Delefilter...kind of, i kabel?

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Dette har jeg fint lite greie på, men er det mulig manipulere delefrekvens i en høyttalerkabel? Dvs mellom forsterker(som da har vanlig signal ut) og høyttaler? Med en motstand, komponent eller krets? Finnes det noe sånt, eller er det noe som enkelt kan lages?

Hvis man f.eks ønsker å kun få 40hz og nedover, vil det være mulig?

O.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.629
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Ja -men i praksis så flytter du jo bare delefiltere fra høytaleren ut av høytaleren...

Hvis du har en egen forsterker til denne antatte basshøytaleren, er det mye enklere å gjøre dette på inngangen til forsterkeren....altså aktiv deling...

Mvh
OMF

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Det skjønner jeg :)

Og det var meningen...jeg forsøker å finne en løsning hvor jeg kan bruke voice coil nummer 2 i galloene UTEN å ha en ekstra forsterker(jeg hadde SA-ampen, men syntes det ble for mange bokser i heimen). Det hadde vært kult å hente kraften fra ASRen, på en eller annen måte manipulere signalet i kabelen slik at den kun leverte fra 40 hz og nedover....hvordan skulle man gjort det?

O.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Holder det rett og slett å ha en spole med en gitt verdi i signalveien?

O.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
En spole er et lavpassfilter ja. Men den skal være temmelig stor for å dele ved 40hz (Eltek selger slike), og pga impedansforholdene i høyttalere så vil det bli en temmelig slak avrulling (antakelig godt under 6dB/oktav), du vil nok få mye energi både en og to oktaver over 40hz.

Du kan jo vurdere en 4.ordens avrulling (24dB/oktav), siden det er hva bassporten på høyttaleren vil møte sub'en med. Gjerne 2.ordens (12dB/oktav) om det er trykkammer i hovedhøyttaler. Det er summeringen mellom LF-høyttaler og hovedhøyttaler som teller, om du er interessert i en nogenlunde flat frekvensgang.

Edit; ser nå at det er noe med Gallo her; se mitt innlegg som generelt, ikke spesifikt for situasjonen din. Spesifikt så vil en passiv spole være altfor lite for å skjære nogenlunde skarpt ved 40hz; en parallell kondis i tillegg vil gi en dobbelt så skarp avskjæring.

Mvh Vidar P

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Takk, det er et lavpassfilter jeg snakker om ja, spørsmålet om det er mulig å lage dette på en enkel måte og ikke minst implementere det i/på høyttalerkabelen? Slank avrulling høres ikke så bra ut, det er helt klart ønskelig å filtrere bort mest mulig over 40-50Hz. Så....how to do this?

O.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Her er det snakk om spoler nesten på størrelse med en boks trøndersodd om det skal være trådtykkelse nok til å unngå for høy impedans, så i kabelen blir vanskelig. En enkelt spole vil som sagt ikke filtrere på langt nær så mye HF som trengs for å unngå å gi energi opp i mellomtonen; så om du vil unngå det (filtrere bort mest mulig over 40-50hz som du sier), og skal ha passiv deling så vil jeg foreslå en høyere orden deling.

Er det to terminaler til bassen på Galloene? En til hver spole på elementet?

Mvh Vidar P

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Nettopp...trøndersodd får vi forsøke å unngå :)

Det er + og - til den ekstra woofern på galloene ja.

Ser noen R.Felgen-folk har rett og slett satt en motstand mellom dem, som visstnok skal gi noe av den ønskede effekten. Uten at jeg helt skjønner hvordan det kan foregå.

Se her:

Denne karen landet på 15ohm/5watt eller noe deromkring..

Har du noen idéer VidarP?

O.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Første tanke som slår meg er å finne noen form for bruksanvisning for å samle litt info. Neste tanke som slår meg er å evt kontakte Gallo med spørsmål etter å ha satt seg inn i bruksanvisningen :)

Sikker på at det ikke er et lavpassfilter bak denne "Sub In"-terminalen da? Jeg mistenker at det er mulig.

Mvh Vidar P

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg tror ikke det, terminalene er konstruert til bruk for Gallos egen bassforsterker(SA), som både deler, har gain og fasekontroll..kan jo leke med litt egne jumperkonstruksjoner, men tror jeg får full pupp hvis jeg gir ASR-signalet inn der, og det låter ikke helt bra :)

Men skjønner du hvordan en motstand mellom disse inngangene kan ha noen som helst effekt? Når det ikke kommer strøm inn der? I just don`t get it..

O.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det må jo være noen form for intern signalkobling mot disse terminalene da.. hvis en motstand der skal ha noen hensikt mener jeg.. derav bruksanvisning :)

Jeg mistenker at "prøve-seg-frem-metoden" fort kan lukte kortslutning og avbrenning av utgangstrinn på forsterker jeg.. det er iallefall en risiko for det. Du må finne ut hvordan dette er koblet før du gjør noe.

Mvh Vidar P

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Du sier noe :) Får bevege meg varsomt frem...bruksanvisning sier fint lite om konstruksjonen,
det er sikkert mulig å få en whitepaper hvis en spør pent. Men jeg er da for pokker ikke noe elektronikk-hode, så alt kan skje :)

Fra denne filuren som testet motstanden, og fant den som en fullgod løsning:

"Out came the big bag-o-resistors from my bygone speaker building experiments. I disconnected the SA amplifier and tried different resistors across the "Sub In" terminals with values ranging from 1 Ohm to 50 Ohms. This trial-and-error process ended when 15 ohm, 5 watt (or greater) wire wound resistors were installed and both the bass resolution and power locked in. Not just a good compromise: ideal. The 15 Ohm resistors have remained installed ever since and I have had no desire to either reinstall the SA amp or to revisit this issue. With this very simple and inexpensive tweak, the speakers “speak” with one voice from low bass to beyond the range of my hearing."

Amazing stuff.

O.

S

slowmotion5

Gjest
Hvis terminalene går rett til den ekstra wooferen, og ikke er koblet internt til den andre wooferen, vil en motstand mellom dem kortslutte den ekstra wooferen i mer eller mindre grad,
avhengig av verdien på motstanden, så den ikke står og spiller med. Det vil gi mindre bass, men det var kanskje det som var ønsket i det spesielle tilfellet.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er rett, men forutsetter at "Sub In"-terminalen er koblet mot forsterkeren. Det er mulig jeg misforsto her; oppfattet det slik at motstanden hadde virkning selv uten at man koblet forsterkeren til denne terminalen?
Denne motstanden vil forresten ikke gi noen avrulling å snakke om.

EDIT; i fall terminalene ikke er koblet mot hverandre i det hele tatt, som vel er sannsynlig når jeg tenker på det, så vil jo Dog kunne gå videre med sine tanker om lavpassfilter uten frykt for forsterker. Men det må man jo være sikker på først.

Mvh Vidar P

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Det 2 svært forskjellige saker ja, min "delefilter i kabel"-idé og dette underlige tweaket.

Kortslutning er logisk, men forstår ikke hvorfor fyren mener dette er en bedre løsning enn SA-ampen :) Det må som dere sier bli MINDRE bass, da den andre coilen uansett ikke "synger med". (tror ikke den gjør det i nevneverdig grad uansett, når den ikke får signal)

Måtte visst rette opp litt her...
Må jeg kjøpe en Behringer dcx2496-sak for å få til dette? Kjøre signalet fra ASR via den, dele der jeg vil og vips så har jeg frekvensrespons ned til 22 hz...eller finnes det enklere og mer elegante metoder?

O.

S

slowmotion5

Gjest
Jeg kjenner ikke Galloene, er det snakk om 2 woofere,
eller en woofer med 2 svingspoler?

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
slowmotion5 skrev:
er en woofer med to spoler, når man bruker den ekstra ampen så kobles den til den andre svinspolen viss jeg har forstått det rett.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Stemmer, 1 woofer og 2 spoler.

O.
slowmotion5 skrev:

S

slowmotion5

Gjest
ok, da kan du se bort fra mitt tidligere innlegg, tror jeg.
Motstanden vil innvirke på parameterne til wooferen.
Den ene spolen vil jo bli kortsluttet i større eller mindre grad,
men hva resultatet vil bli kan jeg ikke si så tidlig en søndags morgen.
Likevel har jeg på følelsen at du vil få dempet bass....

Det skader i hvert fall ikke å prøve seg frem, så hører du jo om du liker resultatet eller ikke.

;)

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Forstår jeg deg rett når jeg antar at målet ditt er å oppnå mer tyngde i bassgjengivelsen? Om så er oppnår du det irriterende enkelt ved å erstatte eksisterende bass-kabling med minimum 6kv massiv kobber, evt. 2x6kv. ELFA selger også 10kv, noe som vil være å ta`n helt ut. Dette virker :eek:

Mvh. RS

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.059
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Har ikke du slike flotte IKEAskap til å putte klasse D-forsterkere inni, Dog?

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Nei..jeg ønsker å få aktivert den andre spolen uten å ha en dedikert bassforsterker i oppsettet, hvis mulig - og på den måten ta ut det fulle potensialet i høyttalerne mine(som går ned til ca 22hz med den andre spolen i drift, vs ca 34hz uten)

O.
R.Solhaug skrev:
Forstår jeg deg rett når jeg antar at målet ditt er å oppnå mer tyngde i bassgjengivelsen? Om så er oppnår du det irriterende enkelt ved å erstatte eksisterende bass-kabling med minimum 6kv massiv kobber, evt. 2x6kv. ELFA selger også 10kv, noe som vil være å ta`n helt ut. Dette virker :eek:

Mvh. RS

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Spydig eller? :)
De skapene har gjort jobben sin som vinylvoktere og vel så det, snart går de inn i en annen funksjon.
Uansett ikke en mm til overs der, fylt til randen med vinyl som de er.

Også disse klasse D-greiene da, klokkeradiolyd og alt det der. Nei, det vil jeg helst ikke ha.

O.
Valentino skrev:
Har ikke du slike flotte IKEAskap til å putte klasse D-forsterkere inni, Dog?

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Dog skrev:
Nei..jeg ønsker å få aktivert den andre spolen uten å ha en dedikert bassforsterker i oppsettet, hvis mulig - og på den måten ta ut det fulle potensialet i høyttalerne mine(som går ned til ca 22hz med den andre spolen i drift, vs ca 34hz uten)

O.
R.Solhaug skrev:

Mvh. RS
Akrobat. Men mer trøkk i bassen får du altså med... ;)

Mvh. RS

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Det tror jeg på, har tenkt å bygge meg noen solide jævler faktisk - basert på de prinsippene.
Må bare finne ut hvor man får kjøpt kabelstrømper som ser bra ut først :)

O.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
Ang. motstand over terminalene på «Sub in» på Galloene.
Denne mostanden reduserer Q-faktoren i bassavstemmingen på HT, dvs den reduserer impedansen ved resonansfrekvensen til basselementet. Motstanden har også en viss virkning uten om resonansfrekvensen, men denne bør være relativt sett av mindre betydning. Lavere Q i bassavstemmingen gir bl.a. «bedre»/strammere impulsrespons, slakkere avrulling av bassen og et noe lavere bassnivå ved resonansfrekvensen. Dette «trikset» er så billig og ukomplisert å teste, at det bare er å sette i gang dersom du mener at du har et forbedringspotensial mht. nevnte virkninger. Kjøp evt. en håndfull billige effektmotstander fra www.elfa.se (menyvalgene «Passive komponenter» > «Motstander» > «Trådsvøpende effektmostander») f.eks. i verdiene 22 ohm, 15 ohm, 10 ohm, 8,2 ohm og 5,6 ohm; og eksperimenter av hjertens lyst. 10 ohm kan godt være 10W, mens 8,8 ohm og 5 ohm kan være 20W eller mer (litt avhengig av hvor høyt du spiller og hvor mye bass som gjengis ved resonansfrekvensen). EDIT: Alternativt kan du kjøpe flere mostander i verdiene 22 ohm og/eller 15 ohm og paralellkoble disse for verdiene 11 ohm, 7,5/7,3 ohm og 5,5/5 ohm. Den effekten som omsettes i motstanden dras fra effektforsterkeren, så dersom du evt. har litt «marginalt» med tilgjengelig effekt så kan det hende dette «trikset» evt. gjør vondt værre; på den andre siden, dersom du har en stor effektforsterker og spiller dunkemusikk på litt høyt volum, så kan det hende du kan ha behov for litt større effekttålighet på motstandene.

mmvh
KJ

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Takk for god innsikt KJ!
Jeg må jo teste dette...for billig å droppe det.

Og takk for linker, jeg gleder meg til julesysler :)

O.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
Dog skrev:
Takk for god innsikt KJ!
Jeg må jo teste dette...for billig å droppe det.

Og takk for linker, jeg gleder meg til julesysler :)

O.
Bare hyggelig,
når du setter i gang så bemerk at du får større virkning jo lavere motstand du setter på. Vær på passelig ift. evt. kortslutning, basselementet vil ikke ha godt av det. Sjekk temperaturen på motstanden etter en liten stund med basstung musikk på «høyt» nivå. Dersom den evt. er så varm at det ikke er behagelig å ta på den så bør du vurdere effektratingen på mostannden, evt en ordning for kjøling (f.eks. en mostannd som kan monteres på en liten kjøleribbe).

mvh
KJ

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Den paralellmotstanden er et helt utrolig malplasert komponent. Alt den i praksis gjør er å kortslutte fortserkeren og stjele strøm da spesielt fra basselementet. Det ved lave nivåer inntil motstandens max effekttålighet. Spiller man høyere enn dette går den over til å fungere som en kortslutning, derav varmeutviklingen.

Om du spiller litt høyt; observer utslaget på basselementet med og uten. Uten motstanden har du mer bass men mindre membranutslag ettersom kortslutningen er fjernet og forsterkeren dermed har bedre kontroll med membranet. Hvor stor forskjellen er avhenger selvfølgelig av hvor mange flere kortslutninger konstruktøren har plassert inne i delefilteret.

