De beste MM man kan få

L

larkus!

Gjest
Kaster inn en brannfakkel:)
Optimalt belastede kvalitets MM-pickuper er minst like gode som MC.
Når det gjelder bevegelig masse på cantileveren er Moving Iron typen på linje med MC.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Etter endel forsking på nettet, i nettfora og på nettsteder som selger pu og stift har jeg kommet hit når det gjelder mm-elementer med samme kropp (ikke stiften) Grace F8/F9 = A&R Cambridge 77 = Garrott 77 = Garrott Optim = Sumiko Pearl = Shelter 201= Coral 555= Coral 666 = Mission Solitaire= Andante F9= LPGear Vessel=Excel QD 700= Sanyo MG 20/27 = Teac PX 270

Informasjonen er ikke kvalitetssikret, men basert på hva brukere i ulike nettfora for hifi har skrevet.


Branding finnes ikke bare i bilindustrien eller blant hvitevarer.
 
Sist redigert:

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
More fun / music for da bux.

Har eksperimentert litt med følgende pickuper nylig:

ADC ZLM MM fra mid 70
Denon DL103R MC, ny
Sansui SV-27 MM (70 tallet, ny stift) sannsynligvis laget av Audio Technica som mange av deres Pickuper samt at AT laget PU for mange andre japanske merker.

ADC og DENON har omtrent samme spec fra hhv 10/20 til 27 kHz. Sansui SV-27 er vel en typisk 20 til 20.

Sansui SV-27n er en "dead Ringer" for DL103R, noe annerledes klangfarger i enkelte detaljer men spiller noe inn i hekka bra over hele området og har "høyest" output per hearing. Spiller ekstremt bra.

Men for å utdype problemstillingen noe kan en se litt nærmere på denne tråden: https://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?f=19&t=89975

Sansui SV-40x skal være en dual magnet pickup designet for Quadrofoni plater og er egentlig en AT12xx noen med Shibata nåler.

Er av og til tilgjengelig på eBay: https://www.ebay.com/itm/Sansui-NOS...b480d1e86:g:fKkAAOSw1zRbPXb6&autorefresh=true

Betalte NOK 193 for Sansui SV-27 MM pickupen all inclusive. Det er litt artig å gøye seg med billig gammel storhet. :)
 
Sist redigert:

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
@WayAhead Gøy med billige gamle undervurderte ting som spiller langt over forventning! Moro å få slått hull på innlærte fordommer om at pris og kvalitet følger hverandre. Du kan kjøpe Shibata til AT 95. Noen sier det er en superkombinasjon.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
@WayAhead Gøy med billige gamle undervurderte ting som spiller langt over forventning! Moro å få slått hull på innlærte fordommer om at pris og kvalitet følger hverandre. Du kan kjøpe Shibata til AT 95. Noen sier det er en superkombinasjon.
Theres WayTooMuch Hype here For The Benefit Of Mr. Hype....

 
Sist redigert:

Vinsnobben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
311
Antall liker
440
Sted
Oslo
Støtter opp om Clearaudio Maestro. Fremer i Stereophile har skrevet om denne https://www.stereophile.com/content/clearaudio-maestro-v2-phono-cartridge

Jeg har første versjon av Maestro som Fremer også anmeldte for over ti år siden. Den er så langt man kan komme i MM før man må gå til MC for å finne noe bedre. Maestro har også andre likheter med MC, da nålefanen ikke kan byttes, slik at man må benytte seg av innbytteprogrammet til Clearaudio når den er utslitt.

Modellen under Maestro er også verdt å vurdere, Virtuoso. https://www.stereophile.com/phonocartridges/737/index.html

EirikB
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Visst er den interessant, ErikB. Og MF beskriver i den teksten mye av det jeg håper å finne i en MM også.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.195
Antall liker
2.436
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Ved snakk om beste MM pickuper er det vel vanskelig å komme utenom London Decca Reference. Litt kilen å sette opp har jeg hørt, men dynamikk og klangfarger som overgås kun av svært få... (om noen)
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.556
Antall liker
15.589
Torget vurderinger
2
Jeg har hatt stor glede av mine ulike B&O og Soundsmith. Her er to varianter på SP15. Pramanik utviklet MMC nålene for Beogram 4000, inspirert av arbeidet med Beogram 6000. CL20 nålen, som anses som B&Os beste, var New in Box da den kom til meg og spiller fortsatt vidunderlig. Men man må naturligvis stusse på opphenget på disse etter så mange år. Likevel, akkurat denne har virkelig tålt å lagres.

Skjermbilde 2018-07-14 kl. 10.20.06.jpg


Soundsmith overtok retten til å bruke prinsippene bak disse konstruksjonene. B&O ønsket en lettest mulig PU på enden av tangentialarmen til Beogram 4000 og Pramanik, som også ledet arbeidet med teknologien i platespilleren, tok på seg oppgaven. Resultatet ble så bra at det ble produsert overganger fra disse PUene til konvensjonelle tonearmer, noe Soundsmith også tilbyr idag.
https://www.sound-smith.com/accessories/soundsmith-wooden-headshell-and-half-inch-adapter

Men Soundsmith har ikke klart å komme ned på den lave vekten som originalnålene hadde og jeg stusset første gang jeg skulle montere en Soundsmith-nål SMMC20CL+ på en av mine Bg4000. Den veide over 4 gram og føltes tung sammenlignet med originalene. Måtte kompensere på vektinnstillingen på tangentialarmen.

Opprinnelig anbefalt nåletrykk er 1g og effektiv nålmasse skal være 0,22mg. (Stusser selvsagt når jeg monterer min Ortofon SPU Royal GM MKII på dens tonearm. PU veier 30 gram og anbefalt nåletrykk er 3 gram!)

Med disse oppnådde B&O en kombinasjon av teoriene bak MC og MM PUer.

Årsaken til innsatsen skyldtes arbeidet med Beogram 6000, som var en 4-kanalsavspiller. Her måtte nålen plukke opp både det hørbare signalet som lytteren skulle motta, men også ultralyden som kanaldekoderen i avspilleren skulle motta, men som lytteren ikke skulle kunne høre. Derfor var MMC6000 følsom fra 20-45000Hz.

Årsaken til at Soundsmiths nåler spiller så bra som de gjør også på konvensjonelle tonearmer er det liten grunn til å stusse over. Hos meg er det vakre overtoner fra disse nålene, noe som er en grei måte å skille mellom komponenter på. Når min Denon DL-QS1 er perfekt innstilt får jeg noe tilsvarende.

(Har også 2M Black, Goldring 1024, AT-150, Nagaoka MP 50 og 500 m.fl.) Liker både MC og MM, men for kritisk lytting syns jeg man skal koste på seg å lytte til hva Soundsmiths nåler kan gjøre på et moderne anlegg, ev. se om man er like heldig som jeg var med min NIB CL20.)

Tanken bak MMC 6000. Enkelte flaggermusører vil nok reagere på 15000Hz som øvre grense for "audible range", men det var tilårskomne herrer som hadde råd til en Beogram 4000 og god MMC dengang:

The MMC principle was adapted to track 4-channel records: both Quadradiscs and SQ. MMC 6000 would track both mono and stereo records with the utmost fidelity. It was designed for record-players with tangential arms. The stylus was the Pramanik diamond, named after its inventor: engineer S K Pramanik from Bang & Olufsen's Laboratories.
The diamond's radii were 7 um/2 x 50 um. It was a refinement of the elliptical shape, rather like the shape of the cutter-head, and enabled greater contact with the undulations of the record groove. The cantilever was made of berylium - a material which is harder yet lighter than popularly-used aluminium. Effective tip mass was 0.22 mg. Compliance was higher than 30x10-6 cm/dyne. Recommended- stylus pressure was 1g. The total frequency range was 20-45.000 Hz.

In the audible range: 20-15.000 Hz there is less than 1.5 dB variation and in the inaudible range 20,000-45,000 Hz where the carrier frequencies lie, the pick-up fulfils RCA/JVC's specifications for a Class A discrete 4-channel pick-up cartridge. Each cartridge is an integrated, individually calibrated unit. The stylus unit is not separately replaceable since it is part of the integrated unit. An individual frequency response curve traced on a Bruel & Kjaer level recorder and a complete Calibration Card were enclosed with every MMC 6000 sold.
 
Sist redigert:

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
B&O-elementene ser bra ut. Hvordan kan de passe i en vanlig s-arm? De er jo laget for superlette B@O-armer.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.556
Antall liker
15.589
Torget vurderinger
2
Dengang da fikk man kjøpe overganger man monterte dem på, og så var denne vektet slik at man kom opp i vekten som den konvensjonelle tonearmen "forventet".

Nå bygger Soundsmith inn B&O-PUen i et PU-hus som gjør det samme, for kunder som ikke vil bruke den konverteringen de anbefaler, og det er jo best. (Det er også andre kontaktpunkt fra en B&O PU til B&O tangentialarmen enn på en konvensjonell PU-overgang, da er det greit at Soundsmith hopper over et steg.)

Alle PUene til Soundsmith er varianter på ur-PUen til Pramanik, der SP15 var inspirasjon til det som ble MMC6000 og som så ble toppnålen MMC 20CL til Beogram 4000.

Det som skaper lyden i en Soundsmith Hyperion er hva Pramanik skapte i sin tid, men montert inn i et konvensjonelt PU-hus.

WebHyperion_0.jpg


AIDA fra siden:

408sound.2.jpg


En 20CL sett fra siden. Opprinnelig lansert i 1978:
https://www.kulturarv.dk/mussam/VisGenstand.action?genstandId=3517834

Mmc%2020.cl.jpg
 
Sist redigert:

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Skjønner dette, men det jeg mangler info om er compliance. Hvor myk eller ettergivende er nåla? I en lett arm vil en nål med mykt oppheng være bra, i en s-arm vil et stivt oppheng være bra. B&O-armene er lette, og da tror jeg nålene som passer har mykt oppheng. De vil passe dårlig i en s-arm.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.556
Antall liker
15.589
Torget vurderinger
2
Skjønner dette, men det jeg mangler info om er compliance. Hvor myk eller ettergivende er nåla? I en lett arm vil en nål med mykt oppheng være bra, i en s-arm vil et stivt oppheng være bra. B&O-armene er lette, og da tror jeg nålene som passer har mykt oppheng. De vil passe dårlig i en s-arm.
Korrekt. Så de som prøvde disse nålene i konvensjonelle armer gikk glipp av fordelen med den ultralette tangentialarmen, men nålene var faktisk relativt stive, siden de "dro" tangentialarmen sidelengs til en aktuator som kjørte motoren som drev armen. Dersom nålene var for ettergivende ville de ikke klart å overføre det momentet.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Compliance på hhv 28 og 30 er temmelig høyt (mykt). Disse er ikke ideelle i en s-arm og må brukes forsiktig. Spilleren må isoleres godt mot underlaget og feedback.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Det er verdt å få med seg at Soundsmith faktisk oppgir compliance ved 10 Hz (liksom europeiske produsenter)
- i motsetning til amerikanske produsenter (som ofte oppgir statisk compliance (ved 0 Hz))
- eller japanske produsenter (som ofte oppgir dynamisk compliance ved 100 Hz).

Går man utenom den standard "operaserien" (Otello/Carmen/Boheme/Aida/The Voice - og Sotto Voce), finnes
det en mengde stivere modeller, med compliance lik 10 µm/mN; Hyperion/Helios/Sussurro/Mezzo/Paua/Nautilus/
Zephyr MIMC/Zephyr Mk. III/Irox Ultimate/Irox Blue - og strain gage pickupene. Disse passer i tyngre armer -
med effektiv masse; 7 - 29 gram.

Selv "operaserien" med medium compliance = 22 µm/mN - bør passe i de fleste armer med effektiv masse opp
til og med 12 gram (og gjerne litt over det - etter min egen erfaring). "Operaserien" har typisk compliancer
på; 22 og 28 µm/mN (og IKKE 28 og 30 µm/mN)...

https://www.sound-smith.com/cartridge-compliancearm-mass-chart
 
Sist redigert:

ogh

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.12.2004
Innlegg
69
Antall liker
35
Sted
Oslo
Apropos en lav masse tangential arm - kanskje det ideelle, ut fra boka - jeg fikk det aldri til å fungere i mitt anlegg, hadde en Souther / Clearaudio Triquartz arm, justerte og tweaket på alle mulige måter i noen år, men det ble aldri en match med min Lyra Clavis, inntrykket var at konstruksjonen var feil, Lyra-en skøytet rundt i rillen uten tilstrekkelig kontroll. Skiftet til en SME V og så meg ikke tilbake.
 

Vinsnobben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
311
Antall liker
440
Sted
Oslo
Her er en interessant sammenligning mellom Ortofon 2m Bronze og Clearaudio Virtuoso Wood. https://www.youtube.com/watch?v=z6aKtQ5g4DE

Tydelig forskjell mellom dem. Ortofon virker mer dynamisk ved første lytt, mens Virtuoso spiller med mer varme og er litt mer tilbakelent. Kanskje Ortofon spiller mer "hifi" enn Virtuoso? Kanskje ville jeg levd lykkeligst med Virtuoso i lengden.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Clearaudio Maestro er en trimma Audio Technika.
cartcomp.jpg


Clearaudio Maestro og AT-95E

Det er vel ganske kjent, om det ikke har gått i glemmeboka? Mulig det er selekterte OEM-hus eller noe, men hvor sannsynlig er det egentlig.

Jeg har alltid likt AT-95E for prisen (mener jeg ga 150 spenn for min bakc in the day), og tviler ikke et sekund på at den kan være knakandes god i et trehus og med en litt bedre nål.
 

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
323
Antall liker
168
Torget vurderinger
2
Noe helt annet: Music Maker fra Cartridge man. Jeg hadde denne for noen år siden og ble svært imponert.
Vet ikke om den selges her til lands, men kan bestilles i England.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.905
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Har i løbet af årene haft en umage mængde af MM´s: B&O MMC-6000, MMC-20EN, MMC20CL, MMC2+3, Garrott P77i, Sonus Gold Blue, div. Grado´s, Pickering XSV-3000 & XUV4500Q, Goldring 920IGC, Stanton 681EEE, div. Audio Technica´s, Coral-555 & 777..... men den allerbedst lydende var s´gu en NOS Shure V15-IV MR, som jeg fik op under neglene for et par år siden. I mit setup kan den alt det i én pickup, som de andre kunne hver for sig.
Men her den anden dag fik jeg ved et "uheld" en næsten NOS B&O MMC-1 ind med en byttehandel, så hvem ved?? Det kommer nok til at vente, da jeg ikke har en arm, som er let nok.
Gunner.... hvis du får mulighed for at lytte til en Shure V15-IV MR, så prøv. Har fået fortalt, at en Jico SAS nål på den skulle være uovertruffent :)
 
Sist redigert:

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Innlegg
612
Antall liker
775
Sted
Orkanger
Kan noen forklare meg om for og imot (om det i det heletatt er noen) en MC pu i mellomsjiktet, si 15000kr og en MM pu i samme prisklasse?
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
803
Sted
Bergen
Aner ikke men god match med armen er viktig å få til da kan selv er rimelig pu spille meget fint.
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.214
Antall liker
6.131
Sted
Under stjernene
Kan noen forklare meg om for og imot (om det i det heletatt er noen) en MC pu i mellomsjiktet, si 15000kr og en MM pu i samme prisklasse?
Har brukt Clearaudio's toppmodell MM CharismaV2 et par år. (pris 15K), som jeg har vært godt fornøyd med. Den ble valgt ut fra en anbefaling av en venn, 8000 spilletimer i følge produsent og resonansfrekvens på 12Hz.
For å ta ut potensialet er det viktig at kapasiteten C kan justeres på Riaa. 100pF i følge Clearaudio.

Har nettopp byttet til en av Ortofon's MC toppmodeller Windfeld Ti (40K). Joda det er ikke til å legge skjul på at det ble et løft i musikken. Mye mer interessant å høre på musikk. Ulempen er at den i følge Ortofon leverer max i 1000timer, før kvaliteten går nedover.
For å ta ut potensialet av MC trenges en god RIAA, ellers er det ikke noen vits.

Riktignok ikke samme prisleie, med det er det jeg har å bidra med.
CharismaV2 er brukt i 200-300 timer, vurderer å kvitte meg med den. Litt dumt å sitte med den på lager.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
"Den beste..." og "verdens beste..." er vanskelige definisjoner i alle sammenhenger, da det som oftest avhenger av en rekke faktorer som slett ikke alltid er objektive eller målbare..... Hva gjelder PU's ser det fortsatt ut til at mange kobler det direkte til pris.... jo dyrere jo bedre, - fordi det er dyrt??
 

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Innlegg
612
Antall liker
775
Sted
Orkanger
@YesJens Godt bidrag det der. Bruker selv Clearaudio, men den enklere Virtuoso V2 som ble kjøpt som en pakke sammen med Performance DC. Charisma V2 er en kandidat når den gamle blir moden for utskifting.
Men hvis jeg forstår ting rett, så krever MC kanskje mer av tonearm og ikke minst RIAA?
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.214
Antall liker
6.131
Sted
Under stjernene
Bruker The Well Tempered Classic, den er ca. 35år. Nye kontkatpinner (Clearaudio), Furutech FP 901(R) chassisplugger, modifisert dempeleddet til symmetrisk 230/110V (110V motor). Spiral Groove føtter. Selve konstruksjonen er ikke rørt.
Har montert 2 stk. 90x90mm limtredragere som er festet i bindingsverket ved gulv og tak, berører ikke veggen. Har montert en platespillerhylle på dragerne.
Hylla har spikes med spissen opp. bruker en dobbel plate med dempestoff mellom(Respons) oppå plata er det en granittplate hvor 3 stk Spiral Groove føtter stå - oppå der står spilleren.

Å bytte preamp/RIAA (preamp integrert med RIAA og DAC) var betydelig større løft enn å gå fra MM til MC hos meg.

Ingen kjede er sterkere enn det svakeste leddet gjelder også her :)
 

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
347
Antall liker
143
Er det noen enkel fremgangsmåte for å finne optimal kapasitans, eller er det prøving, lytting og feiling som gjelder?
En MM bør belastes med så lidt kapacitet som muligt, gerne under 100pF totalt (incl. kabel og indgang). Så kan man i stedet tilpasse belastningsimpedansen, istedet for at bruge de standard 47k.
En standard MM input i en RIAA er ikke optimal, da den baserer sig på en resonans. Det kan høres...
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.214
Antall liker
6.131
Sted
Under stjernene
En MM bør belastes med så lidt kapacitet som muligt, gerne under 100pF totalt (incl. kabel og indgang). Så kan man i stedet tilpasse belastningsimpedansen, istedet for at bruge de standard 47k.
En standard MM input i en RIAA er ikke optimal, da den baserer sig på en resonans. Det kan høres...
Kreativt Groove@
Har du mulighet å utdype det?

Har en RIAA uten målbar forvregning, hvor C og R med følgende valg.

C: 0, 50, 100, 150, 220, 270, 330 og 380 pF

R: 18, 30, 47, 75 og 120 kohm.

Innstillingene velges via app som kan velges mens man spiller musikk.

RIAA'n har separate MM og MC kretser.
 
Sist redigert:
Topp Bunn