Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Erlendb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Antall liker
    521
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Meg? Akkurat nå bruker jeg en Sabaj D5 - fordi den har alt jeg trenger til en hyggelig pris og yter bedre enn mine ører.
    Har også Khadas tone board + SMSL SP200, som jobb-sett. Lite, enkelt, billig og yter helt topp.

Har bare personlige erfaringer med aeon fra mr speakers, så kan bare snakke om de. Er meget fornøyd med mine, hatt de i 2år+.
    Har lekt litt med padsa fram og tilbake og er nå alt i alt meget fornøyd.
    Så hvordan i all verden har du grunnlag for å si at det ikke er forskjeller på hodetelefoner og hodetelefonforsterkere? Og hvis Marsboer hadde formulert seg slik som du beskriver hadde det ikke vært noe problem. Således motsier du deg selv litt. Da hadde han fått tips om hodetelefoner som matchet. Aeon er lett å drive og låter bra på det meste da den har en ganske varm signatur i utgangspunktet. Bommer man med hd800 eller T1 kan det fort bli slitsomt for noen. Det er en grunn til at folk begynnte å fikle med bottlehead og woo sammen med HD800. T1 med sine 600ohm er fullt drivende på en ganske strømsvak forsterker. Men den når ikke sitt fulle potensiale. Hvis man i tillegg kobler den til en forsterker med en litt varmere signatur så blir den ganske annerledes.

Sist redigert:

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    8.141
    Sted
    MDG´s forsøkslaboratorium
    Torget vurderinger
    12
    Jeg er i grunnen litt overrasket over at relativt mange i dagens marked klarer å ende opp med kombinasjoner så langt unna de karakteristikker og egenskaper man egentlig er ute etter.
    Om man gidder å bruke litt tid er det enkelt i dag å søke opp mye informasjon om nær sagt alle hodetelefoner og forsterkere med deres spec´s, grunnkarakteristikker, egenskaper osv, slik at man kan danne seg en oversiktlig shortlist å evaluere videre utfra.

MarkusH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2015
    Antall liker
    453
    Sted
    Brøttum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er i grunnen litt overrasket over at relativt mange i dagens marked klarer å ende opp med kombinasjoner så langt unna de karakteristikker og egenskaper man egentlig er ute etter.
    Om man gidder å bruke litt tid er det enkelt i dag å søke opp mye informasjon om nær sagt alle hodetelefoner og forsterkere med deres spec´s, grunnkarakteristikker, egenskaper osv, slik at man kan danne seg en oversiktlig shortlist å evaluere videre utfra.
    Nja, på sett og vis, hvis man går ut i fra at alle har like referanser. For min del er det mye bedre å høre, ikke lese noen ting og bare bruke øra er best, slik som HD660S f.eks som skal være i en helt annen kategori enn Fidelio X2 som jeg bruker nå, de passet rett og slett ikke for meg, det får man ikke lest seg frem til. ;)

ugn

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2005
    Antall liker
    58
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Så hvordan i all verden har du grunnlag for å si at det ikke er forskjeller på hodetelefoner og hodetelefonforsterkere?
    Kan du påpeke hvor jeg sier det? Jeg kan ikke huske å ha sagt eller hintet frampå at jeg mener noe i den gaten.

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    8.141
    Sted
    Torget vurderinger
    12
    Jeg er i grunnen... osv
    Nja, på sett og vis, hvis man går ut i fra at alle har like referanser. For min del er det mye bedre å høre, ikke lese noen ting og bare bruke øra er best, slik som HD660S f.eks som skal være i en helt annen kategori enn Fidelio X2 som jeg bruker nå, de passet rett og slett ikke for meg, det får man ikke lest seg frem til. ;)
    Man bør på langt nær ha like referanser for å kunne danne seg et brukbart evalueringsgrunnlag av all omtale, tester, forumdiskusjoner osv som finnes. Ihvertfall godt nok til å luke ut det som faller godt utenfor. Samtidig er det også mye informasjon og specs som tilsier hvorvidt en hodetelefon kan/vil/bør være en god match mot en spesifikk amp osv.
    Bruke øra er naturligvis det aller beste, men vanskelig for de som bor langt unna butikker med et greit utvalg.
    Handle på måfå på nettet = bingo uansett

Erlendb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Antall liker
    521
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er i grunnen... osv
    Man bør på langt nær ha like referanser for å kunne danne seg et brukbart evalueringsgrunnlag av all omtale, tester, forumdiskusjoner osv som finnes. Ihvertfall godt nok til å luke ut det som faller godt utenfor. Samtidig er det også mye informasjon og specs som tilsier hvorvidt en hodetelefon kan/vil/bør være en god match mot en spesifikk amp osv.
    Bruke øra er naturligvis det aller beste, men vanskelig for de som bor langt unna butikker med et greit utvalg.
    Handle på måfå på nettet = bingo uansett
    Enig.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Erlendb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Antall liker
    521
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Så hvordan i all verden har du grunnlag for å si at det ikke er forskjeller på hodetelefoner og hodetelefonforsterkere?
    Kan du påpeke hvor jeg sier det? Jeg kan ikke huske å ha sagt eller hintet frampå at jeg mener noe i den gaten.
    Du skrev «kanskje det er derfor marsboer ikke virket interessert i å diskutere dette? Fordi det ER sykt vanskelig for mennesker å 'innrømme' at ens egen hjerne lurer en, når en hører forskjeller som ikke er der.»

Det er forskjeller på forsterkere og hodetelefoner like mye som det er forskjeller på høyttalere og forsterkere. Det krever litt innsats å finne den rette matchen. Derfor har vi fortapte ofte mange amper og en en drøss med hodetelefoner. Nå skal det sies at forholdsvis lette hodetelefoner å drive kan matches relativt bra med filter som for eks Hugo2 har. Men adi er for pinglete til til T1- rett og slett. Jeg solgte v1 og har tenkt på gen2 som jeg likte på større dedikerte amper. Jeg har dog aldri hørt hd800 så bra som på hd800s, på noen amp.

Sist redigert:

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    760
    Sted
    Akershus
    Men adi er for pinglete til til T1- rett og slett.
    Hva underbygger du dette med? Eller for å si det på en annen måte. Hva legger dere egentlig i begrepet "å drive hodetelefoner"?

Det kan umulig være det samme jeg gjør, som er noe sånt som "å drive hodetelefonene opp mot sin nødvendige kapasitet volummessig uten at belastningen påvirker forvrengning eller frekvensresponsen som hodetelefonforsterkeren bidrar med i signifikant grad".

At impedansematchingen er i henhold mellom ADI2 og T1 G2 er godt dokumentert gjennom specs og målinger, så den delen kan vi legge død, så da gjenstår det øvrige lydmessige. Både specs på T1 G2 og ADI2, samt målingene jeg har sett indikerer at T1 G2 er null stress for ADI2. I tillegg er min subjektive opplevelse at ADI2 FS låter likt på både lavt og høyt lyttevolum på T1 G2, og da er det fremdeles et par titalls DB å gå på på forsterkeren hvor det virker som om det er full kontroll uten oppbrytning.

Slik jeg tolker deg og ardilla så virker det som om dere mener at ADI2 ikke evner å drive T1 G2, punktum. Etter min mening framstår dette som noe dere har tatt rett ut av luften, uten noen som helst form for underbygging og jeg klarer heller ikke å forene dette med virkemåten til en hodetelefonforsterker. Mener dere at T1 G2 på et eller annet vis drar en konstant og ekstremt krevende mengde strøm uansett volum og musikalskt innhold? Det er i såfall den eneste måten jeg kan følge deres argumentasjon på.

Greit nok at dere mener det finnes bedre "matcher" for deres egen del, men det er altså revnende likegyldig dersom utgangspunktet er spørsmålet om ADI2 evner å drive hodetelefonene på en nøytral måte. Sistnevnte er i hvertfall mitt utgangspunkt.

Erlendb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Antall liker
    521
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Hva underbygger du dette med? Eller for å si det på en annen måte. Hva legger dere egentlig i begrepet "å drive hodetelefoner"?

Det kan umulig være det samme jeg gjør, som er noe sånt som "å drive hodetelefonene opp mot sin nødvendige kapasitet volummessig uten at belastningen påvirker forvrengning eller frekvensresponsen som hodetelefonforsterkeren bidrar med i signifikant grad".

At impedansematchingen er i henhold mellom ADI2 og T1 G2 er godt dokumentert gjennom specs og målinger, så den delen kan vi legge død, så da gjenstår det øvrige lydmessige. Både specs på T1 G2 og ADI2, samt målingene jeg har sett indikerer at T1 G2 er null stress for ADI2. I tillegg er min subjektive opplevelse at ADI2 FS låter likt på både lavt og høyt lyttevolum på T1 G2, og da er det fremdeles et par titalls DB å gå på på forsterkeren hvor det virker som om det er full kontroll uten oppbrytning.

Slik jeg tolker deg og ardilla så virker det som om dere mener at ADI2 ikke evner å drive T1 G2, punktum. Etter min mening framstår dette som noe dere har tatt rett ut av luften, uten noen som helst form for underbygging og jeg klarer heller ikke å forene dette med virkemåten til en hodetelefonforsterker. Mener dere at T1 G2 på et eller annet vis drar en konstant og ekstremt krevende mengde strøm uansett volum og musikalskt innhold? Det er i såfall den eneste måten jeg kan følge deres argumentasjon på.

Greit nok at dere mener det finnes bedre "matcher" for deres egen del, men det er altså revnende likegyldig dersom utgangspunktet er spørsmålet om ADI2 evner å drive hodetelefonene på en nøytral måte. Sistnevnte er i hvertfall mitt utgangspunkt.
    Alt jeg hører er specs er bra så da skal det funke gull. Jeg er ferdig med å diskutere med deg. Det tror jeg de andre også er. Du kommer til å oppgradere deg i hjel med det bastante utgangspunktet.

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    8.141
    Sted
    Torget vurderinger
    12
    Kjenner ikke til ADI2 FS annet en oppgitte specs. Den tonal balansen har jeg ikke kjennskap til.
    Men mht T1 så lyttet jeg kort til (et innspilt) eks av G1 når den kom på markedet, og konkluderte raskt med at det ikke var min cup of tea.
    Når jeg raskt finner frem til reviews om G2 der man bl.a kan lese dette (om G1 vs G2):
    Compare the spec sheet of the two generations and there’s little notable difference, though the frequency response graph shows the new ones to have greater low-end heft and smoother highs. That’s not the way they present on initial switch-on though. The Gen.2s sound thin and bright, with a peaky response in the treble that grates with recordings that are anything less than immaculate.

… tilsier at det ville vært bortkastet tid for min del å lytte til disse - uansett forsterker.

Videre:
    To get this level of performance everything from the original recording to the source and headphone amp have to be top class.
    … levner min ovennevnte kommentar ingen tvil.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    760
    Sted
    Akershus
    Du kommer til å oppgradere deg i hjel med det bastante utgangspunktet.
    Du mener vel det motsatte? Jeg oppgraderer svært sjelden fordi jeg har ro i sjelen fordi jeg vet den elektronikken jeg har er godt egnet for formålet, så hender det at jeg bytter høyttalere/hodetelefoner når jeg får lyst på noe nytt lydmessig. Jeg hadde min forrige hodetelefonforsterker og DAC combo i 6 år før ADI 2 og byttet kun pga plass, rett og slett fordi jeg vet at både mine forrige komponenter og ADI2 DAC er mer enn velegnet for alle mine hodetelefoner, både subjektivt og objektivt.

Hvor mange forsterkere og DACer har du hatt de siste 6 årene med synsebasert "matching" som tilnærming?

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    117
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    12
    marsboer: Jeg har T1 v1, og har nettopp bestilt dette passive filter, mest av nysgjerrighet, men også litt for å se om T1 blir mindre skarp. Du har T1 v2, og jeg husker ikke hva ankepunktene dine var, men kanskje verdt å prøve filteret for deg også.

Tilføyelse: T1 v2 står ikke på listen, men Frans nevnte at han har målinger på den også.

Sist redigert:

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    834
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    ...

Slik jeg tolker deg og ardilla så virker det som om dere mener at ADI2 ikke evner å drive T1 G2, punktum. Etter min mening framstår dette som noe dere har tatt rett ut av luften, uten noen som helst form for underbygging og jeg klarer heller ikke å forene dette med virkemåten til en hodetelefonforsterker..

.
    Du er rett og slett ikke interessert i å ta inn over deg at lyd og lydgjengivelse er mer komplisert enn målingene dine skal ha det til.

Jeg svarte deg opprinnelig fordi jeg personlig har sittet og prøvd ADI2 med T1 mk2 mot andre forsterkere som låter bedre. Det var et velment råd om noe som normalt er rimelig ukontroversielt: At forsterkere påvirker lyden. Du har hverken hørt det samme som meg, du har heller ikke engang målinger på det. Du referer til din egen forståelse for forsterkeri uten noen som helst ydmykhet for at den kanskje er litt begrenset. Jeg kommer ikke til å bruke mer tid på denne diskusjonen.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    760
    Sted
    Akershus
    Så deres svar på hvorfor ADI2 ikke skulle være kraftig nok for T1 G2 uansett volum, i strid med mine egne observasjoner og både målinger og specs er "jeg gidder ikke å diskutere det fordi alle vet det er stor forskjell på forsterkere og du er dust". Den er grei! Det *er* virkelig ingenting å diskutere da ;D

Bart

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Antall liker
    28
    Kommentarer om at ADI2 er for "pinglete" er bullshit.

ADI2 er en av de bedre DAC/AMP i markedet i dag. Mer en god og kraftig nok for T1 (g1 og g2), HD800 (g1 og g2) og det meste av kommersielt tilgjengelige hodetelefoner (med noen få unntak).

Sist redigert:

Bart

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Antall liker
    28
    Sist redigert:

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    760
    Sted
    Akershus
    Jepp +1. Jeg har nevnt bruk av EQ (Equalizer APO/Peace) som eneste "kur" for T1 (g1 og g2) og HD800 (g1 og delvis g2).

Anbefaler denne oversikten over EQ profiler som inkluderer T1 (g1 og g2):
    https://github.com/jaakkopasanen/AutoEq
    Flott! T1 G2 har lav forvrengning og er generelt en konstruksjon av høy kvalitet med lav forvrengning så jeg vil tro at den responderer svært bra med bruk av EQ. ADI2 har innebygget EQ funksjonalitet, så dersom det finnes en profil jeg kan benytte som utgangspunkt så er jo det konge!

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    760
    Sted
    Akershus
    ADI2 har bare 5 filtre, så jeg plottet inn anbefalingene i Roon i stedet. Dette gjør det veldig enkelt å sammenligne med og uten korreksjon.

Bart

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Antall liker
    28
    Høres bra ut. Personlig bruker jeg AutoEQ som utgangspunkt men er ikke alle profiler jeg liker. Vanligvis bruker jeg moderat EQ (1-2 dB demping pr. oktav fra 4-5 kHz og opp for Beyerdynamic).

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    8.141
    Sted
    Torget vurderinger
    12
    Jepp +1. Jeg har nevnt bruk av EQ (Equalizer APO/Peace) som eneste "kur" for T1 (g1 og g2) og HD800 (g1 og delvis g2).
    Hvorfor ikke i utgangspunktet heller velge en hodetelefon/amp-kombinasjon som matcher preferansene bedre?

I overført betydning blir jo det litt som å kjøpe brennevin man absolutt ikke hæler (fordi det på papiret er laget av de rette ingrediensene) for så å blande det ut med masse greier for å orke å få det i seg:)

Sist redigert:

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    760
    Sted
    Akershus
    Det er jo mer som ligger bak en hodetelefon enn voicingen. F.eks har HD800 svært gode ytelser når det kommer til f.eks forvrengning og komfort, men det er voicingen som mange ikke liker. Med litt enkel EQ kan det hende man likevel oppnår et bedre kompromiss enn å kjøpe et annet alternativ som passer bedre voicingmessig, men kanskje ikke har de samme ytelsene ellers.

Bart

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Antall liker
    28
    Hvorfor ikke i utgangspunktet heller velge en hodetelefon/amp-kombinasjon som matcher preferansene bedre?
    ...
    Vis meg gjerne den DAC/AMP som reduserer 6kHz til HD800 eller 8kHz til T1 (g2) til et levelig nivå!

Drikker lite sprit og i tilfelle blandet med masse greier. Det vi kaller drinker :)

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    760
    Sted
    Akershus
    AutoEQ-anbefalingene dro ikke ned 8kHz mer enn 9 db da - enkelt å oppnå med litt forsterkermatching 8)

Erlendb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Antall liker
    521
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Mulig jeg banner i kjærka nå, men jeg prøver likevel:
    Denne software EQen er gratis og er verdt å prøve hvis man tørr slikt: https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

Anbefaler denne oversikten over EQ profiler (Harman target m.fl.) som inkluderer T1 (g1 og g2):
    https://github.com/jaakkopasanen/AutoEq
    Skulle jeg sagt låter tynt og skarp heller. Det hadde vært en bedre beskrivelse. Det gjør Mytek brooklyn på he500 også. Kanskje den dårligste matchen på hele CanJam London det året. Sr-009 låter helt greit med Stax sine flaggskip. Men den skinner på headamp blue hawaii. Da snakker man plustelig endgame hvis man ikke skal opp på noe betraktelig dyrere. Forsterkere har MYE å si. Man kan modde en stax-røramp til å låte bedre, men det blir ikke det samme enten man snur eller vender på det. Og slutt å hype opp RME mer en den fortjener. Det er dacen som er top notch til prisen, ikke minst funksjonaliteten. Men ampen er helt grei. Skal man roe HD800 er det flere moder som gjør dette.

https://www.headphoneer.com/hd800-amplifier-review/

https://www.superbestaudiofriends.org/index.php?threads/best-amps-for-the-sennheiser-hd800-2017-edition.3408/

https://www.head-fi.org/threads/whats-the-best-amp-for-hd800.660817/page-38

Er også ferdig med diskusjonen. Dette har vært diskutert opp og ned i mente siden sent 2009.

Sist redigert:

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    8.141
    Sted
    Torget vurderinger
    12
    ...
    Vis meg gjerne den DAC/AMP som reduserer 6kHz til HD800 eller 8kHz til T1 (g2) til et levelig nivå!

Drikker lite sprit og i tilfelle blandet med masse greier. Det vi kaller drinker :)
    Det var vel mitt "poeng". Hvorfor da i utgangspunktet velge HD800 eller BD T1:confused:
    I motsetning til den gang jeg begynte med Head-Fi har jo utvalget i markedet øket noe enormt - både innenfor hodetelefoner og amp´s.

Sist redigert:

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    8.141
    Sted
    Torget vurderinger
    12
    Det er jo mer som ligger bak en hodetelefon enn voicingen. F.eks har HD800 svært gode ytelser når det kommer til f.eks forvrengning og komfort, men det er voicingen som mange ikke liker. Med litt enkel EQ kan det hende man likevel oppnår et bedre kompromiss enn å kjøpe et annet alternativ som passer bedre voicingmessig, men kanskje ikke har de samme ytelsene ellers.
    Ja, jeg er klar over det. Det er mange elementer som må /bør tas med i vurderingen. Passform og komfort er (for meg) like viktig som de lydmessige karakteristikkene. Dette er det intet fasitsvar på det heller. Det er ikke 2 hoder som er like, ei heller størrelse/form/fasong på ørene. Det hjelper lite om en hodetelefon har lydmessige karakteristikker som er helt iht preferanser om man ikke orker å ha de på hodet i mer enn 20 minutter i slengen.

Bart

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Antall liker
    28
    Det var vel mitt "poeng". Hvorfor da i utgangspunktet velge HD800 eller BD T1:confused:
    I motsetning til den gang jeg begynte med Head-Fi har jo utvalget i markedet øket noe enormt - både innenfor hodetelefoner og amp´s.
    Ja, enig i at man bør starte med hodetelefoner man liker (FK/"voicing"/komfort/etc). Når marsboer vil beholde sine T1g2 mener jeg EQ er en av løsningene.

I mitt (eks) lydstudio var vi ute etter den veldige detaljrikdommen til HD800. Brukte dem mest til feilsøkingsverktøy for å finne problemer med mic-oppsett, kabler, etc. Hodetelefoner ble aldri brukt til tracking eller mix/nedmix.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

Bart

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Antall liker
    28
    ...Og slutt å hype opp RME mer en den fortjener. ...
    Takk samme. Jeg gir meg den dagen du slutter å hype subjektiv matching av produkter som saliggjørende for hodetelefoner med opplagte feil i FK/"voicing" :)

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn