Densen De Magic

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.070
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Er det andre enn meg som bruker Densen sin De Magic disc og kan fortelle om sine inntrykk ?

mvh
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Jeg har en og bruker den innimellom. Kan ikke si at jeg synes å høre noen særlig forskjell på før og etter.
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.070
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Det er ikke lett å høre forskjell, men hos meg synes jeg bassen blir noe "tyngre" samt noe bedre oppløsning generelt.

Må innrømme at det er lenge siden jeg har brukt denne cdèn, derfor ble jeg litt overrasket over det jeg hørte nå i kveld. Kommer til å bruke den en gang pr, mnd for å høre om inntrykket jeg fikk nå gjentas neste gang, eller om det er dagsformen som spiller meg et puss. :)

mvh
 
C

cosmos

Gjest
lurer på om det er de 3minuttene med forferdelig during jeg. det meste låter pent etter det ;D
har en liggende, ikke brukt på årevis. kanskje jeg skal gi den en sjanse til ;)
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Bruker den 1 gang i uka! Synes lydbildet roer seg og detaljene trer bedre frem. Dess lengre tid imellom dess større er effekten.

Billig og effektivt tweak som fungerer!
 
B

bamsemann

Gjest
Lydbildet roer seg helt klart, virker litt som om ting går saktere, det er mindre stressa..

Brukte den en del før, men det er lenge siden nå..

bamsemann.. :)
 
S

Simplistic

Gjest
Jeg merker stor forskjell. Klarhet og dybde. Er vel avhengig av anlegget man har. Er ikke alle anlegg som har problemer med "magnetisk interferens" eller hva de kaller det. Har hjemmemekk selv, så det kan jo ha noe med saken å gjøre...
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Kjekk å bruke til "innbrenning" av nytt utstyr.
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
Innbrenning--- vil det si at du merker forskjell i løpet av de første 50 timene dersom du bruker denne? jeg har selv brukt de magic siden den kom på markedet, men aldri slik du indikerer. jeg synes ellers den virker bra. bruker å kjøre den 2 ganger etter hverandre på rimelig volum.
jakr
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Hører ingen forskjell før og etter med DENSEN.

Men med Furetech avmagnetiseringsmaskin for CD skjer der noe. I alle fall småting. Men det er jo alle de småtingene til sammen som hjelper oss på rett vei....

Samleren
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.551
Antall liker
2.734
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
hos meg gir Densenskiva at bassen strammes litt opp, samtidig som holografien blir en anelse bedre/mer gjennomsiktig. Mellomtonen strammes opp a la bassen, men ikke like markant.
Samlet gjør dette at plassering av musikanter og instrumenter lir mer tydelig plassert i lydbildet
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Gjorda nettopp en test med denne skiva nå. Spilte først en låt før jeg kjørte De Magic CD'en to ganger. Synes lydbildet ble klarere/åpnere samt at bassen ble strammet opp. Skal kjøre denne litt oftere framover...
 

Vedlegg

T

theStig

Gjest
Har den. Øra mine oppfatter ALT annerledes etter å ha lidd meg gjennom denne grusomme lyden.....
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.824
Antall liker
718
Torget vurderinger
4
Bruker den selv og er enig at lydbildet roer seg litt etter denne. Pleier å kjøre den 3-5 ganger når jeg først bruker den.
Og til de som tror det er "ulyden" som gjør at lyden blir bedre etterpå; stikk ut mens helvette pågår ;D
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.754
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Brukte denne jevnlig før, men jeg synes at musikken mister litt av sjela og blir litt mer analytisk. Enig i at bassen blir fastere, og at det blir litt mer detaljer..
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.070
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Det virker som denne Densen cdèn har noe for seg.

Alle utenom "samleren" mener at lyden blir til det bedre etter en omgang eller to med denne.

Legger merke til at "samleren" har rør hele veien i sitt oppsett, og kanskje dette er en grunn til at han ikke merker noen forskjell ?

mvh
 

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.943
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Har den. Øra mine oppfatter ALT annerledes etter å ha lidd meg gjennom denne grusomme lyden.....
Denne gir vel ikke et positivt inntrykk.... :)
 
T

theStig

Gjest
Jepp. Testa den igjen i dag. Synes ikke jeg merka noen forskjell. Jeg gjorde det før, men hvorfor da, og ikke nå?
 
