Demping under spikes

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jenjoh

    Medlem
    Ble medlem
    14.02.2016
    Innlegg
    30
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Jeg finner mangt og godt utstyr for demping av vibrasjoner, og lyd under høyttalere, men har ikke klart å finne så mange der mine spikes kan brukes «as-is». Jeg ønsker altså ikke bytte ut mine eksisterende spikes, men ser etter en løsning fer de fortsatt kan brukes..

    På forhånd, takk for innspill.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.431
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kostet meg 150,- for åtte stk. på ebay (for to år siden)
    spikes.jpg
     

    jenjoh

    Medlem
    Ble medlem
    14.02.2016
    Innlegg
    30
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Mine Sonus faber har noe ala dette under spikesene
    https://www.stereofil.no/hoyttalere/tilbehor/solid-tech-fp-4

    Det vises kanskje bedre på slik (scroll litt ned så ser du)
    https://www.sonusfaber.com/en/products/olympica-ii/


    Og de står igjen på SD-puter. Funker som veldig bra.
    så, du har "spikeplater" plassert oppe på sd-puter som f eks disse: https://www.brlelectronics.no/no/artiklar/sd-dempeputer-hyttaler-28-50kg.html

    har du festet de, limt til puten. om ikke, du er ikke redd for at de kan vibrere seg av de butene?

    Til info, så veier vel mine høyttalere ca 30 kg stk.

    Den første linken til stereofil, er det noe form for demping i disse, eller er det bare veldig dyre spikes plater som gjør det samme som alle andre spikes plater (beskytter parketten)?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.431
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Tipper det er samme "søkk" som på de jeg viste på det bildet jeg delte.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.427
    Antall liker
    12.517
    Sted
    Sørlandet
    Tror ikke disse tåler 30 kg? Jo, mines pikes er spisse..
    30kg er ikke noe problem men er spiksene dine tynne og spisse så går dem igjennom det 5mm hullet i metallskiven som du ser på bildet.

    Mine veier minst 30 kg med sand og blyfylte stativ:

    4896BBE2-D971-406A-8694-6ED0886BD907.jpg


    Jeg hadde byttet spikes med gjennomslagsgummi fra feks Biltema med mindre jeg hadde tykt teppe på gulvet hvor høyttalerne står. Slik som jeg har gjort her:

    3F55A529-6892-4C7B-830B-FC8C20D26F1C.jpg


    -BB-
     
    Sist redigert:

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Hvis ikke dine Spikes er ekstremt spisse og smale så fungerer disse utmerket:

    https://www.clasohlson.com/no/Gummi...7iHx8iZlUO0h1OAycCBZiEhImwDoJkjQaAgVvEALw_wcB

    Vis vedlegget 583719

    -BB-
    Tror ikke disse tåler 30 kg? Jo, mines pikes er spisse..
    De tåler nok fint 30kg . Blir jo under 10 kg på hver av de ved bruk av 4stk.
    Men de gir ingen nevneverdig demping ved så lite vekt. Det er de altfor harde til. Hadde de under subber som veide 60kg. Hadde veldig lite å si.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.675
    Antall liker
    1.771
    Torget vurderinger
    1
    Har selv solide underlag til spikesene på de 70 kilo tunge høyttalerne i tvstua, funger som bare rakkern. Da de er to delte og underdelen er på 50 kilo så var det ikke noe problem og få dette på plass. Husker ikke hva jeg betalte for disse, men ikke en formue. Slike underlag kommer jo i alle prisklasser og for en hver lommebok.
     

    jenjoh

    Medlem
    Ble medlem
    14.02.2016
    Innlegg
    30
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Har selv solide underlag til spikesene på de 70 kilo tunge høyttalerne i tvstua, funger som bare rakkern. Da de er to delte og underdelen er på 50 kilo så var det ikke noe problem og få dette på plass. Husker ikke hva jeg betalte for disse, men ikke en formue. Slike underlag kommer jo i alle prisklasser og for en hver lommebok.
    ja, tenker du på betong, stein plater el? jeg har vurdert det som en mulighet
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Mine Sonus faber har noe ala dette under spikesene
    https://www.stereofil.no/hoyttalere/tilbehor/solid-tech-fp-4

    Det vises kanskje bedre på slik (scroll litt ned så ser du)
    https://www.sonusfaber.com/en/products/olympica-ii/


    Og de står igjen på SD-puter. Funker som veldig bra.
    så, du har "spikeplater" plassert oppe på sd-puter som f eks disse: https://www.brlelectronics.no/no/artiklar/sd-dempeputer-hyttaler-28-50kg.html

    har du festet de, limt til puten. om ikke, du er ikke redd for at de kan vibrere seg av de butene?

    Til info, så veier vel mine høyttalere ca 30 kg stk.

    Den første linken til stereofil, er det noe form for demping i disse, eller er det bare veldig dyre spikes plater som gjør det samme som alle andre spikes plater (beskytter parketten)?

    Jeg bruker de samme under mine Wilson Bensch, de beskytter selvsagt parketten som alle andre spikeshoes gjør, de er en kombinasjon av alu & messing og har ingen spesiell demping i seg selv!
    Disse oppleves gi en annen klang enn både dyrere og billigere spikeshoes...en liten bit dubbelsidig tape mellom spikeshoen og SD foten/gummi hindrer mer nevrosen for...enn den reelle muligheten att den skal vibrerer av. Jeg har tidligere brukt SD fötter under, men anvender nu en 1 mm tykk gummiskive mellom gulv og spikeshoen!

    Att det også gir en slags estetisk go følelse i tillegg til opplevd forbedring er heller ikke feil!

    Fra mine tidligere Spendor A4 med samme konsept!

    IMG_5298 jpg.jpg


    mvh
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg finner mangt og godt utstyr for demping av vibrasjoner, og lyd under høyttalere, men har ikke klart å finne så mange der mine spikes kan brukes «as-is». Jeg ønsker altså ikke bytte ut mine eksisterende spikes, men ser etter en løsning fer de fortsatt kan brukes..

    På forhånd, takk for innspill.
    Har brukt steinplate og liggeunderlag under der. Fungere greit.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.675
    Antall liker
    1.771
    Torget vurderinger
    1
    De er av metal og 3 cm i diameter og en liten fordypning i midten, gulvet er parket. kjøpte disse i sin tid på Oslo Hifi Center.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.401
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg finner mangt og godt utstyr for demping av vibrasjoner, og lyd under høyttalere, men har ikke klart å finne så mange der mine spikes kan brukes «as-is». Jeg ønsker altså ikke bytte ut mine eksisterende spikes, men ser etter en løsning fer de fortsatt kan brukes..

    På forhånd, takk for innspill.
    Ønsker ikke å lage en ordkrig. Men.
    Du ønsker vell å stoppe vibrasjoner? Hvorfor holder du da fast i spikes?
    Setter du ht på myk avkobling er problemet løst.
    Dette er jo bevist opptil flere ganger.
    Forstår rett og slett ikke hvorfor ht blir levert med slikt.
    Har rett og slett dårlig innvirkning på lyden.
    Bare forteller faktiske forhold om vibrasjoner.
    Ikke lag krangel nå gutter:=)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg finner mangt og godt utstyr for demping av vibrasjoner, og lyd under høyttalere, men har ikke klart å finne så mange der mine spikes kan brukes «as-is». Jeg ønsker altså ikke bytte ut mine eksisterende spikes, men ser etter en løsning fer de fortsatt kan brukes..

    På forhånd, takk for innspill.
    Ønsker ikke å lage en ordkrig. Men.
    Du ønsker vell å stoppe vibrasjoner? Hvorfor holder du da fast i spikes?
    Setter du ht på myk avkobling er problemet løst.
    Dette er jo bevist opptil flere ganger.
    Forstår rett og slett ikke hvorfor ht blir levert med slikt.
    Har rett og slett dårlig innvirkning på lyden.
    Bare forteller faktiske forhold om vibrasjoner.
    Ikke lag krangel nå gutter:=)
    Ganske enkelt, fordi HMS?
    Du skal ha brede bein for å få en høyttaler som ikke hvelver når en liten unge presser de overende.. Prøver..
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.401
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Trenger ikke være så svampette for å ha bedre effekt en spikes.
    Klart har du 2 meter høye å veldig smale er det ett problem, har full forståelse for at det kan bli ett problem.
    Men det lar seg også løse.
    Ved å legge små klosser under som ht slår ned i hvis ett barn dytter til de.
     

    Tore

    Medlem
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    24
    Antall liker
    14
    Sted
    Kopervik, Karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det er bedre lyd dere er ute etter kjøper dere IsoAcoustics Gaia ben til høyttalerene. Et utrolig bra produkt, du trenger ikke gullører for å høre forskjell.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.431
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mine Sonus faber har noe ala dette under spikesene
    https://www.stereofil.no/hoyttalere/tilbehor/solid-tech-fp-4

    Det vises kanskje bedre på slik (scroll litt ned så ser du)
    https://www.sonusfaber.com/en/products/olympica-ii/


    Og de står igjen på SD-puter. Funker som veldig bra.
    så, du har "spikeplater" plassert oppe på sd-puter som f eks disse: https://www.brlelectronics.no/no/artiklar/sd-dempeputer-hyttaler-28-50kg.html

    har du festet de, limt til puten. om ikke, du er ikke redd for at de kan vibrere seg av de butene?

    Til info, så veier vel mine høyttalere ca 30 kg stk.

    Den første linken til stereofil, er det noe form for demping i disse, eller er det bare veldig dyre spikes plater som gjør det samme som alle andre spikes plater (beskytter parketten)?
    Nei, mine høyttalere står støtt. Det er selvfølgelig litt svaiing , men overhodet ikke noe som bekymrer.
    Som dine høyttalere veier mine rundt 30kg pr stk.

    Den linken du har der er akkurat samme putene som jeg har. Jeg har de under høyttalere, begge subbene og under senterhøytaler. Alt til rett vekt selvfølgelig.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og forresten så har jeg testet de gummimattene fra biltema.no som er beregnet på vaskemaskin. De har helt klart en effekt, men ett hakk opp likevel med sd-puter.
    Siden jeg ikke er plaget med uvedkommende (les småunger etc) i kjellerstua så er jeg ikke bekymret.
    Dyre er heller ikke putene.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har brukt Isoacoustic Gaia i flere år og mine høyttalere står fjellstøtt. Mye stødigere enn når de sto på spikes. Disse føttene gir en stor lydforbedring i forhold til både spikes og andre dempeføtter jeg har prøvd.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Blød afkobling giver udefinerbar bas. Højttalere skal stå helt fast.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.142
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ikke bare bas...... Hele dit 3D perspektiv går i stykker i større eller mindre grad alt efter højttalertype.
    På Martin Logan´s er det specielt tydeligt. Her er eneste kur spikes, der står urokkeligt fast :)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.427
    Antall liker
    12.517
    Sted
    Sørlandet
    Blød afkobling giver udefinerbar bas. Højttalere skal stå helt fast.
    Jeg er ikke enig og det er heller ikke REW målingene jeg har utført. Jeg mener myk avkobling gir helt klart den beste og mest definerte bassen i de fleste tilfeller jeg har sammenliknet. Og så hjelper det også at man ikke forplanter alt ned i underlaget.

    7E1448FA-0EFE-42B7-8858-88A3488E00FC_1_201_a.jpeg
     
    Sist redigert:

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.391
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Drossel og HasseBasse, kan dere forklare hvorfor det blir bedre?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.142
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan da forsøge :)
    Mine advarselsklokker "ringede", da @tony.loktu skrev, at hans højttalere stod og sveiede.
    De fleste er vist enige om, at det lydbillede/perspektiv du oplever, dels hænger sammen med dit lytterums beskaffenhed, dels dine ørers afstand
    til højttaleren.
    De fleste standard højttalere (gulv) består af en frontbaffel, hvor du typisk har basenheder (i bunden), mellemtone (i midten) & diskant (i toppen).
    En accellerationsfaktor som den i bassen vil få din højttaler til at stå og vippe, hvis den står på et blødt underlag.
    Da kabinettet vil vippe mest i toppen, der hvor den største kilde (mid&diskant) til perspektiv og punktformighed befinder sig, at dine mellem- og diskanthøjttalere konstant ændrer afstand til din lytteposition under afspilning, må det da nærmest
    være soleklart, at dette er "No Go".
    At dette er mere udpræget på panelhøjttalere skyldes den større accelerationsfaktor p.g.a. væsentligt større membranareal.
    Just my 5 cents :)

    @vidarje..... Måske jeg misforstod dit spørgsmål.
    Hvis du mener, at det bli´r bedre med "tyggegummi" under højttalerne, må jeg bare erklære mig absolut uenig :)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mine høyttalere står da ikke å svaier. Hvis jeg legger hånda på toppen av høyttaleren og beveger den så får jeg den til å "svaie" ca 1cm. Jeg er ikke redd for å åpne vinduet som er på siden og over den ene høyttaleren, og da er det en hvis sjanse for at ræva (jupp, for oss som har fast sprettræv ;p )kommer borti høyttaleren. Men den står støtt og fint.

