Den beste kunstmusikken fra de siste 50 år?

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.666
Antall liker
1.246
Var på konsert med SSO på torsdag. Der fikk vi høre;
Tomasson – ”Dialogo” – uroppføing av et bestillingsverk
Neuwirth – ”miramondo multiplo” (2004) med trompetsolisten Håkan Hardenberger

Begge verkene altså det en kan kalle moderne kunstmusikk. Etter den siste spøkte solisten med at nå fortjente publikum en melodi. Og så fikk vi en nydelig liten en som ekstranummer (fikk ikke med meg hva det var). Stykkene var ikke uinteressante, særlig dem siste hadde kvaliteter, og det fungerte helt greit i en konsertsetting, men felles for begge er atonaliteten og mangel på melodi – den siste hadde dog litt.

Men jeg følte ingen sterk trang til å høre stykkene igjen, og igjen tenkte jeg det samme som jeg alltid tenker hver sjelden gang jeg hører moderne kunstmusikk;
Den mest interessante og beste musikken fra de siste 50 år finnes innenfor jazz, rock og pop genren.
En trenger ikke nødvendigvis dra frem Beatles og Dylan, men for eksempel Miles Davis eller Jan Garbarek, tysk elektronika som Tangerine Dream eller engelsk prog rock som King Crimson og andre. Ikke nødvendigvis så utpreget lett tilgengelig som Abba, men likevel mer fristende å høre om igjen enn noe moderne kunstmusikk jeg har hørt.

Men så til spørsmålet; er det så ”ille” som det høres ut for meg (har som sagt hørt lite samtids kunstmusikk)?
Har noen forslag til verker fra de siste 50 år som er mer ”tilgjengelig”. Som har et (opplagt?) klassiker potensial?

Mvh

Ps. Etter pausen ble Schumanns 2. symfoni spilt. Den har jeg hørt før og hører gjerne igjen.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.267
Antall liker
11.009
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Mine tips kan være f.eks. å sjekke ut
finske Einojuhani Rautavaara,
Arvo Pärt (Estland)
eller vår egen Knut Nystedt (kor-spesialist).
Jeg er ingen spesialist men har også generelt inntrykk av at de britiske øyer (igjen) har mye fint å by på.

Det finnes faktisk veldig mye vakkert fra denne perioden, og mye er både melodiøst og velklingende.

Og var det ikke en her som hadde en peker til en symfoni av Johan de Meij ? Han skal være frisk og underholdende.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jøgga skrev:
Og var det ikke en her som hadde en peker til en symfoni av Johan de Meij ? Han skal være frisk og underholdende.
Det var vel jeg som nevnte det i en annen tråd.
Symfoni no1 (Lord of the Rings)

Og så har han jo også Symfoni no2 (The Big Apple)

Må legge til at dette neppe kommer innunder "den beste kunstmusikken de siste 50 år" men jeg liker verkene til de Meij.
Både som dirigent og musiker.
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.666
Antall liker
1.246
Takk for svar.
Var hos Skei på Sandnes som faktisk har slik musikk inne, blant annet en del Pärt. Hørte litt på Tabula Rasa - Kremer (og Keith Jarett på et stykke) på ECM. Ikke verst, men kanskje litt kjedelig i lengden? - får komme tilbake og prøve litt mer.

Kom hjem med Goreki Symfoni nr. 3 på Nonesuch, innspillingen som Vidar P anbefaler over.
Virkelig bra. Dette kan anbefales til nesten enhver musikk smak. Bør høres av alle med litt interesse for ny musikk.

Jakten på god samtidsmusikk fortsetter.

mvh
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.267
Antall liker
11.009
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
emotikon skrev:
Jøgga skrev:
Og var det ikke en ..........
....

Må legge til at dette neppe kommer innunder "den beste kunstmusikken de siste 50 år" men jeg liker verkene til de Meij.
Både som dirigent og musiker.
Ja vi som er oppvokst 'i blanke messingen' kan jo ikke unngå å ha fått med oss Extreme Makeover
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Er svært lite bevandret i nyere kunstmusikk, men utdragene fra Atmosphères, Lux Aeterna og Requiem av komponisten György Ligeti (brukt i filmen 2001 - En romodyssè), er noe av det mest spennende jeg har hørt.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Har gjort mang en storhandel hos Ivar Skei i Sandnes de årene jeg bodde på de kanter. Pärts musikk høres vel statisk ut i første omgang, men det ligger mye energi i disse store klangflatene. "Te Deum" er hans fineste verk, i mine ører, og en moderne klassiker. Det er bare å kjøre på med ECM og Estisk kammerkor, ch, som jeg har hørt live og tilbragt en kveld sammen med.
 
Topp Bunn