Dempe stue med spilevegg?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Spørs vel hva du putter inne bak spilene.
    Sitter du nære veggen ville jeg vel kun dempet veggen.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Men med så mye harde flater ville jeg vel i første omgang gå for ren demping.
    Har du muligheter i første refleksjon også?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det vil hjelpe på å redusere flutterekko i rommet, men vil ikke redusere kamfiltereffekt godt og spesielt ikke når veggen er bak lytteposisjon. Til det vil absorbenter plassert i førsterefleksjonene fungere mye bedre og er en bedre løsning til lyden fra anlegget. Noe diffusjon kan også evt. brukes.
     

    spidipidi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.11.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    31
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hiver meg på denne, da jeg har akkurat samme utfordring.
    Har ikke tenkt å bygge ut noe spilevegg, men har sett på flere varianter for demping.
    I tillegg så lurer jeg på hvor mye av bakveggen jeg bør dempe. Vurderer en rekke av enten Vicoustic Wavewood eller Vicoustic Multifuser DC2 - to forskjellige dempemetoder I know, men hva er best om man har sofaen trukket bare 40cm ut fra veggen? I en annen tråd så jeg et liknende scenario hvor man hadde dekorert nesten hele veggen med Vicoustic Multifuser DC2. Her satt personen helt inntil bakvegg med sofaen.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.867
    Antall liker
    645
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Har spiler på alle veggene på lytterommet. Sitter ca 40 cm fra bakvegg og har 45 cm glava bak spillene på bakveggen.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hiver meg på denne, da jeg har akkurat samme utfordring.
    Har ikke tenkt å bygge ut noe spilevegg, men har sett på flere varianter for demping.
    I tillegg så lurer jeg på hvor mye av bakveggen jeg bør dempe. Vurderer en rekke av enten Vicoustic Wavewood eller Vicoustic Multifuser DC2 - to forskjellige dempemetoder I know, men hva er best om man har sofaen trukket bare 40cm ut fra veggen? I en annen tråd så jeg et liknende scenario hvor man hadde dekorert nesten hele veggen med Vicoustic Multifuser DC2. Her satt personen helt inntil bakvegg med sofaen.
    Området som man bør behandle på bakvegg avhenger helt av hvordan resten av rommet er og evt. skal behandles, avstand til bakvegg og hvorvidt man skal behandle for en eller flere sitteposisjoner.

    Ingen av de produktene du linker er typiske absorbenter som primært demper. Det første har en stor reflekterende overflate (altså ikke dempende) med noen slisser som gir litt demping og spredning. Målingen du ser har ikke relevanse for smårom. Det andre produktet er en slags kopi av RPG sin originale skyline diffusor. Det er en 2D diffusor som diffuserer relativt lite og demper en del. Den egner seg aller best i tak og med brukbar avstand. Med kort avstand til bakvegg, så vil min anbefaling være en ren og bredbåndet absorbent. Størrelse avhenger av de tidligere nevnte punktene.
     

    spidipidi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.11.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    31
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svar og opplysning ang. de nevnte akustikkplatene jeg hadde i tankene.
    For å gjøre ting litt lettere så legger jeg ved bilde av stuen. Dette er ikke slik den ser ut i dag, men er fra prospektet. Jeg har ikke så bred linse så dette bilde representerer lettere avstand og romstørrelse. I dag er det en større sofa med sjeselong, og langs veggen der den brune benken står har jeg 3x Kallax-hyller med vinyl. Teppet på bildet er ikke ulikt det jeg allerede har.
    Ellers er det ganske likt. Vi kan si at planten på bildet representerer høyttalerplassering, samt avstand til høyre høyttaler.

    Dette er en typisk blokkleilighetsstue, og det skal den fungere som. Har frihet til alle mulige endringer, men tenker det får holde med førstegangsrefleksjoner.

    stue.jpg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Lagde spile vegg med 5cm indistriual Black bak.
    Dette er på kjøkkenet for å få et roligere lydbilde da det fort oppleves som støyete.

    Har satt opp eikelister på 25x30mm


    Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
    Det så meget bra ut. Jeg har selv spiletak i musikkrommet. Funker som bare det! Hvor mye kostet spilene?
     

    The.Doctor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.07.2017
    Innlegg
    198
    Antall liker
    208
    Sted
    Kristiansand
    Lagde spile vegg med 5cm indistriual Black bak.
    Dette er på kjøkkenet for å få et roligere lydbilde da det fort oppleves som støyete.

    Har satt opp eikelister på 25x30mm


    Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
    Det så meget bra ut. Jeg har selv spiletak i musikkrommet. Funker som bare det! Hvor mye kostet spilene?
    Jeg ga ca 30,- pr meter.
    Kjøpte en rest fra et prosjekt. Listepris var ca 70 - 80, -

    Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.766
    Antall liker
    1.622
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hei. Har en vegg bak lytteposisjon som er i rein betong. Taket er også betong. Eikeparkett på gulv og gipsvegg bak anlegget. Masse dårlig romklang. Jeg har muligheten til å bygge en spilevegg bak sofaen/lytteposisjon. Tror dere det vil hjelpe på? Min egen designa spilevegg: | Moderne stil
    Den væg du viser, vil helt klart forbedre lyden. Om det så er nok for dig, ved jeg jo ikke. Men bare det at sætte træ på en væg, vil forbedre lyden. Enhver flade har sin lyd. Prøv at snakke til din beton væg på kort afstand og så bagefter til din gibsvæg! De lyder forskelligt.
    Men selvfølgelig er det ikke gode diffusere. :) Det er altid bedst normalt, at bruge diffusion på Frontvæggen og Bagvæggen. Frontvæggen er også det bedste sted at absorbere bassen, fordi det normalt er en trykzone, da bas er rundstrålende.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hei. Har en vegg bak lytteposisjon som er i rein betong. Taket er også betong. Eikeparkett på gulv og gipsvegg bak anlegget. Masse dårlig romklang. Jeg har muligheten til å bygge en spilevegg bak sofaen/lytteposisjon. Tror dere det vil hjelpe på? Min egen designa spilevegg: | Moderne stil
    Den væg du viser, vil helt klart forbedre lyden. Om det så er nok for dig, ved jeg jo ikke. Men bare det at sætte træ på en væg, vil forbedre lyden. Enhver flade har sin lyd. Prøv at snakke til din beton væg på kort afstand og så bagefter til din gibsvæg! De lyder forskelligt.
    Men selvfølgelig er det ikke gode diffusere. :) Det er altid bedst normalt, at bruge diffusion på Frontvæggen og Bagvæggen. Frontvæggen er også det bedste sted at absorbere bassen, fordi det normalt er en trykzone, da bas er rundstrålende.
    Dette er på hans kjøkken ikke i lytter rommet.
    Så ja der er det helt sikkert mer en godt nok og vel så det.
    Meget stilig ble det også.
     

    The.Doctor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.07.2017
    Innlegg
    198
    Antall liker
    208
    Sted
    Kristiansand
    Hei. Har en vegg bak lytteposisjon som er i rein betong. Taket er også betong. Eikeparkett på gulv og gipsvegg bak anlegget. Masse dårlig romklang. Jeg har muligheten til å bygge en spilevegg bak sofaen/lytteposisjon. Tror dere det vil hjelpe på? Min egen designa spilevegg: | Moderne stil
    Den væg du viser, vil helt klart forbedre lyden. Om det så er nok for dig, ved jeg jo ikke. Men bare det at sætte træ på en væg, vil forbedre lyden. Enhver flade har sin lyd. Prøv at snakke til din beton væg på kort afstand og så bagefter til din gibsvæg! De lyder forskelligt.
    Men selvfølgelig er det ikke gode diffusere. :) Det er altid bedst normalt, at bruge diffusion på Frontvæggen og Bagvæggen. Frontvæggen er også det bedste sted at absorbere bassen, fordi det normalt er en trykzone, da bas er rundstrålende.
    Dette er på hans kjøkken ikke i lytter rommet.
    Så ja der er det helt sikkert mer en godt nok og vel så det.
    Meget stilig ble det også.
    Takk, vi ble veldig fornøyd, både med hensyn til dempingen det ga i rommet, samtidig som det ble visuelt meget pent.
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    878
    Antall liker
    903
    Torget vurderinger
    4
    Området som man bør behandle på bakvegg avhenger helt av hvordan resten av rommet er og evt. skal behandles, avstand til bakvegg og hvorvidt man skal behandle for en eller flere sitteposisjoner.

    Ingen av de produktene du linker er typiske absorbenter som primært demper. Det første har en stor reflekterende overflate (altså ikke dempende) med noen slisser som gir litt demping og spredning. Målingen du ser har ikke relevanse for smårom. Det andre produktet er en slags kopi av RPG sin originale skyline diffusor. Det er en 2D diffusor som diffuserer relativt lite og demper en del. Den egner seg aller best i tak og med brukbar avstand. Med kort avstand til bakvegg, så vil min anbefaling være en ren og bredbåndet absorbent. Størrelse avhenger av de tidligere nevnte punktene.
    Jeg skal gå i gang med tilsvarende prosjekt, med forutsetning er dog ikke lik. Har et rom som gjerne kunne trengt litt mer «ro», da det er mye glatte harde flater her i dag.
    Målsetnignene er som følgende:
    mor vil ha en pen vegg å se på
    far vil i tillegg ha en vegg som bedrer opplevelse av å spille musikk i rommet.

    Dagens gipsplater skal jeg rive ned, da veggen i dag består av en opprinnelig murvegg som er lettet ut og kledd med enkel gips, uten noen form for dempematerial inni. Ny kurs og litt flere stikk er nok lurt, samtidig.

    Jeg har bestilt eikespiler i 20x45, og har kalkulert med min 12mm glippe mellom hver spile.
    Det jeg undrer mest på nå er:
    - hvilket produkt jeg skal benytte som dempemateriale bak spiler? Vanlig glava eller noe mer spesifikke dempegenskaper?
    - tenker bruke en sort duk bak spiler, hvilket produkt skal jeg velge til dette?

    87754A88-EA08-4B56-A2E3-92701FC44E48.jpeg
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.766
    Antall liker
    1.622
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Der fås jo også pæne diffusere, og de vil i den grad forbedre lyden.
    En anden mulighed end de eikespiler i 20x45, kunne være at sætte birkekrydsfiner op, da det har en bedre klang end gips plader. Men eikespiler vil også forbedre lyden vil jeg formode. Kender dem ikke i praksis.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.766
    Antall liker
    1.622
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hei. Har en vegg bak lytteposisjon som er i rein betong. Taket er også betong. Eikeparkett på gulv og gipsvegg bak anlegget. Masse dårlig romklang. Jeg har muligheten til å bygge en spilevegg bak sofaen/lytteposisjon. Tror dere det vil hjelpe på? Min egen designa spilevegg: | Moderne stil
    [/
    Hei. Har en vegg bak lytteposisjon som er i rein betong. Taket er også betong. Eikeparkett på gulv og gipsvegg bak anlegget. Masse dårlig romklang. Jeg har muligheten til å bygge en spilevegg bak sofaen/lytteposisjon. Tror dere det vil hjelpe på? Min egen designa spilevegg: | Moderne stil
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.766
    Antall liker
    1.622
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Beton er ikke godt for lyden, og krydsfiner monteret udenpå betonen, vil formodentlig give en bedre mellemtone diskant gengivelse. Birke finer er også pænt.

    Egeparket er godt og naturlig og giver en god lyd, modsat et gulvtæppe.

    Gips er ikke det bedste valg, og et lag gips sluger bas og dræber dynamik. Men sæt birke krydsfiner uden på, og det bliver nok super godt. Jeg vil selv gøre det på min bagvæg.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Får ta en reprise på ett tidligere innlegg i en annen tråd.
    Hvorfor ble resultatet så skuffende?Hørbar virkning var minimal.
    Rockphon på ene siden og Rockwool "a" matte ? på absorbenter.
    Litt bedre med "A" matten vendt inn,men fremdeles minimalt hørbart virkning.

    DSC_0918[1].jpg



    abs8.png




    Men første gang jeg opplevde kabelforskjeller var når helmholtz resonator ble forsøkt.
    Hadde da i alle år kun hørt små nyanser,men trodde fremdeles at skribentene i High Fidelity snakket sant.


    Første forsøk med variabel Helmholtz funket ikke.


    Bilde 0609.jpg



    Dette funket,men er kastet ut.Enklere å redusere problemet ved å flytte lytteposisjon.



    helmholtz.jpg


    Bilde 0655.jpg




    Men dette gav hørbar bedring.


    479289-e36f3790ae9ce3e377182933bbedcd3b.jpg



    Så HVORFOR fungere det ene bedre enn det andre?
    Og HVORFOR så minimal virkning ved demping på gulv,tak og sider?

