Data spørsmål, ser ut som jeg har høy MB temperatur

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Hva er MB temperatur og hva burde den ligge på?
Hos meg har jeg 48 grader på CPU og 59 på MB, rart?

mvh,
 
N

nb

Gjest
48 er ok på CPU, det er høyt om det er idle,ok om under belastning. Avhenger også av hvilken CPU det er.

Det er ikke rart at de er ulike, det er store lokale temperaturvariasjoner i en datamaskin og at selve CPUen er varmere ville jeg ikke brydd meg om. Ta også temperauravlesninger med en liten klype salt uansett. Om 59 er høyt eller lavt på MB vet jeg ikke, det avhenger også av hvor på MB det er. Om jeg skal synse noesomhelst, så virker det høyt.

Til info har jeg 2-3 grader forskjell bare på de ulike kjernene på CPUen min. Forskjellene var tidligere 10 grader grunnet ujevn påføring av kjølepasta.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Ja og nei.
CPU (spørs på type og alder) tåler som oftest opp mot 90-100 grader.
Nyere cpu's er som oftest kaldere.
Spørs på kjøling og hvor mye stæsj i kassa.Kan jo være at det har flyttet inn noen hybelkaniner også ? ;)

MB,som oftest er temp oppgitt på chipset.Tåler litt det,ikke noe å bekymre seg for.
Noen chipset/chip er levert med aktiv kjøling,igjen sjekk for hybelkaniner.

Ikke noe jeg hadde bekymret meg for.

/jan
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Vel, høres litt i høyeste laget ut i idle. Har rundt 32 på CPU og ca. 38 på chipset på min E6850 -> 3.6Ghz overclock. ASUS P5N32-E SLI 680i hovedkort. Chieftec Mesh stortower med 2x12cm i bakkant og 3x9.2cm i front. I tillegg en 9.2cm i det nederste sidehullet som blåser luft INN over skjermkort og nedre del av chipset. Zalman 9700 CPU kjøler.

Tror kjølingen din ikke er opp til specs. Overklokker du? Du sier ikke noe om type pros, hovedkort eller kabinett.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.451
Antall liker
7.783
Torget vurderinger
0
Du kan begynne med å åpne kabinettet og gå på jakt etter hybelkaniner. mitt kabinett hadde stått ved siden av sofaen i et år uten å ha blitt åpnet. Vel jeg ble litt sjokkert over hvor mye støv som var samlet der.
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Jeg bruker asus a8n32 - sli hovedkort med passiv kjøling.
Cpu er AMD athlon 3700. har hatt denne i 3 år, men det er først nå jeg
la merke til det, etter en installasjon av asus probe 2.
Jeg lurte bare på hva MB er på hovedkortet, men det dreier seg om en chip
på hovedkortet alså. Hadde maskinen oppe i dag og byttet vifter, ny mist stømforsyning og 120mm mist vifter, mye mindre støy.. deilig

Det er sikkert på grunn av den passive kjøling av chipen at tempen blir for høy, defor er den sikker konstruert for og tåle det. Hvis det skulle gå galt er det jo en god grunn til og oppgradere :D

Quad cpu hadde gjort seg.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Spiralis skrev:
Du kan begynne med å åpne kabinettet og gå på jakt etter hybelkaniner. mitt kabinett hadde stått ved siden av sofaen i et år uten å ha blitt åpnet. Vel jeg ble litt sjokkert over hvor mye støv som var samlet der.
Ja støvsugen PC'en. Min PC gikk i 6 år og kollapset av heteslag en varm sommerdag!! Før det hadde den hengt seg mange ganger, men ikke på kalde regnværsdager.... Har lest om PC krasj påga høy temp andre steder også ,søk på BSOD...

Sleiven
 
Topp Bunn