Den siste musikkbutikk snart borte?

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
http://www.smp.no/nyheter/alesundogomland/article237374.ece

Er spesialbutikkene som selger CD'er snart borte fra bybildet? I følge Sunnmørsposten er Molde og Kristiansund nå uten butikker. Samtidig legger nå Musikkverket ned sin avdeling i Ålesund sentrum. Dermed er det bare nisjeforretningen Jukebox igjen som har gått friskt ut og satset like mye på salg av LP'er (vinyl) i tillegg til CD'er.
Jeg vil oppfordre alle om å støtte dette gode tiltaket! Litt kjekt å kunne gå inn å bla i LP'ene før kjøp. En nesten litt eksotisk følelse i 2010! :)

Musikkverket skjøt seg selv i foten da de for tre-fire år siden skiftet navn fra HysjHysj.
De gjorde da to ting samtidig:
- sluttet med rabattkort. Noe som førte til at vi storkjøpere måtte betale fullpris, gjerne kr 189 istedet for kr 149 pr CD.
- mye dårligere musikkutvalg, kun NicePrice + 30-40 storselgere. Satset mer på DVD i steden.

Dermed kjøpte jeg på nettet i steden, og en slik vane er vond å vende....
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
Nei, jeg vil som sagt slå et slag for mr. Jeppesen som prøver å dra i gang med et skikkelig vinylutvalg!
Støtt opp alle som kan!
(LP'ene er da selvsagt på veggen bak fotografen.... ::) )
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.915
Antall liker
19.769
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Dette er nok en risiko-bransje. Har selv tilbud om å starte som franchise-taker innenfor konseptet musikk/film. Er fortsatt i tenkeboksen, men å overleve i dagens marked ser vanskelig ut. Tar gjerne i mot råd, vink osv.
 

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
418
Antall liker
7
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Moss er også uten cd-salg. De store aktørene har lagt inn årene, og de små får det ikke til å fungere. Vi må til nabokommunen for å kjøpe ny musikk. Men, vi en vinylsjappe ;D, brukt vinyl!
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg ble i 1989 oppringt av en advokat som tilbød meg å ta over en av Hot Music-filialene i Haugesund. Allerede da følte jeg at dette ville bli litt risikabelt, og den avdelingen overlevde da heller ikke lenge etterpå. Det hadde neppe vært annerledes med baluba bak disken. :( Og det var lenge før verdensveven ble tilgjengelig for bermen.
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
Hvorfor må en vinyl/CD-sjappe nødvendigvis være en stand-alone butikk? Tenk nytt, tenk flerbruk. Eksempel: Post-i-matbutikken, Sko & Kafè etc etc.

Filateli, bøker, musikk .. ting som er relaterte og kan passe som enmannsbutikk. Tjene litt på alt. Litt kremmerånd, og ikke en 9 - 16 person-geskjeft.

Massevis av muligheter, herunder online-salg etc.

mvh
JackX
 
N

norman

Gjest
JackX skrev:
Hvorfor må en vinyl/CD-sjappe nødvendigvis være en stand-alone butikk? Tenk nytt, tenk flerbruk. Eksempel: Post-i-matbutikken, Sko & Kafè etc etc.

Filateli, bøker, musikk .. ting som er relaterte og kan passe som enmannsbutikk. Tjene litt på alt. Litt kremmerånd, og ikke en 9 - 16 person-geskjeft.

Massevis av muligheter, herunder online-salg etc.

mvh
JackX
Hei

Men det har vi da allerede i:
- Posten
- Narvesen
- Statoil
- Yx
m.fl.

Utvalget derimot, er svært begrenset og prisene skyhøye.

Nettbutikk: vi har cdon.no, platekompaniet.no m.fl men det er ikke lett når man konkurrerer med amazon.co.uk, play.com og en drøss andre. Jeg tror vi bare må bite i det sure eple og finne oss i at det bare i London bor over 3 ganger så mange som i hele Norge. Selv i den metropolen er det blitt færre platebutikker som følge av lovlig/ulovlig nedlasting og internettbutikker.

vh Norman
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Var innom et sted i London hvor de serverte mat/drikke med jazz over høyttaleranlegget og salg av vinyl. Ikke noen tvil i at det var en god blanding.
 

