Demping av mekanisk brum i trafo

oddbjorn

Medlem
Ble medlem
04.11.2006
Innlegg
9
Antall liker
0
Hei alle saman!

Eg har ein Noratel-trafo frå tidlig 80-tal her som eg tenker å bruke i ein LM3875/LM3886-basert stereoforsterkar. Trafoen er på 2x18V / 12.2A. Problemet er at trafoen støyar litt i overkant mykje. Eg har ikkje fått prøvt trafoen heilt frittståande (utan å vere tilkobla likerettarbru + filterkondensatorar), men eg er ganske sikker på at det er trafoen som står for mesteparten av brumminga.

Eg fikk eit par tips på e-post frå Noratel tidligare idag og dei foreslo at det mest hensiktsmessige ville vere å prøve å sette trafoen på ei dempande overflate og evt. støype trafoen inn i polyuretan- eller silikon-støypemasse. Eg tenker å prøve dette i helga, men fyrste tenkte eg å forhøyre meg litt her; kva gjer de for å dempe mekanisk brum frå trafoar?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
oddbjorn skrev:
Hei alle saman!

Eg har ein Noratel-trafo frå tidlig 80-tal her som eg tenker å bruke i ein LM3875/LM3886-basert stereoforsterkar. Trafoen er på 2x18V / 12.2A. Problemet er at trafoen støyar litt i overkant mykje. Eg har ikkje fått prøvt trafoen heilt frittståande (utan å vere tilkobla likerettarbru + filterkondensatorar), men eg er ganske sikker på at det er trafoen som står for mesteparten av brumminga.

Eg fikk eit par tips på e-post frå Noratel tidligare idag og dei foreslo at det mest hensiktsmessige ville vere å prøve å sette trafoen på ei dempande overflate og evt. støype trafoen inn i polyuretan- eller silikon-støypemasse. Eg tenker å prøve dette i helga, men fyrste tenkte eg å forhøyre meg litt her; kva gjer de for å dempe mekanisk brum frå trafoar?
I hovedsak er det vel tre mulige tiltak utenom å kjøpe ny trafo: 1) blokering av evt. DC på strømnettet, 2) innstøping, og 3) «myk» montering i chassis (dvs mpontering på gummiputer/foringer e.l.).

mvh
KJ
 

oddbjorn

Medlem
Ble medlem
04.11.2006
Innlegg
9
Antall liker
0
KJ skrev:
I hovedsak er det vel tre mulige tiltak utenom å kjøpe ny trafo: 1) blokering av evt. DC på strømnettet, 2) innstøping, og 3) «myk» montering i chassis (dvs mpontering på gummiputer/foringer e.l.).

mvh
KJ
Hei!

Og takk for raskt svar. No har eg brukt kvelden på å prøve å forstå punkt 1 som du foreslo; blokkering av DC inn til trafoen. Eg har nok enno ikkje forstått det heilt. :-[

Eg har vore gjennom følgande websider og forumtrådar:
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?threadid=2080
http://diyparadise.com/dablok.html
http://sjostromaudio.com/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=62&Itemid=27
http://wduk.worldomain.net/forum/archive/index.php/index.php?t-2604.html
http://www.wadfaq.freeuk.com/WAD_BBS/www.worldaudiodesign.com/forum/archive/index.php_t-19221.html

Fyrstnevnte er definitivt den som var mest informativ, men det slår meg at mange på det forumet også har problem med å forstå "likespenning på spenningsnettet" og det er mange formeiningar om kva krets som funkar best, kva komponentverdiar som bør brukast og om dette i det heile tatt har ein positiv effekt på å dempe trafo-brum.

Etter å ha lest http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=33282#post33282 så gjorde eg eit forsiktig ad-hoc forsøk på ein slik krets, skjemaet ligg vedlagt. Eg brukte to 3300µF kondensatorar back-to-back og to 1N4007 dioder (det var dette eg hadde liggande). Dessverre så hadde denne kretsen ingen nevneverdig positiv effekt på trafoen min. Det skal dog nevnast at eg kun testa trafoen utan last, mulig forskjellen hadde gjort seg gjeldande ved ein faktisk last.

Er det nokon som har eigne erfaringar å dele her? Kretsar som er testa og har fungert i andre bygg?
 

Vedlegg

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
oddbjorn skrev:
Eg fikk eit par tips på e-post frå Noratel tidligare idag og dei foreslo at det mest hensiktsmessige ville vere å prøve å sette trafoen på ei dempande overflate og evt. støype trafoen inn i polyuretan- eller silikon-støypemasse.
Lytt til ekspertisen :)
For å få en trafo stille må alt blikk være fast. Det kan gjøres ved at alle luftrom fylles med noe av det Noratel nevner.
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
Årsaken til mekansik støy kan være "løse" plater i kjernen, "løse" trådviklinger eller en kombinasjon av dette, og kan være vanskelig å dempe. Forsøk med dempende underlag eller kasse har ikke ført frem i mine forsøk. Støping har jeg også forsøkt uten godt resultat. Grunnen til dette er antagelig at støpemassen ikke kommer godt nok inn i de små mellomrom som er årsaken til det hele. Selve
støpemassen ( polyuretan ) hadde liten dempevirkning i seg selv. Det virker som om 100 Hz,en har en egen evne til å trenge gjennom hva det skal være. :-\ Utenom kjøp av ny trafo, er det eneste rådet jeg kan gi er å plassere støyende trafoer i et annet rom som faktisk er effektivt, om det er mulig da. :)

hilsen
up
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Hmmm... Har sjølv testa med DC-filter med særs godt resultat på ein Doxa, den vart tyst som grava. Krinsen du har er lik, bortsett frå at eg brukte 1x10.000µF, mens dine serielt kopla 3300µF gir effektivt 1650µF, veit ikkje om det kan spille inn. Kretsen din er betre(mtp polarisering), men ville kanskje prøvd større kapasitansar, feks 2stk 22.000µF. Trudde eigentleg at trafoen skulle bli meir eller mindre stille ved 0V DC og ingen last, sjølv om limet mellom platene var løsna?
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Hvis man skal stabilisere løse viklinger o.l. så må man vakuumimpregnere, dvs man senker trafoen ned i en beholder med trafolakk. Lakken må dekke trafoen. Man legger lokk på og suger ut all luften. Da vil eventuelle luftlommer suges tomme, og fylles med lakk når man slipper inn luft i beholderen.
 

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
938
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
DC felle har jeg ingen god erfaring med så langt

Riktig og god likereting fikk mine trafoer til å tie.

Linolje skal vistnok være bedre en lakk.


MVH
 

sofferud

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2004
Innlegg
233
Antall liker
81
Sted
Kjeller
Jeg har hatt lignende problemer med en kapslet 500W ringkjernetrafo fra Farnell. Jeg har sett på lignende kretser som i tegningen din, men vil ikke denne, med diodene koblet som vist, faktisk slippe gjennom DC?

Selv endte jeg opp med å kopiere kretsen til LC Audio, den inneholder én kondis og én diode (transientbeskyttelsesdiode hos Elfa):

http://lcaudio.com/index.php?page=316

Kretsen fjerner en god del støy, men helt tyst er det fortsatt ikke.
 

oddbjorn

Medlem
Ble medlem
04.11.2006
Innlegg
9
Antall liker
0
Hei!

Takk for mange gode svar! Eg har no prøvd fleire variantar av kretsen eg illustrerte, men dessverre til ingen nytte. Det ser ut for at eg må nøye meg med å bruke denne trafoen til noko mindre støykritisk enn i ein stereoforsterkar.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Er det virkelig så ille?
Er det kun mekanisk dur fra trafoen du plages av? Ikke noe som kommer ut via høyttalerene?
Jeg har aldri hatt en trafo som har sjenert meg såpass. I hvert fall ikke etter en liten oppstarmming.
Det kan være en annen årsak til at den durer. Hvis trafoen er montert på et chassis av magnetisk materiale (stål f.eks.), kan det tenkes at feltet rundt trafoen "napper" i chassis. Da vil platene virke forsterkende på den mekaniske støyen. Løsningen på dette er magnetisk skjerming. Ikke enkelt det heller.
 

oddbjorn

Medlem
Ble medlem
04.11.2006
Innlegg
9
Antall liker
0
Ja, det er ganske ille. Denne forsterkaren skal brukast på eit rom som er både soverom og oppholdsrom, og sidan hifiutstyret mitt vanligvis står på 24/7 så er det viktig å prøve å begrense støynivået.

