Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Egentlig er det vel ikke så viktig om sensoren er knøttliten eller litt mindre knøttliten. Hvilken teknologi som finnes på pikselnivå er vel så viktig, og der pleier Apple å være bra. De har jo også hatt tradisjon for å holde litt igjen på antall megapiksler og å holde fargene naturlige i stedet for å prøve å imponere. Akkurat slik en kameraprodusent bør tenke.
     

    rockelye

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.03.2016
    Innlegg
    52
    Antall liker
    37
    Sted
    Stavanger
    Jeg fatter ikke hvorfor de droppet optisk lydutgang på Apple TV. Hadde et lite håp om at den kom tilbake på denne modellen. Men jeg legger nok min iPhone 7 plus ut for salg i november. Den X´en så kjekk ut.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Ser at de har droppet reachability på X, til tross for at den er lengre enn en vanlig telefon, så den blir vel i praksis en tohåndstelefon. Å sveipe ned kontrollsenteret fra toppen virker heller ikke brukervennlig.
     
    S

    svk

    Gjest
    Egentlig er det vel ikke så viktig om sensoren er knøttliten eller litt mindre knøttliten. Hvilken teknologi som finnes på pikselnivå er vel så viktig, og der pleier Apple å være bra. De har jo også hatt tradisjon for å holde litt igjen på antall megapiksler og å holde fargene naturlige i stedet for å prøve å imponere. Akkurat slik en kameraprodusent bør tenke.
    Samsung bruker vel også 12mp og har større sensor. 1/2.5 og de slår apple på bildekvalitet
     
    S

    svk

    Gjest
    Jeg fatter ikke hvorfor de droppet optisk lydutgang på Apple TV. Hadde et lite håp om at den kom tilbake på denne modellen. Men jeg legger nok min iPhone 7 plus ut for salg i november. Den X´en så kjekk ut.
    De tenker vel at atv er til tv og express er til musikk
     

    rockelye

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.03.2016
    Innlegg
    52
    Antall liker
    37
    Sted
    Stavanger
    Jeg fatter ikke hvorfor de droppet optisk lydutgang på Apple TV. Hadde et lite håp om at den kom tilbake på denne modellen. Men jeg legger nok min iPhone 7 plus ut for salg i november. Den X´en så kjekk ut.
    De tenker vel at atv er til tv og express er til musikk
    Jeg ville fortsatt brukt optisk utgang til tv. Jeg har TV lyden i stereoanlegget. Høyttalerne i tv'en har jeg ikke brukt på over 10 år. Jeg kommer heller aldri til å anskaffe meg surroundanlegg.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.292
    Sted
    Trondheim
    Interessant hastighetstest:



    iPhone 8/X dramatisk mye raskere enn selv den raskeste Android-telefonen. Er Apples ARM-baserte chipper (6-core) så mye bedre enn Qualcom's Snapdragon (8-core), eller er iOS så mye mer effektivt enn Android?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    iPhone scorer alltid høyt. 7-eren var også veldig kjapp da den kom i fjor. (Og er det forsåvidt enda)
     
    S

    svk

    Gjest
    Jeg fatter ikke hvorfor de droppet optisk lydutgang på Apple TV. Hadde et lite håp om at den kom tilbake på denne modellen. Men jeg legger nok min iPhone 7 plus ut for salg i november. Den X´en så kjekk ut.
    De tenker vel at atv er til tv og express er til musikk
    Jeg ville fortsatt brukt optisk utgang til tv. Jeg har TV lyden i stereoanlegget. Høyttalerne i tv'en har jeg ikke brukt på over 10 år. Jeg kommer heller aldri til å anskaffe meg surroundanlegg.
    Bruker optisk mellom tv og stereo. Har jo digital ut på tv’n
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Likte iPhone før men etter ios 6 og oppover er hardware og software crappy blitt på iPhone, har ikke noe og si kor rask den er når det lagger osv osv i program, etter Steve Jobs gikk bort har apple gått feil retning.
     

    rockelye

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.03.2016
    Innlegg
    52
    Antall liker
    37
    Sted
    Stavanger
    Jeg fatter ikke hvorfor de droppet optisk lydutgang på Apple TV. Hadde et lite håp om at den kom tilbake på denne modellen. Men jeg legger nok min iPhone 7 plus ut for salg i november. Den X´en så kjekk ut.
    De tenker vel at atv er til tv og express er til musikk
    Jeg ville fortsatt brukt optisk utgang til tv. Jeg har TV lyden i stereoanlegget. Høyttalerne i tv'en har jeg ikke brukt på over 10 år. Jeg kommer heller aldri til å anskaffe meg surroundanlegg.
    Bruker optisk mellom tv og stereo. Har jo digital ut på tv’n
    Det har ikke jeg. Og ved bruk av projektor blir det enda mer upraktisk.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Tingen med disse smarttelefonene er at billedkvaliteten hviler tungt på prosesseringen som gjøres automatisk før man får se bildet. Sensoren er bare en brikke i puslespillet, det smøres på med støyreduksjon og oppskarping i post. Ser man et RAW-bilde fra en iPhone er det lite imponerende.

    Tar man f.eks. the Verge sin test

    https://www.theverge.com/tech/2017/...sung-galaxy-s8-vs-iphone-7-google-pixel-lg-g6

    Her synes jeg Samsung overeksponerer og er for lys på enkelte av bildene. Appelsinbildet har utvaskede høylys og er generelt ubehagelig å se på. Fargene er for mettet etter min smak. Ellers er ikke forskjellene så store objektivt sett. Pixel XL er best, særlig i lavt lys. iPhone 7 plus har behagelige og naturlige farger i forhold til noen av de andre. Den skrevne konklusjonen om at iPhone er testens taper synes jeg ikke de klarer å demonstrere med eksempelbildene. Tvertimot synes jeg den er nest best etter Pixel XL.
    Kanskje det er annerledes i full oppløsning.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.687
    Antall liker
    7.773
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Likte iPhone før men etter ios 6 og oppover er hardware og software crappy blitt på iPhone, har ikke noe og si kor rask den er når det lagger osv osv i program, etter Steve Jobs gikk bort har apple gått feil retning.
    Nå snakker du vel om Samsung?
    Samsung sine telefoner blir raskere og raskere, men lagger like mye. Særlig scrolling av nettsider er jo et lite mareritt..

    Apple har stort sett kjørt med dårligere spec'et telefoner enn Samsung, men hatt mye bedre flyt i bruken siden de både komponerer hardware og software.
     
    S

    svk

    Gjest
    Iphone taper seg en del når det mørkner i denne testen som du linker til. Alle de andre har større sensor enn apple.(foruten g6)
    Ikke utenkelig at apple hadde knust alle om de hadde giddet og brukt en 1/2.3 sensor
     
    S

    svk

    Gjest
    Likte iPhone før men etter ios 6 og oppover er hardware og software crappy blitt på iPhone, har ikke noe og si kor rask den er når det lagger osv osv i program, etter Steve Jobs gikk bort har apple gått feil retning.
    Nå snakker du vel om Samsung?
    Samsung sine telefoner blir raskere og raskere, men lagger like mye. Særlig scrolling av nettsider er jo et lite mareritt..

    Apple har stort sett kjørt med dårligere spec'et telefoner enn Samsung, men hatt mye bedre flyt i bruken siden de både komponerer hardware og software.
    Husker i januar 2011 når jeg fikk min første mobil med touchskjerm.
    Var da android marerittet begynnte.18 mnd senere og 3 android mobiler, så byttet jeg til ios. Var en lettelse.
    Men nå føler jeg kanskje android er på høyde med ios. Tenker da på android 6 og nyere
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Likte iPhone før men etter ios 6 og oppover er hardware og software crappy blitt på iPhone, har ikke noe og si kor rask den er når det lagger osv osv i program, etter Steve Jobs gikk bort har apple gått feil retning.
    Det motsatte kan også hevdes, og underbygges med tall. Tim Cook har gjort en formidabel jobb som CEO. Utvalgt av Steve, selvsagt.
    Lagging? Du må ha en dårlig digitizer eller minnelekkasje.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Steve Jobs-vitere og går det 13 på dusinet av i disse dager. Noen har tydeligvis også overnaturlige evner og formidler tankene hans fra graven.

    Men å trekke frem tidlige iOS-varianter, det er en relativt sjelden variant. Til det kan man vel bare si at verden har gått videre.

    For det første gjorde Steve Jobs selv mange feil. Han nektet å lage større telefoner mens markedet skrek etter dem. Han var imot App Store. Kvaliteten på mange av iPodene og iPhonene i hans tid var relativt dårlig. Power Mac G4 tube. Han skrøt av en Kalender-app som etterlignet en skinninnbundet papirblokk med avrevne sider.

    For det andre er iPhone fra 6s og oppover noen av de minst laggy telefonene som finnes. Hastighetssammenligninger viser at de slår alle Android-konkurrentene, og forspranget kommer bare til å øke med A11.

    For det tredje er tidene helt annerledes enn da Steve Jobs levde. En kinesisk startup kan i dag lage smarttelefoner som konkurrerer med Samsung og Apple. Alle finessene i iPhone X kommer til å bli kopiert i nærmeste fremtid. Skal Apple lansere iPhone 4s på nytt for å komme tilbake til gullalderen?

    En gigant som Apple blir også offer for egen suksess. Det selges 200 millioner Iphoner av hver generasjon, Samsung selger bare 60-80 millioner av S-telefonene. Skal man selge 200 millioner telefoner trenger man 200 millioner av hver komponent. Det er mer enn verdens produksjonskapasitet av toppkvalitets OLED-displayer, en av grunnene til at iPhone X er dyr og vanskelig tilgjengelig.

    Steve Jobs sitt Apple var en mindre organisasjon som kunne handle raskt og relativt diskret (og det var Tim Cook som hadde den jobben). I dag vet hele verden det straks når Apple bestiller inn deler til neste iPhone.

    Under Tim Cook har markedsverdien til Apple mer enn doblet seg. Tror ikke det er mange selskaper i dag som er bedre styrt enn Apple.
     
    Sist redigert:
    W

    WayAhead

    Gjest
    For de som evt savner 3.5mm jack på iPhone:

    Tidligere versjoner av Airport Express Modem har felles 3.5mm jack og optisk utgang. Man plugger inn det alternativet en ønsker å bruke. Biltema har optiske kabler med adapter som passer inn i 3.5 mm utgangen. Signalet kan da sendes til feks forsterker med egnet inngang eller annet utstyr. Apple TV V2 har sannsynligvis kun optisk utgang. Sjekk evt specs.

    Kobler man AEM eller Apple TV til WiFi nettverket kan en streame musikk i høy kvalitet til disse enhetene via nettverket fra en hvilken som helst annen enhet Iphone, MAC, PAD og med stor sannsynlighet andre smartphones, pads og PCer tiknyttet samme nettverk.
    Husker ikke specen for de analoge forbindelsene fra AEM men den digitale utgangen leverer 44.1/16.

    Kjenner ikke de nyere variantene av AEM eller ATV hvorvidt disse kan benyttes på samme måte. Er usikker på om de eldre AEM kan konfigureres med nyere versjoner av Airport konfigureringsverktøy for inkludering i eksisterende nettverk men i verste fall kan en 0-stille AEM modemet slik at den setter opp et eget dog helt åpent nettverk som en likevel kan benytte til trådløs overføring av musikk. ATV kan selvsagt settes opp via menyen mot alle eksisterende nettverk.





     

    Vedlegg

    S

    svk

    Gjest
    Reserverte en iphone8 plus på telenor, nå er den på lager. Alltid vært vanskelig å få apple produkter ved lansering. Lite etterspørsel på iphone8?
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.038
    Antall liker
    2.253
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Det tror jeg bare Samsung drømmer om.... Du har nok bare vært heldig [emoji41]


    Mvh
    ArneM
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Det er nok mange som heller venter på iPhone X, samt at iPhone 8 er ganske lik iPhone 7. Ikke noe man må ha på dag en.
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Nope: (fra tek.no)
    Apple iPhone 8 skjuler mye imponerende maskinvare på innsiden, men fra utsiden ser den akkurat ut som iPhoner har gjort i fire år. (Bilde: Niklas Plikk, Tek.no)
    og i dag kan en laste ned iOS11 og.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Det jeg tror om iPhone 8 er at det blir siste generasjon med dette designet. Så om man kjøper den nå så er det ett år til X-designet går mainstream, og da har man plutselig en veldig datert iPhone.

    True tone er forresten veldig bra, har det på iPad, og da er det alltid litt ubehagelig å bytte til Mac eller iPhone.
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Maskinvaren er helt ny. Den ferdige versjonen av iOS 11 ble først lansert i dag.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Min 4 S døde i dag og jeg må til byen i morgen å skaffe ny. Jeg bruker mob veldig lite, samtaler, meldinger, noen foto, ikke hver dag, aldri surfe på internet. Mac pro til det.
    Jeg er snart 65 år, jeg tror jeg vil ha denne SE, eller gjør jeg noe dumt da. Jeg har Apple TV, mac pro og i-pad, og air play, så jeg tror jeg holder meg til apple phone.
    Jeg tror denne SE er bra nok for mitt bruk, tror ikke jeg trenger denne X, Er jeg på villspor??
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    I forhold til bruksmønsteret ditt, så er det bare tøv å kjøpe noe større enn den rimeligste iphone.

    Johan-Kr
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Min 4 S døde i dag og jeg må til byen i morgen å skaffe ny. Jeg bruker mob veldig lite, samtaler, meldinger, noen foto, ikke hver dag, aldri surfe på internet. Mac pro til det.
    Jeg er snart 65 år, jeg tror jeg vil ha denne SE, eller gjør jeg noe dumt da. Jeg har Apple TV, mac pro og i-pad, og air play, så jeg tror jeg holder meg til apple phone.
    Jeg tror denne SE er bra nok for mitt bruk, tror ikke jeg trenger denne X, Er jeg på villspor??
    SE vil nok fungerer helt topp om skjermen er stor nok, og var 4S fin så er jo SE større. Kameraet er ganske så bra på SE, myyye bedre enn 4S.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    SE er jo teknisk sett nesten samme telefon som 6s. Så da er det bare skjermstørrelsen som avgjør. Men SE er jo en bedre telefon ergonomisk sett, det er gode skarpe kanter å holde i og man når alt på skjermen med tommelen.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Ja takk, dette styrket meg i troen på eget planlagt valg, laget i mer metall også denne SE,som 4 S, vært veldig fornøyd med den i 4-5 år, kjøper i morgen,
    Store bilder får jeg på mac pro
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn