Den store amatørmessige altomspennende øltesten

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Etter å ha smakt min første pils på 18-årsdagen, en skikkelig vond Carlsberg, har jeg siden hatt en voksende interesse for å smake på forskjellig øl. Jeg kan ikke en dritt om ølsmaking, men jeg synes det er morsomt å smake på nye ukjente (for meg) merker, og gjøre opp en mening.

Jeg har en uhøytidelig test gående på Facebook, og tenkte jeg like gjerne kunne dele med dere som lusker rundt på forumet også. Så får jeg flere innspill, og kanskje også tips til øl som må smakes. Det hadde jo ikke vært feil!

Jeg presiserer at jeg ikke har den fjerneste idé om hva ting skal smake, men det er jo halve moroa. Smaksskildringene er mine egne, og dere må gjerne supplere med deres smaksopplevelser om dere har smakt noe av grapset jeg har testet!


Grunnlaget for testen var 20 årsgaven fra bestekompisen min. En korg full av assortert øl, hurra! Jeg tenkte jeg like gjerne kunne skrive litt om hver øl, og supplere med flere øl etter å ha drukket opp alt. Så vet jeg hva jeg har smakt før, hva jeg likte og hva som ikke satt så godt!
 

Vedlegg

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Alle øltester må ha en referanse. Referansen til øltesten blir selvsagt den aktuelle ølen som har bemerket seg mest positivt ved testens begynnelse.


Tyskie



Dette lyse polske ølet ble oppdaget på tur i Polen, som seg hør og bør. På en av Krakows finere restauranter fant jeg dette enda mer behagelig for ganen enn det famøse Pilsner Urquell. Tyskie var rund og god, ikke så frampå, fyldig smak, med en flott ettersmak.

En kamerat av meg har fått seg dame fra Polen, og min søster har flyttet til Polen for å studere. Det betyr at jeg titt og ofte får dette fantastiske ølet på plass i kjøleskapet. Etter en halvliter av denne blir musikken så mye bedre, tro det eller ei!

Karakter: 90/100

Selvsagt ikke full score, da vi trenger en liten buffer i tilfelle jeg skulle være så heldig å treffe på en bedre øl. Og sålangt har jeg funnet to stykker! Resten av de allerede testede ølsortene kommer etter hvert som jeg får surret meg til det.
 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
Kjekk idè Marcus!
Men så synd at du "debuterte" med en vond Carlsberg. Jeg unner deg virkelig å få smake en god Carlsberg. For det er nok mitt favoritt hverdagsøl, etter at jeg var lei av Tau. Og før det hadde dilla på Lysholmer. Carlsberg har for meg en fin nok balanse mellom bitterhet og sødme, noe som gjør at jeg kan drikke til det er tomt i kjøeskapet.

Om sommeren liker jeg pils, om vinteren litt oftere bayer.

I studietiden arrangerte kullet mitt ølsmakekonkurranse, vi kontaktet ulike norske bryggerier, og fikk tilkjørt ikke ubetydelige mengder med øl, som vi jo måtte drikke oss gjennom. Mack vant flere år på rad, så vidt jeg husker 8). Men det kan være at Aass vant ett år, men det tror jeg må ha vært det året vi fikk så alldeles for mye øl til konkurransen.
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Engel Bock Hell



Et øl med kraftig smak. Minner eeeegentlig om et godt juleøl. For en knallstart på testen! Den renner lett ned ganen, og ettersmaken inviterer til en ny slurk. Sterk bitterhet som går bort gradvis. Joda, tyskere kan brygge øl - men det trengte dere neppe meg til å fortelle dere. Et øl jeg gjerne kunne drukket mer av, særdeles hyggelig.

Jeg innbiller meg at denne hadde vært kanonbra til pinnekjøtt, eller en god biff med smaksrik saus til.

Karakter: 83/100
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Aller først må jeg beklage bildekvaliteten. Man kan si mobilkameraet mitt ikke er av den proffe typen - men jeg håper dere ser hva som blir avbildet! ;D


dag1234 skrev:
Kjekk idè Marcus!
Men så synd at du "debuterte" med en vond Carlsberg. Jeg unner deg virkelig å få smake en god Carlsberg. For det er nok mitt favoritt hverdagsøl, etter at jeg var lei av Tau. Og før det hadde dilla på Lysholmer. Carlsberg har for meg en fin nok balanse mellom bitterhet og sødme, noe som gjør at jeg kan drikke til det er tomt i kjøeskapet.

Om sommeren liker jeg pils, om vinteren litt oftere bayer.

I studietiden arrangerte kullet mitt ølsmakekonkurranse, vi kontaktet ulike norske bryggerier, og fikk tilkjørt ikke ubetydelige mengder med øl, som vi jo måtte drikke oss gjennom. Mack vant flere år på rad, så vidt jeg husker 8). Men det kan være at Aass vant ett år, men det tror jeg må ha vært det året vi fikk så alldeles for mye øl til konkurransen.
Carlsberg er enda noe av det vondere jeg heller i meg, menn sånn er det bare. Brent barn lukter svidd, sier noen. Brent barn skyr ilden, sier andre.

Jeg må si jeg foretrekker en god ale, pils blir ofte litt for bittert for meg, og ale har litt mektigere karakter. Det gjenspeiles muligens videre i testen, jeg er vel oppe i 16 øl til nå, så det kommer meget mere!

Aass er et av de bryggeriene jeg liker best i Norge. Gourmetsortene er veldig gode til mat, og Aass Pale Ale var fast på plass i juletider ved siden av pinnekjøttet. Aass er forøvrig ett av de mer kjente bryggeriene i Norge internasjonalt, sammen med Nøgne Ø selvsagt. Amerikanerne tror jeg liker Aass aller mest fordi det er "Ass-beer" ;D
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Kingfisher Premium



Som navnet så åpenbart antyder er det snakk om et lyst indisk øl. Jeg fant det heller smakløst og egentlig ikke så godt. Det inneholder jo alkohol, så størstedelen av norges befolkning tenker seg nok ikke to ganger før de heller nedpå med kolibriølet, men det var altså ingen høydare.

Ettersmaken er rar, nesten litt eksotisk. Jeg tror ikke jeg kommer til å kjøpe noe mer av den her i Norge, men min far har jo gjort inder av seg, så da blir det vel mer kolibriøl når jeg besøker gammer'n. Det KAN jo være det er sinnsykt godt til indisk mat, hvem vet.

Karakter: 62/100
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Foster's



Kengurupiss kalles dette i England. I England er nemlig Foster's billigølet, på linje med Borg og Pokal her i Norge. Jeg må si beskrivelsen passer ganske bra. Dette er vann tilsatt alkohol, slik at det kan selges dyrere. Særdeles døll og uinspirerende smak, jeg måtte kjempe i meg selv den lille 0,33L flasken.

Det holder kanskje greit å drikke Foster's når gradestokken viser 40 grader i skyggen Down Under, men jeg bor i Norge.

Karakter: 43/100
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Newcastle Brown Ale



Fra harde kår i Geordie-land i UK. Det må sies at det er en personlig favoritt. Jeg og min bestekamerat (han som ga meg denne bursdagsgaven altså), så på vinter OL oppe i Trondheim. Vi hadde drukket et forferdelig økologisk øl og var egentlig totalt uinteressert i mer. Men vi hadde jo mer i kjøleskapet, så jeg drog fram en flaske kald Newcastle. Det ga fart på sakene det!

Selvfølgelig er dette et av de ypperste øl du kan drikke til fotballkampen. Ikke kom å si noe annet. Greit, Guinness Draught er mer kjent som fotballøl, men asfalt skal kjøres på, ikke drikkes. Newcastle er sånn sett fotballøl #2, men saft suse så mye bedre det smaker. Dette var min første ale, den oppi Trondheim, og jeg har likt det siden.

Denne er likestilt med referansen Tyskie, jeg klarer ikke velge. Ja takk, begge deler - sa Ole Brumm.

Karakter: 90/100
 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
Kingfisher er et klassisk indisk øl, som smaker utmerket til sterk krydret mat. Jeg liker det, men har aldri drukket det utenom på indisk resturang.

Hvis du synes pils blir for bittert, så vil du sikkert like Kilkenny. Det er rundt nok, men ikke så søtt som det ale jeg har samkt. I sommer smakte jeg Køln sin stolthet: Kölsch. det var utrolig godt, litt søtt og aromatisk og fint avrundet. Ikke så bittert som mye pils kan helle mot. Eneste feil var at glassene var så altfor små! Vi må se om vi får prøvd det en dag, Marcus.
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Arendals Pilsner



Fantastisk god pilsner. Undervurdert som fy! Foruten musikken og det fine været, en meget god grunn til å besøke Hovefestivalen hver sommer. Rund smak, god balanse, og god ettersmak. Svinaktig billig er det også - i Arendal, da.

Karakter: 86/100
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
lars_erik skrev:
Jobber med denne nå ;D
God øl trengs da ikke jobbes med 8)

dag1234 skrev:
Kingfisher er et klassisk indisk øl, som smaker utmerket til sterk krydret mat. Jeg liker det, men har aldri drukket det utenom på indisk resturang.

Hvis du synes pils blir for bittert, så vil du sikkert like Kilkenny. Det er rundt nok, men ikke så søtt som det ale jeg har samkt. I sommer smakte jeg Køln sin stolthet: Kölsch. det var utrolig godt, litt søtt og aromatisk og fint avrundet. Ikke så bittert som mye pils kan helle mot. Eneste feil var at glassene var så altfor små! Vi må se om vi får prøvd det en dag, Marcus.
Det var nok det jeg tenkte - det med krydret mat. Jeg smaker for ordens skyld all øl alene, slik at sammenligningsgrunnlaget blir mest mulig "fair". Noen øl er selvsagt mye bedre sammen med diverse tilbehør, men til middag velger jeg heller et "tried and tested" øl, fremfor å gamble en god middag på en ny øl ;D
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.849
Antall liker
19.681
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Støtter Dag angående Kilkenny.
Et veldig godt øl man fikk på Peppes før, var en blanding av Guiness og pils. Veldig godt :D
Ellers er jeg enig i din analyse av Newcastle Brown. Veldig godt!

Er synd du har fått en negativ opplevelse av Carlsberg. Det er faktisk et veldig godt øl :)
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
lars_erik skrev:
Støtter Dag angående Kilkenny.
Et veldig godt øl man fikk på Peppes før, var en blanding av Guiness og pils. Veldig godt :D
Ellers er jeg enig i din analyse av Newcastle Brown. Veldig godt!

Er synd du har fått en negativ opplevelse av Carlsberg. Det er faktisk et veldig godt øl :)
Jeg skal få testet Carlsberg offisielt en gang, får se om ganen har modnet siden sist. Er lenge siden den siste Carlsbergen nå!

Angående Kilkenny har jeg drukket den flere ganger, og synes den er god - skal få testet den også med tiden!



For ordens skyld - postene jeg legger ut nå er øl jeg har testet tidligere, jeg drikker absolutt ikke så fort som jeg poster! ;D Hadde jeg drukket så mye øl på så kort tid hadde jeg nok heller ikke vært i stand til å treffe riktige taster på tastaturet her, om jeg i det hele tatt hadde vært våken er jo en annen sak. ;D
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.849
Antall liker
19.681
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
.Marcus skrev:
lars_erik skrev:
Støtter Dag angående Kilkenny.
Et veldig godt øl man fikk på Peppes før, var en blanding av Guiness og pils. Veldig godt :D
Ellers er jeg enig i din analyse av Newcastle Brown. Veldig godt!

Er synd du har fått en negativ opplevelse av Carlsberg. Det er faktisk et veldig godt øl :)
Jeg skal få testet Carlsberg offisielt en gang, får se om ganen har modnet siden sist. Er lenge siden den siste Carlsbergen nå!

Angående Kilkenny har jeg drukket den flere ganger, og synes den er god - skal få testet den også med tiden!



For ordens skyld - postene jeg legger ut nå er øl jeg har testet tidligere, jeg drikker absolutt ikke så fort som jeg poster! ;D Hadde jeg drukket så mye øl på så kort tid hadde jeg nok heller ikke vært i stand til å treffe riktige taster på tastaturet her, om jeg i det hele tatt hadde vært våken er jo en annen sak. ;D
Det var da som svarte! ;D
Her sitter vi jo og venter på at det skal ta av ;)
 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
Hehe. Jeg ble rett bekymra for deg, Marcus. Så for meg det kuppelhue i morgen på den unge mannen. Bra du doserer påkjenningene ;D.
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Kirin Ichiban



Et japansk, lyst øl. Fritt oversatt betyr ølets navn "Sjiraff nummer 1", ganske sært. På Facebook skrev jeg følgende om ølet, og kun det:

Et dyrere, japansk Carlsberg.
Det ble for bittert, og for ensidig. Jeg savner en viss balanse i smaken - men det kunne nok vært ordnet til mat. Alene og for seg ble ølet ikke en veldig god opplevelse for ganen her i huset. Det var helt OK, men ikke noe spesielt.

Karakter: 57/100
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
dag1234 skrev:
Hehe. Jeg ble rett bekymra for deg, Marcus. Så for meg det kuppelhue i morgen på den unge mannen. Bra du doserer påkjenningene ;D.
Jeg er nok ganske kjedelig sånn sett vøtt, holder å bli brisen for min del - og når "gladfylla" inntreffer etter 3 halvlitere betyr det at jeg er særdeles billig i drift! ;D
 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
.Marcus skrev:
dag1234 skrev:
Hehe. Jeg ble rett bekymra for deg, Marcus. Så for meg det kuppelhue i morgen på den unge mannen. Bra du doserer påkjenningene ;D.
Jeg er nok ganske kjedelig sånn sett vøtt, holder å bli brisen for min del - og når "gladfylla" inntreffer etter 3 halvlitere betyr det at jeg er særdeles billig i drift! ;D
Trenger ikke AA du, Marcus. ;)
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Dark Island



Fant dette ølet på Helgø. Flasken, fargen, alt var så fristende. Jeg måtte kjøpe den!

Det viste seg å være lurt. Veldig lurt! Et helt fantastisk rått dark ale. Både krydder, karamell og sjokolade er representert smaksmessig. Et supert øl når mørket faller tidligere enn før, og det blir kaldt i været. Jeg har lyst å reise til Orkenøyene for å besøke dette bryggeriet!

Karakter: 93/100
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Red MacGregor



Jeg skulle ned på Helgø for å fylle opp et lite lager med Dark Island, i tilfelle de bestemte seg for å droppe ølet. DET VAR IKKE MER IGJEN! Krise krise, unntakstilstand og det hele. Ja vel tenkte jeg, og rasket med meg en ruby ale fra samme bryggeriet.

Flaks!

Karakter: 95/100
 

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
1.005
Antall liker
31
Sted
Bodø
Har vel foster's som min favoritt, men det er vel fordi jeg ikke liker "tungt" øl..
Og at den ikke gir meg dundrende hodepine.
Satser på en Whisky om noen dager ;)
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Det er kanskje derfor Foster's er så populært i UK, total mangel på fyllesyke ;D

Red: Forøvrig, om dere liker en øl jeg ikke liker, så er det bare god stemning. Husk at jeg er ungdom, har dårlig smak, og stort sett ikke sitter stille mer enn fem minutter av gangen 8)
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.849
Antall liker
19.681
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
.Marcus skrev:
Det er kanskje derfor Foster's er så populært i UK, total mangel på fyllesyke ;D

Red: Forøvrig, om dere liker en øl jeg ikke liker, så er det bare god stemning. Husk at jeg er ungdom, har dårlig smak, og stort sett ikke sitter stille mer enn fem minutter av gangen 8)
Det kalles ADHD. Fins medisin....

;D
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Touché ;D
_________________________________________________

Weihenstephaner Hefeweissbier



Ufiltrert tysk bananøl. Joda, den smaker faktisk litt banan! Hefeweissbier gjæres på en slik måte at det dannes mye estere i ølet, og plutselig så har du bananøl. Weihenstephaner smaker søtt, langt ifra bittert. Nesten på en slik måte at det blir kvalmende, men ikke helt.

Veldig mektig øl på grunn av nevnte sødme, og passer selvsagt ikke til å bøtte nedpå. Men allikevel et overraskende bra koseøl!

Karakter: 78/100
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.794
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Prøv en Rochefort 8 (standardutvalg) eller Rochefort 10 (bestillingsutvalg).

Sett ølen i kjøleskapet i 4-5 timer (minst). Ta den ut, og la den stå i romtemperatur ca 20-30 min (avhengig av hvor kalt kjøleskap du har). Den skal holde 8-10 grader når du spretter den.

Sprett ølet, og hell forsiktig i glasset. Pass på, så du ikke får noe av bunnfallet med. Dette er et flaskegjæret øl, og bunnfallet skal være igjen på flaska.

Nyt!

Et annet øl som nytes på samme viset er Maredsous Trippel. Dette er i polets standard-utvalg.

Johan-Kr
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.388
Antall liker
3.123
Jeg drikker gjerne Bernard lager, og Carlsberg også.

Eller er favoritt ølet Duvel.
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Mönchshof Lager



En helt OK lager. Jeg får ikke helt den store opplevelsen av øltypen dessverre, men flasken er ihvertfall dritkul! Jeg synes ikke den er hverken spesielt vond eller spesielt god, rett og slett litt vanlig.

Karakter: 68/100
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Mönchshof Schwarzbier



På etiketten leses ordet "Urtypisches". Selv uten tyskkunnskaper vet man at det er snakk om det som bør være en klassiker. Schwarzbier smaker godt. Mye krydder, og en behagelig balansert smak - litt rund i kantene. En ganske OK kosepils fra Mönschof altså, og så liker jeg jo litt mørke typer. Bryggeriet kan altså brygge øl etter min smak, selv om Lageren ble litt for intetsigende!

Karakter: 81/100
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Fenalaar skrev:
Prøv en Rochefort 8 (standardutvalg) eller Rochefort 10 (bestillingsutvalg).

Sett ølen i kjøleskapet i 4-5 timer (minst). Ta den ut, og la den stå i romtemperatur ca 20-30 min (avhengig av hvor kalt kjøleskap du har). Den skal holde 8-10 grader når du spretter den.

Sprett ølet, og hell forsiktig i glasset. Pass på, så du ikke får noe av bunnfallet med. Dette er et flaskegjæret øl, og bunnfallet skal være igjen på flaska.

Nyt!

Et annet øl som nytes på samme viset er Maredsous Trippel. Dette er i polets standard-utvalg.

Johan-Kr
Takker for tips! Det dumme med upasteurisert er at det bør helst stå i opptil flere dager for at sedimentene skal legge seg skikkelig som bunnfall - men det er absolutt en spennende gruppe med øl! Hyggelig med innspill, jeg kommer nok til å ta litt tips fra denne tråden etter hvert :)

slowmotion skrev:
Jeg drikker gjerne Bernard lager, og Carlsberg også.

Eller er favoritt ølet Duvel.
Duvel er veldig godt, drakk det i London under VM ved en anledning. Spesiell smak, men husker den varmet! Man må bare passe seg for det høye alkoholinnholdet, for det merker man egentlig ikke så mye til når man sipper glasset. ;D

65finger skrev:
Fantastisk tråd!!! post fortere!!
Nå må du ta det med ro Finger'n, det kommer etter hvert! ;D


Ellers hyggelig både at dere blir tørste, og at dere synes tråden er kjekk!
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Ikke hør på Finger'n. Han ønsker bare å gjøre flest mulig av hans venner til alkoholikere, slik at han ikke føler seg så alene. ;D
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
B.B. Dark Bohemia Beer



Mørk lager fra Tjekkia. Voldsom sødme med mye karamell. Behagelig, litt rosinaktig ettersmak, men det var særdeles lite fizz i flaska - veldig tam!

Er nok ikke en suksess å bunkre opp med flere av disse til en kveld, på grunn av sødmen. Blir fort kvalm av stort mer enn en halvliter av denne tjekkiske rakkeren.

Karakter: 63/100
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
baluba skrev:
Ikke hør på Finger'n. Han ønsker bare å gjøre flest mulig av hans venner til alkoholikere, slik at han ikke føler seg så alene. ;D
;D
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Raven Ale



Enda en variant fra Orkenøyene. Dessverre finner jeg den ikke like snill mot ganen som Red MacGregor og Dark Island, det er nok ikke så mye kompleksitet i denne, som gjør at bitterheten seirer. Jeg opplever den som litt lite balansert, og minner egentlig mye om typisk dansk øl, fortrinnsvis Carlsberg!

Karakter: 65/100
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Grolsch Premium Lager



Litt snodig øl dette her. Begynner ganske agressivt, men har en balansert ettersmak som inviterer til en ny slurk. Flott flaske, men noe bitter for mine ungdommelige preferanser. Minner gjerne litt om Heineken - begge er som sådan fra landet som helhjertet praktiserer kung-fu fotball.




Karakter: 72/100
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Harvieston Bitter & Twisted



Nok et litt snodig øl. Som navnet hinter til er det et snev av sitron i smaken, noe som forsåvidt er helt greit, og gjør at den skiller seg litt ut blandt mengden. Ellers er den god og lun hele veien gjennom, og ettersmaken har et snev av sitronskall i seg. Apetittelig øl, som sikkert er veldig godt til et måltid. Flott farge på ølet!

Karakter: 82/100
 
Topp Bunn