Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Stover

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    1.749
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    22
    Å flytte hodetelefonen til en plass (og kilde) der man har tilgang til dem, @gut_man kan virke banalt for enkelte - men er genialt for de av oss som har følt det samme som deg. Tilgjengelighet er key. :)
    Denne må gjentas, en veldig riktig og viktig observasjon :) har prøvd to plasseringer som er aktuelle for meg. Enten som ren headfi i stuen eller som endel av hovedanlegget et annet sted i huset. Headfi er tilbake i stuen, der jeg oppholder meg mest og derav bruker det mest.

SiSt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Antall liker
    293
    Sted
    Hamar
    Equalizer APO -> ubehagelig lyd?

Jeg har brukt EAPO i noen dager, med convolver (Sundara optimum hifi 48kHz), low-shelf for boost i bassen og 5dB demping. Har opplevd den som utmattende og ubehagelig, helt uten at jeg kan sette fingeren på noe spesifikt som skulle ha forårsaket det... Noen andre som har erfart det samme? Spiller fra Qobuz (maks 24/96) via V90-HPA (som maks tar 24/96) til 2021 Sundara.

Avinnstallert den nå og opplever lyden som mer komfortabel igjen. Helt klart tenkelig det er rent psykosomatisk, men interessert i om andre har opplevd noe tilsvarende.
    Etter å ha kjørt uten EAPO i noen uker nå er jeg ikke i tvil. Lyden var plagsom, og jeg fikk merkbar tinnitus av det. Årsaken kan jeg ikke si noe om, men enn så lenge kjører jeg uten.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg droppa å kjøpe meg superhøyrelurar, og har i staden trådlause med støydemping. Dei brukast for det aller meste når eg klipper plen, eller brukar bråkeverktøy, når eg er på jobb (i kontorlandskap), eller når eg er på tur med snøggbåt, fly eller anna bråkeopplegg.

Poenget er ikkje å få perfekt lyd - etter mitt syn er det langt betre å spele musikk via høgtalarar - men å få lyttevilkår som er tilpassa omgjevnadane.

mana

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Antall liker
    184
    Torget vurderinger
    24
    Eg droppa å kjøpe meg superhøyrelurar, og har i staden trådlause med støydemping. Dei brukast for det aller meste når eg klipper plen, eller brukar bråkeverktøy, når eg er på jobb (i kontorlandskap), eller når eg er på tur med snøggbåt, fly eller anna bråkeopplegg.

Poenget er ikkje å få perfekt lyd - etter mitt syn er det langt betre å spele musikk via høgtalarar - men å få lyttevilkår som er tilpassa omgjevnadane.
    Jeg har også foretrukket å høre musikk fra høyttalere og har vært innom headsett av og til . Nå havnet jeg i en situasjon hvor mitt alternativ i øyeblikket kun blir fra headsett og har gjort dette i noen måneder nå. Har faktisk fått mindre og mindre lyst til å gå tilbake til høyttalere da jeg nå har så stor glede av den komboen jeg har nå.

YesJens

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    1.976
    Sted
    Under stjernene

Som et forsøk er kun hodetelefoner brukt de siste 3 mnd. som test om jeg kan leve med hodetelefoner.
    Focal Utopia - Ferrum OOR - Hypsos.
    Og svaret er ja, hvis man må kvitte seg med høyttalere.
    Det trenger jeg ikke så begge beholdes.

På hytta brukes kablet Sony WH-1000X M3 og FIIO BTR5, fornøyd:)

qweac

Medlem
    Ble medlem
    02.03.2011
    Antall liker
    1
    Har HD800 og en Lehmann BCL, men blir dessverre aldri brukt. Hva er bruktverdien på noe sånt? Vil helst ev. selge samlet, men mulig det blir vanskelig?

thorerjo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2012
    Antall liker
    256
    Sted
    Nesodden
    Ser etter større strømforsyning til Argon H1(24 v).Den som følger med er en liten knert.Noen som har forslag?

Vedlegg

TAF

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.06.2006
    Antall liker
    180
    Torget vurderinger
    11
    Stortrives med dette settet. Her kan jeg spille av det meste av alle sjangere innen musikk.

Marantz HD DAC 1/Denon AH-D 7200
    Har samma oppsett som deg. Fin kombo. (y)

TAF

RDNZL

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    12
    Hadde gleden av å lytte til et sett vintage magneplanar hodetelefoner AIWA HP 500 …slo lett ut mine Sennheiser HD 650 :-0
    7CE47E6C-5CD8-480F-80DF-109FDE97B22D.jpeg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn