Dempeplater - Noen forskjell?

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.563
Antall liker
7.519
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Rommet er en loftstue som brukes av hele familien, så har begrensede muligheter for akustikk-tiltak.
Veggen bak anlegget er veggspon med tapet.

Slik ser loftstua ut


Vil det ha noen effekt dersom jeg kjøper en av disse typene dempeplater for å ha bak høyttalerne?
Må da i så fall feste disse til 2 stk plater som jeg kan henge/sette opp når jeg skal bruke anlegget.






Takker for innspill :)
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Litt. Men du skal ha en del av de for å få stor forskjell.

Kunne du fått tak i mer tradisjonelle paneler med stofftrekk vil det nok gi større effekt, og sannsynligvis være enklere å få aksept for permanent plassering på veggen bak høyttalerne.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er bak sofaen (og evt. i taket) du trenger absorbenter. Bak høyttalerne er det primært behov for lavfrekvent demping, noe du ikke får fra tradisjonelle absorbenter.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Nå er jo smaken som baken (med andre ord, ræva), men jeg synes ihvertfall at slikt som dette bør være enklere å få aksept for enn skumpanelene du har vist i eksempelet ditt.
En pen loftstue fortjener pene paneler.
ROOMPAX-CAT.jpg

h_prodotti-186948-relf8df0f8418194dcc95440312d423c0e3.jpg

repeat_HL_08b_arte_akoestiek_0.jpg


Ang plassering har Orso selvsagt helt rett, men min mening er at det er bedre å ha demping på frontveggen, enn å ikke ha det, om du ikke har mulighet til å dempe opp andre steder.
Litt er alltid bedre enn ingenting.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ang plassering har Orso selvsagt helt rett, men min mening er at det er bedre å ha demping på frontveggen, enn å ikke ha det, om du ikke har mulighet til å dempe opp andre steder.
Litt er alltid bedre enn ingenting.
Enig at tiltak på frontveggen er bedre enn ingenting, men da ville jeg heller ha brukt diffusjon fremfor ren absorpsjon. Eller aller helst bassdemping kombinert med diffusjon, noe som riktig nok bygge mer ut og har lavere WAF.
 
M

MusicBear

Gjest
Det er bak sofaen (og evt. i taket) du trenger absorbenter. Bak høyttalerne er det primært behov for lavfrekvent demping, noe du ikke får fra tradisjonelle absorbenter.

Bak sofaen - da forutsetter du vel at sofaen står nær bakveggen?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er bak sofaen (og evt. i taket) du trenger absorbenter. Bak høyttalerne er det primært behov for lavfrekvent demping, noe du ikke får fra tradisjonelle absorbenter.

Bak sofaen - da forutsetter du vel at sofaen står nær bakveggen?
Ja. Tok det for gitt. Hvis avstanden til bakvegg er lengre, så er andre tiltak (avhengig av avstand og hvor mye det kan bygge ut) som regel en bedre løsning.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Rommet er en loftstue som brukes av hele familien, så har begrensede muligheter for akustikk-tiltak.
Veggen bak anlegget er veggspon med tapet.

Slik ser loftstua ut


Vil det ha noen effekt dersom jeg kjøper en av disse typene dempeplater for å ha bak høyttalerne?
Jeg tror dette er det enkleste "akustikktiltaket" du kan gjøre: Finn en behagelig stol som lett flyttes frem og tilbake. Når du skal finlytte til musikk, kan du sette den 1 til halvannen meter fra høyttalerne, og evt. flytte høyttalerne litt nærmere TVen. Jeg er relativt overbevist om at lydbildet vil fremstå klarere og mer definert på den måten.

Men sånn ellers, hva er det du savner i dag? Har du tatt noen målinger?
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.563
Antall liker
7.519
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Oi, her hadde det kommet mange svar - takker! :)

Sofaen står inntil bakveggen ja, det er riktig. Den er for øvrig malt furupanel på sponplate.
Der har kona hengt opp et par store bilder av ungene, så der er det i alle fall ikke mulig å ha noe permanent. Må i så fall være at noe jeg kan henge opp og ta ned for hver gang og da ikke være alt for massivt med tanke på oppbevaring på ekstrarom når de ikke er i bruk.

Er i utgangspunktet ikke noe jeg savner i dag, tenkte bare om det var noen små-tweaks man kunne gjøre for å gjøre ting bedre.
Kun vært en gang i blant jeg kunne ønske meg litt mindre diskant, men usikker på om det er dagsformen, materialet som avspilles, utstyret eller rommet..

Et annet alternativ er jo som AndersR sider å lage noen dempepaneler. Dersom det har noen effekt for meg.

Tenkte i utgangspunktet at størrelse på 60x120cm får holde..
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Oi, her hadde det kommet mange svar - takker! :)

Sofaen står inntil bakveggen ja, det er riktig. Den er for øvrig malt furupanel på sponplate.
Der har kona hengt opp et par store bilder av ungene, så der er det i alle fall ikke mulig å ha noe permanent. Må i så fall være at noe jeg kan henge opp og ta ned for hver gang og da ikke være alt for massivt med tanke på oppbevaring på ekstrarom når de ikke er i bruk.

Er i utgangspunktet ikke noe jeg savner i dag, tenkte bare om det var noen små-tweaks man kunne gjøre for å gjøre ting bedre.
Kun vært en gang i blant jeg kunne ønske meg litt mindre diskant, men usikker på om det er dagsformen, materialet som avspilles, utstyret eller rommet..

Et annet alternativ er jo som AndersR sider å lage noen dempepaneler. Dersom det har noen effekt for meg.

Tenkte i utgangspunktet at størrelse på 60x120cm får holde..
Skjønner!

Min lille erfaring er at demping med akustikkplater ikke nødvendigvis gjør at ting oppleves bedre. Grunnen er at de som oftest bare tar deler av frekvensspekteret, med mindre de er veldig tjukke. Det gjør at refleksjonene som kommer fra veggene dermed blir mer forskjellig fra det opprinnelige signalet enn hvordan det ville vært uten demping. Selv hang jeg opp en del akustikkplater på veggene litt på måfå for ca. halvannet år siden, nettopp fordi jeg tenkte at "akustikkplater må jo være bra", og jeg ville dempe rommet. Men nå begynner jeg å innse at det antakelig ikke funker ideelt, fordi de demper ujevnt, og refleksjonene ikke blir homogene i frekvensinnhold. Så det blir nok til at jeg tar dem ned. Skal i stedet prøve med naturlige former for diffusjon.

Jeg tror derfor at diffusjons-plater/dingser er en mer safe bet, som har mindre potensiale for å gjøre skade.
Men som sagt kan det være en mulighet å prøve å lytte nærmere høyttalerne, og se hvordan det er :)
 

bruce2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2007
Innlegg
381
Antall liker
199
Torget vurderinger
1
Er problemet flutter ekko? Da er en blanding av diffusorer og absorbenter som de du la ut bilder av tingen. Tror ikke ulike former spiller noen rolle, men noen er tykkere og gir bedre effekt over et større frekvens område. Du trenger mange for å få effekt. Resultatet kan bli litt "boks" lyd. Hvis du kombinerer dem med en diffusor beholder du klangen bedre i musikken. Hvorfor ikke feste en diffusorplate bak TV apparatet?
 

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Innlegg
1.910
Antall liker
1.218
Torget vurderinger
2
Du må nok henge de barnebildene et annet sted. Hun skjønner nok at de ikke kan henge der om du forklarer henne at det er den beste spot'en for demping :) . Du kan kanskje vurdere noen hvite dempeplater i tak, men det er nok lavere WAF på sånt.
 

bjornid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.10.2007
Innlegg
222
Antall liker
131
Sted
Ensjø, Oslo
Nå er jo smaken som baken (med andre ord, ræva), men jeg synes ihvertfall at slikt som dette bør være enklere å få aksept for enn skumpanelene du har vist i eksempelet ditt.
En pen loftstue fortjener pene paneler.
Vis vedlegget 465798
Vis vedlegget 465799
Vis vedlegget 465800

Ang plassering har Orso selvsagt helt rett, men min mening er at det er bedre å ha demping på frontveggen, enn å ikke ha det, om du ikke har mulighet til å dempe opp andre steder.
Litt er alltid bedre enn ingenting.
Hvor kommer disse panelene fra?
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.914
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Fine paneler på bildene der. Og det finnes masse mer der ute.
Bildesøk viser meg noen treff på disse
CVOUSPLAIT - Product - Acoustic wall panels REPEAT
http://idolza.com/qz/213z6x4/panels-wall-covering/74fj63/
https://www.acoustimac.com/wp-butterfly

Vet ikke om disse forteller om produsent og opphav, men det kan man nok få svar på.

Altså ikke noe problem å finne stilige akustikkpaneler.
Litt mer begrenset hva som forhandles i Norge, så man må være forberedt på betydelige summer i frakt, moms og tollgebyr.
 
Sist redigert:
Topp Bunn