Denon DP-300F hvor bra kan den bli med ny PU?

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg har gått med planer om å skaffe meg platespiller i kanskje 3 år nå uten å klare å bestemme meg for hva jeg skal kjøpe. Og nå er saken at jeg fikk en Denon DP-300F i bursdagsgave av foreldrene mine i forrige uke.

DENON DP-300F Platespiller | Hi-Fi Klubben

Den ble også testet i Lyd&Bilde med litt lunkent resultat.
Denon DP-300F | Lyd & Bilde

Dette er ærlig talt neppe en spiller jeg ville valgt selv, men til bursdagsgave å være så syns jeg det er ganske råflott, så jeg syns kanskje det er litt kjipt å bytte den da det kanskje kan signalisere at gaven ikke var bra nok. I tilegg hadde det vært digg å endelig få en bruksklar spiller i hus etter å ha trøkka rundt så lenge uten å komme noen vei.
Så det jeg tenker på er hvilket potensiale det går an å hente ut av denne spilleren ved å bytte PU? Ser at den bl.a. har blitt solgt med Ortofon 2M RED hos Needledoctor, men lurer på om det er noe å hente på å gå opp til f.eks. BRONZE eller BLACK. Eventuellt andre PU'er som kan gjøre en anstendig jobb og løfte ytelsen her, eller er det bare håpløst å få respektabel lyd fra denne? Jeg hører en del på metal hvor det skjer en del samtidig, både thrash, death, industrial, og diverse andre ting med raskt tempo, taktskifter, og doble basstrommer.
 

cerwin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2009
Innlegg
215
Antall liker
29
Sted
TELEMARK
Hei.
Flott spiller det.Jeg har hørt denne hos en kamerat,som hadde canton og hegel,på sin platespiller brukte han en AT-95,og jeg synes det låt riktig så bra,kanskje ikke akkurat en voldsom oppgradering men,det låt nå iallefall veldig bra med den synes jeg. Lykke til med ditt pick up valg uansett :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg har lest litt på nettet, og det ser ut som det er flere som mener AT sine PU'er passer bra. Takk for svar. :)

Men det jeg lurer litt på er hvor bra det kan bli med en god PU, hvis jeg drar den litt lenger og monterer på f.eks. Ortofon 2M Bronze eller Black, eller får tak i f.feks. en Shure V15 III (hvis den passer?) eller noe annet gromt. Ofte så hevdes det jo at mesteparten av godlyden kommer fra PU'en. Så det jeg er nysgjerrig på er hvor mye bedre det kan bli med en ordentlig god PU. Saken er at jeg må bestemme meg for om jeg skal beholde eller bytte spilleren, og hvis begrensningene er veldig tydelige og kommer fram med en gang så kan jeg like gjerne bytte først som sist. Hvis det er en del å gå på her med tanke på oppgraderinger så hadde det vært fint å bare slå seg til ro med denne spilleren inntil videre. Ser bl.a. at noen mener den ikke takler å spille så veldig høyt p.g.a. feedback, og at den har litt dårlig kontroll på komplekse lydbilder. Vil det bedre seg med en bedre PU?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Prøver en gang til:

Hvor stor er lydforskjellen på drivverket i en spiller som denne Denon'en, og opp til en Rega, Clearadio eller VPI Traveler i ca. 10.000,- kroners klassen? Vil det være natt og dag selv om det billige drivverket får en god PU, og eventuelt et godt RIAA trinn? Jeg skjønner at en spiller som dette aldri vil kunne bli helt top notch, men må man ha et dyrt drivverk for at vinyl skal kunne konkurrere med en god cd spiller som f.eks. EMC1-UP?
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.145
Antall liker
2.691
Sted
Kongsberg
Hei.

Ikke lett med gaver som man aller helst vil bytte, men ikke kan på grunn av husfreden. :)

Men jeg tror du kan få ganske mye ut av denne spilleren med noen små grep. Etter min erfaring
så er det pickupen og RIAAen som har størst innflydelse på lyden. Dette gjør at det finnes et stort
forbedringspotensiale, men selvfølgelig blir spilleren aldri bedre enn de svakeste ledd; drivverk og
arm (mao. spilleren). Med en god pickup og RIAA på plass - kan du alltids oppgradere spilleren om
noen år - uten å fornærme noen. :cool:

-

Når det gjelder pickup, må du finne deg en myk en (medium - high complianse) - som passer armen.
Ortofon 2M Bronce, Ortofon 2M Black og Sound Smith Carmen er blant de beste alternativene du
finner nye i dag. Shure (V15 eller V75) er utmerkede alternativ om du handler brukt (og bytter nål).

Det ser ut som pickupen som står på som standard - er laget av Audio Technica så dette er sann-
synligvis en nær slektning av AT-95E (kanskje kan du til og med bytte nål).

Ved hjelp av denne kan du finne hvordan klangkarakteren er i arm og verk;
- Finner du lyden balansert klangmessig er 2M Bronce den du bør gå for.
- Er lyden mørk, velger du 2M Black.
- Er lyden lys, velger du Carmen (eller Shure).

Alle pickupene jeg nevner vil øke oppløsning (detaljnivået), bredde på lydbilde og dynamikken, men
vil ha forskjellige fortrinn. 2M Black vil spore klart best og gi deg mest detaljer. Carmen vil gi deg mest
dynamikk. 2M Bronce litt mindre av alt i sammenligning med disse to, men vil være mange nivåer bedre
enn originalpickupen.

-

For å få fullt utbytte av pickupene må du også ha en god RIAA. Den innebygde RIAAen (som kan by-
passes) kan sikkert brukes i en overgangsperiode, men her er det helt sikkert et stort forbedrings-
potensiale. Siden alle pickupene nevnt her (og i praksis de aller fleste myke pickuper) har et høyt
utgangsnivå holder det med en MM RIAA. Da må Graham Slee ERA V og Reflex M være de første
kandidatene på lista di. Fantastiske RIAAer til prisen. Blir disse for dyre, er de "vanlige mistenkte";
Musical Fidelity V90LP-S og Cambridge 651P et greit sted å begynne.

Om du allerede nå vet at du skal bytte både pickup og RIAA, kan det være lurt å begynne med RIAAen
(som sannsynligvis vil endre klangkarakteren på spilleren), for deretter å velge pickup ut fra klang-
karakter - som beskrevet tidligere.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Takk for meget utfyllende og godt svar, akkurat det jeg ønsket meg!

Er helt klart litt kinkig med hvordan man skal håndtere velmente, forholdsvis dyre gaver, som allikevel ikke heeelt treffer blink, ja. :)

Det er godt å få beroliget nevrosene litt angående potensialet på denne spilleren, og få bekreftet at den kan brukes noen år uten å være noen lydmessig katastrofe, bare den får ny PU og RIAA. Vanskelig å finne noe vettugt på nettet om denne, siden preferansene til de som skriver om den ser ut til å sprike veldig. Men ser ikke ut som det er så mange high-endere som bruker den, forståelig nok.

Det jeg er redd for lydmessig, er at den lette tallerkenen av aluminium og de mange plastdelene i chassiset og mekanikken skal være dynamikkdrepere og gi en tam, uengasjerende lyd uten snert og rytme. Men hvis mye allikevel sitter i PU'en så er det kanskje allikevel en helt grei begynnelse på vinylkarrieren min. Eller rettere sagt comeback, jeg hadde jo en Pioneer PL-12 eller noe sånt som fjortis, som var arvegods den gangen.

Skjønte ikke helt hvordan jeg skulle finne klangbalansen i drivverk og arm utfra den originale pick-upen, men jeg likte den konkrete listen over alternativer.
Stemmer at det er en AT som sitter der, visstnok en budsjettmodell som heter 360 eller 3600.
I utgangspunktet hadde jeg mest lyst på Ortofon 2M Black, siden den har fått veldig gode omtaler nesten overalt (bortsett fra noen her inne som hatet den), men Soundsmith Carmen høres også fristende ut hvis det er dynamikksjefen blant PU'er i prisklassen. Litt av grunnen til å begynne med vinyl er jo nettopp et håp om bedre dynamikk enn det man får fra mange re-mastrede og komprimerte cd'er. Er kanskje litt drøyt med pick-up til 4-5 tusen på en spiller til 3500,- men som du sier kan jeg jo beholde den og overføre til ny spiller når den tid kommer. Det blir isåfall en dyr gave hvis jeg skal ha RIAA også. :cool:
Heller en del mot å beholde denne spilleren nå, siden jeg uansett ikke har budsjett til å handle drømmespilleren før om en god stund fram i tid. Så kommer nok til å bruke den "as is" med både påmontert pick-up og innebygd forsterker en stund framover. Får se om jeg ikke tar sjansen på å sprette esken i kveld og prøve å montere den. Må vel ha meg en sånn alignemnent disc og pick-up vekt også da, etterhvert. Og platevasker. Og vegghylle. :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
En liten oppdatering:

Bestemte meg for å beholde spilleren under tanken om at den kan oppgraderes, og at det ville være en rimelig introduksjon til vinylmediet for å teste om dette har noe for seg. Og etter å ha spilt en håndfull plater den siste uka så er jeg åpen for at det her kan være noe å utforske videre.

Var uheldig med den første skiva jeg spilte, som var en 180 grams Black Sabbath pressing fra Rhino. Har fått opplyst fra folk i platebutikk at dette selskapet har et langt synderegister med dårlig kvalitet på utgivelsene sine.
Prøvde så litt diverse, og etter at pick-upen har blitt litt mer innspilt antar jeg, så er det tydelig at vinylmediet har visse kvaliteter som ikke er like framtredende på cd-avspilling hjemme hos meg. Snakker da om mellomtone, og oppløsning, samt fravær av forvrengning her. Noe av det beste jeg vet er å få gjenngitt vrengte gitarer mest mulig tydelig så jeg kan analysere vrenglyden og den servert i all sin gloriøse prakt. Jeg er nok en vrenglyd-feinschmecker, og digger måten dette blir gjengitt på med vinyl.
Det er så klart andre ting som tiltaler, men mellomtonen er nok først og fremst det som skiller seg positivt ut så langt. Ser fram til å oppgradere PU og RIAA på sikt, og finne ut mer om hvilke begrensninger og muligheter som ligger hvor i avspillingskjeden. Ser ikke bort fra at det må noe rørbasert inn i anlegget heller etterhvert. Horn, vinyl, og rør virker som en vettug kombinasjon iallfall.
 
Topp Bunn