Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.130
    Antall liker
    10.593
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har lånt vekk 2'ern de siste 3 ukene så har ikke lagt merke til noe konkret nei. Har den ikke foran meg. Har ikke kikket på bilder, filmer eller noe slikt enda. Kun et par av de samme apps som jeg hadde på den andre. Ingen HD kompatible enda. Har ikke tid idag. (les gidder ikke)

    EDIT: Bruker noen minutter nå. Joda den har sikkert bedre skjerm.. Føles litt tyngre.
    Altibox chill tester jeg nå. Den er ok.
     
    N

    nb

    Gjest
    Festlig sak fra Bloomberg:

    April 11 (Bloomberg) -- Apple Inc.’s market value is about to overtake that of almost 500 public companies in Spain, Greece and Portugal combined, which together make less profit than the maker of iPhones.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9


    Instagram er mitt favorittsosialmedia om dagen. Igjen, iPhone som snapshot-kamera <3
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.130
    Antall liker
    10.593
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Flott bilde..
    Vedrørende ipad2 vs ipad3 så ble de ikke skilt i en blindtest av dama mi ihvertfall ved "normalt" bruk
    Hun låner min ipad2 og var på besøk hos meg. Jeg har ipad3 hjemme og hun brukte den hele denne helga. Jeg spurte om hun merket noen forskjell og svaret var:

    "nei men denne blir så varm. Den jeg har hjemme blir ikke det".
    Ganske riktig. Vedvarene normalt bruk så blir ipad3 (new ipad) veldig varm.

    Etter å ha brukt den endel synes jeg new ipad har en glitrende skjerm. Kunne likevel fint klart meg med ipad2 eller 1.


    http://compare-processors.com/why-2012-ipad-3-dissapoints/3333/
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Får vel vente på neste ipad da...den med 3D Oled-skjerm som bruker minimalt med strøm, og som har en enda raskere men strømgjerrig cpu/gpu , og som som er 3mm tynnere og 30g lettere, Siri på Norsk, etc etc.. Man kan sitte på gjerdet i evighet om man vil :)
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.552
    Antall liker
    7.058
    Bach_Man skrev:
    IT-sjefen vil vel fornuftig nok holde seg til det han kan, og den faglige oppdateringen stoppet visst opp et sted like etter at Windows XP ble lansert. Det er en utbredt lidelse, min far nedgraderer alle sine nye PCer til XP. Den typen utdaterte programmer for Windows og i noen tilfeller DOS som brukes i mange bedrifter er jo også uegnet til å skape glede og entusiasme over IT-faget.
    Ja, det begynner å bli en del år siden man feiret overgangen fra NT til XP...
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    noruego skrev:
    Ja, det begynner å bli en del år siden man feiret overgangen fra NT til XP...
    Eller Windows 2000 som vi som var opptatt av stabilitet brukte inntil XP SP2 kom.
     

    bhaagensen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    408
    Antall liker
    3
    Dette er veldig utbredt - butikker (særlig tøy???) bruker i stort omfang parfymering i butikkene for å skape identitet/stemning/etc. Bakere/restauranter behøver jo ikke gjøre så mye, men det er ikke uvanlig at f.eks bakere i gågater sørger for å ventilere ut mot der hvor folk ferdes.

    (Som jeg leser det er det indtil videre ikke et produkt for slutt-brukere)
     
    L

    leser1

    Gjest
    Jeg regner med at iPad eiere har fått med seg at Spotify endelig har lansert dedikert app til iPad?
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Er det mulig å bruke iPod som en Airplay reciver?
    Slik at en kan kjøre Wimp på iPad og sende det til iPod.

    Mener det var en app tidligere som het Airspeaker eller noe i den dur, men finner den ikke i appstore.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Fins både airtunes for iphone/ipod/ipad og airplay (airserver) for ipad/ipod/ipad, men ikke i den offisielle appstore..
     
    S

    Skjervesbu

    Gjest
    Siden det er så mye eple-kunnskap her inne:
    - kjører Mac Mini til Dacmagic via usb. Hvordan sikrer jeg Macen bruker denne lydutgangen? Driver til stadighet og skifter til intern høyttaler etter standby så da klarer ikke kona sette på musikk...
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Oppgraderte til SSD (Corsair) og 8 gb ram i min 2011 MBP i går.
    Total forvandling. Veldig alright å jobbe på nå!

    Måtte smile i skjegget då eg boota på nytt og den starta fra Internett, Apple er rå på brukeropplevelser!
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Hei
    Har elendig dekning på iPad 2 16 G. Noen som vet hvorfor? En kamerat har iPad 1. Han har mye bedre signal enn på min. Lar dette seg ordne på noen måte?
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Heisann.

    Jeg har hatt en Ipod 160 siden 2006, så skulle meldt meg på her før ;)

    Har nå kjøpt en ny transporter. Meget habil og stabil sådan. Ipad3 . Med en "foto import kontakt" som nesten er gratis, kopla jeg Ipaden på USB inn på min Audiolab CDQ.

    Trenger ikke noe Hair Play og den slags vi gamlinger ;)

    Mvh Arild
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.951
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ikke noe audio å gjøre, men sitter på en MBP SnowLeopard, med Microsoft Office pakken, og tenker på å skifte ut min windows XP sp2 pc med en Mac Mini med Lion. I den forbindelse har jeg lest her et sted om overføring av epost fra Outlook Express men jeg finder det ikke igjen. Om noen har info på hånden vennligst sleng inn en link, mener det var noe med Entourage å gjøre men husker ikke helt. Eller jeg kan kanskje bare slenge Outlook epost filen, når jeg finder den, over på en minnepinne.
    For øyeblikket er windows pc`en helt død, men har lagret all info på en ekstern harddisk, som Mac`en selvfølgelig ikke kan lese da det er et annet format, men jeg håper på å få windows pc`en opp å kjøre igjen da dette har skjedd før. Plutselig helt død, og bærer jeg den så ned til en pc butikk starter den opp som om intet hadde skjedd!
     
    Sist redigert:

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    I den forbindelse har jeg lest her et sted om overføring av epost fra Outlook Express men jeg finder det ikke igjen.
    Outlook Express eller Outlook? Du nevner Express men også filen, som får meg til å tenke Outlook.

    Jeg brukte O2M da jeg sa farvel til PC og Outlook og trives nå veldig mye bedre med all mail hos Google (IMAP) og Mail på Mac.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.951
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Hmm, ja, sitter ikke hjemme nå, men det er vel Outlook Express jeg har på maskinen. Mener jeg leste et sted at der skulle ligge en fil et sted på maskinen der inneholder alt av epost man har på maskinen og denne kunne kopieres over på Mac`en.
    Får se når jeg kommer hjem, får jeg i gang windows pc`en er det kanskje bare å benytte overførselsassistenten i Mac og koble de to sammen med en usb.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    .PST for Outlook. Express bruker vel .EML tror jeg men det er lenge siden jeg har vært borti det. Jeg mener å huske at Express bruker flere/mange filer, men det kan også være gammel info.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Trenger å spille inn lydklipp på iMovie på min MacMini og trenger følgelig en mikrofon for dette. Er iRig iRig-mikrofon - Apple Store (Norge) et dugendes produkt der? Når jeg leser på Apple sine sider så står ikke MacMini konkret der, stort sett bare portable enheter. Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette? Eller enda bedre, komme med andre alternativer?
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg vet at Snowball er mye brukt til podcasting iallfall. Hva skal du spille inn? Vokal? Musikk? effekter..?
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Stemme på bilde og filmbakgrunn på en film jeg lager i iMovie. Ikke noe mer avansert enn det...
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Da har jeg også blitt en eple mann. Og er ganske godt fornøyd så langt.

    Jeg ser denne tråden blir brukt til en del spørsmål allerede, så jeg prøver meg på et par stk jeg også.

