Den store terrengsykkeltråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Hva med en egen tråd for terrengsykkelentusiastene??

    Her kan diskuteres hva som helst, og man kan gjerne legge ut bilder av sykkelen sin, eller bilder fra sykkelturer. Ja, hva som helst som har med terrengsykkel å gjøre.

    Jeg kommer til å legge ut litt bilder og linker til sykler som jeg vurderer i jakten min perfekte fulldempede stisykkel i prisklasse 25-35K

    Her er en av kandidatene, Santa Cruz - Blur LT, testvinner (slikt er jo lett å bli solgt på... ::))
    Denne får jeg ikke engang sett før evt. kjøp da Sykkelservice i Bergen ikke har disse på lager men bestiller fra Oslo.



    http://terrengsykkel.no/index.php?id=3093

    Var innom Sykkelbutikken i Bergen i dag. Ble betjent av en svært hyggelig og kunnskapsrik trønder.
    Prøvesyklet to sykler i parkeringshuset bak butikken.

    Specialized Stumpjumper FSR Expert 10



    http://www.sykkelbutikken.no/sykkel/terreng/specialized-stumpjumper-fsr-expert/#om_denne_sykkelen

    og

    Commencal Meta 5.5 Carbon 10



    http://www.sykkelbutikken.no/sykkel/terreng/commencal-meta-5_5-carbon-10/

    Selvølgelig noe begrenset hvor godt man får testet i et parkeringshus, men et visst inntrykk får man. Begge syklene føltes glimrende i tråkket i bakkene mellom etasjene, og de har begge nye og smarte demperløsninger.
    Umiddelbar godfølelse og ikke noe tvil i mitt sinn om at det kommer til å bli veldig gøy med en slik sykkel etter alle årene bokstavelig talt liggende over styret på min gamle hardtail.

    Commencal sin fullcarbon modell er ikke aktuell, men modellen med aluminiumsramme og karbon svingarm (Meta 5.5 LTD) koster noen tusenlapper mindre og burde være mer enn god nok.

    Skal kikke på LaPierre sin modeller også.

    Kom gjerne med egne meninger, tips og vink!
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Har en slik en som jeg forventer vil gi meg rikelig med både glede og smerte i mange år til:

     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Hva med Yeti 575 og Intense uzzi eller tracer VP?
    Det er sikkert bare jeg som er gammeldags, men er skeptisk til heldempede sykkler av carbon, jeg husker fortsatt godt problemene med Mantis flying V og GT LTS som begge var av thermoplast og problemene Cannondale hadde med sine carbon svingarmer som var produsert av Kestrel.
    Mye har sikkert skjedd siden tidlig nittitall, men det er leenge siden jeg var ivrig sykkelmekaniker...
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    noruego skrev:
    Har en slik en som jeg forventer vil gi meg rikelig med både glede og smerte i mange år til:

    Hvilken modell er dette? Ser den har brain shock på bakdemperen. Hvordan synes du det fungerer?

    wotg skrev:
    Hva med Yeti 575 og Intense uzzi eller tracer VP?
    Det er sikkert bare jeg som er gammeldags, men er skeptisk til heldempede sykkler av carbon, jeg husker fortsatt godt problemene med Mantis flying V og GT LTS som begge var av thermoplast og problemene Cannondale hadde med sine carbon svingarmer som var produsert av Kestrel.
    Mye har sikkert skjedd siden tidlig nittitall, men det er leenge siden jeg var ivrig sykkelmekaniker...
    Karbonramme er ikke noe jeg prioriterer høyt. Sykkelen brukes til trening og lek, så et halvt kilo ekstra, og at sykkelen blir litt mykere, er nok ikke noe problem.

    Yeti sykkelen har definitivt utseendet med seg!



    http://terrengsykkel.no/index.php?id=3110

    Koster 3-4k mer enn Santa Cruz Blur LT.

    Intense tracer vp er også i målgruppen, men blir nok fort litt dyrere enn mange av de andre alternativene med en ramme m/demper-pris på 19000,-.

    Ingen av disse har forhandler i Bergen , så evt. handel må gjøres usett og uprøvd.

    Av de to syklene jeg så på i dag hadde jeg best magefølelse for Specialized Stumpjumper. Geometrien passet meg bedre, selv om begge var for små (M).
     

    kjetinho

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Innlegg
    788
    Antall liker
    22
    Ville heilt klart sjekka Lapierre på Bergen Sykkelservice. Du får ganske sikkert nokre hakk betre utstyr på sykkelen for pengane enn på Specialized (har hatt rockhopper sjølv, med laber tora-gaffel) og god kundeservice.

    Til dømes Zesty 514
     
    M

    musicus

    Gjest
    Hardtail, holder for mitt moderate bruk for tiden. Og gammel kjærlighet ruster ikke sies det, har hatt sansen for, og eid en Kona de siste 15-16 årene, den ble oppdaget stjålet forrige fredag til min store sorg og fortvilelse, men sorgen ble til større glede igår, da jeg fant den igjen, dvs, jeg fant noen syklende på den, ved siden av trikken jeg satt på, fikk stoppet vedkommende og ringt Polisen og plutselig er den på vei hjem igjen, den må en tur innom Polisens hittegods før den kommer hjem pga noen spissfindigheter som at jeg allerede har fått penger igjen på forsikring osv, men det er visst bagateller, så om noen uker ;D ;D ;D ;D

    Kona Explosif 94-95


    mvh
     
    N

    nb

    Gjest
    Cannondale F2000SL i 2004-modell er fortsatt en av de stiligste jeg vet om (ja, jeg har en slik en...)
     

    Vedlegg

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Enig nb. Sykt tøff sykkel.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Gammel sykkel dette, men vakker er den likevel. Veldig skjelden sykkel å se på veien. :)
     

    Vedlegg

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Støtter wotg, jeg har syklet på diverse modeller fra Yeti de siste 15 årene og kunne aldri tenkt meg noe annet. Når det er sagt har jeg hatt en del timer på Santa Cruz Blur, og synes at det er en alldeles fortreffelig sykkel. En kamerat av meg som lever av å sykle i terrenget er alldeles himmelfallen fornøyd over å sykle på Giant, det er klart, det er han kanskje nødt til å være siden han er sponset, men han hadde ikke trengt å skryte av de ovenfor meg, så jeg tror det kan være noe i det. Ghost har jo også fått mye skryt de siste årene. Ellers er det sannsynligvis vanskelig å gå feil dersom du velger noe fra Intense eller Turner. Commencal er vel kjent for å gi mye for pengene. Jeg skriver uten paragrafer og generell sammenheng siden jeg er grøftefull akkurat nå, jeg beklager det inntrufne.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Min gamle og avsindig gode sykkel, en 1992 Fat Chance Titanium med full XTR, Cook Brothers-krank og lager, og diverse annet snacks. At jeg solgte den, er noe jeg aldri kommer til å tilgi meg selv.
     

    Vedlegg

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Oi oi oi ! Impulse. Jeg var en stund den lykkelige eier av en Yo Eddie ! Fat Chance. Helt til den ble skåret vekk fra stolpen utenfor Colosseum. Ah, den lykkelige ungdomstiden.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Jeg har eid high-end-sykler fra Specialized S-Works, Fisher, Pace, Klein, Cannondale, Bontrager og Trek, men ingenting kom i nærheten av denne. Kanskje den beste terrengsykkelen noensinne. Solgt i et øyeblikk av forbigående sinnsforvirrelse fordi ekskona gnåla om at den var så ubegripelig dyr (noe den var!) og ikke ble brukt nok. Vi brukte pengene jeg fikk på en ferie i Toscana. Seks uker senere var jeg skilt. Jeg sier ikke mer.
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    impulse skrev:
    Jeg har eid high-end-sykler fra Specialized S-Works, Fisher, Pace, Klein, Cannondale, Bontrager og Trek, men ingenting kom i nærheten av denne. Kanskje den beste terrengsykkelen noensinne. Solgt i et øyeblikk av forbigående sinnsforvirrelse fordi ekskona gnåla om at den var så ubegripelig dyr (noe den var!) og ikke ble brukt nok. Vi brukte pengene jeg fikk på en ferie i Toscana. Seks uker senere var jeg skilt. Jeg sier ikke mer.
    Triste greier Impulse. Jeg drev mye med sykkler på den tiden Fat Chance herjet og selv om man kan le av de litt festelige anodiserte fargene, de tjukke Klein gafflene, barends, Spinnergy "giljotinehjul" og alt det andre festelige som fantes på den tiden, så må jeg si at jeg tross alt synes den epoken hadde mere sjarm og faktisk mindre utstyrshysteri enn det er idag.
    Husker godt sykkelbutikken på Grønnland, han karen startet vel Bernard sports (usikker på stavingen??)
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Bartesam skrev:
    Gammel sykkel dette, men vakker er den likevel. Veldig skjelden sykkel å se på veien. :)
    Husker jeg siklet på den aller første Manitou modellen, du vet den som rett og slett hadde en vanlig dempegaffel i baktriangelet:
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    124
    Dette er en Knolly Endorphin bak "frame" ... Dette er 2008 utgaven, kommer ny senere i år... men enn så lenge.

    Rundt denne kunne jeg tenkt meg å bygge en fet terrengsak.

    mvh
     

    Vedlegg

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    kjetinho skrev:
    Ville heilt klart sjekka Lapierre på Bergen Sykkelservice. Du får ganske sikkert nokre hakk betre utstyr på sykkelen for pengane enn på Specialized (har hatt rockhopper sjølv, med laber tora-gaffel) og god kundeservice.

    Til dømes Zesty 514
    Denne modellen er også en het kandidat! Skal innom butikken om en ukes tid.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Endel kul freeriding på denne snutten!

     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    En kompis av meg som bor i statene hadde en slik en med Manitou FS gaffel foran og modifiserte FS for bak. Kom senere til Norge en tur, og da hadde han med den nye FS som er lik den jeg har. Den krona som demperbeina er festet i er vannjetkuttet av ett stykke aluminium. Nydelig håndverk tvers igjennom :)

    wotg skrev:
    Bartesam skrev:
    Gammel sykkel dette, men vakker er den likevel. Veldig skjelden sykkel å se på veien. :)
    Husker jeg siklet på den aller første Manitou modellen, du vet den som rett og slett hadde en vanlig dempegaffel i baktriangelet:
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Og her en snutt med noen gærne hillibillies (akkompagnert av Johnny Cash)

     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Her er terrengsyklene mine med en vekt på ca 10kg for hardtailen og ca 12kg for fulldemperen. Er godt fornøyd med begge to ;D
     

    Vedlegg

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg tror det har lite å si om det er karbon eller aluminium i rammen. Karbon har kommet for å bli, akkurat som skivebremser. Om du ikke vet hva som passer deg, eller akkurat hvor stor ramme du trenger, må du prøvesykle sykkelen først. Lapierre Zesty er jo lekker som fy, og burde prøves. Bergen Sykkelsenter (? ) har Commencal og det sies å gi mye for pengene. Meta Serien er god.

    Jeg regner med at du har lest testene her: http://www.terrengsykkel.no/index.php?n=13 ?


    Til dere som poster videoer; søk på "Macaskill" på youtube eller "Akrigg" på Vimeo så får dere fasiten på drøy sykling. ;)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    For å ikke være så hysterisk med tanke på utstyr og pris så får en kjøpt en Mongoose Teocali overligger (se videoen med Chris Akrigg på Vimeo) for 12k hos Sykkelproff1 og de har den i både M og L.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9


    Min Sintesi Halebob. Står heime hjå han far, klar til å hoppe røtter og kjøre grusveier. Ganske frekk sak, kjipt med dårlig mobilbilde.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Brasse skrev:
    Min Sintesi Halebob. Står heime hjå han far, klar til å hoppe røtter og kjøre grusveier. Ganske frekk sak, kjipt med dårlig mobilbilde.
    Fin sak, det er noe spesielt med å ha en håndlaget sykkel.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    124
    Mjæ... det er maskiner som kan mekke dem og...
    Da lages rammene som når man setter sammen rør under vasken.
    --
    Scwinn sin metode, laget i 1938, heter Braze og er slik de fleste sykler lages idag, om de er håndlaget.

    mvh
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Alle rammer, også billige, enkle alu-rammer blir sveiset for hånd i store fabrikker i Kina og Taiwan.

    Dyre rammer blir normalt laget i det landet produsenten kommer fra.


    Kanskje jeg tar feil. Normalt gjør jeg det.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    124
    Jeg setter eierglede fremfor å opplyse for mye...

    Right you are, in part...

    Det er bare ett patentert dempersystem på verdensbasis, som er matematisk korrekt.
    De andre er empiriske, dvs forsket frem ved prøving og feiling...
    Det blir nesten som kabelhysteriet vettu... ABX, MTB what's the difference.. ::)

    But, I'm not telling who makes the only correct one... unless you wanna know...
    Samme firma tilbyr sykler som "byggesett" så man faktisk kan håndlage dem selv, om man vil.
    Det er stas!! Det er håndlaget!!! :D

    mvh
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    De første Manitourammene ble sveiset sammen av Doug Bradbury selv før Answer i California tok over den jobben :)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Det er bare ett patentert dempersystem på verdensbasis, som er matematisk korrekt.
    De andre er empiriske, dvs forsket frem ved prøving og feiling...
    [/quote]


    Hva er matematisk korrekt?
    VPP, Horst Link og DW linker tre forskjellige systemer. Alle er gode når det gjelder tråkk.
    Og så har vi fuax bar, Monolink, singlepivot og sikkert flere. Alle systemer har sine fordeler og ulemper.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    C. Alshus skrev:
    Alle rammer, også billige, enkle alu-rammer blir sveiset for hånd i store fabrikker i Kina og Taiwan.

    Dyre rammer blir normalt laget i det landet produsenten kommer fra.


    Kanskje jeg tar feil. Normalt gjør jeg det.
    Du har rett, jeg som uttrykker meg uklart som vanlig.

    Jeg mener det du skrev.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    kjoenik skrev:
    noruego skrev:
    Har en slik en som jeg forventer vil gi meg rikelig med både glede og smerte i mange år til:

    Hvilken modell er dette? Ser den har brain shock på bakdemperen. Hvordan synes du det fungerer?
    2008 Epic Competition. Første og eneste sykkel jeg har hatt med bakdemper, men synes det har fungert veldig bra til mitt bruk.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    kjoenik skrev:
    Hva med en egen tråd for terrengsykkelentusiastene??

    Her kan diskuteres hva som helst, og man kan gjerne legge ut bilder av sykkelen sin, eller bilder fra sykkelturer. Ja, hva som helst som har med terrengsykkel å gjøre.

    Jeg kommer til å legge ut litt bilder og linker til sykler som jeg vurderer i jakten min perfekte fulldempede stisykkel i prisklasse 25-35K

    Her er en av kandidatene, Santa Cruz - Blur LT, testvinner (slikt er jo lett å bli solgt på... ::))
    Denne får jeg ikke engang sett før evt. kjøp da Sykkelservice i Bergen ikke har disse på lager men bestiller fra Oslo.



    http://terrengsykkel.no/index.php?id=3093

    Var innom Sykkelbutikken i Bergen i dag. Ble betjent av en svært hyggelig og kunnskapsrik trønder.
    Prøvesyklet to sykler i parkeringshuset bak butikken.

    Specialized Stumpjumper FSR Expert 10



    http://www.sykkelbutikken.no/sykkel/terreng/specialized-stumpjumper-fsr-expert/#om_denne_sykkelen

    og

    Commencal Meta 5.5 Carbon 10



    http://www.sykkelbutikken.no/sykkel/terreng/commencal-meta-5_5-carbon-10/

    Selvølgelig noe begrenset hvor godt man får testet i et parkeringshus, men et visst inntrykk får man. Begge syklene føltes glimrende i tråkket i bakkene mellom etasjene, og de har begge nye og smarte demperløsninger.
    Umiddelbar godfølelse og ikke noe tvil i mitt sinn om at det kommer til å bli veldig gøy med en slik sykkel etter alle årene bokstavelig talt liggende over styret på min gamle hardtail.

    Commencal sin fullcarbon modell er ikke aktuell, men modellen med aluminiumsramme og karbon svingarm (Meta 5.5 LTD) koster noen tusenlapper mindre og burde være mer enn god nok.

    Skal kikke på LaPierre sin modeller også.

    Kom gjerne med egne meninger, tips og vink!
    Men så moro!

    Selv er jeg terrengsykkelfantast men sykler rundt på hardtail da jeg ikke hadde råd til en "skikkelig" fulldempa etter at min Cannondale Raven(fulldempa y-carbonramme med alu skjelett ble stjelt for andre gang.

    Kan hende jeg kommer over fjellet på sykkel ned rallarveien i sommer ;) Hadde løse planer om det i fjor, men det kokte bort i jobbing.

    Jeg lukter og på fulldempa, men må si at jeg er akterutseilt på hva som finnes og hva som er bra, eneste er at jeg husket med min gamle raven så var hverken steinrøyser eller trapper noe problem. Første turen med fulldempaen gikk sakte mens sikkert ut i grøfta på en lang slak grussving, var ikke vandt med å ha så høy fart i nedoverbakken da sykkelen gled over hindringer, underlaget var så løst at om en bremset skikkelig så ville en skli rett ut, så det ble forsiktig bremsing og forsiktig i grøften lenger framme ;P
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    nb skrev:
    Cannondale F2000SL i 2004-modell er fortsatt en av de stiligste jeg vet om (ja, jeg har en slik en...)
    Jeg har samme sykkel, men med lefty demper, den er en hybrid imellom den der og en modell fra året før.
     
    N

    nb

    Gjest
    Skink_123 skrev:
    Jeg har samme sykkel, men med lefty demper, den er en hybrid imellom den der og en modell fra året før.
    Jeg vurderte en tid å kjøpe meg lefty, men konkluderte med at sykkelen var nok overkill for meg som den var. Litt pes å få service på demperen min - tidligere var det en bestemt fyr på Oslo Sportslager som kunne Cannondales noe spesielle dempere, siste gangene har jeg brukt Sykkeldelisk.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    nb skrev:
    Skink_123 skrev:
    Jeg har samme sykkel, men med lefty demper, den er en hybrid imellom den der og en modell fra året før.
    Jeg vurderte en tid å kjøpe meg lefty, men konkluderte med at sykkelen var nok overkill for meg som den var. Litt pes å få service på demperen min - tidligere var det en bestemt fyr på Oslo Sportslager som kunne Cannondales noe spesielle dempere, siste gangene har jeg brukt Sykkeldelisk.
    Overkill er da aldri dumt ;o)

    Jeg må nok få den en tur inn på sykkeldelisk selv, det ryker nok noen tusenlapper.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn