Dempe mellomtonekabinett

Latentfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2012
Innlegg
315
Antall liker
291
Hei!

Jeg tenker på å skifte dempemateriale/ dempe veggene til mellomtonekabinettet i høyttalerene mine (B&W CM10s2). Ikke fordi jeg mener at det er noe helt galt med de slik de er nå, men kanskje at det er noe å hente...? Når jeg spiller høyt blir lyden mer aggressiv/slitsom og jeg merker at kabinettet vibrerer merkbart i enkelte deler av mellontoneområdet. Det kan jo være andre årsaker til at lyden i mellomtoneområdet blir litt slitsom, rommet f.eks., men jeg tror ikke det, rommet er ganske greit dempet med stor stoffsofa, gulvteppe og bokhylle/møblement.

Har sett bilder på nett at mellomtonekabinettet er av mdf/spon, og at det er fylt med klassisk hvitt syntetisk dempemateriale (Trolig såkalt BAF).

Hva tror menigheten? Er det noe å hente på å gyve løs på høyttalerene, og evt hva bør gjøres? Kan det være fornuftig å gjøre dempingen slik som Troels Gravesen, med Bitumen og så filt på veggene?
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Jeg har ikke så mye tro på at av alle plasser en fabrikant kan spare penger så har B&W valgt å spare på dempingen som koster nesten ingenting....

Hvis det er resonanser i kassen er det avstiving som er tingen.
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Jeg har kanskje en litt far out løsning. Men først må jeg spørre. Står høyttalerne dine på spikes? Det kan være at siden de står på spikes, men siden spikes vil øke resonansfrekvensen på høyttalerne (masse-springfjær systemet) så kan faktisk det være en mulig årsak. Om du har spikes under, test med noe gummi under i stedet og se om problemet fortsatt er der. F.eks et sitteunderlag :)
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Thohaug: de står på gummiknotter, ikke spikes:)
Ah okei :) da er det nok ikke det. Men det hørtes ut som noe som typisk kan skje med spikes og som har hendt her hjemme.
Høres jo veldig rart ut dette her. Høres da ut som kabinettet er for dårlig avstivet. Tror ikke demping inne i kabinett vil gjøre så veldig mye dessverre.
 

løvblad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2016
Innlegg
121
Antall liker
4
Jeg ville kanskje ikke tatt så mye av volumet til mellomtonekabinettet med bitumen. Men noen få mindre plater vil ganske sikkert være bra. Gladen aero poly er en selvheftende ganske tynn fiberpolyesterduk og bra på veggene iallefall. Om du spiller høyt så er det noe bra med noe løsere dempemateriale i tillegg også. Kan være en ide å bruke Gladen Aero poly innerst, og det du har fra før som løsere utenpå. Det blir sikkert mindre stående lydbølger inne i mellomtonekammeret med mer dempemateriale.

Visaton ullmatter er knallbra til å dempe kabinett med. Gir betydelig mindre ekko-lyd. Selges vel på ljudia sin hjemmeside.
 
Sist redigert:

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.150
Antall liker
2.078
Hei!

Jeg tenker på å skifte dempemateriale/ dempe veggene til mellomtonekabinettet i høyttalerene mine (B&W CM10s2). Ikke fordi jeg mener at det er noe helt galt med de slik de er nå, men kanskje at det er noe å hente...? Når jeg spiller høyt blir lyden mer aggressiv/slitsom og jeg merker at kabinettet vibrerer merkbart i enkelte deler av mellontoneområdet. Det kan jo være andre årsaker til at lyden i mellomtoneområdet blir litt slitsom, rommet f.eks., men jeg tror ikke det, rommet er ganske greit dempet med stor stoffsofa, gulvteppe og bokhylle/møblement.

Har sett bilder på nett at mellomtonekabinettet er av mdf/spon, og at det er fylt med klassisk hvitt syntetisk dempemateriale (Trolig såkalt BAF).

Hva tror menigheten? Er det noe å hente på å gyve løs på høyttalerene, og evt hva bør gjøres? Kan det være fornuftig å gjøre dempingen slik som Troels Gravesen, med Bitumen og så filt på veggene?
"Kabinettet vibrerer i mellomtoneområdet"? Høres mystisk ut. Tror ikke dette er hva dere snakker om. Farging fra resonanser i mellomtoneområdet arter seg gjerne mer i retning av litt "klangpålegg" eller "fortykning" midt i området for for eksempel stemmer. Skulle det komme en tydelig vibrerende lyd fra kabinettet er det gjerne en kabel som ligger inntil kabinettveggen (typisk fordi noen har vært inne i høyttaleren og rotet), skruene på et element har løsnet eller et sprengt element.
Dessuten; spiller du veldig høyt, så kan det være at du trenger andre høyttalere, forsterker og tolerante naboer..
 
Topp Bunn