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Innlegg
527
Antall liker
50
Griffenfeldt skrev:
Var innom et sted i London hvor de serverte mat/drikke med jazz over høyttaleranlegget og salg av vinyl. Ikke noen tvil i at det var en god blanding.
Det gjør man vel på Bare jazz også?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Noen som husker Cafe Sting på midten av åttitallet, fra de åpnet og til Toots la ned virksomheten i Stavanger av helt andre grunner enn dårlig salg. Da var det virkelig kult for en hipster fra bygda å dra til byen for å kjøpe musikk og drikke espresso en lørdag ettermiddag. Det alene rettferdiggjorde en tur med snøggbåten fra Kopervik til Stavanger.

Og selv om ikke Sting og Toots hadde samme eiere, så var konseptet veldig kompatibelt. I starten var det også med klesbutikk i den ene avdelingen, og den frisøren i andre holdt vel uten noen år også. Men drit i frisører, og klær er i gråsonen. Musikk og latte går derimot godt sammen, men gammeldansken må nok droppes på dagtid så også barna kan få oppleve litt kultur. Lag en kaffe med eller uten c som fungerer virkelig godt. Hold en musikkprofil folk holder ut, og utvid med platesjappe. Det tror jeg er en glimrende oppskrift for å få noe til å fungere over tid i dag. Oppfyll flere behov. Og jeg glemmer i alle fall ikke de lørdag ettermiddagene vi satt og gikk igjennom hverandres innkjøp over en duggfrisk en, eller noe mørktbrent. Å gjøre platekjøping til en sosial sak som ikke bare passer for hipsters med Vespa de kan parkere utenfor platekaffistova. ;) Denslags steder finnes det fortsatt endel av, og nå er det allmuen som må oppdras.
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
norman skrev:
Nettbutikk: vi har cdon.no, platekompaniet.no m.fl men det er ikke lett når man konkurrerer med amazon.co.uk, play.com og en drøss andre.
vh Norman
Der misforstod du meg/jeg var ikke klar nok: Jeg mener at man kan sende CD/LP'er som man selv har i butikken (og som man kan markedsføre via en hjemmeside). Tror BigDipper gjør dette? En med driften(e) i orden, og med egen musikksmak (fx jazz) kan importere selv til egen nisje, og så prøve seg frem i både butikk og Net.
Dette er bare eksempler.

Når det gjelder å parre ulike sjangre så tror jeg absolutt det er en interessant og morsom måte å tjene nok til egen lomme/familie. Det er vel kun fantasien som sperrer for ideene. Enkel kaffebarer med litt å bite i, ting&tang, you name it. Og det beste med slike butikkmikser er at de (helst) "bør" ligge i en bakgate o.l. med dertil hørende lav husleie.
mvh
JackX
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.915
Antall liker
19.769
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Utfordringen rundt slike sjapper, er at de aller fleste er franchise-basert; altså at driver må fronte prosjektet som kjeden har, men selv ta all økonomisk risiko. Har tilbud om å drive et slikt konsept på Steinkjer. Har luftet muligheten for lydbøker, spill, musikk-litteratur osv, men møter motbør. Skal være musikk og film. Da blir det for tøft, er jeg redd, å få et anstendig levebrød av det.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Finn M skrev:
http://www.smp.no/nyheter/alesundogomland/article237374.ece

Er spesialbutikkene som selger CD'er snart borte fra bybildet? I følge Sunnmørsposten er Molde og Kristiansund nå uten butikker. Samtidig legger nå Musikkverket ned sin avdeling i Ålesund sentrum. Dermed er det bare nisjeforretningen Jukebox igjen som har gått friskt ut og satset like mye på salg av LP'er (vinyl) i tillegg til CD'er.
Jeg vil oppfordre alle om å støtte dette gode tiltaket! Litt kjekt å kunne gå inn å bla i LP'ene før kjøp. En nesten litt eksotisk følelse i 2010! :)

Musikkverket skjøt seg selv i foten da de for tre-fire år siden skiftet navn fra HysjHysj.
De gjorde da to ting samtidig:
- sluttet med rabattkort. Noe som førte til at vi storkjøpere måtte betale fullpris, gjerne kr 189 istedet for kr 149 pr CD.
- mye dårligere musikkutvalg, kun NicePrice + 30-40 storselgere. Satset mer på DVD i steden.

Dermed kjøpte jeg på nettet i steden, og en slik vane er vond å vende....
Det har akkurat åpnet en ny platesjappe i Kristiansund med fokus på vinyl og cd.
 
N

nb

Gjest
lars_erik skrev:
Dette er nok en risiko-bransje. Har selv tilbud om å starte som franchise-taker innenfor konseptet musikk/film. Er fortsatt i tenkeboksen, men å overleve i dagens marked ser vanskelig ut. Tar gjerne i mot råd, vink osv.
Styr unna. Trist å si det, men jeg er temmelig sikker på at butikker som selger musikk og film går en særdeles vanskelig tid i møte - og tidene er ikke akkurat enkle nå heller. Endatil Platekompaniet sier vel at de hadde vært konk for lenge siden hadde det ikke vært for DVD-salget. Jeg tror det er bortimot umulig å konkurrere med nettbutikker på pris og utvalg, samt at det sikkert blir mer og mer nedlasting ala iTunes, streaming osv i tillegg til den ulovlige nedlastingen. Den oppvoksende generasjon kjøper neppe mye musikk. Fysisk distribusjon av musikk er nesten en anakronisme og alle piler for slag peker vel bratt nedover. Film er nok bedre, men jeg tipper samme utviklingen kommer der med streaming-tjenester, mer utbredt leie over digital kabel osv.

Det vil sikkert fortsatt være et marked for nisjebutikker der personalets ekspertise blir høyt verdsatt av trofaste kunder, som Bare Jazz, Aktiv Klassisk og sikkert noen flere. Snakket med Bøyum på Aktiv Klassisk for en tid tilbake (han skal stenge, mest pga leiekontrakten) - han sa at den klassiske CD-bransjen tar livet av seg selv ved å pøse ut bokser med superutvalg til latterlige priser. Det er dessverre ingen som selger lyttetid;)

På en annen side er det bedre å angre på ting man har gjort enn ting man ikke har gjort, men om prosjektet innebærer stor økonomisk risiko for deg personlig ville jeg vært svært skeptisk. Det kan fort bli mye jobb og lite i pungen for mye innsats.

Igjen - trist å si det - men jeg tror dette er realiteten for musikk- og filmbutikker.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.915
Antall liker
19.769
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Takk for gode råd,nb. Heller også til at dette er for risikofylt. Men; hadde vært sabla artig å prøve. Men sjansene for gå på snørra er store i et slikt marked.
 
N

nb

Gjest
lars_erik skrev:
Takk for gode råd,nb. Heller også til at dette er for risikofylt. Men; hadde vært sabla artig å prøve. Men sjansene for gå på snørra er store i et slikt marked.
Disclaimer: Jeg har aldri drevet en butikk innen noesomhelst, men det er jo bare å se hva som skjer med platebutikker rundtomkring, så ser man jo hvilken vei det går... på mange måter er fysisk distribusjon av musikk en anakronisme allerede, og den utviklingen tror jeg er irreversibel. Ditto for film i fremtiden. Tror jeg.

Men bevares, artig å prøve seg, men ikke så artig om den finansielle risken for deg personlig er stor. Som franchisetager har du sikkert i det minste et profesjonellt logistikkapparat og slikt i ryggen, det hjelper nok mye. Kjell Hillveg tror jeg det var sa en gang at han fikk platene billigere hos platekompaniet enn hos sin egen leverandør, det sier en del.

Om målet er å få penger i kassa kan jeg tenke på veldig mye jeg heller ville ha drevet med enn å drive plate/filmbutikk ;)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
nb skrev:
lars_erik skrev:
Dette er nok en risiko-bransje. Har selv tilbud om å starte som franchise-taker innenfor konseptet musikk/film. Er fortsatt i tenkeboksen, men å overleve i dagens marked ser vanskelig ut. Tar gjerne i mot råd, vink osv.
Styr unna. Trist å si det, men jeg er temmelig sikker på at butikker som selger musikk og film går en særdeles vanskelig tid i møte - og tidene er ikke akkurat enkle nå heller. Endatil Platekompaniet sier vel at de hadde vært konk for lenge siden hadde det ikke vært for DVD-salget. Jeg tror det er bortimot umulig å konkurrere med nettbutikker på pris og utvalg, samt at det sikkert blir mer og mer nedlasting ala iTunes, streaming osv i tillegg til den ulovlige nedlastingen. Den oppvoksende generasjon kjøper neppe mye musikk. Fysisk distribusjon av musikk er nesten en anakronisme og alle piler for slag peker vel bratt nedover. Film er nok bedre, men jeg tipper samme utviklingen kommer der med streaming-tjenester, mer utbredt leie over digital kabel osv.

Det vil sikkert fortsatt være et marked for nisjebutikker der personalets ekspertise blir høyt verdsatt av trofaste kunder, som Bare Jazz, Aktiv Klassisk og sikkert noen flere. Snakket med Bøyum på Aktiv Klassisk for en tid tilbake (han skal stenge, mest pga leiekontrakten) - han sa at den klassiske CD-bransjen tar livet av seg selv ved å pøse ut bokser med superutvalg til latterlige priser. Det er dessverre ingen som selger lyttetid;)

På en annen side er det bedre å angre på ting man har gjort enn ting man ikke har gjort, men om prosjektet innebærer stor økonomisk risiko for deg personlig ville jeg vært svært skeptisk. Det kan fort bli mye jobb og lite i pungen for mye innsats.

Igjen - trist å si det - men jeg tror dette er realiteten for musikk- og filmbutikker.


Som et trist apropos til dine presise viurderinger, nb; Aktiv Klassisk er lagt ned. :'(
 
N

nb

Gjest
impulse skrev:
Som et trist apropos til dine presise viurderinger, nb; Aktiv Klassisk er lagt ned. :'(
Ja, det er en stund siden jeg var der og han sa "til sommeren" så det var jo forsåvidt en varslet og planlagt avvikling.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Jeg er klar over at dette er irrasjonelt så det holder, men jeg er ikke overvettes begeistret for dette;
Vi har tilbudt vinyl gjennom vår nettbutikk en stund allerede, men i disse dager jobber vi med en gradvis økning i salgssteder for vinyl i våre butikker også. Noen få butikker har det allerede, og flere vil få ganske snart, sier Morten Lund.

På dette området synes jeg vi har såvidt gode nisjebutikker som har gjort en knallgod jobb i mange år, at platekompaniet nå skal begynne å grafse på dette markedet med sine klamme fingre byr meg litt i mot.
Men som sagt, fullstendig irrasjonelt.
 
N

nb

Gjest
Roberten skrev:
Jeg er klar over at dette er irrasjonelt så det holder, men jeg er ikke overvettes begeistret for dette;
Vi har tilbudt vinyl gjennom vår nettbutikk en stund allerede, men i disse dager jobber vi med en gradvis økning i salgssteder for vinyl i våre butikker også. Noen få butikker har det allerede, og flere vil få ganske snart, sier Morten Lund.

På dette området synes jeg vi har såvidt gode nisjebutikker som har gjort en knallgod jobb i mange år, at platekompaniet nå skal begynne å grafse på dette markedet med sine klamme fingre byr meg litt i mot.
Men som sagt, fullstendig irrasjonelt.
Enig, synest ikke det er spesielt irrasjonelt heller. Noe av sjarmen med nisjebutikker er at fyren som står i kassa sannsynligvis har skikkelig peil, og det er noe av det som gjør det vel verdt å betale mer enn man strengt tatt er nødt til for skivene også.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Vanskelig å spå hva slags innflytelse det får på markedet totalt sett. Jeg har som nevnt (mange ganger) veldig sansen for Platekompaniet. Men som dere sikkert gjetter, har jeg et hjerte som banker for minst en av de små butikkene også. Det er jo en fare for at de små blir platebransjens 'Jacobs utvalgte', og det ville vært en tragedie. Håper fremtiden bringer stort og smått side om side og ved god helse.

Hvem vet? Kanskje Platekompaniet drar opp totalvolumet uten å spise hele markedet igjen?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.517
Antall liker
9.668
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
"For ham har ikke musikk samleverdi i det hele tatt, mens han bevisst lagrer mye film."

Det er har jeg problemer med å forstå. Musikken kan lyttes på om igjen og om igjen, men hvor mange filmer er man egentlig interessert i å se mer enn 1, eller i høyden 2, ganger?

Jeg er kanskje utypisk, men har heller ikke inntrykk av at filmentusiaster ser filmern så jævla mange ganger, men favorittplatene mine har jeg spilt utallige titalls ganger. Selv mine favorittfilmer tviler jeg på at jeg har sett mer enn 3 ganger.

For min del er det derfor logisk å kjøpe musikk, mens film gjerne kan ligge på en server (og jeg strømmer filmer fra RiksTV ned på HD inn til det passer å se de, veldig lite frister til å ta vare på). Kjøper jo en DVD av og til, men hpvedsakleig av smalere repertoar.
 
N

nb

Gjest
erato skrev:
"For ham har ikke musikk samleverdi i det hele tatt, mens han bevisst lagrer mye film."

Det er har jeg problemer med å forstå. Musikken kan lyttes på om igjen og om igjen, men hvor mange filmer er man egentlig interessert i å se mer enn 1, eller i høyden 2, ganger?

Jeg er kanskje utypisk, men har heller ikke inntrykk av at filmentusiaster ser filmern så jævla mange ganger, men favorittplatene mine har jeg spilt utallige titalls ganger. Selv mine favorittfilmer tviler jeg på at jeg har sett mer enn 3 ganger.

For min del er det derfor logisk å kjøpe musikk, mens film gjerne kan ligge på en server (og jeg strømmer filmer fra RiksTV ned på HD inn til det passer å se de, veldig lite frister til å ta vare på). Kjøper jo en DVD av og til, men hpvedsakleig av smalere repertoar.
Stusset på det selv, helt anekdotisk har jeg inntrykk av at samlemanien står sterkt hos filmfolket (neppe helt borte hos musikkfolket heller...) Men en del filmer er til tider svært billige, så det koster ofte ikke så mye mer å eie enn å leie, og fleksibiliteten er noe større om man eier selv og ikke må levere tilbake innen neste dag.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Det er godt du ser positivt på det, Zomby. Slike uttalelser fra førnevnte Lund gjør meg vel ikke videre beroliget;

– Vi vil satse mer på de største gjennom enda mer markerte kampanjer, samtidig som vi kutter ned på bredden.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.517
Antall liker
9.668
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Leie er ingen opsjon nei, men har man en 15-20 TV-kanaler og en boks med harddisk på, tar det ikke mange månedene før man har usett film så det holder. Kjøper man noen billige DVD-bokser (20 Hitchock filmer for 200 kr osv..) i tillegg har man film for et liv...
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.517
Antall liker
9.668
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Roberten skrev:
Det er godt du ser positivt på det, Zomby. Slike uttalelser fra førnevnte Lund gjør meg vel ikke videre beroliget;

– Vi vil satse mer på de største gjennom enda mer markerte kampanjer, samtidig som vi kutter ned på bredden.
Er det ikke det bransjen har gjort hele tida da og som har bidratt til at man har sagd over den greina man sitter på? Når man kjører på med de samme tingene som man kan finne og høre overalt, i heiser, varemagasiner og 20 radiokanaler? Mens det bare er marginale tullinger som oss som er interessert i det smale? Er det rart at den generelle musikkinteressen går ned og musikk bare blir en del av den støyen vi omgir oss med og som de færreste er interessert i å betale for?

Musikk er en vare må vite, og ikke en livsstil! Og festivaler går vi på pga folkelivet og fylla! PS: Og for å se kjendiser!
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Roberten skrev:
Det er godt du ser positivt på det, Zomby. Slike uttalelser fra førnevnte Lund gjør meg vel ikke videre beroliget;

– Vi vil satse mer på de største gjennom enda mer markerte kampanjer, samtidig som vi kutter ned på bredden.
Jeg vet ikke hvor optimistisk man bør/kan/tør være. Den siste der er stygg, for å si det mildt. Men det er også et brudd med Platekompaniets tradisjoner. Det er ikke sånn de ble store. Kanskje vi er vitne til en kjempes fall. Kanskje Egil Dahl gjorde det riktige da han solgte seg ut..
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.216
Zomby_Woof skrev:
Roberten skrev:
Det er godt du ser positivt på det, Zomby. Slike uttalelser fra førnevnte Lund gjør meg vel ikke videre beroliget;

– Vi vil satse mer på de største gjennom enda mer markerte kampanjer, samtidig som vi kutter ned på bredden.
Jeg vet ikke hvor optimistisk man bør/kan/tør være. Den siste der er stygg, for å si det mildt. Men det er også et brudd med Platekompaniets tradisjoner. Det er ikke sånn de ble store. Kanskje vi er vitne til en kjempes fall. Kanskje Egil Dahl gjorde det riktige da han solgte seg ut..
Jeg tror ikke de faller ennå på en stund, men de går fra å selge musikk til å selge film.
 
N

nb

Gjest
BT skrev:
Jeg tror ikke de faller ennå på en stund, men de går fra å selge musikk til å selge film.
Og TV-/data-spill. Det er et stort marked, for TV-spill har man også få andre valg enn å kjøpe originalvaren. På data florerer det selvsagt med piratkopier.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
@Erato, gode observasjoner.

Det skulle ikke forundre meg om gode nok streamingtjenester på film er på plass i nærmeste fremtid. Samtidig tror jeg at det samme er på trappene for spill. Så, tungsinnet som jeg er tror jeg at platekompaniet er på vei ned. Ikke i løpet av året, men om 5-10 år er det nok ikke den seddelpressen det er i dag.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det kan ha en annen effekt også. Mange (med meg) har sviktet nisjebutikker som Apollon på grunn av Platekompaniets sentrale plassering i forhold til hvor vi oppholder oss. Det er så enkelt å stikke innom på vei til og fra jobb, innimellom poteter og brød. Tilbud og nyheter står godt eksponert.

Hvis det nå blir slik at jeg i praksis ikke kommer til å ha noen grunn til å stikke innom Kompaniet på vei hjem fra kontoret, så kommer jeg til å ta omveien innom Apollon igjen. Og det er sikkert flere av oss som kommer til å gjøre det. Kanskje et svik fra Kompaniet mot oss musikkelskere kan få oss tilbake til nisjebutikkene igjen i større grad enn nå. Jeg tror nok Einar gnir seg litt i hendene når han leser slikt, og det fortjener han kanskje å få gjøre også?

Filmfreaks er ofte ganske uforståelige, spesielt de som samler på hyllevare fra Hollywood. Det siste er totalt ubegripelig for meg. Mer dyptpløyende filmelskere har som oftest en sunn platesamling i tillegg.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Anonym skrev:
.. Det har akkurat åpnet en ny platesjappe i Kristiansund med fokus på vinyl og cd.
Bra tiltak. Var innom der forleden, men ble vel ikke spesielt mye lettere på baklomma, de burde kanskje være litt mer proaktiv med utvelgelse av vinyl de tar inn.
80-talls pop/rock sto for det meste av platene når jeg var der, og det er kanskje ikke det man kan belage seg på å leve av?
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.216
Odder har skjønt det, som selger både vinyl og musikkfrmidlere av knall valitet.

Jeg tar en bunke LPer takk, og så må jeg ha noe å spille dem på, kanskje en SME 30/12, en Jan Allaerts 2 pu, en Einstein Turntables Choise, et Wavac forsterkersett og et par Marten Coltrane Supreme, takk. Ja, og så må jeg ha noen kabler. Jorma Prime fungerer vel bra. Blir det over en million sa du? Da kutter jeg ut et par av platene...
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.935
Antall liker
753
Vidar P skrev:
Anonym skrev:
.. Det har akkurat åpnet en ny platesjappe i Kristiansund med fokus på vinyl og cd.
Bra tiltak. Var innom der forleden, men ble vel ikke spesielt mye lettere på baklomma, de burde kanskje være litt mer proaktiv med utvelgelse av vinyl de tar inn.
80-talls pop/rock sto for det meste av platene når jeg var der, og det er kanskje ikke det man kan belage seg på å leve av?
Det er sikkert 80-talls pop/rock som selger her til lands, i tillegg til heavy/metal da selvsagt, og sikkert litt 60-talls klassikere. Men tipper det er litt naivt å tro at det er mulig å leve av å selge bare vinyl i fremtiden. Kombinasjonen plater/hi-fi synes jeg er utmerket. Mulig det kan fungere i Kristiansund også? Man kan også lage litt "blæst" rundt butikken, f.eks. ser jeg Rough Trade nå selger sin egen versjon av Rega platespiller. Bare tull kan du sikkert si, men tror de har fått (gratis) omtale i alle de britiske hi-fi bladene pga. den spilleren (som jeg tror egentlig er en helt vanlig Rega med et Rough Trade-merke). Ser vi snart den første "Big Dipper"-platespilleren :p?

I byer som Kristiansund er det typisk også en kronisk mangel på en god cafebar, bare for å ha nevnt det 8) Veldig greit for meg om det hadde vært i samme huset..
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
torem skrev:
Det er sikkert 80-talls pop/rock som selger her til lands, .
Neppe. Selges ikke noen steder i særlig omfang!
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Voff skrev:
torem skrev:
Det er sikkert 80-talls pop/rock som selger her til lands, .
Neppe. Selges ikke noen steder i særlig omfang!
Ikke mitt inntrykk heller. '80-tallet står igjen i hyllene ved stengetid på de fleste loppemarkeder. Å selge noe sånt til butikkpris er en historie om den berømte sanda i Sahara.
 
Topp Bunn