    Sjeldent er noe absolutt og ufravikelig her i verden, men jeg vil tro de aller fleste høyttalerne har godt av avkobling. Selvfølgelig finnes det sikkert unntak, uten at jeg vet hva de er. Kanskje er Marting Logan /elektrostat ett unntak?
    Jeg har SD-puter under begge subbene (Rel S3), under center (Sonus faber Olympica center) og fronthøyttaleren (Sonus faber Olympica 2), og på ALLE punkter blir det bedre med avkobling. SD-putene er kjøpt etter vekten som skal stå opp på de.
    Virkningen er større på subbene enn på center og fronter. REL anbefaler selv avkobling, og sier at eneste gangen de anbefaler tilkobling (les: spikes) er når gulvet er så skeivt at subben vibrerer bortover.. jeg har vært der også, og SD-putene fikset det problemet også.

    Trikset med gummien kjøpt på Clas Ohlson beregnet på vaskemaskiner funker det, og er enda billigere enn SD-putene, men bestilt på nett kostet det 350kr for 8stk puter til frontene mine så det er ikke veldig dyrt. Ett par hakk opp fra gummien på CO, og litt mindre stygt ;)

    Jeg ønsker hjertelig velkommen for å høre.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Jeg er ikke enig og det er heller ikke REW målingene jeg har utført. Jeg mener myk avkobling gir helt klart den beste og mest definerte bassen i de fleste tilfeller jeg har sammenliknet. Og så hjelper det også at man ikke forplanter alt ned i underlaget.

    Vis vedlegget 637251
    Jeg er sikker på at med den granit fliser jeg har under højttalerne, så er det bedste resultat som kan opnåes. Det har du ikke målt på. Jeg har prøvet de andre løsninger og de virkede ikke i min stue.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Lydmessig og ikke teknisk forklarende, er resultatet forskjellig ifm høyttalere og gulv/rom. Ingen fellesnevner her.
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Hos meg ble bassen betydelig mye strammere og mer definert med avkobling.
    Jeg tror de som mener noe annet kun snakker av synsing og ikke erfaring.
    Dessverre har jeg ikke visst dette hele livet og har bare nytt godt av det sånn ca. de siste 3 årene.Men jeg har rukket å prøve det ut på en rekke med høyttalere hvor det i alle tilfeller har fungert best med myk avdemping. Best har IsoAcoustic fungert, deretter rimelige SD puter.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.391
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan da forsøge :)
    Mine advarselsklokker "ringede", da @tony.loktu skrev, at hans højttalere stod og sveiede.
    De fleste er vist enige om, at det lydbillede/perspektiv du oplever, dels hænger sammen med dit lytterums beskaffenhed, dels dine ørers afstand
    til højttaleren.
    De fleste standard højttalere (gulv) består af en frontbaffel, hvor du typisk har basenheder (i bunden), mellemtone (i midten) & diskant (i toppen).
    En accellerationsfaktor som den i bassen vil få din højttaler til at stå og vippe, hvis den står på et blødt underlag.
    Da kabinettet vil vippe mest i toppen, der hvor den største kilde (mid&diskant) til perspektiv og punktformighed befinder sig, at dine mellem- og diskanthøjttalere konstant ændrer afstand til din lytteposition under afspilning, må det da nærmest
    være soleklart, at dette er "No Go".
    At dette er mere udpræget på panelhøjttalere skyldes den større accelerationsfaktor p.g.a. væsentligt større membranareal.
    Just my 5 cents :)

    @vidarje..... Måske jeg misforstod dit spørgsmål.
    Hvis du mener, at det bli´r bedre med "tyggegummi" under højttalerne, må jeg bare erklære mig absolut uenig :)
    Hva er da feil med denne videoen?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn