Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.334
    Antall liker
    35.028
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
     

    W1ll1eTheP1mp

    Medlem
    Ble medlem
    06.05.2020
    Innlegg
    19
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Er det noen her som har interesse for IEMs? Jeg er veldig interessert og skulle gjerne ha kommet i kontakt med noen som eier eller har testet følgende: 64 Audio U12T og Triò, UM MEST, Sony IER-Z1R, Thieaudio Monarch/Clairvoyance, QDC Anole VX/Gemini/8SL eller Hidition Viento B.
     

    MadPowered

    Fersking
    Ble medlem
    01.01.2021
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Kongsberg
    Hei - jeg er ute etter litt tips til forbedringer.
    Har et par Fostex TH610 - etter oppgradering av elektronikken virker det som de faller litt gjennom. Enten er det mitt oppsett med Gain etc, eller så ønsker jeg et annet lydbilde.

    Mitt oppsett:

    Bluesound Node 2i
    "CD Transport" - god gammel NAD S5000i i avvente reparasjon Hegel CDP2...
    Topping DX7 Pro
    Atrox V2

    Headset:
    Fostex TH610
    Beyerdynamic DT770 32ohm
    Grado SR80
    Shure Aonic 50
    B&W PX7

    Jeg føler vel at Shure headsettet er mest optimalt lydmessig. TH610 er ikke dårlig, men er ikke 100% fornøyd. Det er mulig at jeg må ha forskjellig headset til forskjellig musikk - det kan jo bli dyrt.

    Atrox V2 har en mørk klang vs DX7 - men det er ikke stor forskjell i lydbilde mellom disse to.

    Hvilke andre headset er en god erstatning for Fostex Th610 - Beyer DT 1770 Pro / 1990 Pro / T5P eller Shure SRH1540?
    Det er begrenset mulighet for å reise rundt å lytte til disse alternativene.

    Hører en del på metal/death metal - men headsettet bør fungere med akustisk musikk også. Utfordringen med metal er at bassen bør trøkke bra, for å kjempe seg gjennom gitarstøyen.
     

    LeGranDuc

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.07.2015
    Innlegg
    68
    Antall liker
    78
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    4
    Hadde litt mer penger enn fornuft i romjulen, så jeg kjøpte meg en Burson Audio Conductor 3X Performance.
    Er ganske fornøyd så langt. Bruker hovedsaklig DT1990 Pro.
    Kunne helt sikkert funnet noe mye rimeligere med nesten lik lyd, men som sagt, hadde mer penger enn fornuft.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.334
    Antall liker
    35.028
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hadde litt mer penger enn fornuft i romjulen, så jeg kjøpte meg en Burson Audio Conductor 3X Performance.
    Er ganske fornøyd så langt. Bruker hovedsaklig DT1990 Pro.
    Kunne helt sikkert funnet noe mye rimeligere med nesten lik lyd, men som sagt, hadde mer penger enn fornuft.
    Gratulerer, det er herlig når pengene tar styringen fremfor fornuften.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.334
    Antall liker
    35.028
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Liten søndagskveldsrefleksjon.
    Sitter å nyter musikk via hodetelefon. De siste ukene har jeg vekslet mellom to meget gode (etter min mening) modeller. Sennheiser hd600 og HiFiMan HE400i-2020. Begge får mine bein til å "bli med i dansen", de er like, men også meget forskjellige. Sennheiser får meg til å lytte kritisk til musikken, her får jeg med meg "alt". HE400i derimot låter bare så utrolig fengende, med stålkontroll fra bunn til topp. HD600 er direkte, kontant og presist. HiFiMan bare leverer så utrolig flott. Jeg føler at ut i fra "normal" budsjett så har jeg fått mer enn hva jeg kan forvente.
    Hvis jeg ønsker stort lydbilde - da bruker jeg bare mine AKG K701. Enkelt og greit.
    God kveld folkens.
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Ja du er han som har'n da, og det fins jo ikke, på tross av at vi er mange, bortskjemte, og har kunstig høy oljebacka kjøpekraft. Vi burde hatt tilgang på Dianas og 1266ere fra Abyss. JEg er han andre. Han som ikke fikk opp ørene før for et års tid siden og nå sitter med 20 klokker stort og smått, og nå har nye nydelige SR L700 på huet fra en SRD7 modda av vår egen kjære Dr No, så jeg innbiller meg nå at jeg skal kunne klare meg med det jeg har og jobbe ned gjelda. He he ;-) Si i fra om Abyss kommer :) Og i mellomtiden fins jo Hedd 1 i landet, og de er billige billige i forhold til hva de gjør sies det.
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Legger det ut her, siden det fulgte med en audioquest dragonfly, og jeg har ingen interesse av det selv:

