Demping.... Front eller bakvegg?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Veldig interessant dette Thohaug :)
    Ikke de helt store endringene ser jeg - noe ble bedre å noe litt verre faktisk. Men det ser vel ut til at det totalt sett er best å ha dem ukomprimert eller...?

    Men det kan vel muligens variere fra rom til rom hva som vil virke best..?
    Jeg vil si det egentlig. Det er ganske stor forskjell nede på 35-50hz der den ukomprimerte dreper 45hz bølgen totalt og er ca 100ms bedre i decay i det området. Det er litt lettere å se ting på Spectrogram plottet muligens. Legger de ut i tråden min senere i dag.
    Den ser ut til å være litt dårligere på umiddelbar virkning fra 25hz og nedover. Men i dette området begynner det å bli en god del mindre relevant i min oppfatning.

    Uansett et interessant forsøk og det er ca samme tendensene jeg så i mitt eget rom.
    Jeg legger uansett ut dokumentasjonen så kan folk få gjøre sin egen oppfatning. Det er nok best.

    Vi endte opp med å pakke ut dempingen mellom substacket også i etterkant av målingene mellom front og bakvegg pga resonanser i hulrommene mellom kassene og det hjalp litt på rufset oppover i frekvens.
    Kan i hvertfall si at det låter veldig bra i bassen som det står nå uten selv uten noe tuning og kalibrering med bare råresponsen. Den taktile følelsen og attacket er helt prima.
    Ja ved den 45 hz bølgen er det klart best med ukomprimert , og dn er nok av ganske vesentlig betyding ja.

    Og er din oppfatning ellers at det er best å ha dempingen på bakvegg?
    Jeg har ikke på langt nær så mye demping hos meg , men av det jeg har testet med , så virker det best å dempe bak i mitt tilfelle synes jeg.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.241
    Antall liker
    8.202
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    En ting som muligens en del misforstår med demping.
    Dette handler om å fjerne etterklang, man retter ikke ut så mye i frekvensrespons, men fjerner stående bølger.
    Korriger meg Thomas om jeg har misforstått dette;=)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Veldig interessant dette Thohaug :)
    Ikke de helt store endringene ser jeg - noe ble bedre å noe litt verre faktisk. Men det ser vel ut til at det totalt sett er best å ha dem ukomprimert eller...?

    Men det kan vel muligens variere fra rom til rom hva som vil virke best..?
    Jeg vil si det egentlig. Det er ganske stor forskjell nede på 35-50hz der den ukomprimerte dreper 45hz bølgen totalt og er ca 100ms bedre i decay i det området. Det er litt lettere å se ting på Spectrogram plottet muligens. Legger de ut i tråden min senere i dag.
    Den ser ut til å være litt dårligere på umiddelbar virkning fra 25hz og nedover. Men i dette området begynner det å bli en god del mindre relevant i min oppfatning.

    Uansett et interessant forsøk og det er ca samme tendensene jeg så i mitt eget rom.
    Jeg legger uansett ut dokumentasjonen så kan folk få gjøre sin egen oppfatning. Det er nok best.

    Vi endte opp med å pakke ut dempingen mellom substacket også i etterkant av målingene mellom front og bakvegg pga resonanser i hulrommene mellom kassene og det hjalp litt på rufset oppover i frekvens.
    Kan i hvertfall si at det låter veldig bra i bassen som det står nå uten selv uten noe tuning og kalibrering med bare råresponsen. Den taktile følelsen og attacket er helt prima.
    Ja ved den 45 hz bølgen er det klart best med ukomprimert , og dn er nok av ganske vesentlig betyding ja.

    Og er din oppfatning ellers at det er best å ha dempingen på bakvegg?
    Jeg har ikke på langt nær så mye demping hos meg , men av det jeg har testet med , så virker det best å dempe bak i mitt tilfelle synes jeg.
    Dette varierer litt fra rom til rom. I mitt rom var det best foran. Men her er det best bak. Man bør måle og se hvor den vil være mest effektivt.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    En ting som muligens en del misforstår med demping.
    Dette handler om å fjerne etterklang, man retter ikke ut så mye i frekvensrespons, men fjerner stående bølger.
    Korriger meg Thomas om jeg har misforstått dette;=)
    Dette er rett. Men diskusjonen her var hva som tok mest decay av komprimert og ukomprimert materiale. Frekvensrespons har vi ikke diskutert her.
    Det er opp til hver enkelt å forme sin egen konklusjon. Jeg bare tok testen for å ta håndfaste data.

    Og tid er mye viktigere enn respons i min mening.
    Denne dempingen retter jo forøvrig opp ganske betraktelig i frekvens også. Det er tross alt +-5db fra 15-200hz her uten noe form for øvrig kalibrering eller førsterefleksjons plater etc. Dessuten er hele responsen minimum phase opp til 200hz her, så det er ingen minus annet enn evt headroom når man benytter eq. Fasen vil bare følge frekvensrespons her så det er null problem å få responsen flat i etterkant. Så lenge det er kontroll på tiden så vil dette ikke ha noe spesielt annet enn positive virkninger.
     
    Sist redigert:

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Veldig interessant dette Thohaug :)
    Ikke de helt store endringene ser jeg - noe ble bedre å noe litt verre faktisk. Men det ser vel ut til at det totalt sett er best å ha dem ukomprimert eller...?

    Men det kan vel muligens variere fra rom til rom hva som vil virke best..?
    Jeg vil si det egentlig. Det er ganske stor forskjell nede på 35-50hz der den ukomprimerte dreper 45hz bølgen totalt og er ca 100ms bedre i decay i det området. Det er litt lettere å se ting på Spectrogram plottet muligens. Legger de ut i tråden min senere i dag.
    Den ser ut til å være litt dårligere på umiddelbar virkning fra 25hz og nedover. Men i dette området begynner det å bli en god del mindre relevant i min oppfatning.

    Uansett et interessant forsøk og det er ca samme tendensene jeg så i mitt eget rom.
    Jeg legger uansett ut dokumentasjonen så kan folk få gjøre sin egen oppfatning. Det er nok best.

    Vi endte opp med å pakke ut dempingen mellom substacket også i etterkant av målingene mellom front og bakvegg pga resonanser i hulrommene mellom kassene og det hjalp litt på rufset oppover i frekvens.
    Kan i hvertfall si at det låter veldig bra i bassen som det står nå uten selv uten noe tuning og kalibrering med bare råresponsen. Den taktile følelsen og attacket er helt prima.
    Ja ved den 45 hz bølgen er det klart best med ukomprimert , og dn er nok av ganske vesentlig betyding ja.

    Og er din oppfatning ellers at det er best å ha dempingen på bakvegg?
    Jeg har ikke på langt nær så mye demping hos meg , men av det jeg har testet med , så virker det best å dempe bak i mitt tilfelle synes jeg.
    Dette varierer litt fra rom til rom. I mitt rom var det best foran. Men her er det best bak. Man bør måle og se hvor den vil være mest effektivt.
    Ja det er vil vel sikkert variere dette også som med det meste annet i denne hobbyen. Det er ikke så mange spørsmål der svaret er 100% ja/nei med to streker under - dessverre :)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Frekvens følger tid, ikke omvendt. Det er derfor EQ av det som ikke er minimum fase ikke fungerer godt. Men løser man det virkelig godt i tidsdomenet, så vil det endre seg frekvensmessig også.

    Jeg mener målingen med ukomprimert er klart best. De mest hørbare resonansene er mye lavere. Dessuten er ikke målingen av det aller laveste alltid pålitelige. Hvis man kjører to sveip etter hverandre uten å gjøre noen forandringer, så er det ikke uvanlig at de ikke er like til frekvensene under ca. 35 Hz.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Frekvens følger tid, ikke omvendt. Det er derfor EQ av det som ikke er minimum fase ikke fungerer godt. Men løser man det virkelig godt i tidsdomenet, så vil det endre seg frekvensmessig også.

    Jeg mener målingen med ukomprimert er klart best. De mest hørbare resonansene er mye lavere. Dessuten er ikke målingen av det aller laveste alltid pålitelige. Hvis man kjører to sveip etter hverandre uten å gjøre noen forandringer, så er det ikke uvanlig at de ikke er like til frekvensene under ca. 35 Hz.
    Ja, jeg tror forøvrig også at en del av decayen vi ser på 25hz der rett og slett kommer av portene, siden tuning på subbene er 25hz. Om man ser på ulike portede konstruksjoner på data-bass og målingene som Josh Ricci har gjort der, så kan man se at decay på kassene øker rundt porttuning.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dessuten er hele responsen minimum phase opp til 200hz her, så det er ingen minus annet enn evt headroom når man benytter eq. Fasen vil bare følge frekvensrespons her så det er null problem å få responsen flat i etterkant. Så lenge det er kontroll på tiden så vil dette ikke ha noe spesielt annet enn positive virkninger.
    Kanskje det er det, men ikke helt sikkert. Det er en god del skjær i sjøen på hvordan man kommer frem til dette med minimum fase (f.eks Hilbert metoden) og ikke helt rett frem. Så vil ikke tatt helt for god fisk at REW viser dette korrekt. Det er en av de tingene som har stått på listen min og sette meg mer inn i og kanskje på tide nå. :)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Dessuten er hele responsen minimum phase opp til 200hz her, så det er ingen minus annet enn evt headroom når man benytter eq. Fasen vil bare følge frekvensrespons her så det er null problem å få responsen flat i etterkant. Så lenge det er kontroll på tiden så vil dette ikke ha noe spesielt annet enn positive virkninger.
    Kanskje det er det, men ikke helt sikkert. Det er en god del skjær i sjøen på hvordan man kommer frem til dette med minimum fase (f.eks Hilbert metoden) og ikke helt rett frem. Så vil ikke tatt helt for god fisk at REW viser dette korrekt. Det er en av de tingene som har stått på listen min og sette meg mer inn i og kanskje på tide nå. :)
    Kanskje. Dette er jo absolutt noe som må høres når man driver med det. Kan ikke bare skru etter tegninger.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Her er et par bilder av målingene med komprimert og ukomprimert materiale. Kommer til å legge ut mdat filene og litt mer detaljert forklaring om fremgangsmåte i min egen tråd i morgen så man kan leke og se på de selv.
    Rommet var helt nakent foruten bassystem og bassfelle.

    Alt er likt i oppsettet foruten den ene variabelen.

    Slik så det ut med ukomprimert.
    Vis vedlegget 520846

    Og her er bassriggen som det ble testet med:

    Vis vedlegget 520850

    Her er noen få målinger.

    Vis vedlegget 520847

    Vis vedlegget 520848

    Vis vedlegget 520849
    Dette var fett, Thohaug! Håper du eller eieren legger ut mer info om dette rommet etter hvert.

    Er dette SBA med portede kasser? Da blir det vel et dilemma om man skal plassere i forhold til elementene eller portene? Jeg ser det er plassert i forhold til elementene her, og det er vel det som er mest fruktbart for å få plan bølge i det øvre frekvensområdet. Jeg vet ikke hvor portene begynner å dominere ved 25Hz tuning? Det kanskje ikke like viktig med plassering ved så lange bølgelengder?

    Uansett grisefett dette. Håper jeg får plass til å gå i gang med noe liknende selv en dag.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Superflott at du tar deg tid til dette og legger det ut.
    Forskjellen i decay ved 45Hz er betydelig, så jeg er enig i at ukomprimert er å foretrekke. Samtidig har komprimert en liten fordel ved 25Hz.
    Konklusjonen må dermed at hvis man vil prøve ut hva en halvmeter isolasjon vil gjøre med lytterommet så er det fullt mulig å låne noen sekker og teste med plasten på. Forskjellen med/uten plast er er ikke større enn at man tydelig vil se/høre/føle hva som skjer. Når man så er frelst tar man av plasten og bygger det inn i veggen. :)
    Har du målinger uten isolasjon?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Superflott at du tar deg tid til dette og legger det ut.
    Forskjellen i decay ved 45Hz er betydelig, så jeg er enig i at ukomprimert er å foretrekke. Samtidig har komprimert en liten fordel ved 25Hz.
    Konklusjonen må dermed at hvis man vil prøve ut hva en halvmeter isolasjon vil gjøre med lytterommet så er det fullt mulig å låne noen sekker og teste med plasten på. Forskjellen med/uten plast er er ikke større enn at man tydelig vil se/høre/føle hva som skjer. Når man så er frelst tar man av plasten og bygger det inn i veggen. :)
    Har du målinger uten isolasjon?
    Ja, da :) vi har målinger uten isolasjon. Det kommer en dedikert tråd om dette sba oppsettet. Det er noen kule ting som ikke er blitt vist enda. F.eks responsen i de ulike setene i bredden.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Her er et par bilder av målingene med komprimert og ukomprimert materiale. Kommer til å legge ut mdat filene og litt mer detaljert forklaring om fremgangsmåte i min egen tråd i morgen så man kan leke og se på de selv.
    Rommet var helt nakent foruten bassystem og bassfelle.

    Alt er likt i oppsettet foruten den ene variabelen.

    Slik så det ut med ukomprimert.
    Vis vedlegget 520846

    Og her er bassriggen som det ble testet med:

    Vis vedlegget 520850

    Her er noen få målinger.

    Vis vedlegget 520847

    Vis vedlegget 520848

    Vis vedlegget 520849
    Dette var fett, Thohaug! Håper du eller eieren legger ut mer info om dette rommet etter hvert.

    Er dette SBA med portede kasser? Da blir det vel et dilemma om man skal plassere i forhold til elementene eller portene? Jeg ser det er plassert i forhold til elementene her, og det er vel det som er mest fruktbart for å få plan bølge i det øvre frekvensområdet. Jeg vet ikke hvor portene begynner å dominere ved 25Hz tuning? Det kanskje ikke like viktig med plassering ved så lange bølgelengder?

    Uansett grisefett dette. Håper jeg får plass til å gå i gang med noe liknende selv en dag.
    Plasseringen er ganske viktig, men litt avvik kan det være. Spesielt nede under 30hz. Vi plasserte etter elementene, siden største delen av akustisk senter vil jo befinne seg der.
    Som sagt kommer det en dedikert tråd på dette om ikke lenge.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.241
    Antall liker
    8.202
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Thomas er flink til å forklare alt rundt dette.
    En ung herre det er hvert å høre på. Er svært lite synsing men kunnskap som kommer derifra:=)
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Fylte hele bakveggen med 57cm isolasjon. Høyt og sitteplass er på samme plass. Å null forskjell etter det man kan høre, etter en lyn kjapp lytt.
    Så ender vel med å måtte bygge rommet mindre tenker jeg, se om det hjelper noe.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.241
    Antall liker
    8.202
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Lurer på om du sitter mitt i ett søkk.
    Prøv å flytt deg, husk att isolasjonen demper kun i tid.
    Ikke gi deg så lett, har holdt på ganske lenge med mitt rom:)
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Ja, må prøve å flytte litt på ting i morgen.
    Hadde et liiiite håp om at bassen skulle bli noe bedre, men det kan jo ja skjede, bare ikke akkurat der jeg var når jeg prøvde.
    Får se om man får igang pc, kjørt rew å få noen tips
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Frontvegg, 30cm tykk isolasjon på hver side av lerret. Så plassert 2x Billy hyller inntil de bortover langvegg med 30cm isolasjon. Subber siden av senter. Fronter 40fra siden å 55 fra front. Sofa 40% fra bakvegg. Å da 57cm isolasjon 11cm fra hele bakveggen, hel dekket.
    Kjørt antimode på subber, justert til 85db på mv20, fikk 91 med begge. Kjørte 8punkt rk. Er nok i bunn, men savner brystkasse trykket. Så har noe å jobbe med ja.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Frontvegg, 30cm tykk isolasjon på hver side av lerret. Så plassert 2x Billy hyller inntil de bortover langvegg med 30cm isolasjon. Subber siden av senter. Fronter 40fra siden å 55 fra front. Sofa 40% fra bakvegg. Å da 57cm isolasjon 11cm fra hele bakveggen, hel dekket.
    Kjørt antimode på subber, justert til 85db på mv20, fikk 91 med begge. Kjørte 8punkt rk. Er nok i bunn, men savner brystkasse trykket. Så har noe å jobbe med ja.

    Merket du ikke noe til mindre etterslep i bassens nedre frekvenser.
    Fikk du tatt måling før etter ?
    Hva er ca bredde lengde på rommet ditt?
    Har tenkt å gjøre samme selv. Men det suger jo litt om det ikke er hørbar forskjell..
    Når du måler så spill sveip på minst 85-90 db.
    Bare ett spørsmål til siden jeg ikke så det tidligere i tråden.
    Hvilke subwoofere har du?
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    PC ligget brakk en stund så ikke fått målt på en god stund, så ingen ting å gå etter der.
    Ikke fått hørt og flyttet så mye i helgen, har skjedd noe omtrent hele tiden, så får prøve litt i løpet av uken nå.
    I verste fall, så må man kanskje bygge rommet noe mindre, pga takhøyden. En som linket til en side, å da med så lav høyde, så viste den mindre rom, enn det jeg har.
    Lengde er ca 6.50, bredde er 4.29 og takhøyde er 2.08.
    Har 2x def tech supercuber subber.
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Noe håp å få noe av det i bunnen til å trekke litt i brystkassa??
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    PC ligget brakk en stund så ikke fått målt på en god stund, så ingen ting å gå etter der.
    Ikke fått hørt og flyttet så mye i helgen, har skjedd noe omtrent hele tiden, så får prøve litt i løpet av uken nå.
    I verste fall, så må man kanskje bygge rommet noe mindre, pga takhøyden. En som linket til en side, å da med så lav høyde, så viste den mindre rom, enn det jeg har.
    Lengde er ca 6.50, bredde er 4.29 og takhøyde er 2.08.
    Har 2x def tech supercuber subber.
    Tror ikke jeg ville gjort rommet mindre. Om du ikke bor altfor langt unna så kan jeg kanskje ta en tur for å se? Syntes dette var en fascinerende problemstilling. Ta gjerne kontakt på pm om det er av interesse.
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Når man har dempet bakvegg med 57cm isolasjon, som står ca 15cm fra bakvegg. Hvordan vil de subbene spille, når de har den isolasjonen, i forhold til de foran, som da står helt inntil vegg? Vil de bak spille noe svakere??
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Når man har dempet bakvegg med 57cm isolasjon, som står ca 15cm fra bakvegg. Hvordan vil de subbene spille, når de har den isolasjonen, i forhold til de foran, som da står helt inntil vegg? Vil de bak spille noe svakere??
    Jeg ville have gjort noget andet end dig.

    Du reducere længden af rummet fra 6,5 meter til 5,85 meter. 15 cm er meget i et lille rum at ofre.

    Jeg ville have brugt diffusere på bagvæggen, så vil den lydmæssigt forsvinde og vil ikke give problemer. Du vil få rummet til at virkestørre.

    Jeg ville ikke bruge Rockwool, Glasuld eller tilsvarende materialer. Det er beregnet til varmeisolering og bør ikke være i forbindelse med et lytterum på grund af fiber, der sætter sig i lungerne.

    Bassen skal dæmpes hvor den er, og du må lytte efter det, og ofte er det lige bag højttalerne. Men rum er forskellige.

    Loftet er meget lavt, og det vil give en del problemer. Absorbering er nok den eneste mulighed der.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.241
    Antall liker
    8.202
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Når man har dempet bakvegg med 57cm isolasjon, som står ca 15cm fra bakvegg. Hvordan vil de subbene spille, når de har den isolasjonen, i forhold til de foran, som da står helt inntil vegg? Vil de bak spille noe svakere??
    Jeg ville have gjort noget andet end dig.

    Du reducere længden af rummet fra 6,5 meter til 5,85 meter. 15 cm er meget i et lille rum at ofre.

    Jeg ville have brugt diffusere på bagvæggen, så vil den lydmæssigt forsvinde og vil ikke give problemer. Du vil få rummet til at virkestørre.

    Jeg ville ikke bruge Rockwool, Glasuld eller tilsvarende materialer. Det er beregnet til varmeisolering og bør ikke være i forbindelse med et lytterum på grund af fiber, der sætter sig i lungerne.

    Bassen skal dæmpes hvor den er, og du må lytte efter det, og ofte er det lige bag højttalerne. Men rum er forskellige.

    Loftet er meget lavt, og det vil give en del problemer. Absorbering er nok den eneste mulighed der.
    Desverre Sven så er dette feil det du sier.
    Rommet blir fysisk mindre visuelt, men vill virke langt større når man spiller musikk.
    Dere nede på flatlandt har tydelig aldri tatt dette helt ut.
    Det du sier motstridende de fysiske lover.
    Jeg har et voldsomt stort bredt rom med masse dybde i lydbildet.
    Hadde ikke dette før det ble gjort slike brutale tiltak.
    Nei mitt rom er overhode ikke overdempet.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Du mener, at jeg ikke har taget den helt ud...

    20191229_000736.jpg


    Ikea skab købt med lameller frem for en flad låge. Placeret i hjørnet ved bagvæggen.

    Bagvæggen i skabet taget ud, og der er 10 cm Rockwool Silk imellem skab og væg.

    Rockfon plader taget ned fra loftet, og de er 60 cm x 60. De ligger i en stak foran de 10 cm.

    Siderne af skabet er også med 10 cm Rockwool Silk.

    Jeg havde købt to pakker af Rockwool Silk, og de blev prøveplaceret mange steder i rummet. Silk betyder, at de er indpakket i en tynd strømpe, for ikke at støve sådan.




    20191229_000830.jpg


    Gennembrud af "Lydmuren"...

    Skal jeg pille en væg ned eller ej. Men det hul giver en bedre basgengivelse!

    Size matter. Volumen matter. Speakers matter.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Du mener, at jeg ikke har taget den helt ud...

    Vis vedlegget 565113

    Ikea skab købt med lameller frem for en flad låge. Placeret i hjørnet ved bagvæggen.

    Bagvæggen i skabet taget ud, og der er 10 cm Rockwool Silk imellem skab og væg.

    Rockfon plader taget ned fra loftet, og de er 60 cm x 60. De ligger i en stak foran de 10 cm.

    Siderne af skabet er også med 10 cm Rockwool Silk.

    Jeg havde købt to pakker af Rockwool Silk, og de blev prøveplaceret mange steder i rummet. Silk betyder, at de er indpakket i en tynd strømpe, for ikke at støve sådan.




    Vis vedlegget 565114

    Gennembrud af "Lydmuren"...

    Skal jeg pille en væg ned eller ej. Men det hul giver en bedre basgengivelse!

    Size matter. Volumen matter. Speakers matter.
    Nu har du vist nået point of no return Sven.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Et rom som dempes blir akustisk større.

    -Tim
    Men det skal vel gøres med omtanke. Jeg kan se fornuften i at dæmpe sidevæggen moderat, så refleksionen ikke overtager, men er tilpas dæmpet. Her bruger jeg Svanø diffusere, og jeg kan sætte højttaleren tæt på, og få en rigtig god bredde på lydbilledet, som så også forbedrer dybdeperspektivet.

    Hvis man dæmper for kraftigt ved sidereflekspunktet, fjerner man for meget energi der.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn