Den ultimate demolåten, ( eller hele skiva ).

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.430
    Antall liker
    2.054
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    De fleste av oss har vel noen favotittlåter på lur når anlegget skal demonstreres.

    Når jeg venter besøk av hifi likesinnede som ikke har vært hos meg tidligere, bruker jeg gjerne litt tid på å tenke igjennom hvilke forskjellige låter som skal spilles. Nå er oppløsning og den generelle kvaliteten på de komponentene jeg har satt sammen etterhvert blitt så bra at det meste låter bra. Men de virkelig gode opptakene er fortsatt veldig fasinerende å lytte til.

    Kjør på med hvilke låter dere bruker, og hva som gjør de spesielle. Og bare for å ha sagt det; her er det lydgjengivelsen og ikke det musikalske innhold som er satt i høysetet. Jada,,,,vet at diverse demolåter er ihjelspillt, men det finnes fortsatt MYE der ute som har kanonbra lyd.

    Hvis vi forholder oss til 3 låter hver, blir det sikkert enkellt for de fleste av oss og komme med tips.

    Viktig !!!! Begrunn hvorfor din(e) demolåt er så bra.

    Kjør på gutter ( og piker ?) ;D
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.891
    Antall liker
    11.664
    Sted
    Hus
    Light my fire med Patricia Barber på CD. Meget god vokal og mellomtone i tillegg til aksutisk bass.

    Rhythm Devine med Yello og Shirley Bassey på LP. Meget bra syntbass i tillegg til vokal og perkusjon som ligger godt framme i lydbildet.

    Hotel California fra Hell freezes over med Eagles LP. Gode låter med velbalansert lydbilde. :)
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Knut Reiersrud / Iver Kleive's "Himmelskip" har ett kutt med kirkeorgel og fuzz-gitar som krever enormt av anlegget. Et skralt anlegg SKRIKER til deg med grusom, grøtete lyd - mens gode anlegg greier dette bra. Her er det dog forsterkeren som helst blir satt på prøve, til dels også høyttalerne...

    Dette kuttet har avslørt mye rundt forbi og en opplever at anleggseieren enten sier "For en dårlig innspilling!" eller "Det stod kanskje litt høyt på..." ;D
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.430
    Antall liker
    2.054
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    He he,,ja, mange forskjellige unnskyldninger. Ikke enkelt å gjengi det meste på en overbesvisende måte.

    Men det finnes faktisk noen som greier det.
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Bartesam skrev:
    Light my fire med Patricia Barber på CD. Meget god vokal og mellomtone i tillegg til aksutisk bass.

    Rhythm Devine med Yello og Shirley Bassey på LP. Meget bra syntbass i tillegg til vokal og perkusjon som ligger godt framme i lydbildet.

    Hotel California fra Hell freezes over med Eagles LP. Gode låter med velbalansert lydbilde. :)

    Light my fire med Patricia Barber...... ikke bare har den bra vokal, men holografien og detaljene gjør at det en en opplakt kandidat.

    Ellers vil jeg trekke frem Chieftains 'The long black veil' med tittelen: Dunmore Lassies av Ry Cooder. Dybdevirkningen i rommet er helt enormt! (kunstig eller ikke!) :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.730
    Antall liker
    10.453
    Torget vurderinger
    10
    AC DC. Utrolig mange anlegg som detter igjennom her. Ikke at jeg spiller det ;D

    Kunne selvfølgelig nevnt Kari Bremnes, Yello, Dire Straits osv men klemmer til med tre relativt ukjente innen pen-pop-jazz-funk genren

    Jonathan Butler: Barenese. Ukomprimert 80 talls med åpen og behagelig gitarpop
    Torsten Goods: 99. Moderne jazzpop med godlyd
    Level 42: Turn it on. Ukomprimert AAD med tøff midbass