    ENJOY 2 FREE MONTHS OF ROON (ONLY VALID FOR NEW ACCOUNTS)

    VOUCHER CODE: AQ8U-WW15-0E5J

    (usikker på om det er NULL-E5J eller bokstaven "O"-E5J på slutten der....)

    Reedem here: roonlabs.com/audioquest

    Grattis til førstemann.
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Veksler mellom Stax 007mk2 og L700mk2, og lurer på om det er vits å beholde begge. Spiller dem på Mjølnir Audio KGSShv og m Topping D70s. Syns en ny strømkabel gav et ekstra løft, men har ikke abxet. Det rare er at klokkene virker likere etter kabelbyttet. Har for mye andre klokker som ikke får tid. LCD2 og AKG N90Q og Quad Era 1 og Grado RS1i og Senn HD58X og 6XX og Beyer T70 og Stax L300 og Sr 5 og andre gamle vintage-sett. Jeg er en fattig faen og blakk som en kjerkerotte, men skal få rydda kåken så jeg kan få satt opp litt lettere skift mellom dem. Bytter mellom å spille fra Tidal og å spille kassetter he he
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.334
    Antall liker
    35.028
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har gått over til qobuz og roon, har fått lekt litt med dsp - og lagt inn eq-parameter til he400i (funnet på nett) - nå låter de ennå bedre.
    Prøvde det samme med hd600, men det syntes jeg ikke ble noe bra.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    Har gått over til qobuz og roon, har fått lekt litt med dsp - og lagt inn eq-parameter til he400i (funnet på nett) - nå låter de ennå bedre.
    Prøvde det samme med hd600, men det syntes jeg ikke ble noe bra.
    Kunne du lagt ut link til EQ-parameterne til HE400i?
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    Takk for hjelpen.
    Ser det er Amir sin fra testen av 2016-versjonen, som jeg har lagt inn i Roon allerede. Jeg håpte at det var for 2020-utgaven, men de er kanskje ganske identisk når det gjelder frekvensrespons?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.334
    Antall liker
    35.028
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har også 2020-utgaven, tror de skal være ganske så like. Forskjellen ligger vel i plugg (3.5mm) og (etter det jeg har lest) bedre byggekvalitet. Og ikke minst hodebåndet.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.334
    Antall liker
    35.028
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Takk for hjelpen.
    Ser det er Amir sin fra testen av 2016-versjonen, som jeg har lagt inn i Roon allerede. Jeg håpte at det var for 2020-utgaven, men de er kanskje ganske identisk når det gjelder frekvensrespons?
    Bruker du denne eq'n?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.334
    Antall liker
    35.028
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Samme prosedyre på akg k-701. Fungerte meget bra.
    105Hz +4.5dB Q1.35 Low Shelf
    690Hz +3.0dB Q2.4 Peak
    1320Hz +2.0dB Q4.0 Peak
    2700Hz -3.4dB Q2.0 Peak
    5950Hz -3.2dB Q3.0 Peak
    10900Hz +3.7dB Q5.0 Peak
    14600Hz +3.3dB Q3.6 Peak
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Hei - jeg er ute etter litt tips til forbedringer.
    Har et par Fostex TH610 - etter oppgradering av elektronikken virker det som de faller litt gjennom. Enten er det mitt oppsett med Gain etc, eller så ønsker jeg et annet lydbilde.

