel, kjærringa går i lufta eller at kunden selv er et virrehue som aldri får bestemt seg eller ombestemmer seg flere ganger. Håper at forhandlere med erfaring kan komme på banen og informere litt rundt temaet.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
Skjønner heller ikke hensikten med depositum i dette tilfellet og liker det ikke. Men tydeligvis mener de fleste her at det er helt greit, så da er det vel også ganske utbredt og også svar på mitt spørsmål.
 
R

rr30629

Gjest
Jeg synes det er fair at forhandler ber om 10% forskuddsbetaling hvis det er et produkt som koster noen kroner. Jeg tror butikkene ofte opplever at kundene trekker seg i siste liten, enten det er fordi de ikke har penger likevel, kjærringa går i lufta eller at kunden selv er et virrehue som aldri får bestemt seg eller ombestemmer seg flere ganger. Håper at forhandlere med erfaring kan komme på banen og informere litt rundt temaet.
Andre veien da? Er det noen som har betalt depositum og opplevd at forhandleren surrer og ikke leverer varene? De kan vel være virrehuer de også? Eller?
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Andre veien da? Er det noen som har betalt depositum og opplevd at forhandleren surrer og ikke leverer varene? De kan vel være virrehuer de også? Eller?
Er mulig det, men jeg har mistanke om at en forhandler som er et virrehue ikke overlever så mange virr, men kundene kan jo holde på med virringa helt til de ligger i penalet.
 
R

rr30629

Gjest
Er mulig det, men jeg har mistanke om at en forhandler som er et virrehue ikke overlever så mange virr, men kundene kan jo holde på med virringa helt til de ligger i penalet.
Nå har det vel også vært forhandlere som virret helt til de entret penalet...
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.112
Antall liker
6.487
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Hvis det er varer man lagerfører et begrenset antall av, så er vel dette en vanlig måte å reservere eller holde av og unngå at man sperrer salg til andre kunder og så plutselig skal du ikke ha det likevel.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Nå har det vel også vært forhandlere som virret helt til de entret penalet...
Men kan vi være enige om at det er flere kunder som virrer enn det er forhandlere som virrer ? Et enkelt ja eller nei duger for meg.
 

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
354
Antall liker
230
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Andre veien da? Er det noen som har betalt depositum og opplevd at forhandleren surrer og ikke leverer varene? De kan vel være virrehuer de også? Eller?
Har du opplevd at en forhandler ikke har gjort opp for seg?
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
275
Sted
Tranby
Enig med trådstarter her, man bør kanskje få ekstra rabatt ved forhåndsbetaling og bestilling. Vanlig når man kjøper sykkel, men da er det før bestilling et sendt.
 

teerex

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
51
Antall liker
40
Sted
Harstad
Jeg forhåndsbestilte en bil i mars 2019. Ser ut som den kan komme i 2022. Betalte 15.000 i depositum :)
I mellomtiden har det vært solide prisøkninger, men ikke med tilbakevirkende kraft.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Har aldri betalt depositum for noe som helst. Engang bestillte jeg Norges minst solgte bil. Det var i 92. Kun ett eksamplar av bilmodellen ble solgt det året. Betalte selvfølgelig ikke depositum......
 

teerex

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
51
Antall liker
40
Sted
Harstad
Har aldri betalt depositum for noe som helst. Engang bestillte jeg Norges minst solgte bil. Det var i 92. Kun ett eksamplar av bilmodellen ble solgt det året. Betalte selvfølgelig ikke depositum......
Nå ble vi litt nysgjerrig her. En veldig sjelden, sær eller dyr bil. Eller alt på en gang? :)
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Er det noen her som har greid å kjøpe leilighet som ikke er bygd enda uten å betale minst 10 % forskudd? Eller reoler fra Montana; eller dyre sofaer som må spesialbestilles; eller...........
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
Er det noen her som har greid å kjøpe leilighet som ikke er bygd enda uten å betale minst 10 % forskudd? Eller reoler fra Montana; eller dyre sofaer som må spesialbestilles; eller...........
Var vel ikke akkurat slike spesielle varer som var mitt utgangspunkt da jeg startet tråden og heller ikke snakk om en spesialbestilling bare til meg, men heller at jeg meldte interesse for en vare som allerede var bestilt inn i flere eksemplar og kanskje allerede betalt og snart underveis fra leverandør. I eksemplene du trekker fram syns jeg forskudd/depositum virker mer forståelig.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Er det noen her som har greid å kjøpe leilighet som ikke er bygd enda uten å betale minst 10 % forskudd? Eller reoler fra Montana; eller dyre sofaer som må spesialbestilles; eller...........
Ikke leilighet, men et hus.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Var vel ikke akkurat slike spesielle varer som var mitt utgangspunkt da jeg startet tråden og heller ikke snakk om en spesialbestilling bare til meg, men heller at jeg meldte interesse for en vare som allerede var bestilt inn i flere eksemplar og kanskje allerede betalt og snart underveis fra leverandør. I eksemplene du trekker fram syns jeg forskudd/depositum virker mer forståelig.
Einig med deg. Depositum betalast når det er snakk om store, dyre kjøp. Skal du få produsert noko kostbart som ikkje er lagervare hos korkje detaljist eller produsent, er vel dette greitt.
Elles er det fleire som let kjøparen få låne produkt for å prøve dei ut heime mot depositum.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
Einig med deg. Depositum betalast når det er snakk om store, dyre kjøp. Skal du få produsert noko kostbart som ikkje er lagervare hos korkje detaljist eller produsent, er vel dette greitt.
Elles er det fleire som let kjøparen få låne produkt for å prøve dei ut heime mot depositum.
Hjemlån mot depositum syns jeg er helt greit, men det er også noe helt annet enn å betale depositum på en vare forhandleren allerede har bestilt før jeg kom inn i bildet. Uansett, dette kravet om depositum har gjort at jeg velger å droppe hele prosjektet og heller satse på noe annet hos en annen forhandler.
 

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.056
Antall liker
2.521
Hvis du betaler depositum til en av disse promperomsforhandlerne(de aller fleste er veldig små) og de skulle gå konk så er pengene tapt. Jeg hadde aldri gjort det.
 
  • Liker
Reaksjoner: TGB

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Tror det er en praksis som varierer veldig..
Kanskje litt uvanlig om det praktiseres med trofaste og gode kunder..
Har kun blitt krevd for depositum av mindre seriøse ukjente bedrifter (forsøk på svindel?) I utgangspunktet ikke noe problem med depositum så lenge det er etablert bedrift som er kjent. Driver noen fra gutterommet og krever depositum så kjøper jeg ikke. De etablerte og kjente bedriftene har jeg aldri blitt krevd depositum fra uansett kjøpesum.

Om forhandler er ukjent og ikke etablert så tar jeg direkte kontakt med fabrikk og får kjøpt direkte heller (forklarer situasjonen, og møter alltid forståelse).
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.202
Antall liker
8.965
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Har kun blitt krevd for depositum av mindre seriøse ukjente bedrifter (forsøk på svindel?) I utgangspunktet ikke noe problem med depositum så lenge det er etablert bedrift som er kjent. Driver noen fra gutterommet og krever depositum så kjøper jeg ikke. De etablerte og kjente bedriftene har jeg aldri blitt krevd depositum fra uansett kjøpesum.

Om forhandler er ukjent og ikke etablert så tar jeg direkte kontakt med fabrikk og får kjøpt direkte heller (forklarer situasjonen, og møter alltid forståelse).
Har vært borti mange ulike praksiser fra både små og veldig store firma i Norge..
Samme kan sies om muligheten til hjemmedemo osv.

En ting jeg i allefall kan si er at Terje hos audio aktøren og Gjallarhorn står i en egen klasse når det gjelder det meste :)
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.933
Antall liker
747
Hvis du betaler depositum til en av disse promperomsforhandlerne(de aller fleste er veldig små) og de skulle gå konk så er pengene tapt. Jeg hadde aldri gjort det.
Jeg betalte forskudd på en bestilling hos Soundgarden Spaceworld engang og tenkte at det er vel trygt. Heldigvis rakk jeg å få varene bare noen uker før de gikk konk!
 

skranglefant

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.11.2015
Innlegg
2.634
Antall liker
4.245
Sted
Bartistan
Er det noen her som har greid å kjøpe leilighet som ikke er bygd enda uten å betale minst 10 % forskudd? Eller reoler fra Montana; eller dyre sofaer som må spesialbestilles; eller...........
Ikke hifi, men jeg dro på meg en vulgærsofa fra Bolia som måtte bygges på bestilling.
Null depositum der.
 

skranglefant

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.11.2015
Innlegg
2.634
Antall liker
4.245
Sted
Bartistan
^ Dét kan ikke jeg lyge på meg.
Jeg har blitt fortalt gjentatte ganger at jeg har 'snille øyne' på både norsk og svensk, men det de egentlig ser er bare at jeg er trøtt og sliten, og at jeg sægger :p
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.032
Antall liker
7.631
Sted
Oslo
^ Dét kan ikke jeg lyge på meg.
Jeg har blitt fortalt gjentatte ganger at jeg har 'snille øyne' på både norsk og svensk, men det de egentlig ser er bare at jeg er trøtt og sliten, og at jeg sægger :p
Kanskje eneste fordelen med insomnia
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.172
Antall liker
34.558
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Kan ha noe med kulturen i produktene også. Jeg har aldri opplevd depositum i mitt yrke, enten det er snakk om billige pianoer til 40.000,- eller flygler til 1.8m.
 
Topp Bunn