Mvh. RS

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
R.Solhaug skrev:
Den paralellmotstanden er et helt utrolig malplasert komponent. Alt den i praksis gjør er å kortslutte fortserkeren og stjele strøm da spesielt fra basselementet. Det ved lave nivåer inntil motstandens max effekttålighet. Spiller man høyere enn dette går den over til å fungere som en kortslutning, derav varmeutviklingen.

Om du spiller litt høyt; observer utslaget på basselementet med og uten. Uten motstanden har du mer bass men mindre membranutslag ettersom kortslutningen er fjernet og forsterkeren dermed har bedre kontroll med membranet. Hvor stor forskjellen er avhenger selvfølgelig av hvor mange flere kortslutninger konstruktøren har plassert inne i delefilteret.

Mvh. RS
Jeg har lekt litt med regnemaskinen. Gitt at oppsettet og regningen min er «riktig» og representativt; så kan det se ut som at omtrent 1/3 av «nominell» totaleffekt omsettes i spolen på «Sub in» når denne er kortsluttet (det forutsetter at begge spolene er elektrisk sett like) ved basselementets resonansfrekvens, utenom resonansfrekvensen så ser det ut som det nesten ikke omsettes effekt (dvs mindre enn 1/10 av totaleffekten utenfor ca 1/4 oktav på hver side av resonansfrekvensen - båndbredden her er helt avhengig av Q-faktorene i elementet). I regneoppsettet reduseres impedansen ved resonansfrekvens fra drøyt 40 ohm til ca 13 ohm med korslutning av VC2. Dette er et teorretisk regneeksempel som nødvendigvis ikke er spesielt representativt, men jeg tror det er ganske «høvelig», likevel så vil resultatene i Galloen nødvendigvis avvike bl.a. fordi parametrene her er ukjente og avviker fra regneeksempelet.

mvh
KJ

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Regnemasiner er morsomme. Hadde jeg kun hatt beregninger å støtte meg til hadde jeg ikke sett noe poeng i å kommentere dette, men jeg har visstnok gjort en del prøver og brent endel komponenter i løpet av mine år som høyttalerutvikler. Så det så.

Mvh. RS

S

slowmotion5

Gjest
Merk at du får mindre bass med disse motstandene, Ikke mer.

;)

Lateralus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
57
Torget vurderinger
0
R.Solhaug skrev:
Regnemasiner er morsomme. Hadde jeg kun hatt beregninger å støtte meg til hadde jeg ikke sett noe poeng i å kommentere dette, men jeg har visstnok gjort en del prøver og brent endel komponenter i løpet av mine år som høyttalerutvikler. Så det så.

Mvh. RS
Hvor finner jeg mer om de høyttalerne du har utviklet? Betur dette egentlig at du er bransjeaktør, eller er du diy-entusiast som jeg og mange andre her?

Mvh.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Skråsikker som alltid :)
(og litt lenger ned snakker du om at regning(=teori) er morsomt, men erfaring langt viktigere - good job!)

Jeg skal teste dette(og annet), det koster jo ikke stort - så får vi se.

Men er fortsatt på leting etter en smart sjel som kan fortelle meg hvordan jeg kan implementere et lavpassfilter
i signalveien fra ASR Emitter til Gallo. Det må da være mulig!

O.
R.Solhaug skrev:

Mvh. RS

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
R.Solhaug skrev:
...
...
Joda ... men det handler jo også om å gjøre et halvhjertet forsøk på å forså hva det er som foregår, både når det mot formodning vikrer og når det går lukt åt helv...

mvh
KJ

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Dog skrev:
Skråsikker som alltid :)
(og litt lenger ned snakker du om at regning(=teori) er morsomt, men erfaring langt viktigere - good job!)

Jeg skal teste dette(og annet), det koster jo ikke stort - så får vi se.

Men er fortsatt på leting etter en smart sjel som kan fortelle meg hvordan jeg kan implementere et lavpassfilter
i signalveien fra ASR Emitter til Gallo. Det må da være mulig!

O.
De svarene du har fått tidligere er uunvikelige; det lar seg i praksis ikke gjøre å dele passivt så langt ned, selv med spoler så store som..

Mvh. RS

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
..bokser med Trøndersodd? :)

Nei, kanskje ikke. Da lukter det en stygg Behringer som må gjemmes bort på en eller annen måte.

For å stille utstyrsintelligensiaen et annet spørsmål, hva er det billigste og beste elektroniske delefilteret
man kan få tak i? A la Behringer DCX 2496 eller hva den heter?

Men først skal vi forske på motstander!

O.

Topp Bunn