Demping av stua for naboen

hanspf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2004
Innlegg
146
Antall liker
9
Hei, har nå en leilighet med rimelig bra hifi produkter, men desverre og med en lyd ømfintlig nabo. Vet at liknende temaer har vært oppe her, men finner ikke en helt identisk situasjon.
Anlegget står i stua og er veldig så begrenset av hva jeg kan gjøre med plassering av utstyr, men det jeg vet er at veggen mellom meg og naboen er forferdelig dårlig med å dempe lyd. Mellom oss er det en betongvegg som inn til stua mi er dekket med en gipsvegg. Mellom betongen og gipsplaten er det ingenting. Og ettersom jeg har skjønt så er nettopp det proplemet?
1) Hva bør legges mellom gips og betong for å slippe å irritere naboen hver gang volumet presses litt?

2) Bakhøytalerne når midten av stua/på sideveggen, må jeg likevel dekke hele sideveggen?
 
T

theStig

Gjest
Hvis du putter isolasjon (Glava, Rockwool) mellom gipsen og betongen (forutsatt at det er luftrom der da), øker du transmisjonstapet (lydisolasjonen) med 3-4 dB, kanskje 6 hvis du er heldig. Det er fint lite egentlig.

Det beste hadde vært å bygge en ny dobbel gipsvegg som ikke har kontakt med den eksisterende veggen. Da kan du øke lydisolasjonen med minst 20 dB, og da monner det.
 

hanspf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2004
Innlegg
146
Antall liker
9
Ok, har en snekker venn som skal antakelig fikse dette for meg, men vil bare sørge for at dette gjøres etter hifi måten og ikke norsk standard :). Kunne du presisert mer, hvordan og med hva?
 
T

theStig

Gjest
Ok... sett opp et reisverk av 48x98 som IKKE har kontakt med eksisterende vegg (festes i gulv og tak). Bruk 10 cm vanlig isolasjon i stenderverket. Legg 2-3 lag med 13 mm gipsplate utapå, som legges forskjøvet slik at skjøtene ikke kommer på samme sted. Lim dessuten skjøtene mellom gipsplatene (på endekantene). Sørg for at det fuges godt mellom den nye veggen og tak, gulv og sidevegger. Luft-tetthet er viktig.
 

hanspf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2004
Innlegg
146
Antall liker
9
Flott, takk. Må hele veggen isoleres? Eller bare i selve "kino området"?
 
T

theStig

Gjest
Isoler hele veggen... lyden er jo nesten like høy i hele rommet.
 
Topp Bunn