Den siste brikken...

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
267
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hei,

Etter skifte av noen rør i dac`en, samnt kabel skifte, skjedde det noe ekstra med den tonale-balansen i stereoen..Fra å låte litt for tynt/lyst, og noe bassfattig, satt plutselig alt slik jeg vil ha det! :)

De så kalte S`ene blei så og si borte, dynamikken blei bedre, masse detaljer, men det låter forsatt musikalskt og "analogt". Instrument plasseringer blei bedre. Og noe av det viktigeste, er at jeg føler at det er akkurat passe med varme og klarhet. Anlegget får ut det beste av både dårlige innspillinger og bra innspillinger, noe det ikke gjorde før.

Er virkelig deilig å føle at lyden min er slik jeg vil at den skal være! Har jobbet siden sommer, med de nye høytalerene mine (Merlin VSM MXe), og det er først nå jeg føler at de virkelig spiller slik jeg vil ha det! :)

Det jeg har gjort:
Har byttet flere rør i dac og pre (satt inn Telefunken og Tungsol), jobbet mye med plassering av høytalerene, skiftet noen kabler ( strømkabler og IC ), Skiftet underlag under komponentene ( rack, pulsar, vibrapods)

Det jeg har erfart med dette er at det er ikke nødvendigvis så mye som skal til får å få det til slik man vil, men den siste brikken, har helt klart veldig mye å si! Kansje spesielt for meg, siden det gjaldt den tonal balansen i anlegget?

Er det noen andre der ut med lignende erfaringer/synspunkter?

mvh Jan
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.721
Antall liker
4.400
Sted
Nøtterøy
Fint at du er fornøyd Jan. Kjenner meg godt igjen i det du skriver. En her på forumet skrev en gang at "folk gir opp for lett". Det er noe i det. Mange bytter ut sine dyreste komponenter ville vekk så fort de ikke er helt fornøyd.

Har slitt en periode med litt skarpe esser. Brukte litt tid på plasseringer, noen kabelbytter og rørbytter som jeg har tatt meg tid til å spille ordentlig inn før jeg har gitt opp. Og nå er også jeg veldig godt fornøyd. :)
 

tomerik

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2006
Innlegg
798
Antall liker
253
Sted
Arendal
Torget vurderinger
1
Jan, jeg kjenner meg også igjen her. Det er herlig når man etter lang tid får alle brikker på plass og de spiller på lag. I tillegg til at du har skiftet rør så kan det også være at høyttalerene har spilt seg inn i mellomtiden. Jeg opplevde at mine Merlin tok lang tid å få skikkelig innspilt. De ble jevnt bedre de første 300 timene, men det var først etter ytterligere 200 at den tonale balansen var på plass og at den litt brutale toppen var temmet. Før dette var det til tider plagsomt å høre på dårlige innspillinger,- nå er oppsettet langt mer tolerant på dette området. Er også veldig fornøyd nå!

Tom Erik
 

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
267
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Ja, det er deilig å kunne slappe av med all musikk! :) Uten å irritere seg over dårlig innspilling ect.

Men har ikke helt slått meg til ro for det... Virker som jeg aldri vil gi opp jakten på enda bedre lyd! Det er vel slik det er med denne hobbyen. ;)

Vurderer å teste:
Sub (Velodyne DD10, DD12, DD15 eller Rel) Mest pga. at jeg ser en del filmer, samnt at jeg aldri har testet sub før.
Diverse romakustikk tiltak, siden jeg ikke har prøvd meg på dette i det hele tatt.
Har også lyst til å måle anlegget mitt med radioshack eller noe bedre, for å se hvordan rommet og anlegget spiller.
Nye KT88 rør, bruker JJ nå, har lyst til å kjøpe meg Svetlana, får å teste forksjellen.
Oppgradere litt på pre ampen, nytt potmeter, koble ut balanse styringa, kansje noen flere black gates.

Hehe, tror jeg aldri kommer til å gi meg med oppgraderinger, slev om jeg endelig har blitt veldig fornøyd med lyden!
Kom gjerne med tips til hvilke tweaks dere føler har gitt masse lyd for pengene?

mvh Jan
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Det ultimate tweaket:
Ta en lampeskjem og del den i to
Deretter fester du en del bak hvert øre, og du har vips verdens beste lytteinstrument!
Tror du jeg tuller? Forsøk selv da, du kan jo starte med å bruke hendene som øre-forstørrere....

;D

mvh
Proffen
 

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
267
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Proffen skrev:
Det ultimate tweaket:
Ta en lampeskjem og del den i to
Deretter fester du en del bak hvert øre, og du har vips verdens beste lytteinstrument!
Tror du jeg tuller? Forsøk selv da, du kan jo starte med å bruke hendene som øre-forstørrere....

;D

mvh
Proffen
Jeg testet å sitte motsatt vei, også ta framsiden av hendene foran ørene, det var litt sykt! Blei veldig åpent og dynamiskt!! ;D
haha, dama tror jeg har mista det...
 
Topp Bunn