    Dette er deilige låter som bringer frem det beste i alle anlegg. Slemme er de ikke. Da må man kjøre på med god musikk med dårlige mikser. F eks Van Morrison på CD
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.430
    Antall liker
    2.054
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hel; morro du nevner Level 42. Spes de første utgivelsene er meget bra.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.430
    Antall liker
    2.054
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Ooops,,,,,ser den store høvding. Kanskje du kan slå sammen denne med den tidligere tråden. Hadde jeg giddet å sjekke, kunne du sluppet bryet.
     

    prom

    Medlem
    Ble medlem
    19.10.2008
    Innlegg
    21
    Antall liker
    7
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    3
    Reverend Bizarre - From the Void II, finnes lettest tilgjengelig på Death is Glory ...Now.

    Enorm bassgitar i introen med fine bassnyanser.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.473
    Antall liker
    57.146
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Tja.
    Ei låt passer sjelden alle. Noen forslag i farta.
    Noen mindre kjent enn andre vil jeg tro.:

    Paul Simon:
    Graceland. Diamonds on the Soles of her Shoes.LP. Dynamikk.

    Rickie Lee Jones:
    LP.Pirates. Woody and Dutch take the Slow Train to Peking.
    Svinger noe jævlig.

    Rickie Lee Jones:
    POP POP: Dat There.
    Veldig nærværende og "i rommet følelse"


    Holly Cole .
    TEMPTATION. f.eks Jersey Girl. Som over.

    Rodrigo & Gabrielle.
    11:11. hele skiva er fantastisk mht akustisk gitarlyd. Futt og fart.

    TOOL.
    10.000 days. HIFI for rockere.
    (Her gjelder det å ha forsterker som ikke går tom.)

    Anne Sophie Mutter.
    Vivaldi.4 årstider på DG. Musikk.(punktum)

    Oscar Peterson.
    We Get Requests. LP for gamle jazzfolk.

    Miles Davis.
    Kind of Blue LP også for gamle jazzfolk.
    Begge veldig nærværende og ekte.
    Gamle gode opptak som ikke ble skrudd av apekatter som en her sa.
    Morsomt å spille for dem som tror at vinyl er passe`.
    Går teknikken framover?

    Esbjørn Svensson Trio.
    CD. Good Morning Suzie Soho, for yngre jazzfolk.
    Atmosfære, hvis det er ett forståelig ord.

    Jeff Beck.
    Live at Ronnie Scotts, A Day in a Life. For el- gitarfreaks.
    Og lille flinke Tal Wilkenfeld på bass.

    Keb Mo.
    CD. Just Like You, for Bluesfolket.
    Veldig fin balanse i innspilling av bandet. Bra bass og trommeopptak.

    Sofia Karlson.
    Cd. Svarta Ballader. Vise/folk/svensk. Flott vokal og akustiske instrumenter. eks;Till Min Syster og Jag ventar.

    Youn Sun Nah.
    same girl. Enter Sandman. Metallica -cover som jeg av og til spiller når sønnen har ungdom på besøk. Sett mer enn ett hakeslepp. ;D

    Det får holde i denne omgang.
    Morsomt å se hva andre anbefaler.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Tre låter er altfor lite. Jeg har laget meg en mappe med "Testmusikk" på harddisken - med 54 låter - selv det er litt i minste laget, synes jeg. Patricia Barber er med - med bl.a. Company og Light my Fire - men jeg har også med Rammstein, Stones, Michael Jackson, Dire Straits m.fl. Så har vi litt klassisk og jazz i skjønn forening. Keith don't go er også med - alvorlige greier å teste stereoanlegg.......
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.730
    Antall liker
    10.453
    Torget vurderinger
    10
    En demolåt setter man på når man skal demonstrere anlegget for gjester.

    Testlåter derimot spiller man på anlegg man vurderer å kjøpe (eller rakke ned på ;)).

    Jeg ville aldri i livet kjøpt noe somhelst som jeg bare hadde hørt "keithdontgo-låter" på. Mange hifi butikker har et begredelig utvalg av demo musikk. Ofte en hjemmebrent CD med demolåter som gjør gull av gråstein. Morten (NAT) er et hederlig unntak, han har mye forskjellig musikk i sine ringe lokaler.