Trafoen er som sagt ein Noratel "Transduktor" 2x18V/12.2A ringkjernetrafo frå tidlig 80-tal. Ein kan kjenne at trafoen vibrerer når den er kobla til straumnettet utan last. Eg har prøvt å montere trafoen med gummidemping frå sjassis og dette hjalp litt, men lydnivået er fortsatt litt for høgt. Du nevner at du har gjort eit oppstramming på dine trafoar; gjeld dette dei faktisk vindingane eller har du stramma boltane som held platene saman på ein EI laminat-trafo? Dette er som sagt ein ringkjernetrafo, så sistnevnt er dessverre ikkje ei muligheit i dette tilfellet.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
De jeg har strammet opp har vært EI trafoer. Jeg har aldri hatt smultringer som har laget akustisk støy.
Det virker som du enten må bytte trafo (overkommelig vil jeg tro) eller i det minste slå av anlegget når du ikke bruker det. Det siste er i hvert fall overkommelig.
 

oddbjorn

Medlem
Ble medlem
04.11.2006
Innlegg
9
Antall liker
0
Hehe, jepp. Eg har ein relativt ny (og stille!) Noratel 2x24V/500VA som eg kan bruke istadenfor. Eg skal prøve å følge opp med nokre bilete når eg har fått satt igang med forsterkaren.

Planen er altså ein LM3875/LM3886-basert stereo effektforsterkar. Eg har sett jane sin "2 x 30W for en tusenlapp"-tråd (http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,18639.0.html) og diyAudio sitt Chip Amp-forum (http://www.diyaudio.com/forums/forumdisplay.php?s=&forumid=40) og samla ein del tips der. Dette blir i tilfelle min fyrste transistor-forsterkar, eg har laga ein del rørforsterkarar til gitar tidligare, så det blir mykje å lære både konstruksjonsmessig og teorimessig. Eg gler meg! :)
 

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
290
Antall liker
1
oddbjorn skrev:
Hehe, jepp. Eg har ein relativt ny (og stille!) Noratel 2x24V/500VA som eg kan bruke istadenfor. Eg skal prøve å følge opp med nokre bilete når eg har fått satt igang med forsterkaren.

Planen er altså ein LM3875/LM3886-basert stereo effektforsterkar. Eg har sett jane sin "2 x 30W for en tusenlapp"-tråd (http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,18639.0.html) og diyAudio sitt Chip Amp-forum (http://www.diyaudio.com/forums/forumdisplay.php?s=&forumid=40) og samla ein del tips der. Dette blir i tilfelle min fyrste transistor-forsterkar, eg har laga ein del rørforsterkarar til gitar tidligare, så det blir mykje å lære både konstruksjonsmessig og teorimessig. Eg gler meg! :)
Jeg har bygget en slik forsterker, men designet litt selv. Brukte to stereo-kit fra ChipAmp slik at jeg fikk dual mono med to LM3886 per kanal. Da skulle den tåle bedre lave impedanser. LM-chipene blir litt lei seg hvis du prøver å koble noe under 4 ohm til dem. Ved å koble to i parallell så danser de i lett på tå til du nærmer deg 2 ohm. Brukte 2 stk. 300W trafoer. Men i etterpåklokskap ser jeg at jeg kunne klart meg godt med 2 stk 200 watt. Blitt litt billigere.
Om du har noen spørsmål, så er jeg på et forum nær deg. ;D
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Noen som kan gi meg noen praktiske råd om dette?

Jeg har en trafo eller to som snerrer på grunn av DC, og kunne tenkt meg å gjøre noe med det.

Hvordan skal jeg produsere dette vakumet? Hvor får jeg tak i trafolakk? Hvis linolje er å anbefale, hva slags? Hvordan skal jeg gå fram for å få herdet den? Bør jeg fjerne plastfolien som er viklet rundt trafoen først? Bør jeg legge på ny, eller gir lakken den isolasjonen som trengs?

OSV. OSV..
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Zomby_Woof skrev:
Noen som kan gi meg noen praktiske råd om dette?

Jeg har en trafo eller to som snerrer på grunn av DC, og kunne tenkt meg å gjøre noe med det.

Hvordan skal jeg produsere dette vakumet? Hvor får jeg tak i trafolakk? Hvis linolje er å anbefale, hva slags? Hvordan skal jeg gå fram for å få herdet den? Bør jeg fjerne plastfolien som er viklet rundt trafoen først? Bør jeg legge på ny, eller gir lakken den isolasjonen som trengs?

OSV. OSV..
Prøv med eit DC filter først og se om resultatet blir bra. Det er enkelt å lage bare for å prøve. Du treng bare slakte ein apparatkabel og sette filteret i serie med den eine fasen, gjort på 30min om ein har litt komponentar liggande.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
LC Audio sitt DC-filter koster rundt 250 kroner. Jeg tror ikke jeg gidder å plage min inkompetanse med å lage selv. Nettspenning er heller ikke noe jeg føler meg komfortabel med..

Snerringen kommer fra DP-forsterkeren. Jeg må ha hjelp av 'qualified service personel' for å plukke den fra hverandre. Det blir nok et 'LC/DC'-filter, tenker jeg.
 
Topp Bunn