Darkstar

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Hei

Jeg byttet nylig mine Fostex FE167E fulltoner mot et par Visaton B200.
For noen måneder siden leste jeg ganske mye om Darkstarprosjektet på audiocircle.com
Dette virket hyperinteressant, så når jeg fikk tak i et par B200 måtte disse bare testes ut i åpen baffel etter oppskrift fra Darkstartråden.

Jeg kjøpte noen hobbyplater på Biltema, samt noen hengsler og sort gaffateip.
I løpet av en time stod mine Darkstar klare.

Resultatet er såpass bra at jeg nok vil ta bryet med å avstive baffelen skikkelig samt montere inn skikkelige pianohengsler på vingene. Hele driten skal males sort og plasseres i kinoen, da lyd/musikkrommet ikke lenger skal inneholde høyttalere av romdelerstørrelse.
 

Vedlegg

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Legger ut et par bilder til.

Vingene er jo festet med hengsler, så dem kan klappes ut eller inn alt etter hvordan man liker lyden best eller for å minske den massive fysiske fremtoningen.

http://www.audiocircle.com/circles/index.php?topic=19253.0

Jeg kommer tilbake med lytteinntrykk etterhvert. Jeg kan røpe at dette prosjektet har kjempepotensiale.
 

Vedlegg

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Så fint å se at dem har fått det godt ;D Du bruker ikke noe motstand og spole i serie nå eller? Gleder meg til lytteinntrykk.



Mvh.....mj
 
B

bendis

Gjest
jej. soedal-tråd ;D

har vurdert de elementene der tidligere, men ble lissom aldri noe.. ganske store baffler gitt. vil ikke bassresponsen bli bedre om man monterer de nærmere gulvet?
hvordan er diskanten i de her, trenger den noe notchfilter eller lignende? ::)
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Spole og motstand paralelt i serie på plus vil gjevne ut frekvensgangen etter 1KHz. (10ohm og 1,5 mH)
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Har ikke fått skrevet noe mer i denne tråden da jeg har spillt plater i stedet.

Jøss for en lyd det er i disse høyttalerne! :eek:
Dette er det mest åpne lydbildet jeg har hørt på denne siden av Martin Logan. Lyden er sykt klar og dynamisk. Det oppleves helt naturstridig at denne lyden kommer fra en 8" fulltone. Lyden er hinsides mye bedre enn hva jeg har hørt fra andre fulltoner tidligere, og det begynner å bli en del. Diskanten er svært mye bedre enn Jordan jx92s feks. Den er overaskende klar og meget godt integrert med mellomtonen. Gjengivelsen i mellomtonen er i referanseklasse. Lenge siden jeg har hørt en så godt integrert og dynamisk mellomtone. Nedre mellomtone og øvre bass oppfører seg litt annerledes i forhold til det jeg er vant til. Lyden her varierer veldig med vinkelen på vingene, men treffer man riktig her er lyden veldig stram og punchy samtidig som den er helt riktig i nivå med resten av frekvensområdet. Trommer og transienter i dette området høres veldig narurtro ut.

Dette handler antagelig om en god kombinasjon av den dipole utstrålingen og rommet, samt en god match med forsterkeren. I tillegg handler det om å finne den riktige vinkelen på vingene. Blir dem brettet for langt bakover blir lyden lys siden baffelen blir mindre. I de tilfellene kan det nok være nyttig med et filter for baffelstep.
Om man derimot slår vingene ganske langt ut kommer det til et punkt hvor enheten tydeligvis ser en mye bredere baffel, og da blir lyden fyldigere. Man kan eksperimentere med en vinge nesten helt utbrettet og en annen mer vinklet feks, eller man kan justere begge paralellt. Jeg har laget vingene i forskjellig størrelse for å få en spredning i resonanser og baffelforsterkning samt økte justeringsmuligheter. Høyttalerne stod plassert nesten midt i rommet under lytteperioden beskrevet ovenfor. Lytteposisjonen var tett på bakvegg, altså en måte å lytte på som minner om anbefalingene fra Audio Physics mm. Jeg foretrekker som regel en slik posisjonering i rommet.