    Jeg har i første omgang kjøpt en Macbook Air og en iPad II. Dette er for å kunne sette macen ved anlegget(koblet til via usb) og bruke paden til å bla i biblioteket for å kunne teste ut en av funksjonene jeg ønsket.

    1-1: Kan noen forklare hva som må gjøres for å få dette til å fungere, slik at jeg kan teste dette så problemfritt som mulig når jeg kommer fra jobb? Anntar at iTunes er enklest.

    1-2: Kan man gjøre tilsvarende med spotify uten å bruke airplay, eller er airplay beste alternativ?

    Jeg kommer til å bruke enhetene også i arbeid, hvor spesielt syncing av mail og kontakter er viktig. Det jeg allerede har gjort er å sette opp mailen på min private konto på både macen og paden. Dette fungerer bra, men de er ikke så syncet så perfekt som jeg ønsker. Det jeg lurer på er da.

    2:Finnes det en måte for å få mailene som lest på alle enheter når de blir lest på en enhet?

    3: Og hvordan bruker man iCloud til å ta backup av mailboxen på en konto som ikke er .me? Er det i det hele tatt mulig å bruke iCloud som en slags mailserver(ikke i ordets rette forstand, men jeg håper dere skjønner hva jeg mener) for å hele tiden ha backup av viktige mailer?

    Ellers er førsteintrykket bra. Det meste er lett å sette seg inn i. Det første som må kjøpes inn er definitivt en Office-pakke.

    4: Anbefaler dere som bruker mac å gå over på iWork, eller har dere stort sett behold Office pakken fra Microsoft(evt andre alternativer)?


    Geir Arne
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Flere enn meg som sitter på gjerdet og venter på jailbreaking av ATV3?
    Fikk en slik i bursdagsgave, men ubreaka får den ligge pent i pakken sin, halve sjarmen er jo XBMC..
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg kommer til å bruke enhetene også i arbeid, hvor spesielt syncing av mail og kontakter er viktig. Det jeg allerede har gjort er å sette opp mailen på min private konto på både macen og paden. Dette fungerer bra, men de er ikke så syncet så perfekt som jeg ønsker. Det jeg lurer på er da.

    2:Finnes det en måte for å få mailene som lest på alle enheter når de blir lest på en enhet?
    Du sier ikke hva slags mail (server) du bruker men jeg antar det er POP.
    Ved å bytte til f.eks. Gmail og IMAP slipper du å tenke på sync og backup. All mail ligger på server og mail lest på én enhet blir markert som lest der den ligger (på server) og blir følgelig markert lest på alle enheter.
    Jeg kan ikke se noen grunn til å bruke POP i dag, muligens med unntak om man uten internet mye eller ofte.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Du sier ikke hva slags mail (server) du bruker men jeg antar det er POP.
    Ved å bytte til f.eks. Gmail og IMAP slipper du å tenke på sync og backup. All mail ligger på server og mail lest på én enhet blir markert som lest der den ligger (på server) og blir følgelig markert lest på alle enheter.
    Jeg kan ikke se noen grunn til å bruke POP i dag, muligens med unntak om man uten internet mye eller ofte.
    Det stemmer at det er en POP server. Mulig telenor også støtter IMAP. Men her får jeg et potensielt problem på sikt da jeg tror mailboxen til telenor ikke er så stor. Men det vil kanskje være nok bakup at samtlige enheter har en versjon av samme mail.

    Jeg bruker fremdeles en online.no konto da denne nå er implementert i så mange brukernavn og slik at det vil være en mareritt å bytte. Om du har noen tips til hvordan jeg kan bytte uten å miste noe hadde det vært flott.

    Når det kommer til jobbmail har denne støtte for IMAP, men ved rask konfigurering i går fikk jeg det ikke til å virke. IMAP er altså veien å gå?

    Takker for raskt svar. :)


    Geir Arne
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg bruker Gmail som henter mail fra flere POP-kontoer, også en online.no. All mail havner altså i Gmail og er da IMAP :)
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Jeg bruker Gmail som henter mail fra flere POP-kontoer, også en online.no. All mail havner altså i Gmail og er da IMAP :)
    Det var ingen dum tanke. Mulig jeg sender noen PM senere om dette direkte om det går greit.

    Hvordan er det å gjøre dette med en .me konto, for å bruke iCloud samtidig?


    Geir Arne
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg bruker ikke iCloud mail aktivt, men det er også IMAP og jeg har bare satt det opp som en egen konto i Mail og alle iDingser synkroniseres som de skal.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Jeg bruker ikke iCloud mail aktivt, men det er også IMAP og jeg har bare satt det opp som en egen konto i Mail og alle iDingser synkroniseres som de skal.
    Skal sjekke ut hvordan jeg kan gjøre dette. Har laget en .me konto nå, men om det fungerer bedre med en g-mail så er det bare å opprette en slik senere. Skal teste litt med .me først for å benytte iCloud.

    En annen sak. Går det an å koble macen til anlegget via usb og bruke f.eks. paden med spotify og sende musikken til macen via airplay? Jeg får ikke opp noen airplaylogo/knapp på spotify på paden, men uansett om jeg hadde fått opp denne er jeg usikker på om macen kan ta imot på måten jeg ønsker. Noen idéer her?


    Geir Arne
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.951
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    .me kontoen kan du vel bare bruke en tre uker til, da forsvinner dette, eller?
    Huh, klarer simpelthen ikke velge ny pc, vakler mellom iMac 21,5", billigste modell med oppgradering av ram fra komplett.no, en Trackpad og normalt Apple tastatur med tall eller en Mini med samme tastatur og denne 24" skjermen HP ZR2440W 24" WIDE TFT LED BLACK | Dustinhome.no evt. Dell U2412M.
    Fordeler med iMac, webkamera som jeg sikkert aldrig vil bruke, plass til mere ram (16GB) design, innebygget cd/dvd drev.
    Fordeler med Mini, hdmi utgang, og da får jeg en skjerm der har 16:10 format, dette tro jeg virkelig er en fordel uten at jeg har prøvd det. Vet dog ikke om tekst osv blir mindre på en 16:10 skjerm, håper ikke det. Akkurat nå bruker jeg en eldre Samsung P173 17" skjerm, det er en 4:3 skjerm.
    Vil gjerne ha den nye skjermen, eller iMac`en opp på veggen der jeg sitter så pulten er ren og fin. Der skal jeg også ha mine AudioEngine A2 aktive høyttalere.
    Ingen av maskinerne har SSD disk, men det får så være.
    Maskinen skal ikke brukes til noe tungt egentlig.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du burde kanskje vente noen dager ift iMac, det er nye på trappene med det aller første.
    Jeg har forresten både iMac27 og Mini (på en 42" Panasonic) hjemme, de fyller forskjellige funksjoner. Jeg er mye gladere i å bruke den langt kraftigere iMac'en, og skjermen er suveren. Men det er meg. Selv hadde jeg spart pengene til TrackPad siden Magic Mouse (følger med iMac) er så god. Bruk for webkamera og slikt kommer etterhvert, alt fra Skype og FaceTime osv.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.951
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Veldig godt poing der, men ingen vet vel når nye iMac kommer? Denne siger juni eller juli men har også sett noen sider der skriver 1st mai.
    Nuvel, vi får se.
    http://www.appleinsider.com/article...acs_with_core_i5_i7_cpus_in_june_or_july.html
    Får iMac skjermen antiglare coating kan dette være tingen, selvom mitt "kontor" ikke har noe lys bak stolen er skjermen de har nå nesten som et speil.
    Det var da utroligt irriterende at det skal være så vanskelig å velge her, 27" blir desverre for stor tror jeg, sitter med skjermen på en arms lengde fra meg, på den andre siden syns jeg 21,5" blir litt for liten..
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn