Juss og økonomi Defekt strømkabel - reklamasjonsgrunn?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Min kone og jeg har kjøpt et par varmeplater som skal holde maten varm mens den står og venter på at gjestene skal forsyne seg fra serveringsfatet.

For en tid siden oppdaget jeg - det var den ene gangen jeg hjalp til med slikt - at strømkablene ikke var terminert som de skulle. Bilde:

Strømkabel.jpg

Etter et par måneders saksbehandling i butikken, er svaret at disse kablene er helt OK. Det er bare å surre litt tape rundt.

Kablene leder i og for seg strøm, men dette er - etter min mening - ingen forskriftsmessig strekkavlastning, som enhver strømkabel skal ha.

Noen synspunkter på dette?
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.344
Antall liker
1.844
De der kan du vise til DSB. Bli ikke forbauset om de kommer til en annen konklusjon.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
På helt subjektivt grunnlag er jeg enig. Det der er ikke god strekkavlastning.

Og den butikken høres ut som en skikkelig pølsebu. Legg ut navnet plis, så man kan unngå handle der om mulig?

Hvis det skulle vise seg umulig å få reklamert på kablene, så er det som du sikkert vet selv, for øvrig ikke noe hokus-pokus å terminere de med et skikkelig støpsel.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Takk for innspill!

M.h.t. å terminere dem på egenhånd, er det - som det er sagt ovenfor - ikke noe hokus-pokus. Bortsett fra at jeg må finne noen varmebestandige plugger med spor i. Hadde det ikke vært for dette sporet, kunne jeg ha brukt et par av de bortimot dusinet tiloversblevne strømkablene vi har liggende på jobben - men da hadde dette vært en ikke-sak.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.172
Antall liker
811
Det kan vel også skyldes brukerfeil; altså man drar i ledning istedetfor støpsel. Men svaret fra butikken er uansett helt på jordet.

Hva merke er varmeplatene?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det kan vel også skyldes brukerfeil; altså man drar i ledning istedetfor støpsel. Men svaret fra butikken er uansett helt på jordet.

Hva merke er varmeplatene?
Jeg har en kabel som er orden:

Strømkabel-2.jpg

Eventuelle brukerfeil biter ikke på denne. Jeg kan dra så hardt jeg kan i ledningen uten at det skjer noe med kabelen.

Varmeplatene er tyske - Rommelsbacher. Men kablene er antageligvis italienske (Eurelectric Prysmian).

På bildet ser man for øvrig det spesielle sporet som skal brukes på varmebestandige plugger - og derfor kan jeg ikke bruke f.eks. en vanlig strømledning som man bruker til en PC e.l.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.539
Antall liker
7.860
Torget vurderinger
0
Hva med en mail til den italisenske kabelprodusenten?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.118
Antall liker
9.429
.......Etter et par måneders saksbehandling i butikken, er svaret at disse kablene er helt OK. Det er bare å surre litt tape rundt......
I all verdens dager, hva slags butikk er dette? Den kundebehandlingen og det svaret vitner om meget liten kunnskap.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Dette er definitivt ikke bruker feil. Man ser at isolasjonen og mangler inne i selve pluggen, inne i bøyestiveren. Helt klart en produksjonsfeil.

Varmebestandig plugg - og så sier de at man kan surre med tape, dette må være verre enn en pølsebu. Du har helt klar rett på en erstatningskabel !
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.818
Antall liker
5.468
Sted
Holmestrand
I mine NEMKO-dager hadde dette vært en klar mangel.Apparat blir prøvet med hensyn på slike ting, og feil på tilførelsledning må rettes før godkjenning kan finne sted. Gå til butikken og forlang ny ledning!
 

Prelude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2012
Innlegg
161
Antall liker
81
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Send bilde av kablen til Rommelsbacher ( de har kontakt info på hjemmesiden) og spør om de kan anbefale fortsatt bruk? Tar du deg bryet med å forteller historien, sender de deg nok en ny i posten uten kostnad.
Butikken burde vel egentlig ikke få selge elektriske artikler med slik veiledning.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Takk til alle som har kommet med innspill her. De har inspirert meg til å gå videre med denne saken - egentlig en bagatell rent beløpsmessig - men det går jo gjerne litt prestisje når butikken oppfører seg på den måten. Jeg sendte bilde av pluggen til elektrikeren min, og han bekreftet at denne kabelen ikke er forskriftsmessig. "Forbudt å bruke", sa han. Og dermed forbudt å selge.
 

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.162
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
.

Enkelte selgere,- og forretninger vil aldri forstå hva kundebehandling avstedkommer i det lange løp. Internet er et utmerket forum for oss konsumenter:- gi en kortfattet beretning om problemet;- videre en nøktern beskrivelse av hvorledes man ble møtt med sitt problem;- om man ikke møtes med en konstruktiv vilje til å løse problemet
,- så legg ut navn på forretningen.


Selv har jeg opplevd et par situasjoner;- i disse tilfellene er jeg gått rett til tops:- kontaktet impotør, eller produsent;- denne fremgangsmåten har gitt gode resultater.




Grace




.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.818
Antall liker
5.468
Sted
Holmestrand
Jeg har tilsvarende kabler som er mange år gamle.
kan ikke begripe at en forretning finner det formålstjenlig å legge seg ut med en kunde på dette. Kabelen koster ingenting.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Bring saken inn for forbrukerrådet og så evt forbrukertvistutvalget.

- Forside - Forbrukertvistutvalget

Det er bare å kjøre på. Og glem ikke å fortelle om resultatet. ....
Nå har jeg gitt butikken en siste sjanse: Hvis vi ikke får strømkabler som er forskriftsmessige og lovlige å bruke, vil vi påberope oss at de to varmeplatene har en vesentlig mangel, og at vi derfor vil heve kjøpet og kreve kjøpeseummen tilbakebetalt.

Forbrukerrådet er eventuelt neste stasjon, og så kjører vi bare videre.
 

Vinyldust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2002
Innlegg
148
Antall liker
1
Hei!

Dette var trist å lese. Underlig at det finnes slike useriøse aktører da konkurransen om kundene er større enn noen sinne. Tror det blir flere slike saker da folk hele tiden skal ha det billig! Service og kvalitetsprodukter koster!
Sammenlign med en annen kabel du har og se på merkingen av kontakten. Om den ikke er godkjent anmeld de til branntilsynet eller NEMKO. vh
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Dagens status er at butikken er i gang med å revurdere saken. Alle kan ha en dårlig dag - og jeg har ikke lyst til å henge ut butikken før de eventuelt misbruker sin siste sjanse.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.818
Antall liker
5.468
Sted
Holmestrand
Dagens status er at butikken er i gang med å revurdere saken. Alle kan ha en dårlig dag - og jeg har ikke lyst til å henge ut butikken før de eventuelt misbruker sin siste sjanse.
Høres ut som en klok mann. Krev din rett, men vær rimelig. :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Dagens status er at butikken er i gang med å revurdere saken. Alle kan ha en dårlig dag - og jeg har ikke lyst til å henge ut butikken før de eventuelt misbruker sin siste sjanse.
Høres ut som en klok mann. Krev din rett, men vær rimelig. :)
Eller som de sier i et annet land jeg ikke husker navnet på akkurat nå:

Speak softly. But carry a heavy stick.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Siste nytt fra strømkabelfronten er at butikken leverer to nye strømkabler som erstatning for de to feilproduserte kablene.

Den norske importøren av varmeplatene har - riktignok ganske motvillig, men det spiller jo ingen rolle - gått med på å erstatte de to kablene mine. De påberoper seg "brukerfeil" og at "dette har vi aldri vært borti før" - men "gjør et unntak" for denne ene gangens skyld.

Det er åpenbart mange som har mye å lære om reklamasjonsbehandling. Tenk hvor mye goodwill de hadde oppnådd hvis de i stedet hadde sagt noe slik som: "Bare slapp av, dette ordner vi med en gang. Du skal ikke være bekymret når du handler med oss".
 
Sist redigert:

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.818
Antall liker
5.468
Sted
Holmestrand
At det skal være nødvendig å komme med slikt nedlatende vås!
"....Du skal ikke være bekymret når du handler med oss". Slik burde de tenke, helt enig.

Slik de i virkeligheten tenker BURDE vi være bekymret.
 
Topp Bunn