T

theStig

Gjest
Vanskelig å unngå.. men en kan jo gå utendørs, og ta med seg fjernkontrollen til CD-spillern... mulig det funker.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har bare High Fidelity sin demoutgave. Min bruk av denne har hatt et leit og skremmende sammenfall med produkter som har sluttet å virke (en Audolab 8000A og en Thule CD 150B). Det er selvølgelig ikke nok til å gi noen særlig statistisk signifikans, men jeg bruker den ikke igjen...
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Sitt ikke å HØR på demagnetiseringen da folkens !!!
Makan !

Hei!
Det er da ikke noe stort problem å være tilstede mens den spiller.
3 minutter :eek: herregud er dere pyser?
En kan (imo) samtidig få sjekket andre ting, bl.a. om en sitter i rimelig god "sweetspot" i løpet av de tre minuttenee så er der en ganske høy intens tone (frekvens) som for meg blir så godt som borte når jeg sitter "helt" i sweetspot og som dukker opp så fort jeg snur litt på hodet.
Det er mulig dette var med mine forrige høyttalere (Patos SymphonyIII amt) og eventuelle fasefeil ved de? Ikke veit jeg.
Det er fortsatt ikke snakk om (vanligvis) dramatiske lydforskjeller (j.før. kabelforskjeller), men de er imo. tydelige nok dersom det er lang nok "brukertid" av anlegget mellom bruken av f.eks. Densenskiva o.l.
Slik fil finnes også på XLO refrence Recordings sin test og burn-in cd.
Samt at Gryphon har en innretning for slikt (bruk) og også PS Audio har impletert noemed samme funksjonalitet på sin siste oppgraderingschip for powerplant (samt nyere versjon av samme) og det er sikkert flere som har noe liknende uten at jeg er klar over disse.
Det jeg vet er at Densen på en måte bygde denne "prosessen" inn i sine cdspillere slik at den samme funksjon "trådde" i kraft hver gang en åpnet/lukket cdskuffen.

Tweakman gikk jo nærmest av skaftet p.g.a. denne funksjonen/virkningen for en tid tilbake hvorpå jeg gjorde et forsøk på å dempe "forventningene", da det etter min mening/erfaring ikke er en enorm forandring som skjer.
For mitt vedkommende har vel min største forandring vært da jeg første gang fikk denne cden (av Siljesen sjøl, fordi jeg da nettopp hadde kjøpt Densen DM 10) og kom hjem for å teste den på mitt daværende (ved siden av Densen og annet) Denonanlegg og startet med musikk jeg kjente (reggae med Bob Marley) først med anlegget brukt over en del år uten slik behandling og deretter med "behandling" av nevnte Densenskive.
Forskjellen var tydelig merkbar, noe jeg også ved senere anledninger og andre anlegg/komponenter har merket om enn ikke like tydelige.
Det siste KAN ha sammenheng med at det ikke lenger går år mellom hver gang jeg "koser" meg med Densenskiva.
Noen ganger kan det gå opp til et par måneder og jeg mener jeg da merker forskjell.

Mvh.KW
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.754
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Legger merke til at "samleren" har rør hele veien i sitt oppsett, og kanskje dette er en grun n til at han ikke merker noen forskjell ?

mvh
Jeg har også prøvd den på rør, med nesten litt forvrengningsaktig resultat..
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hva gjør egentlig denne saken da?
Fortell

Hei!
Hva den (eventuelt Densen de Magic cden gjør ) kan nok ikke jeg forklare.
Det er så langt jeg tror jeg har forstått noe med frekvenser (omvendte sinuskurver?) å gjøre (her kan det nok være skikkelig skivebom, men du får ta det som det er) og det skal visstnok sitte /være innebygd noe liknende i forbindelse med dataskjermer (som trår i kraft ved av og på slåing)
Hvordan sletter man f.eks. en disk hurtig og greit ( i en jafs) er ikke det også med noen frekvenspåvirkning ( i forhold til netfrekvensen) av et eller annet slag?
Dårlig forsøk , men dog et forsøk ;D
Det er som med annet liknende; Det virker dersom du tror muligheten er tilstede for at det skal virke, men ikke i motsatt fall ::)
Uansett så koster denne cdskiva ca. 300.- og det blir vel ingen ruinert av. Har du egentlig "råd" til å la være? ;D
Har man dårlig med gryn så går det vel an å "brenne" denne som andre skiver, jeg tror ikke den har Copycontroll! ;D

PS Audio har åpent (og ærlig) gått ut med at de egentlig ikke kan forklare hva som skjer, men de har likevel "implettert" en liknende funksjon på sine senere modeller av Powerplant, da de bestemt mener at det fungerer.
Det siste er også noe de som har disse modellene av Poewerplant mener, jeg har ikke denne siste oppgraderingen.

Mvh.KW
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg tror vel det dreier seg om en sinuskurve som gradvis avtar i nivå, tilsvarende Gryphon Excorcist. Var det Ivar Løkken som beskrev denne i en tidligere tråd? Dette er vel en grei og akseptert metode som brukes til å avmagnetisere magnetbånd og annet. Om det skal ha noen effekt på stereoen er vel heller et spørsmål om hvorvidt anlegget blir magnetsisert i bruk, og om dette har noen betydning for lyden. Jeg vet ikke.
 
T

theStig

Gjest
De som påstås skjer, en regulær degaussing av signalkjeden, likt det som skjer med en bilderørsskjerm ved påslag. Det skal altså avmagnetisere signalkjeden. Problemet er bare at signalkjeden som regel IKKE inneholder noe som lar seg magnetisere.... Det er kun jern (Fe) som kan magnetiseres. En typisk signalkjede har ikke mye jern i seg akkurat, det er mest kobber, aluminum, silisium.

Signalet i seg selv er flere sinus-kurver med lineært fallende amplitude, akkurat samme type signal som brukes til avmagnetisering av bildeskjermer.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Se her ja, da var jeg ikke helt på jordet i mitt forsøk på forklaring (om enn kanskje dårlig ordlagt ::) )
Det jeg (også) mener å ha fått med meg er at (selve) kretsene i de forskjellige komponentene, blir påvirket (avmagnetisert) positivt.
Mvh.KW

Anbefaler forøvrig Tempranillo, Riscal(1860) (2004) rødvin, alldeles nydelig og billig rødvin fra Spania ;D
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
På baksiden av min DeMagic står følgende:

"The DeMagic cleans the enitre signal path of magnetism which has been built up during playback, due to DC leakage and other influences on all the parts used in the audio components. This magnetism results in magnetic introduced distortion, where magnetic fields distrort the audio signal."

Rett og slett avmagnetisering, ved hjelp av stygge lyder!
 

Bulter

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2003
Innlegg
1.658
Antall liker
3.082
Min bruk av denne har hatt et leit og skremmende sammenfall med produkter som har sluttet å virke (en Audolab 8000A og en Thule CD 150B). Det er selvølgelig ikke nok til å gi noen særlig statistisk signifikans, men jeg bruker den ikke igjen...
Jeg har også vært skeptisk til den, etter at det gikk et utgangsrør som kunne ha sammenheng med Densen-plata.
I likhet med Samleren hører jeg ikke noen forskjell, men jeg har altså rør-utstyr.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.267
Antall liker
3.286
Torget vurderinger
49
Har også denne ,men har ikke brukt den på ......hm sikkert et år ,så den har ikke gjort volsomt inntrykk på meg ;D .Brukte den jevnlig tidligere ,men mulig bare pga fg faktoren .

Har også XLO test og burnin cd ,her er det både demagnetizing sweep(ala Densen) og demagnetizing fade . På Xlo cd'en varer sweepet bare 57sek ,så pinelsen forkortes :) Spillte denne for en kompis som ikke er audiofil når den var nyinnkjøpt ,han ville le seg skakk .Hadde jeg virkelig betalt 200spenn for en cd med nesten bare ulyder ;D

Tror foresten virkningen er best hvis du er tilstede og spiller høyt ,så blir det mellom øra også avmagnetisert 8)
 
Topp Bunn