    Mitt oppsett:

    Bluesound Node 2i
    "CD Transport" - god gammel NAD S5000i i avvente reparasjon Hegel CDP2...
    Topping DX7 Pro
    Atrox V2

    Headset:
    Fostex TH610
    Beyerdynamic DT770 32ohm
    Grado SR80
    Shure Aonic 50
    B&W PX7

    Jeg føler vel at Shure headsettet er mest optimalt lydmessig. TH610 er ikke dårlig, men er ikke 100% fornøyd. Det er mulig at jeg må ha forskjellig headset til forskjellig musikk - det kan jo bli dyrt.

    Atrox V2 har en mørk klang vs DX7 - men det er ikke stor forskjell i lydbilde mellom disse to.

    Hvilke andre headset er en god erstatning for Fostex Th610 - Beyer DT 1770 Pro / 1990 Pro / T5P eller Shure SRH1540?
    Det er begrenset mulighet for å reise rundt å lytte til disse alternativene.

    Hører en del på metal/death metal - men headsettet bør fungere med akustisk musikk også. Utfordringen med metal er at bassen bør trøkke bra, for å kjempe seg gjennom gitarstøyen.
    Ikke ett tips til nye klokker men jeg bruker Beyerdynamic mmx 300 v2 og hører på samme type musikk (death/black/thrash) og er veldig fornøyd.. vet ikke helt hva mer jeg skulle ønske meg :) hva tenker du om lyden i beyerdynamic? Jeg er ganske fersk
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hei - jeg er ute etter litt tips til forbedringer.
    Har et par Fostex TH610 - etter oppgradering av elektronikken virker det som de faller litt gjennom. Enten er det mitt oppsett med Gain etc, eller så ønsker jeg et annet lydbilde.

    Mitt oppsett:

    Bluesound Node 2i
    "CD Transport" - god gammel NAD S5000i i avvente reparasjon Hegel CDP2...
    Topping DX7 Pro
    Atrox V2

    Headset:
    Fostex TH610
    Beyerdynamic DT770 32ohm
    Grado SR80
    Shure Aonic 50
    B&W PX7

    Jeg føler vel at Shure headsettet er mest optimalt lydmessig. TH610 er ikke dårlig, men er ikke 100% fornøyd. Det er mulig at jeg må ha forskjellig headset til forskjellig musikk - det kan jo bli dyrt.

    Atrox V2 har en mørk klang vs DX7 - men det er ikke stor forskjell i lydbilde mellom disse to.

    Hvilke andre headset er en god erstatning for Fostex Th610 - Beyer DT 1770 Pro / 1990 Pro / T5P eller Shure SRH1540?
    Det er begrenset mulighet for å reise rundt å lytte til disse alternativene.

    Hører en del på metal/death metal - men headsettet bør fungere med akustisk musikk også. Utfordringen med metal er at bassen bør trøkke bra, for å kjempe seg gjennom gitarstøyen.
    Bassen skal ikke måtte kjempe seg gjennom. Det skal være adskilt plass til alle frekvenser og instrumentplasseringer som er under innspillingen. Ellers "blør" bassen over i midte som på dårlige midfiklokker, og det bør du slippe med de referansene du har over, for de forteller at du har pengene til å kjøpe noe bra, om du kjøper klokt (og brukt). Kanskje du bør tenke på ET skikkelig headset i stedet for mange klokker? Da funker DE plutselig bedre på både klassisk akustisk og på metall og ymse annet. Se etter noe bra brukt på Finn, og legg på litt ekstera EQ om du ønsker mer el mindre bass til no (fx).
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.334
    Antall liker
    35.028
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    eq Sennheiser hd600

    Peaking 25 Hz Q0.876. 3 dB
    Peaking 4332 Hz Q6.8 2.9 dB
    Peaking 9346 Hz Q2.41 4.2 dB
    Peaking 11893 Hz Q1.55 2.3 dB
    Peaking 20166 Hz Q0.24 -10.7 dB
    Peaking 185 Hz Q1.22 -1.9 dB
    Peaking 618 Hz Q1.42 1.0 dB
    Peaking 3143 Hz Q4.78 -2.4 dB
    Peaking 5979 Hz Q6.09 -4.2 dB
    Peaking 6374 Hz Q3.32 2.8 dB
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hører Sennheiser HD800s. Var først skuffa sammenlignet med Staxene mine, men begynner å få sansen for dem. Nettopp hatt dem ute, og selv om en Sony Walkman (jepp kassettspiller) ble litt ynkelig, så spilte de fint på Ibasso DX90 og når jeg prøvde dem på min Samsung A70 ble jeg gledelig overrasket. Trenger ikke mer enn klokkene og telefonen så er dette i box og man slipper fuglesang og nabotrall :)
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Stax SRM 717 er hjemme igjen fra doktoren. L300 ble med for selskapets skyld, og for doktorens lytteglede. Hører nå m 007.2, og selv om det ikke er like stramt som på KGSShv så lurer hodet mitt meg til å se det poetiske i det :) Happy Hipp Hipp for Søttende!-) PFFFF; og så kneler faenskapen etter 2 timer. Knapt varm! L300 gav uansett noe av den mer tradde staxsignaturen en størebrødre som prøver å ha alt, alltid overalt, og er fin også på toppampen fra Mjølnir. Mer fremoverlent enn 700 :)
     
    Sist redigert:

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Henta ATH-M50Xbt borti svingen for 600spenn. Syns de spiller fletta av de bt-sonyene jeg har hørt. Kanskje ikke helt Momentum 3, men bredere "strenger". En nytelse for en slikk og ingenting :)
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Besøk på Duet i dag, (med puddelprinsessen Pippi nat'livis). Abyss imponerer med Diana V2, Diana Phi TC og 1266 Phi TC, men må drasse inn elektrostatene fmine or å få sammenlignet ordentlig. Hifimanns Jade 2 og også Shangri-La jr holdt ikke mot elektrostatene i Heimen her. Quad Era 1 kom nok til korte selv om moddebassen kanskje er enda større enn på noe'n av Abyssene. (Første gang jeg har opplevd den som bløt, oppblåst). Artig var det også å prøve Diana V2 på walkman med en kassett som spilte travere fra 40tallet. Nydelg med Quadsa, og noe jeg bruker ofte, og Kjempe også med Diana V2 selv om volumet måtte godt opp. Christian, headfi-dude der er en hyggelig kar som anbefales, men de kunne med fordel ha kostet på seg e'n dør til forrommet der bøse høytalerfans sitter og hører på Hotel California og sånn skit..
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    jeg hadde antatt 7.

    bakgrunnen var vel at det er lite snakket om det i denne tråden, men absolutt blitt en snakkis i det siste (også her)
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.881
    Antall liker
    1.458
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg prøvde meg på litt EQ presets gjennom Roon i ettermiddag på mine nye 2021 Audeze LCD-XC med nye Fazor designet.
    Hva jeg synes om dette, er for tidlig å si.

    Dette måler visst relativt "Harman'sk" etter EQ justering.

     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    den første delen hvor jeg sa "flat" betyr at alle frekvenser høres ut som samme volum. ser flatt ut på en grafisk curve.
    den andre delen hvor jeg sa "høres" mener jeg at det er dine ører med hodetelefoner på. motsatt av en målemikrofon, et tar også hensyn til produksjon variasjon så man kan ikke brukes andres eq.
     
    Sist redigert:

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    den første delen hvor jeg sa "flat" betyr at alle frekvenser høres ut som samme volum. ser flatt ut på en grafisk curve.
    den andre delen hvor jeg sa "høres" mener jeg at det er dine ører med hodetelefoner på. motsatt av el målemikrofon, et tar også hensyn til produksjon variasjon så man kan ikke brukes andres eq.
    Man kan vel bruke det som en tilnærming, om man har et ideal om å benytte ørsmå korrigeringer av lydbildet for å "rette opp" hodetelefonene med forvrengning under det hørbare. De klokkene som har intern måling må vel være gull om man ønsker en link mellom den påstått objektive kurven og ens tilsvarende subjektive frekvenskurve. Jeg har brukt Momentum 3 før, og bruker av og til AKG N90Q som har tilsvarende system ultralyd for å måle øregangene. Slik kunne dere fått en tilnærming til hva som presenteres jfr objektive/subjektive målinger.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn