http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=141786 Uten å gjøre dette til en stor diskusjon, våre kjære kristene klarer å gi "Gjør mot andre det du vil..........................etc." en helt ny mening. Machosister?? ???
Det er ikke meningen å nekte all kontroversiell diskusjon: kommer lett i klammeri med seg selv dersom man skal definere 'kontroversiell'. Men er du i tvil er det bedre å la være enn å provosere, er det ikke ? Lakkmustesten må være: hvorfor er du her på et musikk-forum med dette innlegget. Er det for å riste medlemmene sammen med et innlegg som klart ligger utenfor hovedformålet med HFS er du på den rette siden - omvendt må det påregnes sletting / moderering. Opp til deg - og alle andre - å foreta denne lille 'internkontrollen'.Ut fra de allmene formålsbetraktninger HFS er tuftet, er det ikke noen sammenheng mellom på den ene side å forsvare retten til å gi plass til åpenbart kontroversielle temaer som klart ligger utenfor det som er hifi-relatert, og på den annen side ha et forum hvor medlemmene fritt kan gi uttrykk for meninger som i sin natur er egnet til å fremme felles forståelse for relasjoner innen musikk og hifi-anlegg.
Jeg vil derfor at det enkelte medlem tar inn over seg hva HFS egentlig står for, og på bakgrunn av den forståelse selv setter opp sin egen 'Vær Varsom Plakat'. Ønsker du å starte (eller svare på) et tema som er kontoversielt og samtidig ligger utenfor en vid tolkning av grunnformålet med HFS må du påregne sletting eller meget kraftig moderering
Helt greit det, JackX. Internkontrollen er på. Off topic forumet er jo ikke kjent for sine "lette tema". Ser du har stengt "muslimtråden" også, så det er mulig det er en religionssensur på gang? Uansett er dette et aktuelt tema som tar opp overgrep begått av en statlig institusjon. Det kontroversielle i denne saken er det vel ikke jeg som står for.JackX skrev:@breuer: linken leder til 'denied' ?!
-----------------------
For å gjenta meg selv fra en tråd jeg nettop stengte, og som jeg ber deg lese:
Det er ikke meningen å nekte all kontroversiell diskusjon: kommer lett i klammeri med seg selv dersom man skal definere 'kontroversiell'. Men er du i tvil er det bedre å la være enn å provosere, er det ikke ? Lakkmustesten må være: hvorfor er du her på et musikk-forum med dette innlegget. Er det for å riste medlemmene sammen med et innlegg som klart ligger utenfor hovedformålet med HFS er du på den rette siden - omvendt må det påregnes sletting / moderering. Opp til deg - og alle andre - å foreta denne lille 'internkontrollen'.Ut fra de allmene formålsbetraktninger HFS er tuftet, er det ikke noen sammenheng mellom på den ene side å forsvare retten til å gi plass til åpenbart kontroversielle temaer som klart ligger utenfor det som er hifi-relatert, og på den annen side ha et forum hvor medlemmene fritt kan gi uttrykk for meninger som i sin natur er egnet til å fremme felles forståelse for relasjoner innen musikk og hifi-anlegg.
Jeg vil derfor at det enkelte medlem tar inn over seg hva HFS egentlig står for, og på bakgrunn av den forståelse selv setter opp sin egen 'Vær Varsom Plakat'. Ønsker du å starte (eller svare på) et tema som er kontoversielt og samtidig ligger utenfor en vid tolkning av grunnformålet med HFS må du påregne sletting eller meget kraftig moderering
mvh
JackX
På hvilken måte ønsker du at et relgions innlegg skal berike oss på generell basis? Er ikke dette et slags fristed hvor vi deler intr for musikk og hifi og rase, kjønn , relgion ikke har noe å si ?? Trenger en ikke et pusterom ? En blir jo bombandert med ting å ta stilling til hele tiden, da er det godt bare å VÆRE i det en liker å pusle med....Eller tar jeg helt feil her ??breuer skrev:Helt greit det, JackX. Internkontrollen er på. Off topic forumet er jo ikke kjent for sine "lette tema". Ser du har stengt "muslimtråden" også, så det er mulig det er en religionssensur på gang? Uansett er dette et aktuelt tema som tar opp overgrep begått av en statlig institusjon. Det kontroversielle i denne saken er det vel ikke jeg som står for.JackX skrev:@breuer: linken leder til 'denied' ?!
-----------------------
For å gjenta meg selv fra en tråd jeg nettop stengte, og som jeg ber deg lese:
Det er ikke meningen å nekte all kontroversiell diskusjon: kommer lett i klammeri med seg selv dersom man skal definere 'kontroversiell'. Men er du i tvil er det bedre å la være enn å provosere, er det ikke ? Lakkmustesten må være: hvorfor er du her på et musikk-forum med dette innlegget. Er det for å riste medlemmene sammen med et innlegg som klart ligger utenfor hovedformålet med HFS er du på den rette siden - omvendt må det påregnes sletting / moderering. Opp til deg - og alle andre - å foreta denne lille 'internkontrollen'.Ut fra de allmene formålsbetraktninger HFS er tuftet, er det ikke noen sammenheng mellom på den ene side å forsvare retten til å gi plass til åpenbart kontroversielle temaer som klart ligger utenfor det som er hifi-relatert, og på den annen side ha et forum hvor medlemmene fritt kan gi uttrykk for meninger som i sin natur er egnet til å fremme felles forståelse for relasjoner innen musikk og hifi-anlegg.
Jeg vil derfor at det enkelte medlem tar inn over seg hva HFS egentlig står for, og på bakgrunn av den forståelse selv setter opp sin egen 'Vær Varsom Plakat'. Ønsker du å starte (eller svare på) et tema som er kontoversielt og samtidig ligger utenfor en vid tolkning av grunnformålet med HFS må du påregne sletting eller meget kraftig moderering
mvh
JackX
Er ikke OT nettopp off topic, eller skal vi diskutere hifi her også?Ut fra de allmene formålsbetraktninger HFS er tuftet, er det ikke noen sammenheng mellom på den ene side å forsvare retten til å gi plass til åpenbart kontroversielle temaer som klart ligger utenfor det som er hifi-relatert, og på den annen side ha et forum hvor medlemmene fritt kan gi uttrykk for meninger som i sin natur er egnet til å fremme felles forståelse for relasjoner innen musikk og hifi-anlegg.
Absolutt, man trenger et pusterom. OT er off topic. Jeg selv har slått kraftig til lyd for fordelen med OT: Her kan 'menigmann' argumentere på like vilkår som en 'hifi-guru'. Dette gjelder også for temaer som i sin natur kan lede til kontroverser. Tar derimot temaet en vending som ikke er tjenelig med HFS formål, er det heller ingen grunn til å la tråden spinne videre dithen.På hvilken måte ønsker du at et relgionsinnlegg skal berike oss på generell basis?
Er ikke dette et slags fristed hvor vi deler intr for musikk og hifi og rase, kjønn , relgion ikke har noe å si ?? Trenger en ikke et pusterom ? En blir jo bombandert med ting å ta stilling til hele tiden, da er det godt bare å VÆRE i det en liker å pusle med....Eller tar jeg helt feil her ??
mye mindre trafikk på forumet blir det vel ganske sikkert ivertfall.Valentino skrev:Interressant grep dette nye,som O store Høvding og hans Rettferdige Moderatorer nå gjør. Det blir spennende å se hvor vi går.
Så langt er alt klart for meg.JackX skrev:Absolutt, man trenger et pusterom. OT er off topic. Jeg selv har slått kraftig til lyd for fordelen med OT: Her kan 'menigmann' argumentere på like vilkår som en 'hifi-guru'. Dette gjelder også for temaer som i sin natur kan lede til kontroverser.
Det er her jeg sliter.Tar derimot temaet en vending som ikke er tjenelig med HFS formål, er det heller ingen grunn til å la tråden spinne videre dithen.
Dette er jeg helt uenig i. Man er i så fall inkonsekvent innen kirken om det er den enkelte prest som skal avgjøre dette, det blir som om en dommer selv skal få avgjøre hva han anser som ulovlig og ikke.omholt skrev:Dersom vi ser på hva fadder oppgaven er (oppdra barna i kristen tro) er ikke dette vanskelig å forstå. At noen har andre meninger om homofile er helt forståelig, men man må se dette i lys av kristendommens budskap. Å leve i homofili er ifølge Bibelen (og bibelen er rettesnor for kristen tro) synd. Dersom fadderne lever i strid med kristen tro, hvordan skal de da kunne oppdra barna i kristen tro? Dere som mener presten har feil, gjør det utifra at dere er uenig med bibelens budskap. Det er greit nok, men her må dere se dette i annet lys. Ellers så får man diskutere bibelens budskap, det blir noe annet.
Egentlig er vel fadder oppgaven en vits uten særlig betydning lenger og man kunne vel unngått hele dette problemet med en annen løsning.
Fadderordninga hadde tidlegare ein svært viktig funksjon; ei forsikring om at nokon skulle ta seg av barnet om foreldra skulle falle i frå, eller vere ute av stand til å klare jobben. Eg trur at noko av det som ein fadder kan stille opp med, er å vere vaksenpart for den som skal bli konfirmant når det gjeld å snakke om ting som barnet tykkjer er vanskeleg å ta opp med foreldra. Om ein tenkjer slik, er det vel eit poeng å velje fadrar som er brukandes på denne måten?omholt skrev:Dersom vi ser på hva fadder oppgaven er (oppdra barna i kristen tro) er ikke dette vanskelig å forstå. At noen har andre meninger om homofile er helt forståelig, men man må se dette i lys av kristendommens budskap. Å leve i homofili er ifølge Bibelen (og bibelen er rettesnor for kristen tro) synd. Dersom fadderne lever i strid med kristen tro, hvordan skal de da kunne oppdra barna i kristen tro? Dere som mener presten har feil, gjør det utifra at dere er uenig med bibelens budskap. Det er greit nok, men her må dere se dette i annet lys. Ellers så får man diskutere bibelens budskap, det blir noe annet.
Egentlig er vel fadder oppgaven en vits uten særlig betydning lenger og man kunne vel unngått hele dette problemet med en annen løsning.
Helt klart, enig i dette. Tror nok folk flest tenker på dette med hvem som vil stå naturlig nær barnet utenom foreldre, og derfor stort sett velger nær slekt, tanter, onkler, besteforeldre osv til faddere. Om ikke foreldrene selv oppdrar ungene i den kristne tro, virker det unaturlig at faddere skal gjøre det. Det er vel også meningen at noen skal føle seg forpliktet til å støtte barnet om foreldrene av en eller annen grunn svikter.Audiophile-Arve skrev:Fadderordninga hadde tidlegare ein svært viktig funksjon; ei forsikring om at nokon skulle ta seg av barnet om foreldra skulle falle i frå, eller vere ute av stand til å klare jobben. Eg trur at noko av det som ein fadder kan stille opp med, er å vere vaksenpart for den som skal bli konfirmant når det gjeld å snakke om ting som barnet tykkjer er vanskeleg å ta opp med foreldra. Om ein tenkjer slik, er det vel eit poeng å velje fadrar som er brukandes på denne måten?omholt skrev:Dersom vi ser på hva fadder oppgaven er (oppdra barna i kristen tro) er ikke dette vanskelig å forstå. At noen har andre meninger om homofile er helt forståelig, men man må se dette i lys av kristendommens budskap. Å leve i homofili er ifølge Bibelen (og bibelen er rettesnor for kristen tro) synd. Dersom fadderne lever i strid med kristen tro, hvordan skal de da kunne oppdra barna i kristen tro? Dere som mener presten har feil, gjør det utifra at dere er uenig med bibelens budskap. Det er greit nok, men her må dere se dette i annet lys. Ellers så får man diskutere bibelens budskap, det blir noe annet.
Egentlig er vel fadder oppgaven en vits uten særlig betydning lenger og man kunne vel unngått hele dette problemet med en annen løsning.
Å tenkje fadder som ein som skal oppdra barnet i kristen tru der foreldrene skortar, trur eg vert rimeleg anakronistisk i vår tid...som kanskje heile konfirmasjonen?
Det burde vere ei smal sak å finne ein annan prest til å gjere denne jobben, og Solveig sa på NRK at dette kunne vere ei løysing.
Ein prest som set likskap mellom homofili og pedofili, har ikkje forstått mykje, og høyrer nok til dei ultrakonservative protestantane som meiner at det ikkje er skilnad på synd, og at det er like ille same kva for eitt av boda som brytast. Sjølv meiner eg det er stor skilnad mellom t.d. det å drepe nokon og misunne nokon....og på same måte stor skilnad når to vaksne menneske går inn i eit forhold samanlikna med der ein vaksen overgrip seg på ein mindreårig forsvarslaus. Slike prestar burde gå i seg sjølv og tenke alvorleg etter kva oppgåve dei har.
Blir vel litt feil for min del å diskutere dette med faddere siden jeg ikke har tiltro til hele ordningen.Komponenten skrev:Dette er jeg helt uenig i. Man er i så fall inkonsekvent innen kirken om det er den enkelte prest som skal avgjøre dette, det blir som om en dommer selv skal få avgjøre hva han anser som ulovlig og ikke.
Ingen av mine ungers faddere er gått etter i sømmene og sjekket for homofili eller annet som en prest ville kunne finne uetisk. Skal en prest kunne nekte å døpe et barn på grunn av fadderne? Hvem går det ut over?
Hvor ble det av dette med "la de små barn komme til meg og hindre dem ikke" da, teller det mindre enn noen sitater om homofili, som meg bekjent helt andre enn Jesus står bak? Hvem er det her som hindrer, om ikke selveste presten?
En kristen homofil vil da kunne oppdra et barn i den kristne tro, det er da tross alt helt andre ting en samliv som er viktigst når det gjelder dette.
Hvorfor døpe i det hele tatt? Hvis en ikke har til hensikt å oppdra barnet i den kristne tro, må jo det være rimelig hyklersk? Er det slik å forstå at kirkens lære skal styres av et flertall som ikke tror på det som står i Bibelen? Det virker som om mange mener at kirken kun skal fungere på deres premisser, hvis ikke er den trangsynt og fordømmende?Komponenten skrev:Helt klart, enig i dette. Tror nok folk flest tenker på dette med hvem som vil stå naturlig nær barnet utenom foreldre, og derfor stort sett velger nær slekt, tanter, onkler, besteforeldre osv til faddere. Om ikke foreldrene selv oppdrar ungene i den kristne tro, virker det unaturlig at faddere skal gjøre det. Det er vel også meningen at noen skal føle seg forpliktet til å støtte barnet om foreldrene av en eller annen grunn svikter.Audiophile-Arve skrev:Fadderordninga hadde tidlegare ein svært viktig funksjon; ei forsikring om at nokon skulle ta seg av barnet om foreldra skulle falle i frå, eller vere ute av stand til å klare jobben. Eg trur at noko av det som ein fadder kan stille opp med, er å vere vaksenpart for den som skal bli konfirmant når det gjeld å snakke om ting som barnet tykkjer er vanskeleg å ta opp med foreldra. Om ein tenkjer slik, er det vel eit poeng å velje fadrar som er brukandes på denne måten?omholt skrev:Dersom vi ser på hva fadder oppgaven er (oppdra barna i kristen tro) er ikke dette vanskelig å forstå. At noen har andre meninger om homofile er helt forståelig, men man må se dette i lys av kristendommens budskap. Å leve i homofili er ifølge Bibelen (og bibelen er rettesnor for kristen tro) synd. Dersom fadderne lever i strid med kristen tro, hvordan skal de da kunne oppdra barna i kristen tro? Dere som mener presten har feil, gjør det utifra at dere er uenig med bibelens budskap. Det er greit nok, men her må dere se dette i annet lys. Ellers så får man diskutere bibelens budskap, det blir noe annet.
