Høyttalere Dali Opticon 6 vs Monitor Audio Silver 8

Flaxx

Medlem
Ble medlem
22.08.2016
Innlegg
9
Antall liker
0
Hei! Etter mye leting og lesing har det nå kokt ned til to høyttalere det står imellom. Dali sine opticon 6 som selges på hifi klubben og monitor audio silver 8 som selges av swsg. Jeg har en Hegel H80 som disse skal brukes på og er egentlig klar for å handle, men.......!! klarer ikke helt å bestemme meg mellom disse to, og vil gjerne ha masse innspill, erfaringer o.l av folk som enten har hørt disse spille eller har de selv. Alt er av interesse når det gjelder disse to høyttalere! håper å høre fra dere!!
 

St3ffaN

Medlem
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
44
Antall liker
8
Torget vurderinger
2
Uten tvil Monitor Audio Silver 8.

Har hørt Opticon 6 mot Rubicon 6, samt Silver 2 mot Rubicon 2. Det er en del som skiller Opticon 6 i forhold til Rubicon 6, men med Silver 2 vs Rubicon 2 så får man inntrykket av at begge er mer "komplette" høyttalere.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hør de selv først. Smak og behag
 

Flaxx

Medlem
Ble medlem
22.08.2016
Innlegg
9
Antall liker
0
Har hørt på begge to og synes begge var veldig bra! Problemet er jo at man hører først på Dali sine på hifiklubben , så går det en uke før jeg var ute å hørte på Monitor audio sine! så det er jo veldig vanskelig å sette de opp mot hverandre.

Derfor jeg var ute etter om noen hadde gjort noen større tester opp mot hverandre, evt eiere av de respektive høyttalere. Det var jo veldig lett på hifiklubben og høre forskjell når han kunne "swappe" fort mellom. Da var det lett å høre at CM8 S2 på en Hegel H80 ikke hørtes bra ut iforhold til Opticon 6 f.eks.

Håper på mer svar! Ha en god søndag! :)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
Nei, det er ikke lett å finne tester hvorman setter bestemte produkter opp mot hverandre. Men jeg har hørt begge, og har solgt MA produkter i noen år, eir MA høyttalere og eid flere DALI høyttalere. Jeg har hørt begge de du nevner, men det er fortsatt ikke lett å sette dem opp mot hverandre.

I en butikk blir ting nødvendigvis satt sammen med andre produkter butikken selger. Det kan være mer eller mindre heldig alt etter som. Om jeg skal si noe generelt om Dali og MA sine filosofier, så synes jeg generelt at Dali maler med bittelitt bredere pensel enn det MA gjør, som kanskje er litt mer fokuserte på detaljer. Dali låter gjerne noe varmere enn det MA gjør.

Det er nok litt forskjellige lydfilosofier ute å går. Jeg for min del liker Rubicon-serien veldig godt pga. av sin luftighet og topp, mens Gold-serien på sin side framstår som klarere. Kort oppsummert, de er ikke veldig ulike, men Dali har mer "varme" i lyden, eller fylde. Britisk lyd er gjerne mer "mellomtone" fokusert og på detaljering.

Dette vil igjen avhenge litt av hva du skal bruke på dem og ikke minst rommet ditt. Er ikke rommet ditt så stort, kan det hende at det kan være lurt å gå for "6" modellene som på mange måter gir mest uten å bli for dyre eller store. Jeg for min del holder en knapp på Silver 6 foran Opticon 6, mens Rubicon 6 foretrekkes foran begge. Begynner man å dra Gold 200 inn i bildet blir det ikke så enkelt igjen..!
 
Sist redigert:

Flaxx

Medlem
Ble medlem
22.08.2016
Innlegg
9
Antall liker
0
Hei igjen og takk for svar!

Jeg fikk lov å ta med meg min Hegel H80 når jeg testet på hifiklubben , så jeg har hørt både Dali sine og MA på min forsterker. Det var veldig interresant for jeg hadde egentlig tenkt å handle B&W CM8 S2 da det var tilbud på de den gangen, men etter test med min og swapping mellom de forskjellige, ble det helt uaktuellt med CM8 da det føltes som det ble lagt ett filter over lyden på CM8 i forhold til Opticon 6.

Drømmesituasjonen hadde jo vært å gjort dette med MA og Dali sine :)

Rommet de skal stå i er ca 20kvm. Det skal brukes primært sammen med LP plater med hegel H80 , rega forforsterker og en rega rp3 med elys2 pickup. Har også rocket 44 høyttaler kabler med bi-wire.

Musikk er veldig bredt , jeg hører på mye forskjellig fra Metal . diverse rock , bob dylan , pink floyd , eva cassidy m.fl.

Håper på flere innspill! ha en fortsatt god søndag godtfolk!
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
Ja det kan hende du må vekte varme/fylde mot detaljer/mellomtone. Bass har de jo begge, men din personlige smak vil kanskje avgjøre hva du foretrekker.
 

St3ffaN

Medlem
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
44
Antall liker
8
Torget vurderinger
2
Husk også at det er ganske stor forskjell i finish mellom Opticon 6 (vinylbelegg) og Silver 8 (ekte trefinèr). Hvis du liker varme/fylde ville jeg også tatt en lytt på Rubicon 6.

Her er forøvrig en review av Silver 8 fra Stereophile: Monitor Audio Silver 8 loudspeaker | Stereophile.com
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
Det er riktig. Silver serien ser litt mer eksklusiv ut enn Opticon, men det behøver ikke bety at Opticon er "dårligere" av den grunn. Men i den prisklassen bør man kunne forvente at utseendet er mer påkostet. Det gjelder flere andre produsenter for den saks skyld også.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Personlig har jeg alltid funnet Monitor Audio sine høyttalere å foretrekke framfor Dali i alle prisklasser opp til 100 000. Over det aner jeg ikke.
Det er en slags morofaktor i MA som jeg føler Dali mangler litt av. Dali har jeg alltid funnet kjedelig. Men det kan selvsagt hende at jeg er blendet av en bedre finish og forutinntatthet.
Skal også nevnes at jeg har hatt Gold 200 og har nå Platinum 200, så jeg er muligens inhabil i så måte.
 
Topp Bunn