Denon DL 103SA

oyvindth

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.07.2006
Antall liker
1
Sted
Moss
Noen her som har kjennskap til denne pick up fra Denon. Vil denne kunne funke på en Linn Basik med Basik arm??
Kjenner lite til denne selv og den er jo ganske ny...

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.453
Torget vurderinger
11
Jeg kjenner pickupen, men ikke armen, så det er vanskelig å si noe sikkert mht. matching. Denon 103 har ord på seg for å trives best i mellomtunge til tyngre armer og det spørs vel om denne Linn blir i letteste laget. Jeg ville trolig uansett ikke valgt en så kostbar pickup til den armen. Om du ønsker å prøve Denon 103, som jeg vurderer som et godt kjøp, tror jeg 103R vil være mer enn god nok.

Mvh.
Ketil

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Du vil få ein resonansfrekvens på ca 16Hz med ein middelmåleg tonearm.
Skulle du få dette til å låte bra er det ein sensasjon!
Vil tilrå ein annan bruk av midlane. Linn utstyrte desse armane med ein MM-serie produsert av Audio Technica og det nærmaste ein kjem desse pu'ane i dag er AT95E.
Lykke til med prosjektet.
MVH

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
Johs skrev:
Du vil få ein resonansfrekvens på ca 16Hz med ein middelmåleg tonearm.
Skulle du få dette til å låte bra er det ein sensasjon!
Vil tilrå ein annan bruk av midlane. Linn utstyrte desse armane med ein MM-serie produsert av Audio Technica og det nærmaste ein kjem desse pu'ane i dag er AT95E.
Lykke til med prosjektet.
MVH
Da kan det jo hende at AT440MLa kan være aktuell...? Den spiller forrykende godt i min Pro-ject 8.6 arm.. :)

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Jeg for min del tipper DL-103SA vil fungere helt ypperlig i en Linn Basik arm (hvilken utgave?). 103R fungerte svært fint i min arm med effektiv masse på 11g. Selv om compliance er oppgitt til 5 må en ta i betraktning at i Japan oppgis denne vanligvis ved 100Hz og må ganges med ca. 2 for å få "riktig" verdi i forhold til utregning av resonans. Dette er den største grunnen til at 103-serien har fått det ryktet den har i forhold til matching med arm.

Om jeg antar at det er snakk om en Basik LVX f.eks, med en masse på 12.5g, skulle korrekt resonansfrekvens bli ca. 10.7Hz. Er det en LVV på 13.5g blir den 10.5Hz. Begge skulle fungere helt ypperlig. Om så en DL-103SA er verdt 3x prisen av en 103R er en helt annen sak....

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
må en ta i betraktning at i Japan oppgis denne vanligvis ved 100Hz og må ganges med ca. 2 for å få "riktig" verdi i forhold til utregning av resonans.
Dette må du forklare nærmare!
Eg har sett anbefalingar om å rekne med at stivheten på opphenget må reknast med å vere "litt høgare"
når den er oppgitt ved 100 Hz. Det er stivheten ved 10 Hz vi treng for å kunne rekne ut resonansfrekvens.
Det er muleg du kan gange med 2 i enkelte tilfeller men den egentlege stivheten kan du ikkje vite uten å måle.
Ein god indikator for kor stivt opphenget er, er å ta i betrakning den vekta elementet er oppgitt å skulle gå med. Denon 103 skal typisk ha 2,5g som er høgt, alså eit ekstremt stivt oppheng og mykje energi tilbake til armen. 1 gram er typisk for eit mjukt oppheng og mindre energi tilbake til armen (shureV15 og sme lll).
Uansett gjer Denon 103 mykje energi tilbaket til armen som det skal gode lager til for å takle i tilegg til korekt masse.
Det var av trådstartar nemt at det var snakk om ein Linn Basik platespelar med Basik arm. Dette er ein for ny kombo til det er snakk om ur-Basiken men om den seinare utgåva med bein arm og 10g efektiv masse. Denne armen har verken lager eller masse til å takle ein Denon 103.

Det gler meg at at du, Lille_Adam har fått til eit oppsett som gjer deg godlyd men eg syns du burde vere litt forsiktigare med å anbefale folk, som søker grunleggande råd, løysingar som ligg så langt utanfor fasiten. :-\

Har sjølv hatt ein Linn Basik TT med ein Basik+ arm . Prøvde riktignok aldri å henge ein Denon 103 opp i den, men både Denon 304 og 305 vart prøvd. 304 gav ein meget dårleg resultat, 305 ikkje fult så dårleg men ikkje noko å rope hura for. Ortofon mc25fl synte heller ikkje sit fulle potensiale, men ein Goldring 1042 spelte så det gnistra. ;)
MVH

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
hifinisse skrev:
Noen her som har kjennskap til denne pick up fra Denon. Vil denne kunne funke på en Linn Basik med Basik arm??
Kjenner lite til denne selv og den er jo ganske ny...
Denon pu'er passer generelt svært dårlig i Linn armer, de gir vanligvis en begredelig lyd der i mine ører. Total mismatch. Har ikke hørt 103SA i Basik dog, men mc'er allikevel generelt er normalt overhodet ikke egnet i Basik arm. Imo. Du bør nok gjøre som også andre her sier, velge deg en god MM istedet.

Mvh Vidar P

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
598
Torget vurderinger
2
Lille_Adam skrev:
Jeg for min del tipper DL-103SA vil fungere helt ypperlig i en Linn Basik arm (hvilken utgave?). 103R fungerte svært fint i min arm med effektiv masse på 11g. Selv om compliance er oppgitt til 5 må en ta i betraktning at i Japan oppgis denne vanligvis ved 100Hz og må ganges med ca. 2 for å få "riktig" verdi i forhold til utregning av resonans. Dette er den største grunnen til at 103-serien har fått det ryktet den har i forhold til matching med arm.

Om jeg antar at det er snakk om en Basik LVX f.eks, med en masse på 12.5g, skulle korrekt resonansfrekvens bli ca. 10.7Hz. Er det en LVV på 13.5g blir den 10.5Hz. Begge skulle fungere helt ypperlig. Om så en DL-103SA er verdt 3x prisen av en 103R er en helt annen sak....
Og 103R passer tydeligvis veldig bra i min PROJECT 9-arm,spiller veldig bra,har ingen ting å utsette.Har også kjørt resonanstestene på HifiNews-testplata,landet på 10-11Hz ;D. Aner ikkje armmassen på den,9c har 9,5gram..Den spilte godt i Helius Scorpio også,skjønner egentlig de matchingproblemene det snakkes om.I helga skal den testes i en 9c-arm på en RPM9,litt spent på resultatene der..
mvh Filip

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
F.E. skrev:
I helga skal den testes i en 9c-arm på en RPM9,litt spent på resultatene der..
mvh Filip
Hei
Har en RPM9 med 9c arm på. Prøvde den vanlige DL-103 på denne.
Hadde ventet at dette skulle bli total mismatch , men fakta var at den funket bedre enn ventet.
Ikke så godt som i stivere armer, men faktisk bedre enn forventet.
9c er ikke akkurat en topp arm, men en kan få ganske bra resultater med rett pickup/justering/er.
Kom gjerne med en konklusjon Filip når dere har testet R utgaven
Mvh Jan I

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
598
Torget vurderinger
2
Jan_I skrev:
F.E. skrev:
I helga skal den testes i en 9c-arm på en RPM9,litt spent på resultatene der..
mvh Filip
Hei
Har en RPM9 med 9c arm på. Prøvde den vanlige DL-103 på denne.
Hadde ventet at dette skulle bli total mismatch , men fakta var at den funket bedre enn ventet.
Ikke så godt som i stivere armer, men faktisk bedre enn forventet.
9c er ikke akkurat en topp arm, men en kan få ganske bra resultater med rett pickup/justering/er.
Kom gjerne med en konklusjon Filip når dere har testet R utgaven
Mvh Jan I
Skal gjør det 8)
mvh Filip

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Johs skrev:
må en ta i betraktning at i Japan oppgis denne vanligvis ved 100Hz og må ganges med ca. 2 for å få "riktig" verdi i forhold til utregning av resonans.
Dette må du forklare nærmare!
Jeg vet ikke helt om jeg kan forklare det særlig bedre. Japanske produsenter har tradisjonelt oppgitt compliance ved 100Hz, i stedet for 10Hz som er vanlig her. Hvilke produsenter det gjelder per i dag skal jeg ikke si sikkert, men det gjelder i alle fall Denon. Grunnen til at jeg vet det er at de har sagt det selv, på forespørsel. I tillegg er dette opplyst flere steder, inklusive f.eks Cartridge Database. I forhold til rådet om å gange med 2 så kommer dette også fra Denon, som fritt etter hukommelsen sa noe i retning av "the compliance at 10Hz will vary between approximately 1.5x and 2x, but for the sake of simplicity we recommend that you simply multiply by 2. The difference from the actual no. should be small enough to be of no concern".

Tar en dette i betraktning så ligger rådet mitt langt fra utenfor fasiten. Skulle en fremdeles være i tvil så skulle det holde å lese de positive erfaringene folk har med 103-serien i alle slags armer som i utgangspunktet ikke skulle kvalitetslyd om de faktisk hadde en complianse på 5. Jeg har dog aldri eid en Linn-arm så i forhold til Basik går jeg kun etter spec, som tilsier en god match.

Ok?

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Tar en dette i betraktning så ligger rådet mitt langt fra utenfor fasiten. Skulle en fremdeles være i tvil så skulle det holde å lese de positive erfaringene folk har med 103-serien i alle slags armer som i utgangspunktet ikke skulle kvalitetslyd om de faktisk hadde en complianse på 5. Jeg har dog aldri eid en Linn-arm så i forhold til Basik går jeg kun etter spec, som tilsier en god match.

Tar ein utgangspunkt i sporingsvekta på 2,5 gram skulle ein anta at complianse er nærare 7 enn 10 og med 10 g armmasse er resonansfekvens framleis utanfor det idielle. Men la oss no gløyme den efektive massa ei lita stund. Dette kan ein tross alt fikse med plastelin innanfor ei rimleg grense. Hovudproblemet er at budsjettarmar (med unnatak av Rega?) ikkje har lager til å kontrolere den energien ein pickup som Denon 103 gjer tilbake til armen. Linn Basik er ein slik arm sjølv om den spelar godt med meir paslege pickupar.

Forføl ein påstanden din om at det berre er å få kontroll på armresonansen ved hjelp av armassen skulle min SME -lll med ei efektiv masse på 4,5 gram vere ein idiell arm for ein Denon 103. Ved hjelp av ekstravektene til denne, kan nemleg armassa justerast opp til ca 10g. Denne armen har i tillegg og mulighet til å bruke oljedempar (senkar armresonansen med ca 2 Hz) og burde såleis vere eit funn til ein Denon 103!
Godag, Godag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

L

Lars.N

Gjest
Det var da voldsomt ;D er jo bare en pick-up .

Mvh

Laban

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Du får heller teste Johs, eller snakke med andre som har brukt den, jeg gidder ikke akkedere. Det er ingen mangel på brukere av mange slags armer som synes den funker fortreffelig selv om specs tilsier en mindre en optimal match. Det er faktisk ikke alltid teorien er fullstendig ufeilbarlig. Eller du kan la være; samme for meg.

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Jadå, det er berre ein pickup! Syns det er gledleg at folk er fornøgde med valga sine og nyt musikken i fulle drag.

Det som iriterar meg er at så snart nokon ber om råd kjem der ein gjeng stormane med annbefalingar av ting som berre dei har funne, helst godt ut på sida/viddene. Det er bra at ein utforskar og stiller spørsmål men å bruke dette som anminlege råd, eksempelvis til personar som henvender seg til forumet for grunnleggande viten, vert heilt feil.
For dei som måtte høyre på desse anbefalingane kan det føre til unødvendige mageplask og pengar ut vindet.

Det hadde vore å håpe at forumet sine medlemar kunne vere litt meir nøktrene når dei gjev råd.
MVH

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Som bare de har funnet? DL-103? Var siste bønne muligens litt i sterkeste laget? Det er neppe noen MC PU som er brukt av flere og som det er skrevet mere om enn akkurat 103-serien fra Denon. Bevare meg vel. Og jeg har forøvrig ikke anbefalt noe som helst, kun sagt at ut fra specs tror jeg den kan passe godt. Om man er i tvil kan man gjerne først teste ut en ordinær DL-103 - det er en billig PU, en PU som svært enkelt kan skaffes brukt og høyst sannsynlig en av de aller enkleste PUer å selge videre uten tap eller for den del med gevinst om man skulle føle for det. Om jeg faktisk hadde anbefalt det, så hadde det vært en ganske så nøktern anbefaling etter min mening. Men det har jeg heller ikke. Kanskje du bør adressere det som faktisk står skrevet, heller enn å først omskrive det i ditt eget hode, i tillegg til å tenke over om folk som har brukt disse selv og hørt dem hos mange andre også vet en ting eller to.

Trådstarter: beklager at det gikk denne veien, men nå er det virkelig slutt for min del uansett hva opponenten skulle klare å lire av seg. Lykke til uansett hva du måtte ende opp med.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dere kan argumentere i vei, men de Denon'er jeg har prøvd i Linn-armer har iallefall vist seg å ikke fungere i det hele tatt; med en livløs, død lyd som resultat. Compliance eller ei. Derimot kan noen av de (DL304, S1) fungere veldig godt i andre armer.

Forøvrig så har dere jo begge gode argumenter; mekanisk kompatibilitet (i likhet med elektrisk) er jo en god tommelfingerregel som vanligvis er den beste innfallsvinkel, men velfungerende unntak fra slike regler kan også finnes innimellom. Det er jo sakens kjerne, er det ikke? Så kanskje er dere enig i det allikevel :)

Mvh Vidar P

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
;D Ferdig!
MVH

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
598
Torget vurderinger
2
Ser andre har testa 103R i ProJect sin carbonarm med godt resultat http://www.audioreview.com/cat/analog-sources/turntables/project/rpm-9x/PRD_343255_1597crx.aspx

Les dette: This now moved me from moving magnet to moving coil using ortofon MCIO, MC15, Audio Technica OC9,AT33 PTG, Denon 301mk2 & denon DL 103R. Througout all these moves their was a noticable sound progression to my ears and then i purchased a used a used PROJECT RPM 9X Turntable which was demed before purchase and was cleary a very detailed and dynamic turntable used with audio technica moving coil cartridges, dynavector which shows its strengths. then i purchased the speed box the SE model because i hate fingering the belt between pulleys and the focus became sharper the top and bottom end was moved to another level, the extration of detail is awesome and the final move I,ve fitted a denon DL 103R moving coil and your seriously in the higher league. Ikkje dårlige skussmål 8)
mvh Filip

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
598
Torget vurderinger
2
Hei,fikk ingen kommentar på forrige innlegg ;) Har i mellomtiden funnet at min arm: ProJect 9 har effektiv armmasse på 11 gram.

mvh Filip

Topp Bunn