    Et virkelig vellydende system spiller alt. Også Beatles og trange CD mikser.

    Slik jeg ser det da :D

    Men jeg gleder meg ekstremt til de åpne baflene mine er ferdig. De får doble 15 tommere. Level 42s midbass skal virkelig få svingt seg da. Ikke tvil om at tiden da er inne for et tresifret antall demolåter 8)
     

    High_def

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.04.2005
    Innlegg
    194
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    En skive som har vært med meg lenge er Jennifer Warnes, The Hunter.
    En fantastisk produksjon med et åpent og definert lydbilde. Varierte sanger, fra de rytmiske til de rolige melankolske.
    Glimrende dynamikk.

    Og viktigst av alt: Herlig musikk! Dette er en plate jeg også setter på bare for å nyte. :)
     

    Vedlegg

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Ulf-B skrev:
    Tre låter er altfor lite. Jeg har laget meg en mappe med "Testmusikk" på harddisken - med 54 låter - selv det er litt i minste laget, synes jeg. Patricia Barber er med - med bl.a. Company og Light my Fire - men jeg har også med Rammstein, Stones, Michael Jackson, Dire Straits m.fl. Så har vi litt klassisk og jazz i skjønn forening. Keith don't go er også med - alvorlige greier å teste stereoanlegg.......
    HEL skrev:
    En demolåt setter man på når man skal demonstrere anlegget for gjester.

    Testlåter derimot spiller man på anlegg man vurderer å kjøpe (eller rakke ned på ;)).

    Jeg ville aldri i livet kjøpt noe somhelst som jeg bare hadde hørt "keithdontgo-låter" på. Mange hifi butikker har et begredelig utvalg av demo musikk. Ofte en hjemmebrent CD med demolåter som gjør gull av gråstein. Morten (NAT) er et hederlig unntak, han har mye forskjellig musikk i sine ringe lokaler.

    Et virkelig vellydende system spiller alt. Også Beatles og trange CD mikser.
    Dette er jeg enig i. Anlegget skal virke på all slags musikk (i hvert fall som eieren liker) og innspillinger av god og dårlig teknisk kvalitet. Man skal kunne spille superopptak så vel som opptak gjort på voksruller på tidlig 1900-tall.

    Roald Mikkelsen i Renaissance Audio har også et omfattende og allsidig musikkutvalg. Dessuten er Roald (nærmest) altetende innen musikk, og alt annet enn snobb og musikkpoliti. Jeg er helt sikker på at (også) en kunde med Vikingarna under armen, vil bli tatt vel i mot hos ham.

    Jeg har også lagt merke til at en del hifibutikkansatte setter pris på at kunden har en allsidig musikksmak, og at dette gjenspeiles i musikken som bringes med for prøvelytting. Noen ganger sier de det eksplisitt. De er glad for variasjonen, og også for kanskje å oppdage noe nytt.

    Da jeg i 2009 begynte en omfattende nykjøpsrunde, fant jeg frem en god del CDer fra samlingen i forskjellige kategorier og med forskjellige egenskaper. Dette var delvis influert av en del lesing om egnet testmusikk, både lister over anbefalt testmusikk, og mer generelle betraktninger om hva det er viktig å ta hensyn til, som f.eks. å inkludere teknisk dårlige innspillinger og musikk man selv liker godt uavhengig av tekniske kvaliteter. Etterhvert kjøpte jeg en ganske liten verktøykasse med godt håndtak på Clas Ohlson som, når man fjerner det innvendige brettet, rommer én rad CDer og er passe stor og tung til å bæres i én hånd over lengre gangavstander mens man håndterer paraplyen med den andre hånden (slikt er viktig i Bergen).

    Senere har jeg rippet disse CDene og lagret dem på et USB-minne som kan benyttes sammen med en Logitech Squeezebox Touch.

    Etterhvert har det dannet seg noen mønstre og utkrystallisert seg en del gjengangere. Disse sangene bør jeg sikkert samle for seg eller i en spilleliste. I tillegg inkluderer jeg ofte noe annet for variasjonens skyld. Det har også vist seg nyttig fordi man oppdager nye nyttige testaspekter i "ny" musikk.

    En Apple iPod eller kun medbragt USB-minne kan virke forlokkende, men man kan dessverre ikke stole på at hifibutikker har digital iPod-dokk eller godt oppsatt utstyr for å lese eller spille av musikk fra USB-minne. De fleste hifibutikker har dog CD-spillere og DAKer med RCA S/PDIF- og Toslinkinngang. Antagelig går det ofte også bra å ta med egen datamaskin. Hvis man i tillegg tar med DAK eller USB -> S/PDIF-konverter er man rimelig trygg.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.473
    Antall liker
    57.146
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    High_def.
    The Hunter, m Jennifer Warnes er ei veldig fin plate.
    Dog kan man bli litt lei skramling i diverse barskap rundt omkring på "Way Down Deep" ;D
    Noe av samme effekten får du m Erykha Badhu, "Badhuizm"

    HEL
    Enig
    Det er selvsagt forskjell på "test" og "demo".
    Her var det vel snakk om Demo, dvs "godlyd".

    CDWMc...
    Vel og bra med system, men hvilken musikk?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Dette er jeg enig i. Anlegget skal virke på all slags musikk (i hvert fall som eieren liker) og innspillinger av god og dårlig teknisk kvalitet. Man skal kunne spille superopptak så vel som opptak gjort på voksruller på tidlig 1900-tall.
    [...]
    Da jeg i 2009 begynte en omfattende nykjøpsrunde, fant jeg frem en god del CDer fra samlingen i forskjellige kategorier og med forskjellige egenskaper. Dette var delvis influert av en del lesing om egnet testmusikk, både lister over anbefalt testmusikk, og mer generelle betraktninger om hva det er viktig å ta hensyn til, som f.eks. å inkludere teknisk dårlige innspillinger og musikk man selv liker godt uavhengig av tekniske kvaliteter. Etterhvert kjøpte jeg en ganske liten verktøykasse med godt håndtak på Clas Ohlson som, når man fjerner det innvendige brettet, rommer én rad CDer og er passe stor og tung til å bæres i én hånd over lengre gangavstander mens man håndterer paraplyen med den andre hånden (slikt er viktig i Bergen).

    Senere har jeg rippet disse CDene og lagret dem på et USB-minne som kan benyttes sammen med en Logitech Squeezebox Touch.
    [...]
    bluesbreaker skrev:
    [...]
    CDWMc...
    Vel og bra med system, men hvilken musikk?
    Windows XP:
    Start -> Run -> cmd -> cd <...>\testmusikk\ -> dir /A:D /B /S > kataloger.txt
    -> rediger kataloger.txt i TextPad -> klipp ut resultat og lim inn i HFS-svar:
    Alannah Myles\Alannah Myles
    Alison Krauss\A Hundred Miles or More_ A Collection
    Bob Marley & The Wailers\Legend
    Compilations\Absolute Sixties
    Compilations\Arabesque by Crystal Cable
    Compilations\Biker-Jens Coast To Coast
    Compilations\Hovigs Hangar 2002
    Compilations\RESPECT The Soundtrack to The Soul Gener
    Compilations\teachin' the blues - 21 blues originals
    Compilations\The Dali CD
    Compilations\The Dali CD Vol. 2
    Compilations\The Essential Gospel Sampler
    Cowboy Junkies\The Trinity Session
    Diana Krall\Live In Paris
    Dire Straits\Brothers In Arms
    Dolly Parton\Utimate Dolly Parton
    Emmylou Harris\The Very Best Of Emmylou Harris_ Heartac
    Enya\Watermark
    Eva Cassidy\Songbird
    Iver Kleive og Knut Reiersrud\Himmelskip
    Jennifer Warnes\Famous Blue Raincoat
    Johnny Cash\American IV_ The Man Comes Around
    Kari Bremnes\Live
    Leonard Cohen\Ten New Songs
    Lyle Lovett\Lyle Lovett and his Large Band
    Lyle Lovett\Pontiac
    Nils Lofgren\Acoustic Live
    Paul Simon\Graceland
    Peter Gabriel\So
    Phil Collins\Hits
    Prince & The New Power Generation\Diamonds And Pearls
    Rickie Lee Jones\Rickie Lee Jones
    Shelby Lynne\Just A Little Lovin'
    Stevie Ray Vaughan & Double Trouble\Live At Montreux 1982 & 1985
    Stevie Ray Vaughan & Double Trouble\The Essential Stevie Ray Vaughan & Double Trouble
    Susan Tedeschi\Just won't burn
    Tine Thing Helseth\Trumpet Concertos
    Tracy Chapman\Tracy Chapman
    Ytre Suloens Jass-ensemble & SKRUK\Kvite som negrar
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.876
    Antall liker
    13.111
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Eivor Pålsdottir:
    Trøllabundin
    dekker stort sett ALLE parametre for god lyd
    klarer anlegget den på full pupp med intakt dynamikk og full oppløsning uten å skrike, da er du stort sett i mål
    imo
    mvh
    Leif
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.778
    Antall liker
    26.273
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    LMC skrev:
    Eivor Pålsdottir:
    Trøllabundin
    dekker stort sett ALLE parametre for god lyd
    klarer anlegget den på full pupp med intakt dynamikk og full oppløsning uten å skrike, da er du stort sett i mål
    imo
    mvh
    Leif
    Går vel også fint med Silly Putty eller...
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.730
    Antall liker
    10.453
    Torget vurderinger
    10
    @ High_def

    Nydelig plate, den har surret et par tre ganger på Spotify på kontoret i dag. Har aldri festet meg til den damen før.

    Gode tips her på HFS i kombinasjon med Spotify er en glimrende og kompetent måte å velge musikk på før man handler på nettet ;)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Har ingen demomusikk. Tar med meg noe jeg liker, og hvis det ikke svinger/engasjerer, så har jeg i grunn hørt nok. Nå er det lenge siden jeg har testet/lyttet, men siste gang dro jeg med meg Neil Young: Zuma, og spilte Cortez The Killer. Hegel/Dynaudio-settet var ikke helt komfortabelt, vil jeg påstå. Låt riktignok veldig "fint" på butikkens Plant/Krauss Raising Sand, men det betydde mindre for meg.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.730
    Antall liker
    10.453
    Torget vurderinger
    10
    LMC skrev:
    Eivor Pålsdottir:
    Trøllabundin
    dekker stort sett ALLE parametre for god lyd
    klarer anlegget den på full pupp med intakt dynamikk og full oppløsning uten å skrike, da er du stort sett i mål
    imo
    mvh
    Leif
    Den må du maile meg. 16 bit holder. Spennende om H6ne holder :eek:
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.073
    Antall liker
    6.459
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Bob Dylan -Oh Mercy - Man In The Long Black Coat. kan fungere utrolig bra eller kun bra. Uansett vel anvendt tid foran anlegget.
    Leonard Cohen - Live in London : boogie street. Ubegriplig kjedelig eller det little ekstra.
    The XX. -det meste. Låter ubeskrivelig kjedelig eller så har den luft i toppen som det skal ha.
    The Bloody Hollies - hva som helst. God garasjerock som får foten til å gå i rette omgivelser eller....ikke. Uansett speller ikke anlegget bloody hollies med engasjement så er det feil tunet for mine ører.
    Frank Zappa - zappa in new york på vinyl: The Illinois Enema Bandit. Fantastisk låt. Hør den hos lmc og finn standarden for det anlegget er tunet for zappa.
    Stein Torleif Bjella - vinyl. Hva som helst. Engasjerer det ikke publikum er det bare å kaste dem ut - ikke noe å samle på uansett :p
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9


    … fordi den let fett her, men akk så kjipt mange andre plasser.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Typisk "demomusikk" er sånt som får dårlige anlegg til å låte tilsynelatende kult..... men bare på noen få plater. :p

    Selv spiller jeg musikk som jeg liker og kjenner godt, helt uavhengig av opptakskvalitet.

    De som kommer til meg for å høre får vanligvis krav om å ta med sin egen musikk (som jeg "uheldigvis" må rippe for å få spilt av...hehe)
     
    R

    Roysen

    Gjest
    LMC skrev:
    Eivor Pålsdottir:
    Trøllabundin
    dekker stort sett ALLE parametre for god lyd
    klarer anlegget den på full pupp med intakt dynamikk og full oppløsning uten å skrike, da er du stort sett i mål
    imo
    mvh
    Leif
    Ja, den er bra! Synes forøvrig også at det finnes et par godbiter på skiva Live med samme artist.

    Mvh
    Roysen
    Produktsjef
    Audio Norge
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Helt og fullt en personlig sak. Det viktige er at man kjenner og liker plata, musikken, stemmene, instrumentene og så videre.

    Tips til forhandlere: Sørg for å ha variert musikk tilgjengelig.

    Tips til kunder: Ha med eget. Det er langt fra sikkert at forhandleren leste setningen over.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.473
    Antall liker
    57.146
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Var det ikke spørsmål om hva man sjøl spiller når man vil vise hva eget anlegg presterer?

    -altså ikke hva man ikke skal spille og hva som ikke er egnet osv, i den duren.
    Trådstarter er da ganske klar på dette?

    At anlegget er så bra at man ikke trenger demolåter har etter mitt syn ingenting med saken å gjøre.

    At alt låter like bra på et anlegg har jeg dessuten ingen tro på, men det er altså en annen sak.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Hvis det ikke er kjent musikk/innspilling kan det være så imponerende det bare vil for min del, siden jeg da ikke har noen referanse å forholde meg til. Det MÅ være noe jeg kjenner fra før hvis det skal være noen vits. For min del i hvertfall.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.473
    Antall liker
    57.146
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Mr-T skrev:
    Hvis det ikke er kjent musikk/innspilling kan det være så imponerende det bare vil for min del, siden jeg da ikke har noen referanse å forholde meg til. Det MÅ være noe jeg kjenner fra før hvis det skal være noen vits. For min del i hvertfall.
    Er enig med deg i dette.
    Man kjøper jo ikke utstyr etter å ha hørt det med selgers "demomusikk".

    Likevel hender det at noen som er på besøk har lyst til å høre hvordan det låter,-og hva spiller man altså da?
     

    High_def

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.04.2005
    Innlegg
    194
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    Demolåt blir vel galt uttrykk ja. Jeg tenker på referanseinnspillinger. Innspillinger som en kjenner ut og inn. Det er ting jeg har hørt på mange ulike anlegg og i ulike akustiske omgivelser og kan vurdere endringer i lydbildet med.
    Demolåter er det verten eller selgeren gjerne vil presentere anlegget med. Ingenting galt i det, men vanskelig å relatere i forhold til andre anlegg dersom det er ukjent musikk.

    Noen andre referanselåter for meg:
    Thelma Huston: I've got the music in me. (vinyl)
    Donald Fagen: Snowbound
    Flere låter på KKV sin 25-årsplate Varige Spor (CD2)
    Yello: Flere spor...
    Kraftwerk: Electro-Kardiogram
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Noen anbefalinger til demo låter:

    Øystein Sevåg "Link" - The door is open

    http://www.sevag.com/AlbumTracks3.php?identity=SSRCD2

    Fourplay "Fourplay" - Bali run

    http://en.wikipedia.org/wiki/Fourplay_%28Fourplay_album%29

    Roger Waters "Amused to death" - Three Wishes

    http://no.wikipedia.org/wiki/Amused_to_Death

    Bob James og David Sandborn "Double vision" - Maputo

    http://en.wikipedia.org/wiki/Double_Vision_%28Bob_James_and_David_Sanborn_album%29

