dCs Debussy testing - Her kan gode råd bli billige

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Innlegg
115
Antall liker
8
Ja saken er den at jeg noen dager har kjørt digitalt direkte fra PC (USB asynkron) og digitalt direkte fra EC 1Up inn på Debussy og derfra rett inn i NEMO blokkene.

Og hvordan låter dette? For det første låter det svært åpent og detaljert med stort rom og en lydkarakter som ikke provoserer på noen måte, selv ikke min Tinitus og det er hele saken her for meg.

Om jeg kjører PC eller 1Up som kilde er nesten ett fett men bare nesten, jeg havnet her ganske fort til å spille CD'ene mine da digitalt fra 1Up gir en anelse bedre bass (les litt dypere). Mange gamle CD'er er hentet frem og spilt og jeg viste ikke hvor dypt skapet var før nå og heller ikke hvor mange CD'er jeg hadde heller fakstisk. Dette tyder da på at EC 1Up sitt drivverk og digitale kvalitet er godt nok for meg og jeg savner ingen ting i NEMoene.

Det eneste jeg da mangler er samvittighet til å lempe ut 60 høvdinger for dette svært så bra produktet og her kommer jeg til saken.

Finnes noe der ute som kan sammenlignes med dette og hvor en god besparelse i utlegget får det til å virke billig :)
 

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Innlegg
115
Antall liker
8
Er det ingen som har noen forslag??
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Hei, jeg begynte min "kostbare" rute med dCS noe tilsvarende som deg for noen år siden, jeg brukte da en delius dac direkte i mine daværende Nemo monoblokker og brukte en AES digital kabel fra emc up inn på delius.
Jeg husker mye av det samme som deg at den ble spesielt god i bassen, ved senere skifte til komplett dCS så er jeg i tvil om bassen ble bedre men den ble noe bedre på de andre parameterene.
Slik sett så tror jeg at du er på et riktig spor. Prøv gjerne med en god 110 Ohm kabel fra transporten, selv brukte jeg MIT proline reference, men det finnes sikkert mange andre bra også

Mvh
Geir

Troya skrev:
Ja saken er den at jeg noen dager har kjørt digitalt direkte fra PC (USB asynkron) og digitalt direkte fra EC 1Up inn på Debussy og derfra rett inn i NEMO blokkene.

Og hvordan låter dette? For det første låter det svært åpent og detaljert med stort rom og en lydkarakter som ikke provoserer på noen måte, selv ikke min Tinitus og det er hele saken her for meg.

Om jeg kjører PC eller 1Up som kilde er nesten ett fett men bare nesten, jeg havnet her ganske fort til å spille CD'ene mine da digitalt fra 1Up gir en anelse bedre bass (les litt dypere). Mange gamle CD'er er hentet frem og spilt og jeg viste ikke hvor dypt skapet var før nå og heller ikke hvor mange CD'er jeg hadde heller fakstisk. Dette tyder da på at EC 1Up sitt drivverk og digitale kvalitet er godt nok for meg og jeg savner ingen ting i NEMoene.

Det eneste jeg da mangler er samvittighet til å lempe ut 60 høvdinger for dette svært så bra produktet og her kommer jeg til saken.

Finnes noe der ute som kan sammenlignes med dette og hvor en god besparelse i utlegget får det til å virke billig :)
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Det hadde vært morsomt om du prøvde sammenligne en "tweaket" Mac Mini med PC og EC. Mac Mini går for å være betydelig bedre enn PC på mange forum og den koster ikke all verden heller.
 

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Innlegg
115
Antall liker
8
Hva betyr i klartekst en "tweaket Mac mini"
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Troya skrev:
Hva betyr i klartekst en "tweaket Mac mini"
He he, vel i hovedsak vil jeg tro det dreier seg om sofware som du bruker. Så istedenfor Core Audio som er avspilleren til iTunes laster du ned og installerer Pure Music som er veldig populær,- denne kopler ut Core Audio og overtar avspillingen av Lossless filene. Du bruker iTunes på same måte som biblotek men det er altså Pure Music som avspiller filene. Verdt å merke seg er at begge avspillere gir bit-perfect signal og det strides om en slik løsning skal kunne gi hørbare forskjeller.
I tillegg kan du boote Mac minien inn i 64 bits kernelen som også er med på å tweake lyden i riktig retning, dette gjøres med å skrive noen enkle kommandolinjer i terminal vinduet. Hvilke kommandoer du skal bruke er avhengig av maskintype og modell, i noen tilfeller må du også laste ned en modifisert boot.efi fil for å kunne nyttigjøre deg av dette. Alt om dette finner du mye info om i datahjørnet her på sentralen.
 
Topp Bunn