Den store solidcore tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    Schumacher skrev:
    Vel menkromsen,det står forøvrig alt det tekniske i den forrige posten min med bilde.

    Jeg bestilte 4 meter med PSFP

    http://elby.no/Kabel-og-Ledning/PFSP-Kabel/PFSP-kabel-CU-4-X-2-5-2-5mm2-ER-14-9mm-Graa-met

    Kappet denne i 2.Kabelen har 4 solid-core ledere på 2,5mm2 hver. Det vil gi 2 ledere pr pol som jeg sølvloddet inn i kvalitetsspader i kobber(bestilt på ebay).
    I tillegg bruker jeg sølvkablene mine som har sølvloddet på Nordost Shogun Z bananplugger.Denne kabelen har 3 solid-core sølvledere pr pol.Hver leder her er 1mm i diameter noe som gir ett totalt kvadrat på ca 2,4mm2 pr pol.Dette gir sammen skikkelig pondus i bunn og deilig luftig oppløst topp.
    Hvis de 2 kablene du bruker har forskjellig lengde, så går jeg ut i fra at strømmen er såpass mentalt oppegående at den velger den korteste veien ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Strømmen fordeler seg omvendt proporsjonalt med seriemotstanden, som igjen kommer an på ledermateriale, tverrsnitt og lengde. Den vet ikke hva som er kortest, bare hvilket spenningsfall den får, og spenningen må være lik i begge ender ettersom de er koblet sammen. Det går det an å regne på. Ohms lov, I = U/R, vet du.

    Den splitter seg derimot ikke etter frekvens, slik at bassen går i den ene delen og diskanten i den andre, selv om mange kabelkonstruksjoner ser ut til å basere seg på at det skal skje på et eller annet magisk vis, ihvertfall hvis man skal tro på poesien.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Men ved biwiring baserer man seg vel på at kablene som er koblet til bassen ("low") har konstruksjon spesielt egnet for å overføre bass, mens kablene som går til diskant ("high") er egnet til å overføre høye frekvenser? Disse Kef 207.2 har kanskje mulighet for triwiring til og med? (gidder ikke sjekke..)
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Vel,mine Contour S3.4 er single ended bak så noe biwiring er ingen mulighet-Dynaudio mener forøvrig at det er mer ulempe enn fordel.
    Jeg er ikke elektriker eller fysiker ,men jeg finner det naturlig å støtte meg til Asbjørn som mener at det føres strøm i begge kabler og at ikke strømmen "velger" en av kablene.
    Likefullt hører jeg forskjell med på kabelsettene med og uten det andre settet tilkoblet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Schumacher skrev:
    Likefullt hører jeg forskjell med på kabelsettene med og uten det andre settet tilkoblet.
    ...og det er kanskje ikke så rart, ettersom du øker det effektive tverrsnittet med omtrent 50 % når du setter sølvkabelen i parallell med kobberkabelen, eller noe sånt som 200 % sammenlignet med bare sølvkabelen. Det gjør en forskjell. Jeg var usikker på om det ville være hørbart, men det er det altså. Det er det bare lyttetest som kan avgjøre.

    Biwiring er noe annet, ettersom hver kabel da står i serie med et delefilter i høyttaleren som bare slipper forbi enten høye eller lave frekvenser.
     

    thomasdrv13

    Medlem
    Ble medlem
    07.08.2006
    Innlegg
    36
    Antall liker
    1
    Jeg bruker sølv mellom min Krell KSA 100 og mine TDL RSTL og det låter meget bra :)
    Bruker en 7 kvardat + en 3 kvadrat og en 0,8 kvadrat.
    Det rare er at diskanten blir mere åpen når jeg kobler til de to tynneste.
    Noen som vil kommentere det ?
    Thomas
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Må inrømme at jeg ikke har lest hele tråden her, så mulig dette er belyst tidligere. Men jeg lurer på er antennekabler som den omtalte vianco også egnet som høyttalerkabel?

    Beste hilsen
    Ole
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, de har alt for lite tverrsnitt til å duge som høyttalerkabel. 2.5 mm2 er et minimum, og hvis du blar oppover i tråden vil du finne anbefalinger om både tre og fire ganger så stort tverrsnitt for høyttalerkabler.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    thomasdrv13 skrev:
    Jeg bruker sølv mellom min Krell KSA 100 og mine TDL RSTL og det låter meget bra :)
    Bruker en 7 kvardat + en 3 kvadrat og en 0,8 kvadrat.
    Det rare er at diskanten blir mere åpen når jeg kobler til de to tynneste.
    Noen som vil kommentere det ?
    Thomas
    Dette er interessant. Men kan du spesifisere litt nærmere: Er det ene alternativet 7mm2 (alene) og det andre 7mm2 + 3mm2 + 0,8mm2 (3 stk i parallell)?
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    pedal skrev:
    Dette er interessant. Men kan du spesifisere litt nærmere: Er det ene alternativet 7mm2 (alene) og det andre 7mm2 + 3mm2 + 0,8mm2 (3 stk i parallell)?
    Tykke ledere gir økt skin effect og dermed en demping av diskant og mellomtone.
    Prøvde å kombinere en nordost red dawn kabel (mange tynne ledere) med en 6kv pr kabel for en stund siden i et håp om å få litt mer futt i bassen.
    Lyden ble ganske merkelig etterpå. En del av den klassiske lyse nordost lyden var der fortsatt, men i tillegg fikk lyden en stor "klump" i bunn.
    Var litt morsomt der og da, men ble fort lei av den ujevnde lyden. Fikk heller ikke kjørt Audyssey kalibrering fordi systemet rapporterte om "fasefeil", så det er tydelig at måleinstrumenter fanger opp disse forskjellene.
    Lagde til slutt min egen kabel bestående av 8stk 0,5mm teflonisolerte solidcore ledere.
    Dette gir homogen og fin lyd med mengder av dynamikk. Det koster ikke mye å lage heller.

    Man bør ikke bruke for tykke ledere med mindre man ikke ønsker å tune lyden i en mørkere retning.
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Asbjørn skrev:
    Nei, de har alt for lite tverrsnitt til å duge som høyttalerkabel. 2.5 mm2 er et minimum, og hvis du blar oppover i tråden vil du finne anbefalinger om både tre og fire ganger så stort tverrsnitt for høyttalerkabler.
    Takk for svar:)
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har vært hos Clasern og kjøpt PR kabel, RJ45 modulartang, RJ45 plugger, CAT5e kabel, kroneverktøy, kontakter og masse annet, det blir artig for slikt har jeg ikke hold på med på årevis :)

    Det blir spennende med PR kabelen, den jeg har nå er det billigste de hadde på soundgarden (Eagle tror jeg) som jeg kjøpte som en nødløsning da Taralabs kablene ble for korte etter en ommøblering.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn