Dedikert strømlinje fra sikringskapet til anlegget - hvilken kabel og kontakt ?

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Hmmm. Jeg har to sikringskap i kåken, siden deler av underetasjen tidligere ble brukt som utleiedel. Hadde tenkt å bygge om slik at alle kurser står i et sikringsskap slik at jeg slipper unna med en strømmåler. Men blir jo nesten fristet til å beholde en kurs i det gamle hybel-skapet her.
Da har jeg jo samtidig bevis på at jeg er gal, og alt som kan dokumenteres er jo bra har jeg lest en plass ;)
 
Sist redigert:

ERIKD

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.11.2005
Innlegg
572
Antall liker
480
Sted
Longnose
Har du målinger?
Hmmm. Jeg har to sikringskap i kåken, siden deler av underetasjen tidligere ble brukt som utleiedel. Hadde tenkt å bygge om slik at alle kurser står i et sikringsskap slik at jeg slipper unna med en strømmåler. Men blir jo nesten fristet til å beholde en kurs i det gamle hybel-skapet her.
Da har jeg jo samtidig bevis på at jeg er gal, og alt som kan dokumenteres er jo bra har jeg lest en plass ;)
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Har du målinger?
Hmmm. Jeg har to sikringskap i kåken, siden deler av underetasjen tidligere ble brukt som utleiedel. Hadde tenkt å bygge om slik at alle kurser står i et sikringsskap slik at jeg slipper unna med en strømmåler. Men blir jo nesten fristet til å beholde en kurs i det gamle hybel-skapet her.
Da har jeg jo samtidig bevis på at jeg er gal, og alt som kan dokumenteres er jo bra har jeg lest en plass ;)
Jepp. Ca 15 meter fra sikringskapet
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Noget lidt andet. Men også vedrørende ren strøm. En ven af mig har 4 groundboxes. Jeg må sige det har gjort vildt meget for hans anlæg. Det er et meget dyrt anlæg han har. Før han fik dem lød det godt men nu lyder det fantastisk. Det er især den på hans "Switch" som gør en mega forskel.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.911
Antall liker
11.300
Sted
Ytterst i havgapet...
Hmmm. Jeg har to sikringskap i kåken, siden deler av underetasjen tidligere ble brukt som utleiedel. Hadde tenkt å bygge om slik at alle kurser står i et sikringsskap slik at jeg slipper unna med en strømmåler. Men blir jo nesten fristet til å beholde en kurs i det gamle hybel-skapet her.
Da har jeg jo samtidig bevis på at jeg er gal, og alt som kan dokumenteres er jo bra har jeg lest en plass ;)
Hvis du bare har en inntakskabel, som er avgreinet til det andre sikringsskapet, er det kun nødvendig med en liten omkobling i begge skap, samt fjerning av måler i det andre.... Har du to inntakskabler blir det litt større ombygging..
Men - dette er gutter som vet å ta seg betalt... :cool:
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Hmmm. Jeg har to sikringskap i kåken, siden deler av underetasjen tidligere ble brukt som utleiedel. Hadde tenkt å bygge om slik at alle kurser står i et sikringsskap slik at jeg slipper unna med en strømmåler. Men blir jo nesten fristet til å beholde en kurs i det gamle hybel-skapet her.
Da har jeg jo samtidig bevis på at jeg er gal, og alt som kan dokumenteres er jo bra har jeg lest en plass ;)
Hvis du bare har en inntakskabel, som er avgreinet til det andre sikringsskapet, er det kun nødvendig med en liten omkobling i begge skap, samt fjerning av måler i det andre.... Har du to inntakskabler blir det litt større ombygging..
Men - dette er gutter som vet å ta seg betalt... :cool:
Naboen er trikker. Null problem :)
 

Håkon X

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.11.2014
Innlegg
97
Antall liker
14
Sted
Molde
Hva er det som typisk støyer mest i et hus? Støyer alle hvitvarer like mye?
Kjøleskap kan lage støy. (termostat som kobler inn ut)

De andre hvitevarene kan man jo bare la være å bruke, når man lytter på musikk.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.642
Sted
Sjælland. Danmark.
Hmmm. Jeg har to sikringskap i kåken, siden deler av underetasjen tidligere ble brukt som utleiedel. Hadde tenkt å bygge om slik at alle kurser står i et sikringsskap slik at jeg slipper unna med en strømmåler. Men blir jo nesten fristet til å beholde en kurs i det gamle hybel-skapet her.
Da har jeg jo samtidig bevis på at jeg er gal, og alt som kan dokumenteres er jo bra har jeg lest en plass ;)
Hvis du har to sikringsskabe, er du en heldig mand. Meget heldig. Det må betyde mindre snavs fra resten af huset på din hi-fi linje.

Roysen, der tidligere skrev på Hifisentralen, og var meget omhyggelig og gik all ind. Man kan så mene, at det er overkill, men det er da meget mere spændende og lærerigt, end dem der påstår, at der ikke er forskel på strømkabler osv.

Vi andre skifter til sikringsboksen..., men Roysen går til vejen... :)

"Jeg installerte like godt en egen underfordeling (sikringsskap) ditekte på husets hovedskaps hovedkurs 3x80A). I hovedskapet ble det installert en splitt etter inntakssikring og måler. Den ene enden av splitten leder til hovedskapets innmat som forer eiendommen med ikke hi-fi relatert strøm. Den andre enden av splitten leder ut i den nye underfordelingen. På denne måten er hi-fi strømmen helt separert fra eiendommens øvrige strøm og apparater koblet til."
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.598
Antall liker
14.511
Sted
Langesund
Hmmm. Jeg har to sikringskap i kåken, siden deler av underetasjen tidligere ble brukt som utleiedel. Hadde tenkt å bygge om slik at alle kurser står i et sikringsskap slik at jeg slipper unna med en strømmåler. Men blir jo nesten fristet til å beholde en kurs i det gamle hybel-skapet her.
Da har jeg jo samtidig bevis på at jeg er gal, og alt som kan dokumenteres er jo bra har jeg lest en plass ;)
Hvis du har to sikringsskabe, er du en heldig mand. Meget heldig. Det må betyde mindre snavs fra resten af huset på din hi-fi linje.

Roysen, der tidligere skrev på Hifisentralen, og var meget omhyggelig og gik all ind. Man kan så mene, at det er overkill, men det er da meget mere spændende og lærerigt, end dem der påstår, at der ikke er forskel på strømkabler osv.

Vi andre skifter til sikringsboksen..., men Roysen går til vejen... :)

"Jeg installerte like godt en egen underfordeling (sikringsskap) ditekte på husets hovedskaps hovedkurs 3x80A). I hovedskapet ble det installert en splitt etter inntakssikring og måler. Den ene enden av splitten leder til hovedskapets innmat som forer eiendommen med ikke hi-fi relatert strøm. Den andre enden av splitten leder ut i den nye underfordelingen. På denne måten er hi-fi strømmen helt separert fra eiendommens øvrige strøm og apparater koblet til."
Roysen var ekstrem på mange måter og en fargeklatt på forumet - engasjert som få:). Hørte ved tre anledninger oppsettene hans.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Hva støyer mest?

Her er en rapport fra hun som har forsket mest på dette.

http://ltu.diva-portal.org/smash/get/diva2:996537/FULLTEXT01.pdf

For min del tenker jeg mest på ting som surrer og går 24/7 når vi benyttet stereoen.
Foruten stereoen selv,lavenergi lyspærer,og de kav variere fra lot til lot i produksjonen.
Har en funnet f.eks en LED pære som støyer lite kan en neste gang få "samme" pæren som kan støye mye.Dette har også myndigheter i USA målt seg frem til.+ dimmere til lys.

Varmepumpe kan støye en del,og da mer når viften går på lav hastighet.
PC`er har relativt store variasjoner mht fabrikat.
Vaskemaskiner,oppvaskmaskin,induksjonstopper er noe som brukes i tidsavgrenset perioder.

Det er utrolig med støyrelatert hendelser som kan oppstå.

SRPW (2).jpg
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Omvendt Ymir dårlig strøm giver mere velsmagende kaffe. Det er altså min beskedne erfaring.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Det er især den på hans "Switch" som gør en mega forskel.
Er dette hans "Switch" som du i et annet innlegg sa var helt annerledes, med jord på? Kan du si litt mer om dette?
Ikke forstået.
Hva er hans "Switch" ?
Svar skyldig har ikke forstand på det. Har bare hørt den omtalt sådan. Vil gerne spørge ind til det senere. Jeg holder mig til CD min tid ud.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Hey Switchen sidder mellem Routeren og streameren for at fjerne støj. Groundboxes ( en af dem er tilkoblet denne switch også for at fjerne støj)

Mvh Erlend
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.642
Sted
Sjælland. Danmark.
Hva er det som typisk støyer mest i et hus? Støyer alle hvitvarer like mye?
Dit musikanlæg støjer en del, ud over det med køleskab mm. og for at få den helt ud af elnettet, så den ikke går ud af strømkablet og derefter tilbage ind igen i forstærkeren og modulere, skal man have en lav modstand fra sikringsskabet og til anlægget, kabler, sikringsholder og vægkontakt mm. som ymir har skrevet så flot om. Som så har inspireret mig igen til at forbedre den side.
 

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Innlegg
2.471
Antall liker
2.314
Sted
Endor
Roysen var ekstrem på mange måter og en fargeklatt på forumet - engasjert som få:). Hørte ved tre anledninger oppsettene hans.
Takk for tipset, jeg leste gjennom begge "Roysens furtebu" tråder igår .... særdeles interessant, her var det ikke mye kompromisser nei :cool:
Trist på slutten :cry:
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Tutti frutti tutti frutti tutti frutti. Det forstod deres vel. Taler i tunger selvom Pinsen forlængst er slut.
 
Topp Bunn