    DIY polydiffusorene er plassert under sofa.
    Tar de frem dann og vann.
    Har fått tilatelse til å rive takabsorbentene og få spiletak med demping.
    Spiler tunet til ca 1500 Hz da det området blir fremhevet av rommet.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.766
    Antall liker
    1.622
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    DSC_0918[1].jpg


    Hvad med at fjerne loftet, og købe eller bygge kvalitets diffusere imellem spærene. Hvad er din loftshøjde? Med diffusere vil du kunne løfte taget, hvor absorbenter virker trykkende.

    Det ser umiddelbart er en mindre stue, men med brug af diffusere, kan du få stuen lydmæssigt til at vokse.

    Nu er det en stue for familien, men der er muligheder at gøre, når der skal spilles musik.

    abs8.png


    Hvis du kunne sætte en krydsfinerplade fast på den dør, vil du dæmpe udefra kommende støj og det vil fjerne glaslyd fra det vindue. Kan være aftagelig.

    Det samme kan gøres ved de vinduer på Frontvæggen. Jeg har gjort det, og det virker. Det fjerner glaslyd.

    Ting skal gøres i den rigtige rækkefølge.

    1. Først findes lytte placeringen for dig.
    2. Så placeres højttalerne. Der lyttes grundigt. Prøv lidt frem og tilbage med stolen.
    3. Så trimmes rummet. Frontvæggen er vigtigst er min erfaring. Diffusion Frontvæg er så godt.
    4. Bagvæg, hvis muligt altid diffusion.

    Du er heldig, at du har trævægge. Hvis bare det er en stærk konstruktion, så bassen ikke mister dynamik. Men det er klart bedre end gips.
    Vinduer bør helst placeres bag lyttepositionen. Venstre og højre side helst præcist ens.
     
    Sist redigert:

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    878
    Antall liker
    903
    Torget vurderinger
    4
    Der fås jo også pæne diffusere, og de vil i den grad forbedre lyden.
    En anden mulighed end de eikespiler i 20x45, kunne være at sætte birkekrydsfiner op, da det har en bedre klang end gips plader. Men eikespiler vil også forbedre lyden vil jeg formode. Kender dem ikke i praksis.
    Spilene er satt i bestilling, og ventes levert om noen uker.
    Det jeg spør om, er hvilke produkter kan jeg felle inn i vegg vak spiler for å ytterlige forbedre effekten av tiltaket?

    Det bor en familie i leiligheten sammen med meg - og selv om det er fint med musikk - er det mest viktig for meg at det skal være et godt rom å oppholde seg i.

    Om man har et eget disponibelt rom stiller saken seg litt annerledes.

    Har tidligere benyttet veggheng50 mm tykke Rockwool akustikkhimlingsplater, kledd med ramme og stoff.

    Dette hjelper helt klart - så spørsmål er om keg skal benytte noe slikt bak spiler, med luftspalte bak - eller om man oppnår tilsvarende med å bare dytte veggen full av rockwool isolasjon.

    jeg har 3” lekt bak gipsen i dag.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Taket jeg har i musikkstuen min er laget ved å bli foret ned fra gipstaket og isolert med 30mm Rockwool akustikkplater. Deretter er det kledd med sort, perforert duk (obs, denne duken kan ikke være vindtett) og til sist er spilene skrudd på plass. Skulle jeg bygget en vegg utenpå en gipsvegg så hadde jeg nok gjort det på samme måte.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skal gå i gang med tilsvarende prosjekt, med forutsetning er dog ikke lik. Har et rom som gjerne kunne trengt litt mer «ro», da det er mye glatte harde flater her i dag.
    Målsetnignene er som følgende:
    mor vil ha en pen vegg å se på
    far vil i tillegg ha en vegg som bedrer opplevelse av å spille musikk i rommet.

    Dagens gipsplater skal jeg rive ned, da veggen i dag består av en opprinnelig murvegg som er lettet ut og kledd med enkel gips, uten noen form for dempematerial inni. Ny kurs og litt flere stikk er nok lurt, samtidig.

    Jeg har bestilt eikespiler i 20x45, og har kalkulert med min 12mm glippe mellom hver spile.
    Det jeg undrer mest på nå er:
    - hvilket produkt jeg skal benytte som dempemateriale bak spiler? Vanlig glava eller noe mer spesifikke dempegenskaper?
    - tenker bruke en sort duk bak spiler, hvilket produkt skal jeg velge til dette?

    Vis vedlegget 656164
    Ville ha vurdert å bygge inn diffusorer i veggen. Spesielt med tanke på at høyttalerne dine har omni spredning. Som tidligere nevnt, så får man kun kaotisk spredning fra spiler, dermed utstikkende frekvenser og ingen homogen gjengivelse.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tradisjonelle polyer diffuserer forøvrig ikke noe i særlig grad, men ender opp med primært å fokusere lyden i visse retninger og gjerne i spesifikke frekvenser. De gir heller ingen temporal diffusjon. Det regnes ikke i dag som seriøse diffusorer.
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    878
    Antall liker
    903
    Torget vurderinger
    4
    Ville ha vurdert å bygge inn diffusorer i veggen. Spesielt med tanke på at høyttalerne dine har omni spredning. Som tidligere nevnt, så får man kun kaotisk spredning fra spiler, dermed utstikkende frekvenser og ingen homogen gjengivelse.
    Takk for svar. Spiler blir det uansett, da de er satt i bestilling. ser ikke helt hvordan jeg kan bygge diffusere bak?
    2D-variant, som blir liggende i luftspate bak panelbordene?
    Ingen demping overhodet?
    Bør jeg variere glippstørrelse mellom hver spile?

    jeg hadde sett for meg Litt ALA det kalle klovn beskriver. Har 3” stender i dag, men kan sikkert tyne det til 4”,

    så for meg noe som feks
    murvegg med lekt 2”3
    lekt 20mm luftspalte
    50mm Rockwool himlimgsplate
    horisontal lekt eller stålskinne for der spiler skrus bakfra
    akustisk transparent duk
    spiler

    mulig jeg må revurdere tilnærmingen, skjønner jeg...
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.766
    Antall liker
    1.622
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    2D diffusere bruges ved der, hvor afstanden er for kort til lytteren. Ikke samme kvalitet som D1.
    Langt bedre er det at bruge SMT Svanå Teknik deres diffusere, som jeg bruger, fordi de virker på kort afstand også.
    I ørehøjde bør man under gode forhold kun bruge typen 1D, fra ca. 60 cm under ørehøjde og til 60 cm over. Sådan cirka.
    Bagvæggen skal altid være diffusion, hvis ikke afstanden er meget kort. Diffusion gør rummet stort.
    Spilerne er meget flotte, men det bliver aldrig som med diffusion.
    Stålskinner bruger man bare ikke. Man bruger træ. Jeg har selv haft en væg, jeg har pillet ned, som var med stålskinner. Da gipsen blev taget af, opdage jeg, hvordan de klingede med lyden. Det havde træ ikke gjort.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svar. Spiler blir det uansett, da de er satt i bestilling. ser ikke helt hvordan jeg kan bygge diffusere bak?
    2D-variant, som blir liggende i luftspate bak panelbordene?
    Ingen demping overhodet?
    Bør jeg variere glippstørrelse mellom hver spile?

    jeg hadde sett for meg Litt ALA det kalle klovn beskriver. Har 3” stender i dag, men kan sikkert tyne det til 4”,

    så for meg noe som feks
    murvegg med lekt 2”3
    lekt 20mm luftspalte
    50mm Rockwool himlimgsplate
    horisontal lekt eller stålskinne for der spiler skrus bakfra
    akustisk transparent duk
    spiler

    mulig jeg må revurdere tilnærmingen, skjønner jeg...
    Veldig mye avhenger av budjett, estetiske krav, hvor mye plass/dybde man kan ta osv.
    Selv hadde jeg f.eks heldempet et mindre område, men det innebærer at det vil se ulikt ut så sant man ikke trekker alt med lydtransparent stoff.

    Virker ut som du også i stor grad har bestemt deg for en løsning.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Spilevegg..hva om det gjøres slik


    operaen-i-oslo-13_foaje-_-photo-erik-berg.jpg



    Som jo er en noe større/kraftigere variant av noe slikt,fra Svanå,men med absorpsjon bak "spilene"

    ad30.jpg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg tror nok ikke at jeg ville gjort det hele for komplekst og « hi-fi religiøst». Jeg ville valgt en løsning som ser bra ut og som kanskje gir deg 80% av det du er på jakt etter.
    Grunnen til at jeg sier det slik er at akustikk er en kompleks sak og at den medisinen som foreskrives ikke alltid virker 100% slik som man forutser.
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    878
    Antall liker
    903
    Torget vurderinger
    4
    Veldig mye avhenger av budjett, estetiske krav, hvor mye plass/dybde man kan ta osv.
    Selv hadde jeg f.eks heldempet et mindre område, men det innebærer at det vil se ulikt ut så sant man ikke trekker alt med lydtransparent stoff.

    Virker ut som du også i stor grad har bestemt deg for en løsning.
    Ja - En del av utførelsen er definert av andre som bor i huset - les - kvinnen.

    Det jeg kan påvirke er hva som bygges bak spilene, samt avstanden mellom dem.
    det er det som er mandatet i denne sammenhengen.
    Lydbølgene vil treffe spilene, og difuseres noe. mellom hver spile er det en glippe med lydtransarent duk, som lydbølger vil forsere.
    Hva skal dette hule rommet på inntil 100 mm fylles med?
    kan man få tak på noe diffusorer i papp el.? plastboller? Isolasjon? en salig blanding?

    Bor i Tromsø, og det er ikke bare å oppdrive byggevarer. All spesial må bestilles, med dertil fraktkostnad.


    3797E5E3-6564-44CA-97A8-BA5423C8676A.jpeg
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Lydbølgene vil treffe spilene, og difuseres noe.
    Det er nettopp det du ikke får med en slik løsning. Du får bare en kaotisk spredning og ingen jevn fordeling av lyden=diffusjon. Er det bra eller dårlig? Vel, det er med å bryte opp flutterekko. Men man ender opp en utstikkende frekvenser og en del av de vil komme tidlig etter direktelyden pga spredningen til høyttalerne. Bader rommet i flutterekko, så blir det totalt sett bedre. Men det er ingen virkelig god lydmessig løsning til musikkbruk siden man aldri oppnår diffusjon. Er det eneste du kan gjøre, så er det bedre enn ingenting.
    mellom hver spile er det en glippe med lydtransarent duk, som lydbølger vil forsere.
    Hva skal dette hule rommet på inntil 100 mm fylles med?
    kan man få tak på noe diffusorer i papp el.? plastboller? Isolasjon? en salig blanding?
    Det kan f.eks fylles med rockfon industrial 100 mm plater. Det vil ikke fungere godt ned til dypbassområdet, men vil nok stramme godt opp mellombass og øvre bass. De kan fåes med svart duk forøvrig.
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    878
    Antall liker
    903
    Torget vurderinger
    4
    Takk for gode svar, leit at jeg ikke kan etterkomme. disse diffusorene i heltre var skikkelig smarte, og når jeg ser hvor i intrikate de må være for å fungere på alle frekvenser, så forstår jeg hva du mener med at bare spiler ikke er godt nok.

    Jeg har rew og umik, så skal måle rommet før og etter - så kan vi jo se hva som er mulig å få til når gitt de strenge visuelle føringer fra fru Pelsjeger.

    58C87D49-93E0-46E1-BDF9-01B91ED23523.gif
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    878
    Antall liker
    903
    Torget vurderinger
    4
    Jeg skal gå i gang med tilsvarende prosjekt, med forutsetning er dog ikke lik. Har et rom som gjerne kunne trengt litt mer «ro», da det er mye glatte harde flater her i dag.
    Målsetnignene er som følgende:
    mor vil ha en pen vegg å se på
    far vil i tillegg ha en vegg som bedrer opplevelse av å spille musikk i rommet.

    Dagens gipsplater skal jeg rive ned, da veggen i dag består av en opprinnelig murvegg som er lettet ut og kledd med enkel gips, uten noen form for dempematerial inni. Ny kurs og litt flere stikk er nok lurt, samtidig.

    Jeg har bestilt eikespiler i 20x45, og har kalkulert med min 12mm glippe mellom hver spile.
    Det jeg undrer mest på nå er:
    - hvilket produkt jeg skal benytte som dempemateriale bak spiler? Vanlig glava eller noe mer spesifikke dempegenskaper?
    - tenker bruke en sort duk bak spiler, hvilket produkt skal jeg velge til dette?

    Vis vedlegget 656164
    ...plutselig var veggen rensket.
    E33A09CB-0EFB-44D6-9640-637C12A44697.jpeg

    Leilighet er tilbygg på et eldre hus, så fant et kjellervindu.
    fjernet dette og fikk en 500 mm dyp bassabsorbent.
    Deretter lektet videre ut og lagt opp ny el, 16A-C. Ikke plass i sikringsskap for ny kurs uten å fjerne gammel jordfeilbryter. Hele skapet ble dermed oppgradert til nye jordfeilautomater.
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    878
    Antall liker
    903
    Torget vurderinger
    4
    Kjøpte 2 pakker rockfon 10 mm og en pakke 5 mm. Dette var nok til å dekke veggen på 305 bredde.
    Veggen hadde kul, så måtte lekte ut.
    Platene er beregnet på systemhimling, så med sine 59 cm går de ikke inn på cc60.
    Hver plate må da tilpasses, feks med glavasabel. Fy f...
    Klør værre enn glava, så ville revet stenderverket og bygd det opp på nytt for å passe platene, skulle jeg gjort det igjen
    E46129D1-F297-48D2-A32B-3471266DCE0D.jpeg
    2D7429CA-FC33-4C10-A6C5-F3DC5C6F1544.jpeg

    For at ikke spiler skal bygge mer en nødvendig har jeg fått blikkenslager til å bukke profiler i sortlakkert for å montere spilene på.
    De tok tidlig helg, så fikk ikke hentet før de stengte.

    C0496502-012D-4456-9F2A-76BD63082241.jpeg
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    878
    Antall liker
    903
    Torget vurderinger
    4
    0B5DE110-04F3-4306-BED5-0742EC6767E1.jpeg
    Da er vi i gang.
    Ble bruk dykkert fra forsiden, da taket var skakkt som få, samt fruen insisterte på at de skulle løpe flukt mot tak. Underkant kapper jeg med 12V dykksag , evt legger bunnlist. Time will tell. Interiørsjef insisterte på 12mm spalter, mens jeg gjerne kunne tenkt meg mer, feks 17mm.


    la enPhilips hue lyslist på innsiden, men ikke helt fornøyd med hvordan det ble, så blir nok ikke å bruke den aktivt. Får seom jeg napper den ut og bruker den til noe annet, eller om den får ligge.
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    878
    Antall liker
    903
    Torget vurderinger
    4
    Dag ørten og lei alt rotet. Går litt framover, men motivasjon og arbeidslyst er ikke på topp.
    Måtte trekke fram en htt fra burkatrekket sitt og posere den...
    89451D8B-632D-4CA5-9B55-C965B821DCEE.jpeg

    448DBFBC-3C27-4765-900E-9A2C303ABE06.jpeg
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    878
    Antall liker
    903
    Torget vurderinger
    4
    Fått opp mesteparten nå.
    Mangler 6 spiler for at «noen» hadde tatt feil mål av veggen. Jeg nevner ingen navn.
    Med 17mm mellom spilene så hadde det gått bra...:unsure:

    F7E31BA9-4FF9-41C8-88FA-E77C8F82CD15.jpeg

    Uansett, har flere behjelpelige møbelsnekkere her i byen, så får meg 6 håndlagde spiler til uken.
    Tv skal opp på veggen etterhvert.

    B2268582-F481-445A-A112-45067AA86E81.jpeg

    Kan forøvrig melde om en betydelig endring i hvordan det oppfattes å være i rommet.
    Stemmer er mykere og mer avdempet. I tillegg har etterklang tilsynelatende blitt redusert.
    Sparker meg selv i leggen for at jeg ikke tok målinger før.Har noe av tilnærmet fullrange Dynaudio Confidence 3.4 gjort i audiolense jeg kan ta fram, om de ennå finnes

    B0605C39-2629-453D-AB5A-B6A949F0F275.jpeg

    Elsker det levende fargespillet naturlig eik har. Blir nok investering i et par vegghengte gallerilamper på denne veggen for at den skal få kastet mer lys på seg.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Da ble det litt liv i denne tråden ser jeg. Jeg har gått bort i fra spilevegg og fikk i dag i stedet levert karosseripanel fra sverige. De er å få i 1-stavs og 3-stavs. Not/fjær. Altså, her blir det ingen glipper, så hva som er bak har vel ikke noe å si? Vil bli 2-3 cm mellom panel og vegg pga lektene. Fordelen med dette panelet er at det har lite eller ingen flate overflater. http://www.listspecialisten.se/karosseripanel.htm
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn