DCA 2.0 i nytt rom

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Vi er tilbake, og denne gang med målinger i riktig fase ;D

Etter et halvt års tid med middelmådig lyd i en stor og lite høyttalervennlig stue fant jeg ut at jeg skulle la samboerne seile sin egen sjø, og prøve å flytte høyttalerne mine inn på soverommet. Rommets dimensjoner er 4,39*3,83*2,40, som ikke lover så aalt for dårlig. I kveld har jeg lekt litt med målebånd og målemikrofon, og har endt opp med å plassere høyttalerne ca. 210 cm C-C fra hverandre på langveggen, symmetrisk plassert i forhold til sideveggene og med "sånn passe" toe-in. Det er ca. 85cm fra midten av frontbaffelen til bakveggen, og avstand til lytteposisjon er ca. 270 cm.

Rommet er foreløpig praktisk talt ubehandlet, med utildekt parkettgulv, et digert speil midt i førsterefleksjonen til venstre høyttaler og store, nakne vegger. Rommet skal fikses i tiden fremover. Slik ser målingene ut foreløpig:

Frekvensrespons, opp til 10k:


LF waterfall:


LF decay:


Jeg har åpenbart en pukkel rundt 40 hz, og en skikkelig dal mellom 60 og 120 hz. Jeg har lekt en del med plassering, og dette var definitivt det beste jeg fikk til på langveggen. Noen forslag til hva som kan gjøres med min Grand Canyon? Ifølge ModeCalc finnes det bare tre modes mellom 45 og 118 hz, det er vel derfor det er litt tynt der vil jeg tro... ???

Det er to dype, smale søkk på 190 og 225 Hz som ikke syns så godt pga. 1/3-oktavs smoothingen. Det er litt berg-og-dalbane over 300 Hz også, men det regner jeg med at jeg klarer å dempe etterhvert.
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Sånn, nå er det ferdigredigert. Jeg presterte å koble høyttalerne i motfase på første forsøk, så grafene ble fryktelig merkelige ;D
 
K

kbwh

Gjest
Du måler med relativt lavt lydtrykk ser det ut som, styx. Støy kan forrykke måleresultatene.
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Jeg har ikke SPL-måler, så lydtrykket er ukalibrert. Det er ganske nøyaktig "passe høyt" ;D Jeg brukte et 1M-sweep flere ganger, og resultatet så ut til å være rimelig konsekvent fra gang til gang.

Målemikrofonen er forresten av type Behringer ECM8000, med en generisk kalibreringsfil funnet på nettet. Vanskelig å si hvor nøyaktig den er.
 
K

kbwh

Gjest
En ide å ta en 1m-måling av høyttaleren og sammenlikne med kjente tilsvarende målinger av den. Kan gi en pekepinn på mikrofonens nøyaktighet på aksen i det minste...
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Valentino skrev:
En ide å ta en 1m-måling av høyttaleren og sammenlikne med kjente tilsvarende målinger av den. Kan gi en pekepinn på mikrofonens nøyaktighet på aksen i det minste...
Hm, nei, det er nok ingen dum idé. Jeg mener å huske at Vidar Øierås tok noen målinger av DCA 2.0 for et par år siden, kanskje jeg skulle prøvd å sammenlikne. Takk for tips :)
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Er det rimelig å anta at om søkket i bassen skyldes generell mangel på forsterkning fra rommet, så vil dette kunne fikses rimelig greit i sweetspot ved hjelp av romkorreksjon (nivåøkning, i grunn) uten å lage ville utfasinger ellers i rommet?

Signalkilde kommer uansett til å være en Linux-boks, så jeg skal leke litt med DRC og se hva jeg får til. Jeg vil fortrinnsvis korrigere i bassen, resten vil jeg dempe på gamlemåten. En fingernem onkel har blitt engasjert til å snekre litt, så det kommer nok noen Rockwool-plater på plass om ikke så alt for lenge.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.866
Antall liker
4.294
styx skrev:
Er det rimelig å anta at om søkket i bassen skyldes generell mangel på forsterkning fra rommet, så vil dette kunne fikses rimelig greit i sweetspot ved hjelp av romkorreksjon (nivåøkning, i grunn) uten å lage ville utfasinger ellers i rommet?

Signalkilde kommer uansett til å være en Linux-boks, så jeg skal leke litt med DRC og se hva jeg får til. Jeg vil fortrinnsvis korrigere i bassen, resten vil jeg dempe på gamlemåten. En fingernem onkel har blitt engasjert til å snekre litt, så det kommer nok noen Rockwool-plater på plass om ikke så alt for lenge.
En kalibreringsfil av ukjent opprinnelse kan gjøre mer galt enn godt. Det er store individuelle variasjoner mellom disse mikrofonene. Så du bør du droppe kalibreringsfila. Hvis du googler litt så får du et ganske presist bilde av avviksområdet til disse mikrofonene. Så kan du bruke hodet og ørene til å kalibrere det som grafene viser.

Hvis du klarer å arbeide med en ukalibrert mikrofon - og ikke gir opp på første forsøk - så kan du få omtrent den klangbalansen du ønsker med DRC.
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Kalibreringsfila jeg bruker er veldig enkel og kompenserer strengt tatt bare for avrulling i bassen og en økning over 10 kHz (hvor jeg ikke måler for øyeblikket uansett).

Jeg har lest gode ting om og vurderer å kjøpe en LinearX M31, som koster under tusenlappen før frakt og moms, og kommer med en individuell kalibreringsfil for hver mikrofon. Noen som har erfaring med denne?
 
Topp Bunn