Jeg skal desverre ikke bruke Darkstar i musikkrommet, men har nå satt dem inn i min lille kino på 9kvm. Her har dem en tilnærmet hjørneplassering dvs ca 70 cm fra enhet til vegg. Sidevingen ligger mot sidevegg. Forsterker en en Yamaha rx659 surround reciever. Her veksler jeg medllom å bruke Darkstar alene eller delt aktivt med en NHT sub, delt på 80Hz. Jammen funker det godt i denne plasseringen også. Lyden er noe mørkere og diskanten noe mer dempet i kinorommet enn i det andre rommet, men jeg liker den veldig godt slik som den lyder i kinoen også. Konsertopptak på DVD har blitt en ny opplevelse. I går spillt jeg både Diana Krall og Kylie Minouge live (ikke sammen!), og det lød deilig. Diskanten er nok litt for dempet etter manges smak i dette rommet, men det skjer så gradvis og "musikalsk" at jeg henger meg lite opp i det. Lyden er fremdeles ganske klar og oppløst.

Jeg har en kone som er en av de mest kritiske lytterne jeg kjenner til, og hun er ærlig inntil det irriterende. Hun synes at de fleste anlegg lyder dårlig, og hun har hørt mye forskjellig utstyr både hjemme, på messer(!) og i butikkdemoer. Hennes kommentar til lyden av Darkstar var at dem låt "bra", og jeg skal love dere at dette ikke er en kommentar jeg har blitt bortskjemt med gjennom alle de utskiftningene og anleggene jeg har hatt.
 
B

bendis

Gjest
du har muligens hørt magien av dynamisk dipol ;)
hva er målene på denne baffel ?
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
bendis skrev:
du har muligens hørt magien av dynamisk dipol ;)
hva er målene på denne baffel ?
Ja, og dette er egentlig en type prinsipp jeg er fundamentalt skeptisk til. Jeg er tilhenger av snever/kontrollert spredning og monopol utstråling. For meg har dette eksperimentet først og fremst vist hvilket fantastisk element Visaton B200 er når det plasseres i en stor og egnet baffel, dernest sier dette meg noe om hvor ekstremt viktig det er å ta hensyn til elementets bakutstråling. Massivt innvendig volum med masse dempemateriale eller transmisjonslinje for mellomtoneområdet må jo bare være helt essensielt for høykvalitets gjengivelse, ihvertfall hvis man skal gjengi relativt høye lydtrykk.

Baffelen er 120x90cm fullt utslått.
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Kult at de fungerer så bra. Har også vurdert å teste det, men foreløpig ikke kommet så langt.

Angående vinger. Jeg har funnet ut at det er best med flat baffel. Men jeg har da ikke hatt hengslede vinger, bare fast på 90 grader. Mulig det kan bli bra på en mellomting.
Australske Nigel har laget ett uttall av baffler for B200. Den meste vellydende han har kommet frem til, er denne:



Se mere her i tråden: http://www.audiocircle.com/circles/index.php?topic=29412.msg264470#msg264470

Magnetmontering hadde også mye å si for lyden. Husker ikke målene på baffelen, men de får du sikkert ved å sende ham en melding.

Du får holde oss oppdatert om fortsettelsen.

Mvh
Bjørn
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Stilig konstruksjon på de der, men baffelen virker alt for liten. Trykket fra bak og front vil utligne hverandre altfor langt opp i frekvens, vil jeg tro. Funker sikkert fint med en sub eller en egen basseksjon, eventuelt en plassering nærme sidevegg.
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Baffelen så litt liten ut ja. Selv prøvde jeg de i den Visaton baffelen (B200 alene uten filter) ble litt lite dybde. Baffelen var vel 55cm bred og 125cm høy.

Hyggelig å se at du er fornøyd da :)
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
6bm8 skrev:
Hyggelig å se at du er fornøyd da :)
Ja, det må jeg si. Det er ikke uten grunn at jeg lager såpass rabalder rundt denne enheten. Jeg hadde ikke forventet dette. Ble tatt på senga. Det er nok en kombinasjon av bred baffel, egnet rom og godt element som går opp i en høyere enhet. Jeg mer enn aner at resultatet neppe ville vært det samme i en standard bassreflekskasse. Nå har jeg nettopp hørt gjennom diverse plater av YES, Alanis Morrisette, Nanna(!), og Fear Factory. Inntrykket står seg. I kinoen låter det altså en del mørkere enn i det andre rommet, men selv om det er mørkere låter det likevel fint og oppløst. Det er fritt for jammer og gnell i øvre mellomtone. Lyden flyter ut i rommet og lydbildet er stort. Funker kjempefint på film også. Den fyldige og kjøttfulle mellomtonen passer bra til tynnt lydende filmlyd. Spillte en konsert-DVD med Sting i går. Magisk! :)
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Dette hørtes jo ut som et spennende og enkelt prosjekt. Hvor får man tak i elementene?
Må baffelen være så høy som du har den?


Torsen
 
B

bendis

Gjest

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
SOEDAL skrev:
Stilig konstruksjon på de der, men baffelen virker alt for liten. Trykket fra bak og front vil utligne hverandre altfor langt opp i frekvens, vil jeg tro. Funker sikkert fint med en sub eller en egen basseksjon, eventuelt en plassering nærme sidevegg.
Han bruker sub i tillegg ja.
De som har testet litt forskjellige baffelbredder, sier at dersom baffelen blir for bred, så går det utover "imaging". Så det kan være lurt å prøve med smalere baffel. Men da trenger du sub som du sier. Med en 15 tommer ala Eminence alpha eller Hawthorne augie under B200'en hadde du hatt en killer. Men det finnes nok (heldigvis?) ingen fasit :)

Mvh
Bjørn
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Hvordan går det soedal? Syns dette prosjektet hørtes spennende ut. Blir det en 15 tommer på deg i tillegg? ;D

Torsen
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Torsen skrev:
Hvordan går det soedal? Syns dette prosjektet hørtes spennende ut. Blir det en 15 tommer på deg i tillegg? ;D

Torsen
Det går så bra atte!

Hygger meg med Darkstar i et rom og Autograph mini/Audio pro mondial sub i et annet.
Noen 15 tommer blir det ikke på meg nei. Rommet som Darkstarene står i er så lite at jeg har måttet brette dem nok sammen som det er. Er ikke så lett med store dipoler når man samtidig skal kunne skimte lerretet bak dem også. Jeg har en NHT-pro sub koblet opp i det samme rommet, og denne integrerer seg ganske fint med dipolene. Likevel spiller jeg mest uten denne. Darkstarene spiller veldig fin bass alene. Det lyder heller på den mørke siden av nøytralt i dette rommet. I det andre rommet var det omvendt.
 
B

bendis

Gjest
det trenger ikke ta så mye plass.

plasser de inntil sidevegg eller lignende når de ikke brukes.

i forhold til denne kan du kutte ned på dybden en del også
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Pokker, denne hørtes veldig spennende ut ifra det forumet det linkes ti her. Men 134 sider på engelsk er mye lesning når man ikke er så skarp på teknisk engelsk.
Har tenkt litt på baffel med tilt på 7 grader og en bakramme som støtter opp elementene. Burde ikke være så vanskelig. men så var det dette med "romavskillere" da. Blir litt av noen vegger på 20kvm stue ;D

Torsen
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
bendis skrev:
det trenger ikke ta så mye plass.

plasser de inntil sidevegg eller lignende når de ikke brukes.

i forhold til denne kan du kutte ned på dybden en del også
Har du baffel målene på denne utgaven?
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Hei Torsen

Den baffelen er ca noen å førti cm bred, og ca 90 høy. Det er en 15 tommer nederst. Du trenger ikke større baffel enn 40 cm bred, og så høy/lav som elementene tillater og du liker. Trenger ikke bli noe monster baffler :)

Bj
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Jeg har eksperimentert litt med et lite filter på Darkstarene i det siste. I det ene rommet mitt lød høyttalerne litt lyst. Med vingene brettet langt ut trodde jeg egentlig ikke det var et baffelstepfilter det var behov for, mer en demping av deler av mellomtonen pga enhetens stigende respons oppover. Filteret jeg koblet på består av en spole på 1.2mH og en motstand på 3.9ohm da jeg hadde disse for hånden. Resultatet var definitivt et steg i riktig retning. Lyden ble mer harmonisk og fyldig. Bassen kom også tydeligere frem. Jeg vil tro at det er noe å vinne på å bytte ut spolen med en på 0.8-0.9mH.

I går koblet jeg dem opp på en Trends 10.1 på 6 watt/8ohm. En makeløs kombinasjon til nesten ingen penger.
Darkstar ble jo egentlig utviklet til Red Wine Audios forsterkere som er en avart av T-amp/Trends.
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Ble anbefalt et filter til b200 i en tråd jeg hadde om dem. Fikk aldri prøvd dem, men dem virker innteresante. Dette ble skrevet i tråden:

Hei !

Eftersom jag hållit på en hel del med B200 vill jag gratulera till bygget. Det har absoluta audiofilkvaliteter.
Den anpassningskrets med 1 mH + 8 ohm parallellt som jag jobbat med fungerar mycket bra. Den kan vara värd att prova om du inte tycker att Visaton-filtret lyckas fullt ut, som du hör och ser det. 1.5 mH + 10 ohm är den starkaste nedtagningen av B200s stigande frekvenskurva som Visaton gör i något av sina filter för B200.

/Erling


Mvh...mj
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
6bm8 skrev:
Ble anbefalt et filter til b200 i en tråd jeg hadde om dem. Fikk aldri prøvd dem, men dem virker innteresante. Dette ble skrevet i tråden:

Hei !

Eftersom jag hållit på en hel del med B200 vill jag gratulera till bygget. Det har absoluta audiofilkvaliteter.
Den anpassningskrets med 1 mH + 8 ohm parallellt som jag jobbat med fungerar mycket bra. Den kan vara värd att prova om du inte tycker att Visaton-filtret lyckas fullt ut, som du hör och ser det. 1.5 mH + 10 ohm är den starkaste nedtagningen av B200s stigande frekvenskurva som Visaton gör i något av sina filter för B200.

/Erling


Mvh...mj
Tror nok gjerne at 1mH vil fungere fint det også ja. Motstandsverdien vil nok avhenge av rom og plassering. Jeg prøvde med en på 5.6ohm, og det synes jeg var litt for mye.
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
66
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Veldig spennende prosjekt!

Ser at Elfa selger B200 for snaue 1300,-. Et firma som kaller seg jbstage importerer Eminence-elementer. Alpha 15 går for 500,- kr. Det blir total elementpris på 3500,- kr. Et par spoler og litt treverk så er vi oppe i 4500,- totalt?

Hvordan spiller disse oppover i toppen? Fulltoneelementet ruller jo av ganske bratt etter 18kHz.
 
B

bendis

Gjest
18khz er forbeholdt flaggermus :D
Ljudia selger eminence. men billigeste elementet de ser ut til å ha er Beta med lavere Q.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
DIY_dude skrev:
Hvordan spiller disse oppover i toppen? Fulltoneelementet ruller jo av ganske bratt etter 18kHz.
Om du kobler en standard Seas bassenhet opp direkte uten filter vil du høre at også denne spiller en slags diskant, om enn en litt rar og lukket type diskant(pappete?). Går du over til en fulltone vil man ofte gjenkjenne denne diskantgjengivelsen selv om fulltonen spiller vesentlig høyere opp i frekvens. Selv en Jordan jx92s har denne klangen, til tross for at den spiller langt opp i frekvens. Jeg begynte å lure på om denne lyden rett og slett handlet om en klangsignatur som følge av membranstørrelsen, men så har jeg altså blitt overasket over Visaton B200. Den spiller mer som en vanlig toveis med separat diskantenhet. Ganske fin og luftig lyd.

Jeg tror nok det i bunn og grunn handler om at mange fulltoner og bassenheter(spesielt dem med lette og stive membraner) har et platå i frekvensresponsen mellom 2 og 5KHz målt direkte på aksen. B200 har en relativt gjevn og stigende frekvensrespons som virker ganske harmonisk i praksis når direktelyden summeres med den reflekterte.

Det er nok ikke så mye energi over 13-14KHz men rent subjektivt er ikke dette så sjenerende. Fallet virker gjevnt og ørevenlig.

Jeg demonstrerte dem nettopp for en kammerat av meg som også er glad i god lyd. Han var også ganske undrende til all vellyden som kom ut av disse gammelmodig utseende elementene montert på kjipe hobbyplater. Også her brukte jeg den deilige Trends 10.1. En ypperlig kombinasjon. Selv med filter er Darkstar såpass følsom at 6 watt rekker veldig langt. Jeg vrei opp på Michael Ruff - Come together og vi satt bare å gliste.
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
66
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Veldig interresante kommentarer til lyden. Jeg er litt allergisk mot "lukket" lyd (i motsetning til luftig og åpen), men det høres ut som om denne fulltoneren kan være interessant for meg allikevel. Frister å kjøpe et par og prøve i en enkel baffel, for å se om det passer mine preferanser.
 
D

Desillusjonert

Gjest
Finnes noe av dette for en lytteprøve? På Østlandet?
Ingen som selger noe av dette?
Tegninger?
Pris antydninger?
 
Topp Bunn