Mat, drikke og røyk Den hjemmekoslige tråden om piperøyking

Brightside

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2012
Innlegg
297
Antall liker
112
Sted
Arendal
Heisann!
Noen andre som røyker pipe her inne?
Noen tobakkstyper å anbefale?
Har du en favorittform eller et favorittmerke?

Post et bilde av pipen din.

Snurr film!
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.521
Antall liker
1.219
Sted
Oslo
Hadde en mais pipe når jeg var ung . Ble stoppet av politi en dag jeg var ute å kjørte. De fikk øye på pipen og jeg ble øyeblikkelig lagt i håndjern mistenkt for å ha røyket hasj. Ble ikke noe mer pipe røyking etter den episoden .
 

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Innlegg
1.910
Antall liker
1.218
Torget vurderinger
2
Da jeg fikk fra Bjølsen til Blindern pleide å havne rett bak en eldre fyr i Ullevål Hageby som røyket pipe, fyttigrisen som det luktet.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.556
Antall liker
15.589
Torget vurderinger
2
Glad i å dampe på piper og nyter ulike typer tobakk. Dunhill Flake og Rolls er blant favorittene, men liker også Navy Flake fra MacBaren.
For meg er det spesielt om vinteren at det går unna noen piper, mens jeg kikker inn i peisilden og later som om jeg filosoferer.
 

Brightside

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2012
Innlegg
297
Antall liker
112
Sted
Arendal
Glad i å dampe på piper og nyter ulike typer tobakk. Dunhill Flake og Rolls er blant favorittene, men liker også Navy Flake fra MacBaren.
For meg er det spesielt om vinteren at det går unna noen piper, mens jeg kikker inn i peisilden og later som om jeg filosoferer.
Så deilig. Jeg bodde med en amerikaner et år. Vi hadde fast rituale hver søndag med pipe og whiskey på verandaen. Uansett vær. Og der var i Bergen. Personlig er vaniljetobakk en sen vinternatt noen av det beste med livet. Da føler man virkelig at det er deilig å være i live.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Ulempen ( hvis det nå er en ulempe? ) med pipetobakk, og også cigar, er at det lukter phyton dagen derpå! Pipetobakk lukter vel surere enn cigar også. Men fersk er røyken fra begge deler helt fantastisk. For ikke snakke om fersk pipetobakk ( før den fyres på ), det lukter himmelsk!

Har prøvd meg som piperøker, men det ble med et par tre stappinger. Men jeg har noen piper, pipestativ og annet slikt utstyr liggende fra da vi la ned butikken.

Borkum Riff var en av de "store" pipetobakkene vi solgte, både med og uten whiskysmak. Tror den finnes ennå.
 

Brightside

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2012
Innlegg
297
Antall liker
112
Sted
Arendal
Ulempen ( hvis det nå er en ulempe? ) med pipetobakk, og også cigar, er at det lukter phyton dagen derpå! Pipetobakk lukter vel surere enn cigar også. Men fersk er røyken fra begge deler helt fantastisk. For ikke snakke om fersk pipetobakk ( før den fyres på ), det lukter himmelsk!

Har prøvd meg som piperøker, men det ble med et par tre stappinger. Men jeg har noen piper, pipestativ og annet slikt utstyr liggende fra da vi la ned butikken.

Borkum Riff var en av de "store" pipetobakkene vi solgte, både med og uten whiskysmak. Tror den finnes ennå.
Jeg hadde noe whiskey tobakk en gang. Tror det var noe av det første jeg kjøpte ca 2008. Om pipen lukter surt så er det bare å rense den.
Jeg har 3 piper jeg rullerer på. Tok et tak rett over nyttår og nå ligger de i en skuff. Helt uten å lukte. Nesten i alle fall ;)
 

Brightside

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2012
Innlegg
297
Antall liker
112
Sted
Arendal
Takk til Hardingfele. Tobakksfrø er bestilt og dette blir et trivelig prosjekt utover våren og sommeren.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Ulempen ( hvis det nå er en ulempe? ) med pipetobakk, og også cigar, er at det lukter phyton dagen derpå! Pipetobakk lukter vel surere enn cigar også. Men fersk er røyken fra begge deler helt fantastisk. For ikke snakke om fersk pipetobakk ( før den fyres på ), det lukter himmelsk!

Har prøvd meg som piperøker, men det ble med et par tre stappinger. Men jeg har noen piper, pipestativ og annet slikt utstyr liggende fra da vi la ned butikken.

Borkum Riff var en av de "store" pipetobakkene vi solgte, både med og uten whiskysmak. Tror den finnes ennå.
Jeg hadde noe whiskey tobakk en gang. Tror det var noe av det første jeg kjøpte ca 2008. Om pipen lukter surt så er det bare å rense den.
Jeg har 3 piper jeg rullerer på. Tok et tak rett over nyttår og nå ligger de i en skuff. Helt uten å lukte. Nesten i alle fall ;)
Piper hverken blir sure eller lukter surt hvis de ikke brukes daglig og renses ofte. Har selv noen få piper som brukes innimellom når jeg har husket å kjøpe pipetobakk på en utenlandsreise, det er fryktelig dyrt i Norge sammenlignet med annen type tobakk. Jeg er nazi på piperenheten, har jeg ikke piperensere i hus så fyrer jeg ikke opp. Og jeg renser ikke sjeldnere enn annenhvert stapp. Pleier å ha to typer piperensere, tynne til Falcon-pipen og vanlige til de to andre.

Den pipen som er interessant å vise dere er min egendesignede Tabago-pipe, men munnstykket er ødelagt så et bilde får vente til jeg har fått erstattet det. Tror de har løse munnstykker på Bon Bon i Haugesund, så ved neste bytur skal jeg sjekke og kjøpe hvis de har. Tabago-pipene er noe av det beste vi kan kjøpe av briar-piper i dag, og det er også mulig å kjøpe dem som halvfabrikat, altså ferdig boret og med munnstykke, men uten form. Ferdig formet/designet koster en Tobago fra rundt 2000 og oppover, men som halvfabrikat koster de rundt 400. Et gøyalt prosjekt for ei vinterhelg. :)

Borkum Riff finnes fortsatt såvidt meg bekjent.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.556
Antall liker
15.589
Torget vurderinger
2
Drar en piperenser gjennom når pipen er kjølnet. Viktig å få vekk fuktighet før pipen legges vekk.

Folk som kommer opp på loftet sier "åh, så deilig duft".
Der hender det at jeg sitter og røyker ved vinduet, der skrivebordet står.
Piperøyken dras rett ut vinduet, men likevel blir det en fin tobakkseim i dette jazz-lytterommet.

Omtrent som når man kommer inn til Cappelens Forslag i Bernt Ankers gate. Fin tobakkseim, der også.

Cappelens forslag.jpg
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Pipen får alltid en rens etter siste stapp for dagen, de får ikke ligge natten over uten å få en renser gjennom seg. Som du skriver, det er viktig å få bort fuktighet og skitt før den legges bort.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Nei nu misforstår dere gutter!

Det er ikke pipa som blir sur, men røyklukta i rommet henger igjen, og den blir sur. Surere enn lukta av cigar dagen derpå, dog ikke på langt nær så sur som fruen når hun kommer ned neste morgen og kjenner lukta av "gammel røyk" i stua!
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.556
Antall liker
15.589
Torget vurderinger
2
^Da røyker du sokker. Hos meg dufter det ikke surt og heller ikke i en god engelsk klubb med smoking privileges.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.556
Antall liker
15.589
Torget vurderinger
2
My very sweet - soon to be - wife, begs to differ with your wife.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Ja ja! Noen vinner jo i Lotto også! ;)

Men nå har jeg blitt så gammel ( og vis ) at jeg uansett ikke bytter! :cool:
 

Brightside

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2012
Innlegg
297
Antall liker
112
Sted
Arendal
Hehe. Jeg røyker utendørs. Kler meg usaklig godt om vinteren eller går meg en tur. Om sommeren er det bedre å være ute uansett.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
^Da røyker du sokker. Hos meg dufter det ikke surt og heller ikke i en god engelsk klubb med smoking privileges.
My wife begs to differ!:(
My very sweet - soon to be - wife, begs to differ with your wife.
BATTLE OF THE WIFES...

Hehe. Jeg røyker utendørs. Kler meg usaklig godt om vinteren eller går meg en tur. Om sommeren er det bedre å være ute uansett.
Akkurat pipe er noe jeg oftest røyker i forbindelse med turer ut i Vårherres skaperverk, gjerne på båt. Min Tabago har jeg designet for å ligge stødig på flatt underlag på båt slik at den ikke ruller bort hvis det kommer ei bølge.
 
Topp Bunn