Egentlig er vel fadder oppgaven en vits uten særlig betydning lenger og man kunne vel unngått hele dette problemet med en annen løsning.
Å tenkje fadder som ein som skal oppdra barnet i kristen tru der foreldrene skortar, trur eg vert rimeleg anakronistisk i vår tid...som kanskje heile konfirmasjonen?
Det burde vere ei smal sak å finne ein annan prest til å gjere denne jobben, og Solveig sa på NRK at dette kunne vere ei løysing.
Ein prest som set likskap mellom homofili og pedofili, har ikkje forstått mykje, og høyrer nok til dei ultrakonservative protestantane som meiner at det ikkje er skilnad på synd, og at det er like ille same kva for eitt av boda som brytast. Sjølv meiner eg det er stor skilnad mellom t.d. det å drepe nokon og misunne nokon....og på same måte stor skilnad når to vaksne menneske går inn i eit forhold samanlikna med der ein vaksen overgrip seg på ein mindreårig forsvarslaus. Slike prestar burde gå i seg sjølv og tenke alvorleg etter kva oppgåve dei har.
Problemet er at alle tolker Bibelen i henhold til sin egen overbevisning, og dermed oppstår det konflikter, ganske sikkert her inne også...Komponenten skrev:En av de tingene jeg husker godt fra kristendomsundervisningen er historien om hvordan Jesus så på fariseerne som var så opptatt av å gjøre alt riktig, at de ikke kunne tenke selv. Så han satte de på en prøve: gutter skal omskjæres når de er et visst antall dager, husker ikke tallet men om jeg f.eks sier 7. Sabbaten skal holdes hellig, da skal ingenting gjøres. Men hva om den 7. dagen er på sabatten, hvilket påbud vil de bryte når de ikke kan følge begge? Da MÅ de altså bryte et av guds påbud, de kan ikke alltid oveholdes, det er ikke meningen å ta alt helt bokstavelig.
Når Jesus sier at det viktigste av alt er kjærligheten, så må man slutte å henge seg opp i enkle sitater om at homofili er synd. Jeg kan ikke med min beste vilje tro at en kjærlig Gud skaper mennesker som elsker kverandre, for så å hindre de i dette ved å hevde at det er synd. Det stemmer ikke, man må ikke bare lese, man må tenke og.
Riktig at kjærligheten er det viktigste, men i rett rekkefølge: Elske Gud først og deretter mennesker. Hva er forresten kjærlighet? Faktum er at bibelsk kjærligheten også oppdrar og tar avstand fra det onde. Kjærlighet i bibelsk forstand er noe helt annet enn sekulær kjærlighet som tillater alt.Komponenten skrev:En av de tingene jeg husker godt fra kristendomsundervisningen er historien om hvordan Jesus så på fariseerne som var så opptatt av å gjøre alt riktig, at de ikke kunne tenke selv. Så han satte de på en prøve: gutter skal omskjæres når de er et visst antall dager, husker ikke tallet men om jeg f.eks sier 7. Sabbaten skal holdes hellig, da skal ingenting gjøres. Men hva om den 7. dagen er på sabatten, hvilket påbud vil de bryte når de ikke kan følge begge? Da MÅ de altså bryte et av guds påbud, de kan ikke alltid oveholdes, det er ikke meningen å ta alt helt bokstavelig.
Når Jesus sier at det viktigste av alt er kjærligheten, så må man slutte å henge seg opp i enkle sitater om at homofili er synd. Jeg kan ikke med min beste vilje tro at en kjærlig Gud skaper mennesker som elsker kverandre, for så å hindre de i dette ved å hevde at det er synd. Det stemmer ikke, man må ikke bare lese, man må tenke og.
