Den store klokkeradiotråden

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Hvilken klokkeradio bruker du? Hvordan er lydkvaliteten?
Har du ikke klokkeradio, men har en drømmeklokkeradio. Post bilde av den i denne tråden, da vel. :)

Hjemme hos oss har vi en på nattbordet som ligner på denne:


Dessverre bruker vi ikke radiofunksjonen så mye, den brukes mest som klokke. ;)


Litt på siden (men dette er jo i Off-topic):
Når det gjelder lydkvaliteten i klokkeradioer er den jo som regel elendig, men kanskje Machina Dynamica har en vidunderkur?
De har jo Clever Little Clock som nå også kommer som armbåndsur, slik at du kan ta godlyden med deg
(ref: http://www.machinadynamica.com/machina41.htm ).
Hva om de laget Clever Little Clock Radio? ;) 8)
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Tja, har ingen klokkeradio, men jeg hr en klokke:



Og en forsterkerteknologi som gir meg klokkeradiolyd. Disse gir meg insikt i klokkeradioens lydverden.



PK
 

Vedlegg

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Har en klokkeradio som jeg pleier å våkne til, men hva heter den da...?

Poenget er vel neppe god lyd, poenget er at man skal mistrives såpass at man heller står opp..
Blir lyden for god så blir man jo bare liggende, er vel en grunn til at vekkerklokker har en aldeles grusom og gjennomtrengende lyd som man ikke holder ut mer enn noen få sekunder og gjør hva som helst for å få skrudd av.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.661
Antall liker
21.473
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Komdegutavdyneneienhelvetesfartlyd? Også kjent som morgenbejaende lyd?
Kona har en Grundig som sier kykeliky. Jeg bruker Nokia, og den har jo radio. De kan jo nesten koke egg også disse Nokiaene snart. You're never alone with a rubber duck.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Jeg ønsker meg en klokkemoskè, med tilhørende lyd.
 
K

KindOfBlue

Gjest
Rhesus skrev:
Jeg ønsker meg en klokkemoskè, med tilhørende lyd.
Det har jeg prøvd. Det interessante er jo at disse moskéene i utlandet investerer i ganske bra PA-anlegg, så når Muezzinen renser halsen før innkalling til morgenbønn så kan du stå som en påle i senga på hotellet.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.661
Antall liker
21.473
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Så HØYT=bra, KOB? Ante meg at det var slike kvalitetskriterier du hadde. ;D
 
G

Gjestemedlem

Gjest
KindOfBlue skrev:
Rhesus skrev:
Jeg ønsker meg en klokkemoskè, med tilhørende lyd.
Det har jeg prøvd. Det interessante er jo at disse moskéene i utlandet investerer i ganske bra PA-anlegg, så når Muezzinen renser halsen før innkalling til morgenbønn så kan du stå som en påle i senga på hotellet.
Jeg har en slik et steinkast fra soverommet, og det er ikke egentlig noen stas å bli vekket 2 timer før soloppgang. Men man venner seg fort til å ikke legge merke til den slik at man får sove likevel.
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.467
Antall liker
986
Jeg har en Grundig Yachtboy 2000.. ikke akkurat det peneste navnet, men det står i stil med lydkvaliteten ;)

Den ser i det minste ikke så halvgal ut.



EDIT: nå ble jeg faktisk litt sugen på å bytte ut det skrøpelige originalelementet med Tang Band, Aura e.l... ::)
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
epi skrev:
EDIT: nå ble jeg faktisk litt sugen på å bytte ut det skrøpelige originalelementet med Tang Band, Aura e.l... ::)
Du bør heller bytte ut internkablinga med kvalitetskabel. Sikkert masse å hente der. ;)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Greieste løsningen jeg har hatt på dette var en gang jeg hadde et Aiwa rack. Her var en av komponentene en timer som også var en hub for strømkablene. Timeren fungerte fint med både radioen, kassettspilleren og CD spilleren som var av annet fabrikat, men som startet når strømmen kom på.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.216
Min klokkeradio projekterer tid og temparatur med laser i taket. Lett å se i mørket med trøtte øyne, og kjekt å vite temaraturen så man vet hva slags klær man skal ta på seg og barna om morgenen. Temparaturen får den trådløst fra en enhet som henger ved ytterdøra.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
BT skrev:
Min klokkeradio projekterer tid og temparatur med laser i taket. Lett å se i mørket med trøtte øyne, og kjekt å vite temaraturen så man vet hva slags klær man skal ta på seg og barna om morgenen. Temparaturen får den trådløst fra en enhet som henger ved ytterdøra.
Funker vel bare for de som sover på ryggen.
Jeg sover på siden, finnes det sånne for oss og..? ;)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.216
Komponenten skrev:
BT skrev:
Min klokkeradio projekterer tid og temparatur med laser i taket. Lett å se i mørket med trøtte øyne, og kjekt å vite temaraturen så man vet hva slags klær man skal ta på seg og barna om morgenen. Temparaturen får den trådløst fra en enhet som henger ved ytterdøra.
Funker vel bare for de som sover på ryggen.
Jeg sover på siden, finnes det sånne for oss og..? ;)
Da peker du bare laseren mot veggen i stedet, eventuelt snur litt på hodet.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.661
Antall liker
21.473
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Finnes det en versjon for monstre som meg som sover under senga?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.342
Sted
Østfold
Komponenten skrev:
Funker vel bare for de som sover på ryggen.
Jeg sover på siden, finnes det sånne for oss og..? ;)
Hva med oss som sover med øynene lukket. Skal vi satse på klokkeradio med blindeskrift? ;D
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Snickers-is skrev:
Komponenten skrev:
Funker vel bare for de som sover på ryggen.
Jeg sover på siden, finnes det sånne for oss og..? ;)
Hva med oss som sover med øynene lukket. Skal vi satse på klokkeradio med blindeskrift? ;D
Dere må satse på frøken Ur...
Hun kan sikkert opplyse sånn cirka hver halvtime hva klokken er i løpet av natten, så er dere rimelig ajour... ;D
Eventuelt et gjøkur.

Om jeg åpner øynene og kikker bort på klokkeradioen min så ser jeg med en gang hva klokken er, om jeg ligger riktig vei vel å merke. Alternativet er en snorkende gubbe, lite info om tid og temperatur å hente der.. der er det helt klart rom for forbedringer eller oppgraderinger kalles det kanskje i disse kretser?? Tror med fordel lyden kunne blitt forbedret betraktelig og.. ;)
 

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Innlegg
889
Antall liker
58
Sted
Modum
Tidligere brukte jeg PC'en som klokkeradio, den sto allikevel koblet til et lite anlegg på naborommet. Litt Deep purple om morran' har aldri skadet noen. Trodde jeg. Men så fikk jeg ny kone og da skjønte jeg hvor feil jeg hadde tatt hele mitt liv.
Nå har heldigvis konen overtatt jobben som klokkeradio, noe hun klarer fint.
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
Et personlig fru ur ?
Prosjektorklokka er plassert trygt utenfor en armlengde
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.216
ArtDeco skrev:
Tidligere brukte jeg PC'en som klokkeradio, den sto allikevel koblet til et lite anlegg på naborommet. Litt Deep purple om morran' har aldri skadet noen. Trodde jeg. Men så fikk jeg ny kone og da skjønte jeg hvor feil jeg hadde tatt hele mitt liv.
Nå har heldigvis konen overtatt jobben som klokkeradio, noe hun klarer fint.
Strange Kind of Woman
Det må da være topp å våkne til tonene av Black Night!
 
K

KindOfBlue

Gjest
Her er min klokkeradio. Den kan programmeres for 16 forskjellige tidspunkt og sekvenser. (Puh!) En grense jeg aldri har tøyd. Men ganske fint at den slår seg på automatisk på bestemte tidspunkt og ukedager. Går aldri glipp av programmer jeg liker å høre på radioen -- og demonisk nok har jeg stilt den på 05:30 hver ukedag, så jeg får med meg en halvtime med klassisk musikk på P2 før nyhetene den veksler over til klokken 06:00 ...
Har også tilkoblet Airport Express, så jeg kan streame musikk fra laptopen til den.

Disse Beomaster 6500/7000 dukker opp på finn.no med jevne mellomrom, 90-tallsprodukt, og koster da ca. 1-2.000 (slik jeg fikk tak i min). Tuner/forsterker - kan kobles til passive høyttalere.
Fjernkontrollen (nederste bildet) er et analogt monster (ca 1/3 av størrelsen på tuner/forsterker) - det finnes mindre, men denne gjør det mulig å gjøre full tidsprogrammering.



 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
KindOfBlue skrev:
Her er min klokkeradio. Den kan programmeres for 16 forskjellige tidspunkt og sekvenser. (Puh!) En grense jeg aldri har tøyd. Men ganske fint at den slår seg på automatisk på bestemte tidspunkt og ukedager. Går aldri glipp av programmer jeg liker å høre på radioen -- og demonisk nok har jeg stilt den på 05:30 hver ukedag, så jeg får med meg en halvtime med klassisk musikk på P2 før nyhetene den veksler over til klokken 06:00 ...
Har også tilkoblet Airport Express, så jeg kan streame musikk fra laptopen til den.

Disse Beomaster 6500/7000 dukker opp på finn.no med jevne mellomrom, 90-tallsprodukt, og koster da ca. 1-2.000 (slik jeg fikk tak i min). Tuner/forsterker - kan kobles til passive høyttalere.
Fjernkontrollen (nederste bildet) er et analogt monster (ca 1/3 av størrelsen på tuner/forsterker) - det finnes mindre, men denne gjør det mulig å gjøre full tidsprogrammering.



Den var søt :-x

Pk
 
K

KindOfBlue

Gjest
Du skal ha stort nattbord. ;D
Forøvrig illustrasjonsfoto - dansk gardist er nok i overkant her i heimen. Har den stående i en bokhylle.
 
Topp Bunn