Dekkskift

G

Gjestemedlem

Gjest
Tid for å skifte til vinterdekk etterhvert.

Fikk skiftet på bilen i forrige uke. Hvis man ikke vil gjøre jobben selv er det greit med steder som er rimelige og kjappe.

I Bergen er mitt tips Baywar Dekksenter i Sandviksveien 63, like bak UNOx bensinstasjon. De tar 200 kr for dekkskift på bilen. Har ikke sett noe rimeligere alternativ.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.514
Antall liker
9.663
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Trodde du reiste til Tyrkia i stedet for å legge på vinterdekk?
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.989
Antall liker
6.214
Jeg la om i helga, og det er jeg glad for. Det var såpeglatt på Byåsen i dag. I første rundkjøring ville bilen helst rett fram, selv med vindterdekk.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Setter dere to "beste" dekkene foran eller bak. De fire siste årene har jeg satt dem bak.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Andreas skrev:
Setter dere to "beste" dekkene foran eller bak. De fire siste årene har jeg satt dem bak.
Du setter de beste på drivhjulene.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.989
Antall liker
6.214
Jeg har bare ett godt dekk, og det setter jeg venstre foran, for der sitter jeg.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Espen R skrev:
Andreas skrev:
Setter dere to "beste" dekkene foran eller bak. De fire siste årene har jeg satt dem bak.
Du setter de beste på drivhjulene.
På min eks-Opel stasjonsvogn, forhjulsdrevet, var jeg ikke i tvil om at de beste dekkene skulle bak. Ga en langt tryggere kjøreopplevelse. På eks-eks Golfen hadde jeg dem foran. Den nye Touranen får nok ha dem foran enn så lenge, dekkene er foreløpig ganske gode alle sammen.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
De beste dekkene skal selvsagt foran, noe annet er idioti og i beste fall kun egnet for sjåfører med så dårlige kjøreferdigheter at de ikke bør ha førerkort.
 
V

vredensgnag

Gjest
Har du kjørt noe særlig med Porsche vet du hva "ukontrollert bakhjulsskrens" er for noe.

Likevel anbefaler altså Larsen og de andre ekspertene vi har snakket med å plassere de beste dekkene bak. Hvorfor?

Jo, grunnet faren for ukontrollerbar bakhjulsskrens. Ved å plassere de beste dekkene foran risikerer føreren nemlig å bli lurt av forhjulenes relativt gode egenskaper. Dermed oppstår en fare for at føreren vil holde høyere hastighet enn det bakhjulene faktisk takler. Og dermed oppstår faren for en brå og ukontrollerbar bakhjulsskrens.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Anonym skrev:
De beste dekkene skal selvsagt foran, noe annet er idioti og i beste fall kun egnet for sjåfører med så dårlige kjøreferdigheter at de ikke bør ha førerkort.
Er dekkene så dårlige at det går ut over kjøreegenskapene på bilen, da bytter man selvsagt dekkene. Noe annet er uansvarlighet. Har man 2-hjulsdrift på bilen vil dekkene på drivhjulene slites litt mer enn de to andre. Derfor bytter jeg om hvert år.
 

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Innlegg
2.598
Antall liker
360
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Har du kjørt noe særlig med Porsche(punktum). Vet du hva "ukontrollert bakhjulsskrens" er for noe.

Nei til det første. Ja til det andre.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
vredensgnag skrev:
Har du kjørt noe særlig med Porsche vet du hva "ukontrollert bakhjulsskrens" er for noe.

Likevel anbefaler altså Larsen og de andre ekspertene vi har snakket med å plassere de beste dekkene bak. Hvorfor?

Jo, grunnet faren for ukontrollerbar bakhjulsskrens. Ved å plassere de beste dekkene foran risikerer føreren nemlig å bli lurt av forhjulenes relativt gode egenskaper. Dermed oppstår en fare for at føreren vil holde høyere hastighet enn det bakhjulene faktisk takler. Og dermed oppstår faren for en brå og ukontrollerbar bakhjulsskrens.
Når Audi TT ble lansert hadde den veldig nøytral styring. Det førte til at man kunne få skrens dersom man presset bilen.
Det å faktisk lage en sportsbil med presis styring fikk de mye kritikk for. Derfor endret de på oppsettet for å få bilen understyrt.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.835
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Vel, med en 18V muttertrekker fra Makita, så er hele hjulskiftet gjort på 20 minutter, og da er dekkene tilbake på plassen i garagen - så den jobben gjør jeg selv!

Hvor får man billigst dekk i Bergen, må ha nye piggfrie vinterdekk på bil nummer 2!

Mvh
OMF
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Anonym skrev:
De beste dekkene skal selvsagt foran, noe annet er idioti og i beste fall kun egnet for sjåfører med så dårlige kjøreferdigheter at de ikke bør ha førerkort.


Definitivt.


Mvh. RS
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
BT skrev:
Jeg har bare ett godt dekk, og det setter jeg venstre foran, for der sitter jeg.
Godt tenkt. Jeg vurderer egentlig å selge bilen siden jeg bor i byen igjen, men...

Hvis jeg bare bytter venstre forhjul har jeg jo vinterdekk fire ganger så lenge. Kanskje jeg kan redusere kostnadene såpass at jeg gidder å beholde bilen. Hmmm...
 
C

Cyber

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Tid for å skifte til vinterdekk etterhvert.

Fikk skiftet på bilen i forrige uke. Hvis man ikke vil gjøre jobben selv er det greit med steder som er rimelige og kjappe.

I Bergen er mitt tips Baywar Dekksenter i Sandviksveien 63, like bak UNOx bensinstasjon. De tar 200 kr for dekkskift på bilen. Har ikke sett noe rimeligere alternativ.
La om selv for 30 minutter siden, kostet meg ca 0,- Hva er dette for jentetakter? ;D Det er jo mer arbeid å hive dekkene baki og kjøre et sted for å få noen til å legge om enn å gjøre det selv?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
cybervision_ skrev:
La om selv for 30 minutter siden, kostet meg ca 0,- Hva er dette for jentetakter? ;D Det er jo mer arbeid å hive dekkene baki og kjøre et sted for å få noen til å legge om enn å gjøre det selv?
Jeg er tilhenger av prinsippet om arbeidsdeling, og min del er definitivt ikke å rote rundt på utsiden av automobiler. Vel anvendte kroner i så måte. Jeg kan sikkert skifte i et nødsfall, men arbeidet er omtrent like lystelig som å gå gatelangs og lete etter tomflasker.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Er såpass femi at jeg lar verkstedet gjøre det. De gjør det gratis selvsagt.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.511
Antall liker
7.848
Torget vurderinger
0
Har byttet dekk, - av med gamle / på med nye på felg. Balansert og satt på bilen. SELV !! 8)

Det er noe enhver sjåfør med respekt for seg selv burde kunne ! ;)

( I allefall om sjåføren har tilgang på det nødvendige "leketøy" for å gjøre slikt ) ;D

Bytte hjul ( sommer / vinter ) burde jo være en selvfølge at man gjør selv. Lever man av å være musiker og er avhengig av hele og uskadde fingre er saken dog en annen ! :-\
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Har byttet dekk, - av med gamle / på med nye på felg. Balansert og satt på bilen. SELV !! 8)
Fliiink.. :D


Det er noe enhver sjåfør med respekt for seg selv burde kunne ! ;)
Det er noe enhver person som måler sin selvrespekt i inngrodd olje, skit og dieselflekker kan utmerket godt. Sjåfør er ikke det samme som mekaniker.


( I allefall om sjåføren har tilgang på det nødvendige "leketøy" for å gjøre slikt ) ;D
Dette duger lenge..
 

Vedlegg

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Innlegg
1.130
Antall liker
0
Spiralis skrev:
Har byttet dekk, - av med gamle / på med nye på felg. Balansert og satt på bilen. SELV !! 8)

Det er noe enhver sjåfør med respekt for seg selv burde kunne ! ;)

( I allefall om sjåføren har tilgang på det nødvendige "leketøy" for å gjøre slikt ) ;D

Bytte av dekk på samme felg må være med, for sporten i det sin skyld 8)
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.077
Antall liker
34
Helårsdekk, så slipper man dette helsikes styret to ganger i året. :)
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Helårsdekk er markedsføringssvada...

Gummien blir for varm om sommeren og slites fortere, og den blir for hard om vinteren sånn at den ikke tar godt nok. Det finnes kun to typer dekk som skal stå på min bil - sommerdekk om sommeren, og vinterdekk om vinteren.. Veisikkerhet fremfor en operasjon som tar deg 30 minutter om du er treg, eller som koster deg 200kr om du er lat.

Til dere som vurderer hvilke dekk, beste/dårligste, som skal stå foran eller bak - kjøp nye dekk.. Om du er i tvil om hvor det er minst farlig å sette et dekk, så er stabelen med dekk rett bak en dekkforhandler ofte et godt valg. Det koster ikke mer enn du bør ha råd til om du har bil.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.511
Antall liker
7.848
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Spiralis skrev:
Har byttet dekk, - av med gamle / på med nye på felg. Balansert og satt på bilen. SELV !! 8)
Fliiink.. :D
Takker og bukker. ;D


Gjestemedlem skrev:
Spiralis skrev:
Det er noe enhver sjåfør med respekt for seg selv burde kunne ! ;)
Det er noe enhver person som måler sin selvrespekt i inngrodd olje, skit og dieselflekker kan utmerket godt. Sjåfør er ikke det samme som mekaniker.
Nu finnes det så meget fint i latexhansker at det er helt forkastelig å ha ingrodd olje og dieselflekker på fingre og klær! :p
Mekaniker og sjåfør er ikke det samme, men som fører av motorisert redskap som bil, fly eller motorsag finner jeg det både interessant og betrggende å kunne mest mulig om hvordan leamikken fungerer. For å ha maksimal kunnskap i slik anledning forutsettes at man faktisk har "hands on" erfaring. ::)

Gjestemedlem skrev:
Spiralis skrev:
( I allefall om sjåføren har tilgang på det nødvendige "leketøy" for å gjøre slikt ) ;D
Dette duger lenge..
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Jeg tar EU-kontroll og dekkskift i samme slengen. Jeg er ikke glad i å bytte dekk, og betaler gladelig litt for at noen gjør jobben for meg. Har byttet dekk siden jeg var guttunge, absolutt ingen kunst.

Bil er for meg kun en nødvendighet, lite lidenskap å få frem i meg over en 10 år gammel passat. Mulig det endrer seg når vi bytter. :)
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.994
Antall liker
713
Bare for å gjøre det helt klart:

Mannfolk skifter dekk sjøl!
Kvinnfolk setter bort jobben!

Sånn er det bare............ ;D
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.066
Antall liker
3.484
Torget vurderinger
8
Mens noen av oss har sommerføre heeeele året :)
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Tubesnake skrev:
tore_v1 skrev:
Helårsdekk er markedsføringssvada...
Da har jeg i såfall kjørt på svada i 12 år nå. :p
Bose kjører jo også på mye svada, men la oss ikke gå der, det var min skvett OT for denne tråden. Svada kan funke, men hvorfor ta sjansen?

Hva du velger å gjøre er ditt valg. Jeg ønsker gode og riktige dekk fordi jeg vil ha kort bremselengde og god kontroll.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
tore_v1 skrev:
Helårsdekk er markedsføringssvada...

Gummien blir for varm om sommeren og slites fortere, og den blir for hard om vinteren sånn at den ikke tar godt nok. Det finnes kun to typer dekk som skal stå på min bil - sommerdekk om sommeren, og vinterdekk om vinteren.. Veisikkerhet fremfor en operasjon som tar deg 30 minutter om du er treg, eller som koster deg 200kr om du er lat.

Til dere som vurderer hvilke dekk, beste/dårligste, som skal stå foran eller bak - kjøp nye dekk.. Om du er i tvil om hvor det er minst farlig å sette et dekk, så er stabelen med dekk rett bak en dekkforhandler ofte et godt valg. Det koster ikke mer enn du bør ha råd til om du har bil.
Godt poeng. Nye og forsvarlige dekk koster ikke allverden:


http://www.megahjul.com/index.php?option=com_wrapper&Itemid=56




Mvh. RS
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.077
Antall liker
34
tore_v1 skrev:
Jeg ønsker gode og riktige dekk fordi jeg vil ha kort bremselengde og god kontroll.
Akkurat hva man får med gode helårsdekk altså.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Jeg bytter dekka mine selv jeg altså. Synes det er godt med litt trim jeg da.
I år har jeg kjøpt meg sånn felgvoks å greier.

Duverden altså, disse sakene her lukter som godteri!!!! Ville ikke spist det da menneh...
Da går det sikkert på felgen... ::)
Uansett. Denne voksen blir til ett meget glatt lag som intet kan feste seg i, og det beskytter mot veisalt ol.
Vaska dekk og felg. La på en 4-5 lag med denne voksen, det skal visstnok holde til en vinter ca.
Bildet er faktisk FØR vokspålegging...
Må bare polere dem først, så skal jeg legge ut bilde av etter...
 

Vedlegg

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Tubesnake skrev:
tore_v1 skrev:
Jeg ønsker gode og riktige dekk fordi jeg vil ha kort bremselengde og god kontroll.
Akkurat hva man får med gode helårsdekk altså.
Om du mener at du har en optimal løsning så er det greit, etter å ha solgt dekk i fire år så vet jeg hva jeg ville valgt, og det er en skikkelig løsning som fordrer en time med aktivitet per sesong.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Imperial skrev:
Jeg bytter dekka mine selv jeg altså. Synes det er godt med litt trim jeg da.
I år har jeg kjøpt meg sånn felgvoks å greier.

Duverden altså, disse sakene her lukter som godteri!!!! Ville ikke spist det da menneh...
:) Det der så litt mer enn gjennomsnittlig kinky ut... :-X
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Tubesnake skrev:
Helårsdekk, så slipper man dette helsikes styret to ganger i året. :)
Helårsdekk er verken bra til sommerføre eller vinterføre. :p
 
Topp Bunn