Jeg er med på tanken, men føler det blir litt enkelt. Nesten som å si at på grunn av at narkotika er forbudt, får vi misbrukere...Gjestemedlem skrev:Koblingen som mange kristne, og spesielt prestestanden gjør mellom homofili og pedofili kan virke merkelig, men den har sin forklaring.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=140830
Som den overstående linken refererer til er det vanlig at undertrykt homofili eller annen undertrykt seksualitet kan føre til overgrep mot barn i voksen alder. Siden kirken er den viktigste drivkraften vi har for undertrykking og skambelegging av menneskers seksualitet er det ikke rart at de har opplevd dette ved utallige anledninger. Dette gjelder i sterkest grad den katolske kirke. Se bare på de utallige sakene om presters overgrep mot unge gutter, rettsakene og hvordan kirken der dekker over slike saker og beskytter sine egne. Og svært mange prester er jo homofile, ihvertfall i det skjulte. Og så lenge dette blir undertrykt, motarbeidet og bortgjemt vil det få slikt utløp som dette.
Det er jo selvsagt mange flere aspekter ved dette. Men man skal ikke avfeie disse fatorene.havar skrev:Jeg er med på tanken, men føler det blir litt enkelt. Nesten som å si at på grunn av at narkotika er forbudt, får vi misbrukere...![]()
Klart det, alle har en eller annen form for seksualdrift. Problemet melder seg først når denne driften er knyttet opp mot noe som er ulovlig, slik som pyromani for eksempel. I følge bibelen er altså homofili ulovlig, og dermed har man et problem.Gjestemedlem skrev:Det er jo selvsagt mange flere aspekter ved dette. Men man skal ikke avfeie disse fatorene.havar skrev:Jeg er med på tanken, men føler det blir litt enkelt. Nesten som å si at på grunn av at narkotika er forbudt, får vi misbrukere...![]()
Friske mennesker har en seksualdrift. Det tror jeg til og men mange kristne vil kunne innrømme. Og dette gjelder også for dem som lever i sølibat. Sistenevnte må da ha voldsomme undertrykte krefter som må komme til utløp i andre former enn kalde dusjer.
Sammenligningen med rusmidler blir derfor ikke holdbar. Men man kan nok se eksempler på at forbud mot rusmidler har fått uønskede bivirkninger. Som fremvekstren av organisert kriminalitet under forbudstiden i USA.
Er det ikke litt trist å leve sitt liv på nåde?omholt skrev:v samme kjønn blir derimot ikke betegnet av bibelen som kjærlighet.
Igjen så vil påpeke som i mitt forrige innlegg at dersom en kristen homofil sliter med å forandre sitt homofile levesett men har et oppriktig ønske om det, så tror jeg Gud er veldig nådig i sånne situasjoner.
Nei, takk og lov for nåden. Når jeg ikke rekker til, så rekker Guds nåde. Det er mer befriende enn noe annet.Gjestemedlem skrev:Er det ikke litt trist å leve sitt liv på nåde?
Jeg har ingen sympati for homofile som føler seg utestengt fra de kristnes rekker. Hvis de vil ha noen med disse kultistene å gjøre kan de bare ha det så godt. Det er som om en jøde melder seg inn i Vigrid og klager over å bli uglesett av resten av medlemmene.
Get REAL!! Vi lever i år 2007, du har ikke fulgt mye med om du hevder at pedofili er en legning. du behøver litt generell folkeopplysning!havar skrev:Å være homofil er ingen religion, det er en seksuell legning, akkurat som pedofili er det. Imidlertid stopper all likhet her, bare så ingen tror jeg sidestiller disse legningenes art.
Jeg skjønner overhodet ikke hva du mener. Homofile er her nevnt i samme åndedrag som en rekke andre "synder"omholt skrev:Komponenten:
Skrifstedene du trekker frem må forstås utifra sammenhengen og utifra en generell forståelse av bibelen. Når det gjelder f.eks det siste skriftstedet, så misforstår du fullstendig hva Paulus indikerer. Men det blir langt dersom jeg skal legge ut hva dette innebærer. Med all respekt for deg; men her er du ute og sykler ganske mye.
Når det gjelder kjeærlighet mellom to mennesker av samme kjønn, så er det flott og bibelen beskriver mange sånne forhold. Seksuelt samliv mellom to av samme kjønn blir derimot ikke betegnet av bibelen som kjærlighet.
Igjen så vil påpeke som i mitt forrige innlegg at dersom en kristen homofil sliter med å forandre sitt homofile levesett men har et oppriktig ønske om det, så tror jeg Gud er veldig nådig i sånne situasjoner.
Eg tykkjer det er opplagt. Skilje mellom eros og agape var der for at ein skulle bruke sex til å oppfylle jorda. Meininga var å spreie Guds utvalde over heile jorda.Komponenten skrev:Hvorfor er det verre med praktiserende homofile enn praktiserende heterofile, hvorfor skal homofile "bare" får oppleve kjærlighet, men der stopper det? Dette virker rett og slett kun som et utslag av fordommer, for noe man synes er ekkelt og unaturlig, det er ingen logikk i det.
1. Nå tenkte jeg først omgang på siste skriftstedet du henviste til. Når det gjelder første skriftsted så må det også forståes i sammenheng med andre skriftsteder og ikke minst i sammenghengen (resten av avsnittet). Skrift forklarer skrift. I dette tilfellet er det naturlig å trekke frem et avsnitt som jeg tror står i første Johannes brev. Det handler om at det er forskjell på å falle i synd og å leve kontinuerlig i det. Sorry, har bare ikke tid å gå mer innpå det nå.Komponenten skrev:1.Jeg skjønner overhodet ikke hva du mener. Homofile er her nevnt i samme åndedrag som en rekke andre "synder"omholt skrev:Komponenten:
Skrifstedene du trekker frem må forstås utifra sammenhengen og utifra en generell forståelse av bibelen. Når det gjelder f.eks det siste skriftstedet, så misforstår du fullstendig hva Paulus indikerer. Men det blir langt dersom jeg skal legge ut hva dette innebærer. Med all respekt for deg; men her er du ute og sykler ganske mye.
Når det gjelder kjeærlighet mellom to mennesker av samme kjønn, så er det flott og bibelen beskriver mange sånne forhold. Seksuelt samliv mellom to av samme kjønn blir derimot ikke betegnet av bibelen som kjærlighet.
Igjen så vil påpeke som i mitt forrige innlegg at dersom en kristen homofil sliter med å forandre sitt homofile levesett men har et oppriktig ønske om det, så tror jeg Gud er veldig nådig i sånne situasjoner.
2.Hvorfor er det verre med praktiserende homofile enn praktiserende heterofile, hvorfor skal homofile "bare" får oppleve kjærlighet, men der stopper det? Dette virker rett og slett kun som et utslag av fordommer, for noe man synes er ekkelt og unaturlig, det er ingen logikk i det.
3.Hvordan beskriver bibelen kjærlighet mellom to av samme kjønn, hva og hvor står det?
4.Jeg så et program en gang om en kristen homofil dame som slet svært med å omvende seg, men fikk det ikke til hvor mye hun enn prøvde. Hvorfor skal folk fordømmes for det som er naturlige følelser for dem? Det blir jo som om man skulle dømme en person med angst og depresjoner, fordi dette ikke var normale følelser.
5.Forøvrig sykler jeg ikke så ofte, har stadig flatt framdekk, og det er et ork å pumpe...
Det er det nok. Skjelden du ser småunger med seksualdrift. Slikt dukker opp i puberteten, men dette kan du lese mer om andre steder.omholt skrev:Ser ikke bort fra at noen kan være født med homofil legning, men jeg tror det er svært sjelden.
JøssHar truffet en del homofile og hørt deres historie.
Hehe. Morsom infalls vinkel, men den holder nok neppe teologisk.Audiophile-Arve skrev:Eg tykkjer det er opplagt. Skilje mellom eros og agape var der for at ein skulle bruke sex til å oppfylle jorda. Meininga var å spreie Guds utvalde over heile jorda.
Etter kvart er det behov for å revidere denne haldninga.....