Den store OB-tråden!!

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.390
Antall liker
102.370
Torget vurderinger
23
God aften, Mad! Har du dekning??
 

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.170
Antall liker
643
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Jada nå er allt på stell. Sitter her men en bærepose full av reker rett ifra koken.
Blitt kjent med en Koster-fisker. Tok imot fortøinga da han ankom Strømstad istad.
Bra betalt det ! Hadde jo seff et par flasker hvit i kjøleboxen.
Blikk stille og nyasfaltert sjø, det liker jeg.
-m
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.390
Antall liker
102.370
Torget vurderinger
23
Æsj.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.847
Antall liker
10.671
Torget vurderinger
10
Da har jeg fått i gang 2stk F4 og kjører biamping. Noen absorbenter har jeg fått siden sist også.

Koser meg med musikk etter å ha fikset litt på filteret:

Eminence 15a: 8,2 mh = low pass på ca 180hz
Tang Band W8-1808: 33+8,2 uf = high pass på rett under 400 hz
Tang Band bånddiskant (6 ohm): 1 uf = high pass på ca 15000 hz?? (zilla på diyaudio anbefaler 15K)



Uploaded with ImageShack.us

Den ene F4 driver kun bassene. Den andre driver fulltone og diskant, bruker en billig QED passiv preamp før F4 slik at jeg kan juster dempingen. Bruker lakriskabler for anledningen.

Pga usikkerhet om matching så kjører jeg preampen med feedback = 2,5 Kohm mot 2 stk F4 i biamp som gir 23,5 Kohm. Da er jeg tett opp mot 10 gangen som er anbefalt.

Jeg merker at absorbentene rapper bitte litt dynamikk. Lyden er alt i alt meget bra, spiller i underkant av 35 hz. Kjørte pink noise og har en liten analyzer app på iphonen. Det ser veldig bra ut. Spilte også test-toner og det henger på greip fra bass til fulltonen. Det eneste jeg kan pirke på er fulltonens peak ved 2-3K når jeg spiller test tonen, med musikk tenker jeg ikke over det.

Summa summarum så er dette en fullrange høyttaler som har alt unntatt den aller dypeste bassen. Åpen, svært god sammenheng, lyttevenlig og ikke kritisk på opptak. Dette er kun et råutkast mtp baffel, filter osv. Har masse å hente. Baffelen er kun på 22mm med IKEA hylleknekter bak. Basselementet er skrudd fast med spinkle stjerneskruer. Tipper ting strammer seg opp ytterligere når jeg får ting skikkelig.
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.791
Antall liker
5.338
Sted
oslo
ser ut som en bra start!
har du planer om å prøve ut 2 woofere per side, eller smalere baffel på fulltone og diskant?
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.847
Antall liker
10.671
Torget vurderinger
10
bjarnetv skrev:
ser ut som en bra start!
har du planer om å prøve ut 2 woofere per side, eller smalere baffel på fulltone og diskant?
Jepp. Planen er klar. 2 woofere parallelt. 50 cm baffel. Svart mdf, dobbelt lag dvs ca 4cm tykk. Eikelist rundt baffelen. Åpninger rundt fulltone og diskant. Slik:


Uploaded with ImageShack.us
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.847
Antall liker
10.671
Torget vurderinger
10
Lurer på om jeg skal teste en slem forsterker med høy dempefaktor på bassene når jeg får den nye solide baffelen?
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.791
Antall liker
5.338
Sted
oslo
hel skrev:
Lurer på om jeg skal teste en slem forsterker med høy dempefaktor på bassene når jeg får den nye solide baffelen?
hypex ucd 400 kanskje?
dempefaktor på 1000 og 400w i 4ohm
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.847
Antall liker
10.671
Torget vurderinger
10
Kjøpte 2 stk Hypex subforsterkere (DS 2.0) på børsen i våres av en kar jeg ikke får tak i. Dura som et uvær :'( Nå står de her og slenger. Er ikke særlig hyppen på Hypex. Skal ta dem med til Lowq og høre hva han mener om dem.
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.791
Antall liker
5.338
Sted
oslo
hel skrev:
Kjøpte 2 stk Hypex subforsterkere (DS 2.0) på børsen i våres av en kar jeg ikke får tak i. Dura som et uvær :'( Nå står de her og slenger. Er ikke særlig hyppen på Hypex. Skal ta dem med til Lowq og høre hva han mener om dem.
ville nok ikke avskrevet et merke bare fordi en kar solgte deg ødelagte forsterkere.
synes som sagt icepower fungerer strålende, og tror Tangen synes hypex er hakket bedre.

det kan i allefall bli dyrt å få tilsvarende ytelse i bassen med klasse A eller AB
 
M

Mr-T

Gjest
bjarnetv skrev:
synes som sagt icepower fungerer strålende, og tror Tangen synes hypex er hakket bedre.
Begge deler er helt riktig...

Hypex moduler koster en god del mer enn tilsvarende fra ICEpower. Lyden er også bedre, omenn ikke mange ganger bedre....
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.847
Antall liker
10.671
Torget vurderinger
10
Mr-T skrev:
bjarnetv skrev:
synes som sagt icepower fungerer strålende, og tror Tangen synes hypex er hakket bedre.
Begge deler er helt riktig...

Hypex moduler koster en god del mer enn tilsvarende fra ICEpower. Lyden er også bedre, omenn ikke mange ganger bedre....
Har du noen tips ang feilsøking?
 
M

Mr-T

Gjest
DS 2.0 modulen kjenner jeg overhodet ikke til dessverre.
Har du sjekket om det er noen løse ledninger noe sted? En grei test kan også være å skru den på og banke litt lett på kretskort og kabler med håntaket på en skrutrekker for å høre om duringen påvirkes. Skjer det noe så kan det være dårlig kontakt noe sted, f.eks en dårlig lodding. Sjekk også ladekondensatorene i strømforsyningen om de ser normale ut, eller om de har "bulet" ut. I såfall er de ødelagt.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.847
Antall liker
10.671
Torget vurderinger
10
Takk for tips.

Tilbake til tema:

1) Er det noen som har klart å finne white paper for Jamo R909 på nettet?

2) Når man bruker lav/medium QTS basser som deles +/- 200 hz, er det da mulig ved hjelp av et filter og øke impedansen nedover i frekvens slik at det fungerer som en EQ som kompanserer for fallende bass og på den måten gir noenlunde flat gjengivelse ned til 30 hz?

3) Med biamp så reduserer det inngangsimpedansen til effektforsterkerne, er det noe i veien for å blande effektforsterke av forskjellig størrelse og kvalitet? Hvis ja, hvordan beregner man samlet inngangsimpedanse?

4) Er det mye jobb å lage aktive 12 eller 24 db filtere på en konkret frekvens? Tenker et high pass og et low pass, superdiskanten kjører jeg en høykvalitets kondensator på +. Disse aktive filterne må takle høy gain både inn og ut?
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.847
Antall liker
10.671
Torget vurderinger
10
Bæltøft.

Jeg kommer nok til å kjøpe et sånt B5 filter etterhvert :)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.847
Antall liker
10.671
Torget vurderinger
10
Hva er BG? Sånne lange bånd diska ter som mr-T driver med?
 

thorerjo

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2012
Innlegg
541
Antall liker
263
Sted
Nesodden
Råd for veien videre.

Driver og tenker på en vei videre for mine OB høyttalere.Disse bygger på Hawthorne duet med Beyma amt driver(1500hz .Fungerer veldig bra men 15" bass/midwoofer begynner å bryte opp en ved ca 800hz og det kan nok høres noe.Vurderer å intergrere en 8" eller 6,5" her.Ser noen har brukt Visaton B200 fra 250 hz i lignende systemer.En lettvind løsning men det sies B200 har store problemer over 10000hz.Vil gjerne beholde Beyma i systemet men da vil jeg gjerne kunne gjøre en simulering av delefiler ved en ny løsning.Noen som har forslag til driver og delefilterløsning ?.Virkningsgraden bør ligge på ca 96 db for driver.
 
Topp Bunn