DC Rippel på 300Hz?

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
Jeg jobber i petrokjemien.. I går fikk vi en rapport om støy i et prosessavsnitt i fabrikken.. Dvs en cellesal hvor det produseres Klor. For å gjøre det bruker man store mengder strøm. Den største kilden til støy er uren strøm som ble beskrevet som en rippel på 300Hz. Hva er dette? Hva gjør man for å fjerne den?

Det siste spørsmålet er kanskje ikke så lett å svare på, men det første regner jeg med det er noen som kan litt om..

Takker for svar..
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
Hmm..ja, det var godt spurt. Nei, jeg tror vel det er to fase... men jeg skal på jobb i natt. Kan prøve å finne ut litt mer da.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Litt vanskelig å angripe uten mer kunnskap, men dersom det brukes store mengder strøm og det er likestrøm så vil jeg med stor sannsynlighet anta at det er snakk om en trefaset brolikeretter, og denne gir 6 topper pr sinus. Altså 300Hz.

Mao så tror jeg jane har rett mht årsaken.

Når det skal gjøres noe med problematikken.....du skriver jo ikke noe om hvilken problemer. Er det et problem med støyer - i så fall er det jo samme prinsipper som gjelder her som i vanlige forsterkere. Er det innvirkning på andre anlegg, så ville jeg sett på skjerming. Og hvis problemet nylig har oppstått - er det skrudd på noe utstyr nylig..?

Mvh
OMF
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Noen fremgang..?

Mvh
OMF
 

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Innlegg
652
Antall liker
453
Torget vurderinger
24
Fant noen ut av dette?
Har et lignende problem på hytta.
kjøpte en ny 12v Finlux TV nå og når jeg bruker line ut på den så får jeg kraftig støy på 300hz..
Det er 12v likestrøm/solcelle anlegg så det burde vært støyfritt.
Det er jo noget iriterende..
Noen forslag på løsning?
Mvh J.O
 
Topp Bunn