De nye superspillerne og dac`er

O

OivindJ

Gjest
Leser stadig om disse super-spillere som låter så mye bedre enn "alt" annet, cary/dcs/emm-labs/osv.

Nå som fidelity har nærmest har definert en helt ny gruppe prudukter, lurer jeg på en ting; hva med datafolket... ? Hva med alle squeezebox eiere og alle som vurderer usb-dacer?

Hvilke d/a-convertere (hvilken prisklasse) kan matche disse nye superspillerene rent lydmessig? AN 3.1X ? Stello? Vil det komme løse Cary dac`er, like de i spilleren?

Total mangel på støy når alle instrumentene tar av samtidig og en realisme aldri tidligere hørt låter jo mildt sagt fantastisk interesant ut!
 
B

Back_Door

Gjest
Jeg har tenkt en del på det samme. Min Squeezebox blir snart oppgradert med nye strømforsyning. Den skal senere kobles til DAC i DEQX. Hvor god er da DAC i DEQX? DEQX skal også fungere som pre samt ta seg av romkorreksjon, og det blir da en totaleffekt av den komponenten. Dermed blir det ikke så lett å si hvor god DAC-en isolert sett er i forhold til disse superspillerne.
 
K

kbwh

Gjest
Jeg kunne godt tenkt meg å høre om det er en signifikant forskjell i lydkvalitet mellom sakene fra DEQX, RME og Lavry og disse sakene fra Cary og dCs. Emm-Labs er forsåvidt proffsaker så de kan man jo holde utenfor...

På den annen side: Inntil noen lar meg høre noe annet er RME mer enn godt nok, ref. jobben som gjøres i anlegget til theStig.
 

whitenr9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2005
Innlegg
55
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Det jeg lurer på er hvorfor ikke flere Hi-Fi produsenter har dac'er i sortimentet sitt? Burde jo være en smal sak da de allerede produserer cd-spillere som strengt tatt består av et drivverk, klokkeverk og en dac. (sånn grovt sett)
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg trodde de fleste mener at ekstern DAC ikke har så mye for seg. Det er da god plass til en DAC i en spiller, driverket forstyrer vel ikke og egen strømforsyning kan jeg ikke tro skal ha stort å si. Eller?

Nå ser jeg Flageborg og en gjeng skal teste ut DAC ´er og noen spillere. Det blir Interesant å høre hva de kommer til.
 

whitenr9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2005
Innlegg
55
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Jeg trodde de fleste mener at ekstern DAC ikke har så mye for seg. Det er da god plass til en DAC i en spiller, driverket forstyrer vel ikke og egen strømforsyning kan jeg ikke tro skal ha stort å si. Eller?

Nå ser jeg Flageborg og en gjeng skal teste ut DAC ´er og noen spillere. Det blir Interesant å høre hva de kommer til.
Jo men i disse dager der mer og mer digitale kilder som mediacenter pc'er osv kommer inn i stuene så har en ekstern DAC uhyre mye for seg. Noe Hi-Fi bransjen desverre ikke har fått helt med seg..

Skulle ønske de i det minste kunne legge til en DAC funksjon på spillerne sine slik som H/K har gjort med sin HD970. :)
 
I

ijustpop

Gjest
Med "integrerte" cd-spiller har de kontroll på driverk og klokke som dacen skal jobbe med. Kjedelig å få dacen sin avfeid som makkverk, når det egentlig dreier seg om dårlig matching.

Finnes jo også produsenter som Naim og Lector som ikke mener det er noen hensikt å med seperate kabinetter til dac og drivverk, men som synes det er langt viktigere og få strømforsyning så langt ut drivverk og dac som mulig.
 
I

ijustpop

Gjest
Jo men i disse dager der mer og mer digitale kilder som mediacenter pc'er osv kommer inn i stuene så har en ekstern DAC uhyre mye for seg. Noe Hi-Fi bransjen desverre ikke har fått helt med seg..

Skulle ønske de i det minste kunne legge til en DAC funksjon på spillerne sine slik som H/K har gjort med sin HD970. :)
Jeg skulle gjerne hatt en eller to digitale innganger på cd-spilleren min ja.
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg vil ha orginale CD´er i fine cover med tekst, info og bilder på 8) 8) 8) ... Punktum!!
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg trodde de fleste mener at ekstern DAC ikke har så mye for seg. Det er da god plass til en DAC i en spiller, driverket forstyrer vel ikke og egen strømforsyning kan jeg ikke tro skal ha stort å si. Eller?
.. i alle dager, er du her ennå? Hva mener du å si her da?
 
O

omholt

Gjest
Har ikke helt fått med "disse super spillerne". Hva er det som er så spesielt?
Leste så vidt en test av DCS P8i i Fidelity. Virket ut som om den fikk litt blandet kritikk. Var det ikke slik at Rognlien foretrakk en EC CD spiller?
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Hovedgrunnen til at for eksempel Cary låter ekstremt bra er at de unngår alt som heter operasjonsforsterkere i analogtrinnet. Det har ikke så veldig mye å gjøre med selve dac-chipen.

Hvis du lager en usb-dac med samme analogtrinnet vil de nok låte ganske så identisk. Men du hører nok stor forskjell på et standard usb-lydkort og en Cary-spiller til 60 laken.
 
U

utgatt60135

Gjest
Hovedgrunnen til at for eksempel Cary låter ekstremt bra er at de unngår alt som heter operasjonsforsterkere i analogtrinnet.
kan du utdybe dette?
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.067
Antall liker
33.750
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Tror nok det er flere grunner til at disse spillerene er så bra som de er. Nå kan jo f.eks Cary 306 fungere som ekstern DAC, så det går jo greit å teste om god-lyden bare ligger i DAC'en ved å koble til et billig driv-verk. Har ikke tatt meg bryet å teste, men kan skrive under på at den spiller musikk på en svært tilfredsstillende måte. Test fra Absolute Sound:


http://www.caryaudio.com/pdfs/reviews/CD306_tas.pdf
 
O

omholt

Gjest
Regnes dette som en stor forbedring innenfor CD teknologien eller snakker vi om marginale forskjeller? Er f.eks denne Cary 306 klart bedre enn spillere som EC EMC-1 Up, Marantz SA-11 og McIntosh MCD201?

Ikke meningen å stjele tråden her, men dersom det har skjedd en liten revolusjon på dette feltet som har gått meg hus forbi vil jeg gjerne høre om det.
 
I

ijustpop

Gjest
Regnes dette som en stor forbedring innenfor CD teknologien eller snakker vi om marginale forskjeller? Er f.eks denne Cary 306 klart bedre enn spillere som EC EMC-1 Up, Marantz SA-11 og McIntosh MCD201?
Er vel helst Teac Esoteric og Emmlabs riggene som Fidelity har omtalt som superspillere (og kanskje også revolusjonerende), mens P81 og Cary 306 er meget gode cd-spillere. Ligger jo også i vidt forskjellige prisleier.
 

enw

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2004
Innlegg
199
Antall liker
2
Har ikke helt fått med "disse super spillerne". Hva er det som er så spesielt?
Leste så vidt en test av DCS P8i i Fidelity. Virket ut som om den fikk litt blandet kritikk. Var det ikke slik at Rognlien foretrakk en EC CD spiller?
Vadseth ga dCS p8i kjempekritikk. Når Rognlien kjørte ec + Audio Note DAC (3.1?) mot effekttrinnet i Krell integrerte, så ble det bra, men.. Når han derimot koblet dCS opp mot Abrahamsens nye T2CPA så ble det andre boller, type "Honey I'm Home!". Min erfaring med å gå fra EC UP til p8i, er tildels dramatisk bedring av detaljnivå og holografi. Spilleren krever dog en forsterker som ikke er kjølig og nøytral, men litt varme. Krellen er vel her det motsatte.

Dette er også min erfaring, og hvor oppkobling mot rørforsterkere gir en aldeles fantastisk feeling i mitt anlegg. Derfor er en ny forsterker på vei inn.......

enw
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.067
Antall liker
33.750
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Regnes dette som en stor forbedring innenfor CD teknologien eller snakker vi om marginale forskjeller? Er f.eks denne Cary 306 klart bedre enn spillere som EC EMC-1 Up, Marantz SA-11 og McIntosh MCD201?

Ikke meningen å stjele tråden her, men dersom det har skjedd en liten revolusjon på dette feltet som har gått meg hus forbi vil jeg gjerne høre om det.

Jeg har hatt EMC-1 (og EMC-1 Up) - Ja Cary 306 er mye bedre, men det forutsetter jo at du har forsterker/høyttalere i samme sjiktet.
 
K

kbwh

Gjest
En integrert spiller med god lyd og digitalinngang som svelger alt av pcm vil være ganske praktisk. Da mangler man bare volumkontrollen...

Mye vil ofte ha endel mer.
 

enw

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2004
Innlegg
199
Antall liker
2
dCS P8i har både digital rca inngang samt AES (XLR). På den måten bruker jeg den som forforsterker til både dvd spiller samt kommende digital tuner når den blir oppgradert (I dag har den kun en toslink digitalutgang).

enw
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.002
Antall liker
6.229
En integrert spiller med god lyd og digitalinngang som svelger alt av pcm vil være ganske praktisk. Da mangler man bare volumkontrollen...

Mye vil ofte ha endel mer.
Det er kjekt å ha integrert spiller med god lyd, med analoge og digitale innganger, og også med volumkontroll, ja. :D
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
kan du utdybe dette?
Jeg bare mente at analogdelen i cd-spillere er det største hinderet for god lyd. Standard integrerte operasjonsforsterkere har sine begrensninger. Selv en billig dac-chip kan låte merkverdig bra med et godt analogtrinn.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
En integrert spiller med god lyd og digitalinngang som svelger alt av pcm vil være ganske praktisk. Da mangler man bare volumkontrollen...

Mye vil ofte ha endel mer.
Min spiller fås med digitale (XLR, RCA og USB) innganger og analoge innganger og inneholder en RÅ preamp ;D Så her kan alt fås i en boks ;D
 
B

Back_Door

Gjest
Jeg synes forholdet mellom pris og kvalitet er interessant i forhold til tema i denne tråden.

Minner om en spennende og interessant test:

ceroxol
Hifi-entusiast





Per aspera ad astra!

Vis profil | Send melding til dette medlem

Innlegg: 125
Shootout: VRDS-NEO vs. Apple Airport
« Legg inn: 10/08/06 klokken 23:34:40 » Meld fra til admin | Svar med quote

--------------------------------------------------------------------------------
Ville bare legge ut resultatet av en meget meget uformell lyttetest hvor Teac Esoteric X-03 bættler mot Apples Airport. Vi var to stykker her fra forumet med litt for mye fri i dag..meg og Greven.

De er begge koblet inn i en dCS Delius via hhv. coax kabel (Nordost MoonGlo) og no-name optisk kabel fra elkjip. Resten av anlegget ser dere under signaturen min.

Diverse musikk ble rippet ved bruk av IsoBuster (gadd aldrig å sette oss inn i EAC...) og spilt trådløst over til Airporten via iTunes 7. Bitraten var på 1411kbs, musikken var diverse Bremnes, Air, Radiohead, Dybdahl m.m.

Så kommer dilemmaet, vi er begge hellig overbevist om at drivverket er meget viktig, noe som er grunnen til at jeg endte opp med X-03. Jeg skulle allikevel gjerne hatt brukervennligheten til et system ala sonos(www.sonos.com), men har vært litt skeptisk på om en slik løsning ville holde mål lydmessig. X-03 benytter jo et state-of-the-art driverk, derfor trodde vi begge at det skulle bli lekende lett og skille lyden fra X-03 og Airporten..

MEN... Ehhh.. Hva skal vi si.. Faen.. Det var ikke så lett som vi trodde... I mange tilfeller foretrakk vi drivverket til X-03, men med litt bytting frem og tilbake på samme sang, var det vanskelig å komme med noe konkret bortsett fra at det uansett låt veldig bra... (Blindtesting ble desverre ikke praktisk gjennomførbart...)

Bør vi rense øra eller har andre lignende erfaring....
 
O

OivindJ

Gjest
Jeg skulle gjerne hatt en eller to digitale innganger på cd-spilleren min ja.
Ikke sant? Skulle da tro at det er flere Sb-folk som kunne tenke seg å spille av cd`er, som f.eks venner har tatt med, med en gang. Sb + high-end-spiller med digital inngang høres ut som en glimrende løsning.


Regnes dette som en stor forbedring innenfor CD teknologien eller snakker vi om marginale forskjeller? Er f.eks denne Cary 306 klart bedre enn spillere som EC EMC-1 Up, Marantz SA-11 og McIntosh MCD201?

Ikke meningen å stjele tråden her, men dersom det har skjedd en liten revolusjon på dette feltet som har gått meg hus forbi vil jeg gjerne høre om det.
Dette regnes ikke som et kupp forsøk, det er jo nettopp dette vi prater om :) . Mener at det nevnes at alle disse spillerene har det aller nyeste av chips (rett meg om jeg tar feil her). Fidelity har også begynt å snakke om at den digitale kilden i ref.anlegget nå muligens skal byttes ut etter testene av disse nye spillerene.


Har ikke helt fått med "disse super spillerne". Hva er det som er så spesielt?
Leste så vidt en test av DCS P8i i Fidelity. Virket ut som om den fikk litt blandet kritikk. Var det ikke slik at Rognlien foretrakk en EC CD spiller?
Noen lest om EC mulitispilleren i siste Fidelity? Meget interesant.. En (Rognlien?) mente den var helt på høyde med dCS og stereo-versjonen skulle koste rundt 40K (fin bruktpris om et par år.. ) . Resten av gutta i bladet hadde ikke fått hørt den i to kanal ”high def” ennå. Håper på stor test i neste nummer. Kommer det ny EC-dac kanskje?
 
Topp Bunn