    Andreas Vollenweider "Book of roses" - Hirzel

    http://www.artistdirect.com/nad/store/artist/album/0,,181539,00.html

    Marius Müller "Seks" - Mia's sang OG Snapp

    http://musikkgledeogutbrudd.blogspot.com/2009/05/marius-muller-seks-1995.html
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.302
    Antall liker
    21
    På ett visst rom på Hortensmessa i år så spilte de kun kethdontgo-musikk. Jeg gav opp og fikk aldri hørt hva anleget kunne prestere. Ike gidder jeg å oppsøke dem igje heller....

    Hell Freezes Over med Eagles er en klassiker ,samt aLt av tidlig DIRE STRAITS.
    (Telegraph Road spesielt)

    Mne låter det friskt og bra på Creededence og Lynyrd Skynird så er anlegget verdt å demomnstrer med den også..

    Låter ikke Frank Zappa Apostrophe kult er det intet håp...
    Låter ikke anlegget bra med Roxy Music -Avalon får du selge hele skiten og begynnne med kassettspiller og bestemors ITT høyttalere...
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Må legge til noe mere god lyd:

    Chris Jones - Long After You're Gone (Moonstruck). En fantastisk bass og krystallklar i toppen!


    Michael Ruff Band - Come Togehter (Michael Ruff Band, 1992)


    Denne finnes også på Reference serien til bladet High Fidelity (som desverre ikke eksisterer lenger). Jeg vil slå et slag for denne serien med veldig mye god musikk med veldig bra lyd!
    CD nummer 2, sang nummer 6: Come together

    Har du disse, ta de frem igjen!

    Stockfisch Records har gitt ut 4 "best of" plater, de heter Closer to the music. Dette er veldig gode demo album og på CD1 er det to sanger som låter veldig bra; The Beat Hotel og No Sanctuary Here.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.430
    Antall liker
    2.054
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    bluesbreaker skrev:
    Mr-T skrev:
    Hvis det ikke er kjent musikk/innspilling kan det være så imponerende det bare vil for min del, siden jeg da ikke har noen referanse å forholde meg til. Det MÅ være noe jeg kjenner fra før hvis det skal være noen vits. For min del i hvertfall.
    Er enig med deg i dette.
    Man kjøper jo ikke utstyr etter å ha hørt det med selgers "demomusikk".

    Likevel hender det at noen som er på besøk har lyst til å høre hvordan det låter,-og hva spillervil vel man altså da?

    Da spiller man noe som fungerer på eget oppsett. Vi vil vel vise hvor bra det KAN låte når vI får besøk av en likesinnet.

    Referanse plate ? Hvilke er det? Hvem bestemmer hva som er referanseplater? Vi har nok forskjellige preferanser i så måte.

    For å gjenta meg selv: Hva er den ultimate demolåten for deg på ditt oppsett. Vanskeligere er det ikke.
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    JANIS IAN, BREAKING SILENCE

    Spiller ikke denne (spesielt tittelsporet) EKSTREMT bra og gir "hakeslipp" er det noe alvorlig feil med anlegget.........
    LP'en er dog betydelig bedre enn CD'en.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Desillusjonert skrev:
    Stockfisch Records har gitt ut 4 "best of" plater, de heter Closer to the music. Dette er veldig gode demo album og på CD1 er det to sanger som låter veldig bra; The Beat Hotel og No Sanctuary Here.
    Enig i dette, spesielt 'No Sanctuary Here'.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.430
    Antall liker
    2.054
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Stockfish er bra saker, men hjemme hos meg låter det generellt litt for mørkt det som kommer fra den kanten.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Av det jeg har hørt derfra så må jeg si det låter veldig veldig "krydret" med EQ, klang og komprimering. Låter forsåvidt tøft, men ingen referanse for naturlig lyd.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn