Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oOF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2015
    Innlegg
    245
    Antall liker
    35
    De ser nå i hvert fall knallfine ut :)

    Det var selvfølgelig rettet mot Meze Audio Empyrean og innlegget ditt som forsvant.
     
    Sist redigert:

    charliefoxtrot

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2009
    Innlegg
    164
    Antall liker
    53
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Hm, innleggene mine ser ut til å bli slettet når jeg forsøker å redigere dem. Det gjaldt altså Meze Audio Empyrean. Highend-klokker fra Romania. Inntrykkene/anmeldelsene av dem så langt er panegyriske. Lyd, byggkvalitet og komfort er det ypperste. Den nye kongen på haugen, sies det. Hvem har hørt dem?

    https://mezeaudio.com/products/meze-empyrean

    https://www.headfonia.com/review-meze-audio-empyrean/

    https://www.innerfidelity.com/content/innerfidelity-editors-choice-components-2500-and-over

    https://www.youtube.com/watch?v=TA7WmPVsS3M
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hvem kommer til å ta inn disse til Norge, mon tro?
    Trenger noen med god komfort og noen som ikke sprekker opp når man spiller grisehøyt.
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Men nå har jeg bestilt meg Sennheiser i 600-serien, så jeg skal finne ut hvor greit Dragonfly driver dem..!
    Det blir nok helt greit med en dragonfly red, men HD650/HD6xx vokser veldig med forsterkeren som driver de. Forvent mangel på presisjon og litt kornete lyd i forhold til hva som er mulig å få ut av de. F. eks. så vil bassen bli litt sluggish samt timing og nyanser vil mangle i forhold til en kraftigere amp. Hovedsvakheten til en dragonfly red er forsterkeren, men som en portabel enhet, for mobilbruk med lettdrevne hodetelefoner, så er den en god løsning.
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    ny dragonfly lansert
    Er vel denne du tenker på: https://www.stereophile.com/content/audioquest-dragonfly-cobalt-portable-usb-dac-sweepstakes
    New, more advanced ESS ES9038Q2M DAC chip. Det liker jeg. Disse trekker vel litt strøm fra en mobiltelefon ?? eller.
    Dragonfly red trekker en del strøm fra telefonen så 30% mindre strømforbruk er ganske betydelig. Bruk av dragonfly red i 7 timer og litt vanlig telefonbruk brukte typisk 50-60% av batteriet på telefonen, mens bruk av DAC med egen strømforsyning og ellers tilsvarende bruk tok 35-40% av batteriet. Bruk av intern DAC i telefon brukte et sted mellom det i strømforbruk.
     
    S

    svk

    Gjest
    mye krøll med mobil og ekstern dac. tror kanskje jeg hadde gått for en ican/xcan
     
    Sist redigert av en moderator:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Men nå har jeg bestilt meg Sennheiser i 600-serien, så jeg skal finne ut hvor greit Dragonfly driver dem..!
    Det blir nok helt greit med en dragonfly red, men HD650/HD6xx vokser veldig med forsterkeren som driver de. Forvent mangel på presisjon og litt kornete lyd i forhold til hva som er mulig å få ut av de. F. eks. så vil bassen bli litt sluggish samt timing og nyanser vil mangle i forhold til en kraftigere amp. Hovedsvakheten til en dragonfly red er forsterkeren, men som en portabel enhet, for mobilbruk med lettdrevne hodetelefoner, så er den en god løsning.
    Jeg har en O2+ODAC også som er veldig god, og den erstattes snart av en ny O2+SDAC der det er DAC´en som er oppgradert. O2 driver det meste, og den har mer grep enn det Dragonfly Red har. Jeg har HiFiMAN HE4XX også, og der sliter Dragonfly Red litt når den blir presset.
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Men nå har jeg bestilt meg Sennheiser i 600-serien, så jeg skal finne ut hvor greit Dragonfly driver dem..!
    Det blir nok helt greit med en dragonfly red, men HD650/HD6xx vokser veldig med forsterkeren som driver de. Forvent mangel på presisjon og litt kornete lyd i forhold til hva som er mulig å få ut av de. F. eks. så vil bassen bli litt sluggish samt timing og nyanser vil mangle i forhold til en kraftigere amp. Hovedsvakheten til en dragonfly red er forsterkeren, men som en portabel enhet, for mobilbruk med lettdrevne hodetelefoner, så er den en god løsning.
    Jeg har en O2+ODAC også som er veldig god, og den erstattes snart av en ny O2+SDAC der det er DAC´en som er oppgradert. O2 driver det meste, og den har mer grep enn det Dragonfly Red har. Jeg har HiFiMAN HE4XX også, og der sliter Dragonfly Red litt når den blir presset.
    Kjenner ikke O2+ODAC, men har kjører en Aurender UC100 (USB til S/PDIF) -> MF MX-DAC+Sbooster psu -> MF M1 HPAP i mitt vanlige hodetelefonoppsett, chord mojo for slepbart og dragonfly red for bærbart. Har et par andre amper liggende også. Hvis man kun hører HD650 på dragonfly red så er det kun ved høye volum at man føler den går tom, men hvis jeg sammenlikner med mojo eller mitt stasjonære oppsett så blir det veldig tydelig at dragonfly red ikke får ut potensialet, selv ved lave og moderate volum. Hvis jeg kobler opp den rimeligste headphone ampen jeg har mellom dragonfly red og HD650 så blir det også markant bedre (1200 kroners sak med litt større PSU enn det som fulgte med originalt).

    Hvis man skal ha med hodetelefonene på reise og ha minst mulig med så fungerer dragonfly red og HD650, men du vil mest sannsynlig holde deg til den andre ampen når du har fått testet forskjellen.

    Blir spennende om du blir fornøyd med HD6xx. HD650 sine primære svakheter er bassen og at de i mange oppsett kan bli litt tilbaketrukne i øvre mellomtone/nedre diskant. Personlig så er det en hodetelefon jeg liker godt da den er laidback og inviterer til lange lyttesesjoner, selv om den kan bli litt for laidback på noe musikk og savner litt definisjon/punch i bassen på de. Synd at massdrop har satt opp prisen på de. Per i dag så koster de omtrent det samme som jeg ga for mine HD650 i norge for noen år tilbake. Har også HD58x som er litt mer frampå enn HD650 og har litt mer trøkk i bånn. Hva man foretrekker av de er litt avhengig av personlige preferanser.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Men nå har jeg bestilt meg Sennheiser i 600-serien, så jeg skal finne ut hvor greit Dragonfly driver dem..!
    Det blir nok helt greit med en dragonfly red, men HD650/HD6xx vokser veldig med forsterkeren som driver de. Forvent mangel på presisjon og litt kornete lyd i forhold til hva som er mulig å få ut av de. F. eks. så vil bassen bli litt sluggish samt timing og nyanser vil mangle i forhold til en kraftigere amp. Hovedsvakheten til en dragonfly red er forsterkeren, men som en portabel enhet, for mobilbruk med lettdrevne hodetelefoner, så er den en god løsning.
    Jeg har en O2+ODAC også som er veldig god, og den erstattes snart av en ny O2+SDAC der det er DAC´en som er oppgradert. O2 driver det meste, og den har mer grep enn det Dragonfly Red har. Jeg har HiFiMAN HE4XX også, og der sliter Dragonfly Red litt når den blir presset.
    Kjenner ikke O2+ODAC, men har kjører en Aurender UC100 (USB til S/PDIF) -> MF MX-DAC+Sbooster psu -> MF M1 HPAP i mitt vanlige hodetelefonoppsett, chord mojo for slepbart og dragonfly red for bærbart. Har et par andre amper liggende også. Hvis man kun hører HD650 på dragonfly red så er det kun ved høye volum at man føler den går tom, men hvis jeg sammenlikner med mojo eller mitt stasjonære oppsett så blir det veldig tydelig at dragonfly red ikke får ut potensialet, selv ved lave og moderate volum. Hvis jeg kobler opp den rimeligste headphone ampen jeg har mellom dragonfly red og HD650 så blir det også markant bedre (1200 kroners sak med litt større PSU enn det som fulgte med originalt).

    Hvis man skal ha med hodetelefonene på reise og ha minst mulig med så fungerer dragonfly red og HD650, men du vil mest sannsynlig holde deg til den andre ampen når du har fått testet forskjellen.

    Blir spennende om du blir fornøyd med HD6xx. HD650 sine primære svakheter er bassen og at de i mange oppsett kan bli litt tilbaketrukne i øvre mellomtone/nedre diskant. Personlig så er det en hodetelefon jeg liker godt da den er laidback og inviterer til lange lyttesesjoner, selv om den kan bli litt for laidback på noe musikk og savner litt definisjon/punch i bassen på de. Synd at massdrop har satt opp prisen på de. Per i dag så koster de omtrent det samme som jeg ga for mine HD650 i norge for noen år tilbake. Har også HD58x som er litt mer frampå enn HD650 og har litt mer trøkk i bånn. Hva man foretrekker av de er litt avhengig av personlige preferanser.
    O2 skal kunne drive det meste av normale hodetelefoner, og er et design av en kar kjent under nikket NwAvGuy som også er omtalt av InnerFidelity for noen år tilbake. ODAC som han også designet, har begynt å dra litt årene, men det er kommet en oppdatert variant av DAC´en fra Grace design men som fortsatt er begrenset til 24/96.

    Jeg har HiFiMAN HE4XX og de drives helt greit av Dragonfly Red, men begrensningene viser seg når man prøver å dra litt på. O2 er langt mer overbevisende. Det er mulig jeg tester ut noe Sciit etter hvert, så får vi se.
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    ny dragonfly lansert
    Er vel denne du tenker på: https://www.stereophile.com/content/audioquest-dragonfly-cobalt-portable-usb-dac-sweepstakes
    New, more advanced ESS ES9038Q2M DAC chip. Det liker jeg. Disse trekker vel litt strøm fra en mobiltelefon ?? eller.
    Dragonfly red trekker en del strøm fra telefonen så 30% mindre strømforbruk er ganske betydelig. Bruk av dragonfly red i 7 timer og litt vanlig telefonbruk brukte typisk 50-60% av batteriet på telefonen, mens bruk av DAC med egen strømforsyning og ellers tilsvarende bruk tok 35-40% av batteriet. Bruk av intern DAC i telefon brukte et sted mellom det i strømforbruk.
    Nye DragonFly Cobalt bruker mindre strøm, er mindre fysisk og bedre lyd. Løp og kjøp!:)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.080
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Iflg. produsent ja, ikke når man faktisk verifiserer med objektive målinger.
    https://audiophilestyle.com/ca/reviews/objective-audioquest-dragonfly-cobalt-review-r832/
    Power consumption

    According to the AudioQuest website, the Cobalt “draws less current,” though they do not say compared to what. In the idle state, the measured current draw from the USB Vbus line is 63 mA. Playing a -6 dBFS sine wave at 48 kHz sample rate with no load attached, the current increases to 71 mA. Switching to 96 kHz sample rate further increases the current demand to 78 mA. When acting as an MQA renderer, still with no load, the current draw reaches 89 mA. Since these numbers are considerably higher than the same measurements for the DragonFly Black, the “less” comparison must be in reference to something else. The maximum current the Cobalt can possibly draw, a staggering 311 mA, occurs when playing a full-level DC voltage on both channels with the outputs shorted. Although this is clearly not a typical situation, a partially inserted headphone plug can short the outputs. In a more realistic scenario, playing a loud rock track at fairly high volume over a pair of Sennheiser HD 428 headphones, the average current is 100 mA with peaks of 110 mA.

    When driving a load, such as headphones, the power consumption will naturally increase. The question is how much, or in other words, how efficient is the power delivery? To get an idea, we measure the input power (from the USB supply) at various levels of output power and plot the result. Above the baseline power consumption of about 350 mW, the extra input power required for each additional mW of output power depends on the output voltage. The efficiency (the proportion of input power delivered to the output) is 11% at 0.5 Vrms and 23% at 1 Vrms. Such a pattern is to be expected when using linear voltage regulators and amplifiers. This measurement mainly confirms that nothing funny is going on.
    Får forøvrig dårlige skussmål når man verifiserer målemessig.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Iflg. produsent ja, ikke når man faktisk verifiserer med objektive målinger.
    https://audiophilestyle.com/ca/reviews/objective-audioquest-dragonfly-cobalt-review-r832/
    Power consumption

    According to the AudioQuest website, the Cobalt “draws less current,” though they do not say compared to what. In the idle state, the measured current draw from the USB Vbus line is 63 mA. Playing a -6 dBFS sine wave at 48 kHz sample rate with no load attached, the current increases to 71 mA. Switching to 96 kHz sample rate further increases the current demand to 78 mA. When acting as an MQA renderer, still with no load, the current draw reaches 89 mA. Since these numbers are considerably higher than the same measurements for the DragonFly Black, the “less” comparison must be in reference to something else. The maximum current the Cobalt can possibly draw, a staggering 311 mA, occurs when playing a full-level DC voltage on both channels with the outputs shorted. Although this is clearly not a typical situation, a partially inserted headphone plug can short the outputs. In a more realistic scenario, playing a loud rock track at fairly high volume over a pair of Sennheiser HD 428 headphones, the average current is 100 mA with peaks of 110 mA.

    When driving a load, such as headphones, the power consumption will naturally increase. The question is how much, or in other words, how efficient is the power delivery? To get an idea, we measure the input power (from the USB supply) at various levels of output power and plot the result. Above the baseline power consumption of about 350 mW, the extra input power required for each additional mW of output power depends on the output voltage. The efficiency (the proportion of input power delivered to the output) is 11% at 0.5 Vrms and 23% at 1 Vrms. Such a pattern is to be expected when using linear voltage regulators and amplifiers. This measurement mainly confirms that nothing funny is going on.
    Får forøvrig dårlige skussmål når man verifiserer målemessig.
    Det gjord red også og den låter knall. Husk at målinger på audioscience ligger godt under det hørbare området. Tror jeg skal ha en cobalt da jeg solgte red. Mojo knuser dem jo, men til et par propper det sinnsykt praktisk med den lille pinna.
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Iflg. produsent ja, ikke når man faktisk verifiserer med objektive målinger.
    https://audiophilestyle.com/ca/reviews/objective-audioquest-dragonfly-cobalt-review-r832/
    Power consumption

    According to the AudioQuest website, the Cobalt “draws less current,” though they do not say compared to what. In the idle state, the measured current draw from the USB Vbus line is 63 mA. Playing a -6 dBFS sine wave at 48 kHz sample rate with no load attached, the current increases to 71 mA. Switching to 96 kHz sample rate further increases the current demand to 78 mA. When acting as an MQA renderer, still with no load, the current draw reaches 89 mA. Since these numbers are considerably higher than the same measurements for the DragonFly Black, the “less” comparison must be in reference to something else. The maximum current the Cobalt can possibly draw, a staggering 311 mA, occurs when playing a full-level DC voltage on both channels with the outputs shorted. Although this is clearly not a typical situation, a partially inserted headphone plug can short the outputs. In a more realistic scenario, playing a loud rock track at fairly high volume over a pair of Sennheiser HD 428 headphones, the average current is 100 mA with peaks of 110 mA.

    When driving a load, such as headphones, the power consumption will naturally increase. The question is how much, or in other words, how efficient is the power delivery? To get an idea, we measure the input power (from the USB supply) at various levels of output power and plot the result. Above the baseline power consumption of about 350 mW, the extra input power required for each additional mW of output power depends on the output voltage. The efficiency (the proportion of input power delivered to the output) is 11% at 0.5 Vrms and 23% at 1 Vrms. Such a pattern is to be expected when using linear voltage regulators and amplifiers. This measurement mainly confirms that nothing funny is going on.
    Får forøvrig dårlige skussmål når man verifiserer målemessig.
    Det gjord red også og den låter knall. Husk at målinger på audioscience ligger godt under det hørbare området. Tror jeg skal ha en cobalt da jeg solgte red. Mojo knuser dem jo, men til et par propper det sinnsykt praktisk med den lille pinna.
    Har bestilt inn en til den lokale hi-fi klubben sjappa. Skal teste den i butikk og hvis den kommer markant nærmere mojo i forhold til red så blir det nok kjøp. Mojo er hinsides mye bedre enn dragonfly red når man kobler til hodetelefoner som er litt kranglete last og red har en tendens til å bli litt agressiv i lyden, så blir spennende å se om den lokale sjappa ender med en ny demo enhet eller om jeg tar den med hjem.
     

    charliefoxtrot

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2009
    Innlegg
    164
    Antall liker
    53
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger

    charliefoxtrot

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2009
    Innlegg
    164
    Antall liker
    53
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Hvem kommer til å ta inn disse til Norge, mon tro?
    Trenger noen med god komfort og noen som ikke sprekker opp når man spiller grisehøyt.
    Meze Empyrean selges nå av Oslo HiFi Center. Pris for øyeblikket er — gisp! — kr. 32.990,-
    Men, steike, så bra de låter!
    Forstår at du har hørt dem, men har du kjøpt dem?
    Nei. Er i tenkeboksen.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Kan de spille grisehøyt uten å sprekke opp (slik som eksempelvis Focal Elear dessverre gjør)?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg liker ikke basstunge høretelefoner og noen som klemmer rundt øret.
    Dessuten liker jeg sparkling heights (cymbal utklingning).
    Hvordan var dette?
     

    charliefoxtrot

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2009
    Innlegg
    164
    Antall liker
    53
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg liker ikke basstunge høretelefoner og noen som klemmer rundt øret.
    Dessuten liker jeg sparkling heights (cymbal utklingning).
    Hvordan var dette?
    Jeg vil anbefale å lese deg opp anmeldelsene som er kommet ut, samt diverse youtube-reviews. De aller fleste sier det samme: særdeles homogen, organisk lyd. Klangen er nøytral+. Musikk usedvanlig behagelig presentert, uten nevneverdig artefakter i noen frekvensområder. Fin detaljerikdom og holografisk innsikt. Ikke verdens største soundstage, men ikke klaustrofobiske. Flott instrumentseparasjon. Enorm byggkvalitet. Komfortabel på hodet og rundt ørene. God vektdistribusjon. Slik opplevde jeg også de. Basstunge? Nei, synes ikke det. Hadde heller ingenting å utsette på utklingning.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Skal lese meg opp, men har gått gjennom flere anmeldelser allerede.
    De er kanskje ikke så sprelske i toppen som jeg liker, men dette kan sikkert bøtes på.
    Mitt største problem er at når noen anmeldere feks. sier at Elear er behagelige over tid og strammer lite , så synes jeg ikke det.
    Må nok prøves.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.909
    Antall liker
    1.218
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har Denon D5000 som jeg har hatt siden ~2013. Hadde en runde for noen år siden hvor jeg dro rundt og hørte på en del hodetelefoner, men fant ikke noen jeg syntes var bedre. Slo meg til ro med D5000, intill ca 1 år siden hvor ene festet til venstre hodetelefon gikk i stykker. Går an å bruke dem, hvis jeg putter den brukne metalldingsen inn igjen og setter dem på hodet, men så dette den ut igjen når jeg tar dem av.

    Har lenge lest om Fostex TH-X00 og Emu teak, men ikke klart å bestemme meg mellom dem. For noen dager siden kom Emu teak på Massdrop igjen, men denne gangen uten avtagbar kabel. Da gjorde de egentlig valget for meg og jeg bestilte Fostex TR-X00 Purpleheart.
     

    Georgb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2018
    Innlegg
    183
    Antall liker
    570
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke om du har sett målingene av de forskjellige TH-X og TR-X modellene men tror ikke du får særlig mye av det samme i X00 Purpleheart. Den er notorisk V-shape og har noe slikt som 5dB mer bass enn de allerede ganske basstunge Mahogany og Ebony modellene. Ønsker ikke å drepe gleden selv før hodetelefonen ankommer men du bør nok ikke forvente noe som er veldig likt AH-D5000.
     

    oOF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2015
    Innlegg
    245
    Antall liker
    35
    Nårt det er sagt, så elsker jeg lyden i TH X-00 PH. Mitt desiderte favorittpar, men med Mr Speakers Alpha Pads og litt bass nedjustert i Equalizer APO.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.909
    Antall liker
    1.218
    Torget vurderinger
    2
    Det kan hende jeg går på en smell. Vi får se. Får eventuelt vurdere Emu Teak om det går skeis. Litt dumt at det ikke er modeller som selges i butikk i Norge. Hadde vært lettere (og billigere) å teste dem. Hadde først tenkt til å kjøpe fra Head-Fi, men fant ikke noe bra deal der, så da ble det nytt.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.909
    Antall liker
    1.218
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har prøvd Denon D5000/D7000 mot de nye D5200/7200?
     

    jzono1

    Medlem
    Ble medlem
    16.10.2013
    Innlegg
    39
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    4
    Litt sånn impulsivt så har jeg bestemt meg for å kvitte meg med min Wadia 121 SE DAC/HPA.

    Har dere her i tråden noen fornuftige anslag til hva som er grei pris når jeg vil bli kvitt den hurtig? Er jeg mye på bærtur når jeg tenker at 4000,- inkludert frakt er helt passe?

    Vurderer nesten å bare slenge den opp på ebay. Ser det ligger ute en i Tyskland med bud på 5000,-

    Knallfin DAC og kurant hodetelfonforsterker..., alt fungerer og så videre - men den er blitt litt til overs her.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Kan de spille grisehøyt uten å sprekke opp (slik som eksempelvis Focal Elear dessverre gjør)?
    Det har jeg aldri opplevd med mine Elear. Sikker på at alt er som det skal? Mulig jeg ikke klarer å spille så høyt som deg, men har aldri opplevd noen ulyder selv om jeg trøkker til litt.
     

    Georgb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2018
    Innlegg
    183
    Antall liker
    570
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Kan de spille grisehøyt uten å sprekke opp (slik som eksempelvis Focal Elear dessverre gjør)?
    Det har jeg aldri opplevd med mine Elear. Sikker på at alt er som det skal? Mulig jeg ikke klarer å spille så høyt som deg, men har aldri opplevd noen ulyder selv om jeg trøkker til litt.
    Focalhodetelefoner i flaggskipserien altså Elear, Elegia, Elex, Clear, Stellia og Utopia har alle problemer med mekanisk klipping ved høyt volum. I følge Focal er dette en del av designet men det er påvist flere tilfeller der klippingen varierer mellom 70 og 105dB, så det virker ikke til å være helt god kvalitetskontroll på når disse driverne klipper. Problemet skal angivelig være mindre etter lanseringen av Elex, og Focal har gått ut og sagt nå at eiere av disse hodetelefonene som opplever klipping på normale volumer vil være dekket av garanti. For å konkludere; ja Focal sine hodetelefoner klipper, men det er altså en del av designet og kan variere sterkt, så ditt par kan kanskje spille til 110dB før det klipper for alt vi vet.

    Angående spørsmålet til distinctive så kan de aller fleste planars med lukket frontvolum spille "grisehøyt" (120dB+ RMS). Det farligste med planars er egentlig at produksjonsprosessen hos mange selskaper er ganske manglende slik at det blir stor variasjon og høy feilrate. Vanskelig å si om Empyrean kommer til å støte på den slags problemer enda, men jeg har fortsatt ikke hørt noe om drivere som har røket.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Har du en plass hvor det står at dette er dekket av garantien?
    Det er kun den ene kanalen som klipper.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    904
    Antall liker
    446
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Med to barn er det ikke så ofte jeg får brukt anlegget, og tenkte med en god hodetelefon vil dempe savnet på musikken når ungene har lagt seg. Det er salg på Focal Utopia og den frister en del. Har også sett på Sennheiser HD820 og Sony MDR-Z1R. Sistnevnte er har lukket konstruksjon, men etter å ha lest testene så har de ganske stort lydbilde også. Med tanke på tilbudsprisen på Utopia, er den verdt 10k mer enn de andre?

    Black Friday er like rundt hjørnet, men tror neppe Utopia blir enda billigere. Men kanskje Z1R vil komme på tilbud på komplett igjen som ifjor. Noen som vet hvor lenge Utopia kommer til å være på salg?
     

    Georgb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2018
    Innlegg
    183
    Antall liker
    570
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Har du en plass hvor det står at dette er dekket av garantien?
    Det er kun den ene kanalen som klipper.
    Det hele ble nevnt av Focal sin representant på head-fi når de annonserte nye utvidede 5-årsgarantier på hodetelefonene sine. Hvis du graver litt bør du kunne finne det, jeg har det ikke på hånd akkurat nå. Focal har vært kjent for å være litt knipne når det kommer til garantier før og alt må skje gjennom forhandler som gjør det hele til en ganske kjedelig prosess. Dersom det bare er en kanal som klipper vil jeg definitivt tro at det ligger innenfor garantien til Focal.
     

    Georgb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2018
    Innlegg
    183
    Antall liker
    570
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Med to barn er det ikke så ofte jeg får brukt anlegget, og tenkte med en god hodetelefon vil dempe savnet på musikken når ungene har lagt seg. Det er salg på Focal Utopia og den frister en del. Har også sett på Sennheiser HD820 og Sony MDR-Z1R. Sistnevnte er har lukket konstruksjon, men etter å ha lest testene så har de ganske stort lydbilde også. Med tanke på tilbudsprisen på Utopia, er den verdt 10k mer enn de andre?

    Black Friday er like rundt hjørnet, men tror neppe Utopia blir enda billigere. Men kanskje Z1R vil komme på tilbud på komplett igjen som ifjor. Noen som vet hvor lenge Utopia kommer til å være på salg?
    Siden du bor i Oslo så vil nok det beste være å ta en tur innom OHC og lytte til en del flaggskip. Salget på Utopia er mer eller mindre permanent. Den har vært på tilbud i over et år nå. Når du først ser etter ting I den typen prisklasse så er det alltid best å lytte, siden du er høyttalerkar tipper jeg at noe som lener varmere i hodetelefonland vil være av interesse for deg så Meze Empyrean, Sony MDR-Z1R, Audeze og kanskje Stax SR-007 kan være verdt å teste.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    904
    Antall liker
    446
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Takk for svar Georgb, må nok ta meg en tur til en forhandler for å lytte litt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn