Dell laptop, vifta går konstant

S

Steinar O

Gjest
Har en Dell Studio 1735 hvor vifta går kostant.

Hva er feil? Kan noe endres?

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Når maskinen har mye å gjøre trekker CPU-en mer strøm og trenger dermed mer kjøling. Med mindre det er feil i hardware på maskinen din er viftas hastighet bestemt av belastning på CPU. På min, en Dell D420, starter vifta allerede ved 3-4 % CPU belastning selv i normal romtemperatur (omkring 20 grader). Du kan sjekke CPU belastning og hvilke prosesser som står for denne belastningen i Task Manager.

Mvh

Lateralus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
58
Torget vurderinger
0
Hei,

jeg har en dell Inspiron 9100 med akkurat samme problemet. Vel er den noen år nå, men dette problemet da den var ca. 1 år gammel. Ga mer eller mindre opp maskinen etter det, ikke så mye p.g.a. viftestøyen men fordi den jobbet så tregt. Si gjerne fra hvis du finner en løsning.

Mvh.

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Dette kan jeg.

Du må skru opp litt ymse deksler på daten. Det er MASSE støv overlalt, særlig rundt vifta på PC'en..

Finn frem en vaskeklut og bruk litt tid på å rengjøre skiten.

svingen68

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2008
Antall liker
35
Torget vurderinger
1
Hvor gammel er den da?
dersom den ikke er så gammel kan du jo bare levere den inn og få den fikset :)

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm
1) Installer Speed control utility for Dell notebooks: I8kfanGUI
Kunne ikke brukt min Inspiron 6000 uten dette. Er ikke sikker på om den virker opå Studio 1735. Prøv!

2) Installer en Flash-blocker
Jeg bruker en liten utility for IE fra her: http://zientall.webpark.pl/
Det finnes flere alternative Ad-blocker / Flash-blocker programmer både for IE og FireFox.

3) Dersom PC er noen år, bør vifte og kjøleribber demonteres og renses for støv.

For Studio1735 kan det muligens også være grafikkprosessor som er genererer varme.

Svein.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.221
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
AlexanderK skrev:
Dette kan jeg.

Du må skru opp litt ymse deksler på daten. Det er MASSE støv overlalt, særlig rundt vifta på PC'en..

Finn frem en vaskeklut og bruk litt tid på å rengjøre skiten.
Jeg hadde akkurat samme problemer med en HP - full av støv - vifta gikk hele tiden. Etter å ha rengjort den ble den normal igjen.

G

Gjestemedlem

Gjest
Problemet er som mange er inne på nesten helt sikkert støv og kjøling. Støvet isolerer varme og cpu/gpu får for høy varme slik at viften går for fullt hele tiden. Viftekontrollprogrammer er bra, for da får du se hva temperaturen ligger på og hva som hjelper. Å fjene støvet kan gjerne senke temperaturen 10 grader, det har jeg opplevd på min gamle laptop. Når jeg kjørte grafikkintensive programmer og det kanskje i tillegg var varmt i rommet måtte jeg også plassere laptoppen på et undelag som gjorde at luftinntaket under var helt uhindret, faktisk med hjørnet av laptoppen utenfor bordet.

Det finnes også alternative programmer for viftekontroll hvis problemet er at viften er koblet til cpubelastning og ikke til temperatur.

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Antall liker
0
Mange BIOSer har en "fan always on" funksjon som kan skrus av. Ellers har jeg hatt flere laptoper fra HP som har vært nesten ubrukelige uten et program for å kontrollere vifter. Jeg har brukt viftekontrollen i Notebook Hardware Control, et kjent program også kan gjøre det Gjestemedlem er inne på; klokke ned prosessoren litt, men det har ikke vært nødvendig i mine tilfeller.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
En kar som jobber på Datakjeden i Trondheim tipset meg om å prøve med støvsugeren. Om det fungerer slipper man jo å demontere ting. Men PC-en må være av mens jeg gjør det siden man risikerer å kortslutte viftemotorer..

Mvh

S

Steinar O

Gjest
Takk for alle forslag og interesse.

Mener å huske en tråd fra noen år tilbake om samme emnet, og løsningen var enkel.

Har gratis support og pc er helt ny, kun uker gammel.
Det er flere feil med den også, så jeg tar det den veien.

Tanken var at viftesaken var en enkel sak ;)

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Antall liker
0
toref skrev:
En kar som jobber på Datakjeden i Trondheim tipset meg om å prøve med støvsugeren. Om det fungerer slipper man jo å demontere ting. Men PC-en må være av mens jeg gjør det siden man risikerer å kortslutte viftemotorer..

Mvh
Kan jo lett generere litt om vifta går fort nok pga støvsugeren også...

Topp Bunn