Db måler

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg aner egentlig ikke, men siden det er dedikerte desibelmålere så vil jeg anta at de holder mål. Jeg lurer heller på om apper laget til formålet for iPhone og Android er pålitelige. :confused:
 

Brummund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.11.2007
Innlegg
450
Antall liker
284
Sted
Fredrikstad
Er disse helt ok? Er den i hvit det beste alternativet? Må ta manuelle målinger i hjemmekinoen, og vil ha en trygg og nøyaktig lydtrykksmåler.
Eller andre anbefalinger?
Sørg for at den har analog ut, da kan du i alle fall bruke den mot REW osv. Getting Started with REW

(Har selv brukt Radioshack før jeg kjøpte meg en Umik 1)
 
Sist redigert av en moderator:

Lealaus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2013
Innlegg
126
Antall liker
63
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
9
Er disse helt ok? Er den i hvit det beste alternativet? Må ta manuelle målinger i hjemmekinoen, og vil ha en trygg og nøyaktig lydtrykksmåler.
Eller andre anbefalinger?
Sikkert ok til "hobby" men skal en ha noe en skal stole på og bruke fornuftig så bør en nok legge lista noe høyere!
Disse er ok og fungerer relativt bra. https://maxsievert.no/kategori/lydmalere/

Vi bruker slike i jobb sammenheng men dette er for proff marked og koster fort 50-100K
https://www.bksv.com/en/products/sound-and-vibration-meters/sound-level-meters
 
Sist redigert av en moderator:

nait$

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2014
Innlegg
953
Antall liker
444
Torget vurderinger
1
Jeg aner egentlig ikke, men siden det er dedikerte desibelmålere så vil jeg anta at de holder mål. Jeg lurer heller på om apper laget til formålet for iPhone og Android er pålitelige. :confused:
Må innrømme at jeg er skeptisk, men se på denne: https://www.youtube.com/watch?v=6vQeT2QPo2c
Min erfaring er at min iPhone med app kan måle opp til +-10dB forskjell i forhold til min Galaxy Audio CM-140. Det varierer fra frekvensområde til frekvensområde hvor stor differansen er ut fra det lille jeg har sammenlignet. For enkel/rask nivåjustering, så fungerer iPhone app greit nok som en "referanse".
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg aner egentlig ikke, men siden det er dedikerte desibelmålere så vil jeg anta at de holder mål. Jeg lurer heller på om apper laget til formålet for iPhone og Android er pålitelige. :confused:
Må innrømme at jeg er skeptisk, men se på denne: https://www.youtube.com/watch?v=6vQeT2QPo2c
Der var det jo bare fravær av desimaler og hurtigheten i visning som skilte smartphone med app og desibelmåler. Ser i alle fall ut til at det holder med en app for meg, jeg driver jo ikke med noe som medfører behov for absolutte målinger. Takk for lenken. :)
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Jeg aner egentlig ikke, men siden det er dedikerte desibelmålere så vil jeg anta at de holder mål. Jeg lurer heller på om apper laget til formålet for iPhone og Android er pålitelige. :confused:
Hvis du har som mål å finne lydtrykket med en Samsung Galaxy S5 Neo, så kan jeg si at denne er ubrukelig - selv etter at mic er byttet pga. kommende beskrivelse. Mic'en i denne er så dårlig, eller fordi den er vanntett, at nesten ingen hører hva jeg sier i telefonen. De jeg snakker med sier det høres ut som jeg snakker med et tykk pute trykt inntil ansiktet.

Det er med andre ord kvalitetsforskjeller på mikrofoner til ulike telefoner. Jeg ville ikke satse ett øre på påliteligheten til en telefon-mic.

Vidar
 
8

8x12_TOM

Gjest
Synes Lealaus hadde noen gode forslag, 5k for å vite nøyaktig hvor høyt en kan spille er jo ingenting - viktig å ha skrytedata på stell, jeg kjøper to;)
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: TT.

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.206
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Synes Lealaus hadde noen gode forslag, 5k for å vite nøyaktig hvor høyt en kan spille er jo ingenting - viktig å ha skrytedata på stell, jeg kjøper to;)
Det du ikke vet, 8X12, er at disse lett kan moddes slik at de også kan fungere som alkotester og rektalt febertermometer. Bør vaskes mellom slagene, selvsagt. Da blir prisen jo straks mer spiselig.

714238.jpg
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Bruker Rta Pro til Android.
Ikke lydtrykksmåler men veldig fin til å finne problemområder.
Screenshot_2016-10-18-20-28-50.jpg

(Lyd fra Tv-reklame målt her)
Screenshot_2016-10-18-20-29-02.jpg
 

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Innlegg
659
Antall liker
154
Torget vurderinger
8
Er disse helt ok? Er den i hvit det beste alternativet? Må ta manuelle målinger i hjemmekinoen, og vil ha en trygg og nøyaktig lydtrykksmåler.
Eller andre anbefalinger?

FINN – Mini digital desibelmåler

FINN – Digital Desibel måler
Hold deg til Radio Shack, analog eller digital, som alle bruker. mer nøyaktig har du ikke bruk for....
Tror ikke den er helt og stole på i bass området, brukte den til og kalibrere en Meridian 861. Ifølge Oktave RTA på ipad er sub stilt mye lavere en hovedhøytalere, hadde da stilt delefrekvens på 80hz,
 
Topp Bunn