Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.422
    Antall liker
    3.541
    Sted
    Sunnmøre
    Vet man at videofiler ikke kan inneholde uhumskheter?
    Godt poeng.

    Dei fleste vil kanskje tenkja seg om to gonger for å køyra programfiler frå ukjent kjelde, men ikkje tenkja så mykje over at alle datafiler kan utnytta feil for å lura systemet til å køyra slem programkode (typ. buffer-overflow ol). Døme frå VLC: https://threatpost.com/high-risk-vlc-media-player-bugs/147503/

    Eg veit ikkje kor uroleg eg ville vore for dette i det daglege; eg trur dei fleste biblioteka for avspeling/dekoding er temmeleg store, og slike ting vert fiksa ganske fort. Kanskje mest aktuelt for målretta angrep.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    3.810
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har en late 2012 mini med 16Gb/1Tb som egentlig funker fint til roon (enda)- men så lurer jeg på om jeg har lyst på Apple Music som alternativ ved siden av ROON/Qobuz og det er vel ikke mulig å kjøre HiRez musikk fra eldre OS og heller ikke trådløst fra Ipad, feks.

    Har også en Macbook Pro 15" som kan funke fint som spiller (enda), men jeg har ikke lyst på å sitte med den kablet til DACen i fanget og har ikke plass til å sette den ved anlegget. Så da blir valget enten en streamer å la Eversolo som har mulighet for Apple Music eller en ny Mac mini (som faktisk er billigere).
    Har ikke TV i stua, så minien er kun brukt til musikk.

    Spørs om Apple Music er verdt det. ;) Er fornøyd med roon/Qobuz så langt og jeg syns foreløpig at AM er noe knotete å bruke. Dumt, at det ikke går an å fjernstyre AM på en Ipad. Dette kunne jeg har levd meg å satt på anlegget, kablet til DACen. Men så har DACen også kun 1 USB inn og lat som jeg er gidder jeg ikke å plugge om kabelen hver gang. Da trenger jeg ja en eller annen streamer likevel som jeg da kan koble via feks. Toslink (Wiim) for å kjøre roon... :rolleyes:.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.686
    Antall liker
    7.768
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Livestream akkurat begynt:

    Synd de ikke kommer med en egen musikkstreamer som støtter deres egen lossless/hires. Eller i det minste låst opp Apple TV slik at den ikke er låst til 24/48. Er vel bare Eversolo som støtter dette.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.620
    Antall liker
    929
    Igjen problemer med online konto på min MacBook pro 13. Lastet inn Ventura for noen uker siden og alt vel hjemme. Mail fungerte både inn og ut.
    Men nå skal jeg være i Thailand i 3-4 mnd. og i dag oppdaget jeg at jeg kan ta imot mail men ikke sende svar.
    Utgående fungerer ikke, smtp.
    Hadde slik problem for noen år siden også men enten gjorde jeg noe som jeg ikke husker eller det ble bra av seg selv?
    Er det noe jeg kan prøve? Skjermbilde 2023-11-13 kl. 20.40.03.png Skjermbilde 2023-11-13 kl. 20.40.53.png Skjermbilde 2023-11-13 kl. 21.02.52.png
     

    StoneFree

    Medlem
    Ble medlem
    23.04.2023
    Innlegg
    21
    Antall liker
    53
    Sted
    Kølis
    Jeg hadde tilsvarende problem med Telenors online-kontoer. Brukte Apples .me og .Mac kontoer i stedet, og som fungerte overalt.

    Og etter at det lutfattige Telenor begynte å ta betalt for noe som andre leverer gratis, så forsvant online-kontoene. Og det rare er at samtidig forsvant søppelmail og svindelforsøkene også.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.620
    Antall liker
    929
    Har du sett opp rett port og autentiseringsprotokoll som i Den fine manualen?

    Takk, jeg skal studere i morgen, sen kveld her nå.
    Men jeg undres at dette skulle være nødvendig. Det fungerte hjemme, og så har jeg viktig kommunikasjon å ta hånd om herfra og da fungerer ikke onlinekontoen. Ikke bra.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.620
    Antall liker
    929
    Jeg hadde tilsvarende problem med Telenors online-kontoer. Brukte Apples .me og .Mac kontoer i stedet, og som fungerte overalt.

    Og etter at det lutfattige Telenor begynte å ta betalt for noe som andre leverer gratis, så forsvant online-kontoene. Og det rare er at samtidig forsvant søppelmail og svindelforsøkene også.
    Takk, jeg må vurdere noe, men må jeg få ny adresse, ?? ikke bare bare det heller. Eller kan jeg bake inn en vidre-sending.?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.422
    Antall liker
    3.541
    Sted
    Sunnmøre
    Takk, jeg må vurdere noe, men må jeg få ny adresse, ?? ikke bare bare det heller. Eller kan jeg bake inn en vidre-sending.?
    Viss du ikkje er religiøs når det gjeld personvern (og då er uansett e-post ikkje heilt tingen), er det lite som slår Gmail på brukarvenlegheit, sikkerheit (mot alle andre enn Google) og tilgjengelegheit.

    Der kan du også setja opp POP for å henta inn e-post frå annan server/adresse.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    En midlertidig løsning kan være å bruke webmailen i stedet.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.951
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Har en annen tråd men ikke noen svar, kanskje her da?
    Ikke så mye med hifi å gjøre selvom jeg har all musikken på en sen 2012 Imac Fusion Drive, og denne vil ikke starte opp. Jeg bruker å streame musikk via Squeezebox, men på Imac'en er jo så klart masse dokumenter, bilder osv.
    Jeg er ganske sikker på Apple klarte å drepe Imac'en med en oppdatering, vekket den opp fra dvale og den lastet ned en oppdatering og pang, restart hele tiden. Ser ut til jeg har det berømte EFI driver problem, den kan ikke laste disse driverne. https://discussions.apple.com/thread/252473098
    Jeg har prøvd nesten alt, Recovery fungerer ikke, safe mode ikke heller, kan starte den men "progress bar" fryser ved 50% og ved safe mode fryser den ved ca 90%. Har ikke prøvd target mode endda, har en litt handikappet MBP fra 2010 med ny 250GB SSD som jeg kan prøve med, har ikke Firewire dog, bare usb. Har en Time Machine der skulle ha en backup, men der er ikke plass til alt på MBP'ens SSD. Har prøvd å legge OS, High Sierra Installer på en 64 GB flash, men den vil ikke starte opp med den heller. Kan jo prøve med Sierra eller Mojave men det fungerer garantert ikke heller.
    Denne Imac er limt sammen og jeg kommer garantert til å ødelegge skjermen om jeg vil åpne den så, ja, vet ikke, synes det er veldig trist at Apple ikke bil prøve å reparere....Apple eksperter her så på den, sa det var et "Graphics Card" problem men den starter jo opp egentlig og skjermen er ok. Et annet pc firma tok også en titt, sa de ikke trodde på Apples forklaring men fikk den ikke startet heller jo.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En fusion drive kan en ta ut av macen og berge datafilene på, hvis det kniper. Det innebærer å ta skjermen av maskina.

    Apple hardware test på disse gikk fyken i en firmwareoppdatering, men det er ikke det som plager maskina når du skal starte Vanlig system.

    Klarer du å starte den med internet recovery (Tilvalg - kommando - R)?

    Johan-Kr
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    2.535
    Takk, jeg skal studere i morgen, sen kveld her nå.
    Men jeg undres at dette skulle være nødvendig. Det fungerte hjemme, og så har jeg viktig kommunikasjon å ta hånd om herfra og da fungerer ikke onlinekontoen. Ikke bra.
    Tipper det stopper hos isp'n du bruker i Thailand, ville undersøkt om dem har en smtp du kan bruke
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.620
    Antall liker
    929
    Tipper det stopper hos isp'n du bruker i Thailand, ville undersøkt om dem har en smtp du kan bruke
    Ja det tror jeg også. Koblet til delt internet på min i-phone og da gikk meldingen. Så jeg får bruke den når jeg skal sende.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.610
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kanskje en sikkerhetsmekanisme fra Epost leverandør (eller innebygget i apple mail klienten) som nekter utsending via usikrede nettverk f.eks.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.620
    Antall liker
    929
    Kanskje en sikkerhetsmekanisme fra Epost leverandør (eller innebygget i apple mail klienten) som nekter utsending via usikrede nettverk f.eks.
    Ja det kan det også godt være, jeg ser at nettverket har "svak sikkerhet" og ruteren bør justeres men det er komplisert synes jeg.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.951
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    En fusion drive kan en ta ut av macen og berge datafilene på, hvis det kniper. Det innebærer å ta skjermen av maskina.

    Apple hardware test på disse gikk fyken i en firmwareoppdatering, men det er ikke det som plager maskina når du skal starte Vanlig system.

    Klarer du å starte den med internet recovery (Tilvalg - kommando - R)?

    Johan-Kr
    Har prøvd Command + R og Shift-Option-Command-R, ikke Option + Command + R. Med de fleste kommandoer går Progress bar opp til 50% før den fryser, med noen andre til 90%. Med D trykket under oppstart får jeg bare opp bilde i øverste venstre hjørne om at den ikke kan laste EFI drivere. Ved start i Recovery eller Internet Recovery må jeg velge internet og sette inn passord så det er ok.
    Prøvde å koble en MBP til maskinen og med Migrant Assistant så det ut som jeg kunne overføre Mine Dokumenter fra Imac'en men den overførte bare selve mappene, ikke informasjonen i mapperne. Senere overførte jeg til MBP og en ekstern disk fra Time Machine.
     
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.296
    Antall liker
    1.736
    Sted
    Bergen
    Har du prøvd å benytte Telenors webleser for e-post?
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.296
    Antall liker
    1.736
    Sted
    Bergen
    Ja det kan det også godt være, jeg ser at nettverket har "svak sikkerhet" og ruteren bør justeres men det er komplisert synes jeg.
    Apple er kanskje for sikker mht sikkerhet. Men bruk web e-post leser så går det antagelig bedre
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er veldig viktig for utgående mail utenfor Telenors nettverk at mailklienten er satt opp til å sende mail på port 587 og at SSL eller TLS er satt.

    Ellers blir mailen blokkert.

    Johan-Kr
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.620
    Antall liker
    929
    Det er veldig viktig for utgående mail utenfor Telenors nettverk at mailklienten er satt opp til å sende mail på port 587 og at SSL eller TLS er satt.

    Ellers blir mailen blokkert.

    Johan-Kr
    Takk. Har bukt hele dagen på dette nå men har jo god tid.
    Ja, byttet port til 587 og slo av autentisering, og haket inn for TLS/SSL og da ble smtp tilkoblet og virker for sending ut. Port 465 virker også tror jeg.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Jobben fant ut at jeg burde vurdere å bli pensjonist.
    I den forbindelse bad jeg om å få ta med Mac-en min, en 2023 Macbook M2 32GB RAM, 1TB disk.
    Men der har avdeling for paranoia bestemt at det ABSOLUTT IKKE er mulig av sikkerhetshensyn.

    Så da må jeg ut og handle.
    Jeg jobber en del med photoshop og andre Adobe-programmer, men er ingen ekstrembruker.
    Denne maskina er total overkill for mitt behov.
    Noen som har tanker om hva man egentlig trenger mhp prosessor og RAM?
     
    Sist redigert:

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    816
    Torget vurderinger
    8
    Jobben fant ut at jeg burde vurdere å bli pensjonist.
    I den forbindelse bad jeg om å få ta med Mac-en min, en 2023 Macbook M3 32GB RAM, 1TB disk.
    Men der har avdeling for paranoia bestemt at det ABSOLUTT IKKE er mulig av sikkerhetshensyn.

    Så da må jeg ut og handle.
    Jeg jobber en del med photoshop og andre Adobe-programmer, men er ingen ekstrembruker.
    Denne maskina er total overkill for mitt behov.
    Noen som har tanker om hva man egentlig trenger mhp prosessor og RAM?
    Har brukt 2 Macbook Pro 15" de 12 siste årene + 2 stk Mac Mini.
    Bruker nå en Macbook Air 2022 M2 8GB RAM 512 GB SSD, 13,6" skjerm (+ ekstern 2 TB SSD disk og ekstern LG Ultrafine 4K UHD 27" skjerm) Jobber en del med musikk/opptak og denne maskinen gjør en glimrende jobb. Hendig størrelse og vekt.
    For hifi : En 2020 model Mac Mini står i nettverk ("server") kun for formidling av musikk og ROON.
     
    Sist redigert:

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Jeg tenker alltid at så mye RAM du orker å betale for er en god ting.

    Edit: I gamle dager var det jo viktig med en bra disk etc., men nå er alt SSD eller tilsvarende. Apples prising på oppgraderinger av CPU/GPU er ganske friske.

    Skal du kun bruke den til enkelt kontorarbeid og surfing, så hiv på litt ekstra RAM og legg resten av pengene i fond :)

    Edit2: Driver du med mye bildebehandling så er selvsagt disk-størrelse viktig.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Jeg har vært mac-bruker siden 1989, jobbet teknisk hos mac-forhandler og supportert arbeidsplass med nærmere 100 macer, så det er egentlig ikke noe alternativ.
    Men når Apple flesker på 4 laken for en 8GB memory-oppgradering så begynner jeg å bli litt i tvil.
    Jeg kjøper i hvert fall ikke mer enn jeg må. 😂
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.715
    Antall liker
    13.199
    Mamma arvet min forrige gaming-pc. Den må være 15 år gammel nå men går som en kule fortsatt til hennes bruk (Internett). Må ha en viss realisme for hva msn faktisk tenger. Kjøpte meg ny laptop for noen uker siden, det var kun fordi batteriet begynte å bli vel slitent og ene juentungen får arve den gamle. Ytelsen var fortsatt helt fin.

    Min egen gaming-pc som ikke brukes til gaming er rundt 12 år gammel og funker fortsatt fjell.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Husk på at de nye M1- og M2-maskinene ikke er oppgraderbare på ram og intern ssd. Ikke kjøp aller minste konfig på minne, og 512Gb ssd må du ihvertfall ha. Så 16/512 er et fornuftig minstemål.

    Sånn rent sikkerhetsmessig skal det være greit mulig å kjøre secure wipe på en maskin, med mindre du jobber i forsvaret eller pst.

    Johan-Kr
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.422
    Antall liker
    3.541
    Sted
    Sunnmøre
    Sånn rent sikkerhetsmessig skal det være greit mulig å kjøre secure wipe på en maskin, med mindre du jobber i forsvaret eller pst.
    Det er vel noko med det du nemner, at harddisk ikkje lenger berre kan nappast ut på nye maskiner. Ein del IT-avdelingar eg har vore borti har hatt temmeleg brutale prosedyrar for fysisk destruksjon av harddiskar, også slike der alt har vore lagra i kryptert form (finst det nokon som ikkje gjer det på bærbare lenger?)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.711
    Torget vurderinger
    2
    Sterk anbefaling. Nettleseren ARC er genial. "The browser that browses for you."

    Søkefunksjoner uten reklame, om man vil. Kopiering av nettlenker uten medfølgende trackers. Sperring av crawlers. Dette ville vært nok for meg, men i tillegg er nettleseren genialt funksjonell. Seneste versjoner er en fryd å bruke, så nå har jeg flyttet over til Arc.


     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Husk på at de nye M1- og M2-maskinene ikke er oppgraderbare på ram og intern ssd. Ikke kjøp aller minste konfig på minne, og 512Gb ssd må du ihvertfall ha. Så 16/512 er et fornuftig minstemål.

    Sånn rent sikkerhetsmessig skal det være greit mulig å kjøre secure wipe på en maskin, med mindre du jobber i forsvaret eller pst.

    Johan-Kr
    Det er klart, men det virker nesten som Apple bruker dette nærmest som en utpressingsmetode.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.610
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hei, har noen ipads og lignende samt 3 små gutter.
    De 2 eldste (6 og 9)år har sine ipads. Ja det er skjermbruk begrensinger men apple har en slik "1 minutt til" knapp som de kan trykke for hver eneste app og det gir 1 minutt med irritasjon.
    Vet noen om en bra måte å deaktiver 1 minutt ekstra. Er skjermtiden brukt så er det brukt.

    Veldig mye klaging på diverse apple forum akkurat på dette punktet.

    Vi bruker også android (telefoner) og family link der fungerer bare helt strålende.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn