Ønsker anbefaling Dali helicon 400 mk2 forsterker?

rarhjerne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2014
Innlegg
318
Antall liker
96
Sted
Levanger
Torget vurderinger
2
Jeg er ganske nyoppstartet med hifi biten, men finner den utrolig interesang,har kjøpt meg følgende av forsterkere:

-Cambridge azur 840 v1 (koblet til diskant)
-Nad 275 BEE effektforsterker (bass å mellomtone)

med disse driver jeg nå ikon 7,går som en lek :)
men venter nå på dali helicon 400 mk2 å lurer derfor på om noen har erfaring med denne høytaleren?,om jeg har nok "drivkraft" til dem.
har satt stor pris på svar\anbefaling :)
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg ville sjekket opp electrocompaniet. Låter magisk på helicon-serien.
 

rarhjerne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2014
Innlegg
318
Antall liker
96
Sted
Levanger
Torget vurderinger
2
noen spesiell forsterker fra electrcompaniet du tenker på?
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Hei!
Jeg har veldig god erfaring med Dali Helicon.Jeg har ikke mkII men jeg kan anbefale deg så god forsterker som mulig.
Det jeg har merket meg er at jo bedre forsterkeri desto mer blomstrer Helicon.Du får bedre resultat med langt kraftigere forsterkere
enn de du har.Holografi og lydbilde blir et helt annet.Jeg har ARC Ref.3 som forforsterker og ARC VS115 som effekt.Jeg har aldri hørt Helicon 400 bedre.
Ikke på noe annet oppsett har jeg hørt Helicon bedre,men det synes som om disse høyttalere er litt sære ang. forsterkeri.
Jeg må innrømme at jeg har brukt mange år på å få Helicon til å spille bra og det synes som jeg har truffet blink.
Du vil få bare en brøkdel ut av Heliconene med ditt forsterkeri men noen steder må man begynne.
Lykke til med Helicon.
Mvh Kenneth
 

rarhjerne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2014
Innlegg
318
Antall liker
96
Sted
Levanger
Torget vurderinger
2
oida...hørtes ut som jeg har en dyr vei å gå enda,jeg fikk helicon så billig så jeg bare slo til,kanskje mine ikon 7 vil spille bedre da som jeg får dratt de ut med oppsette mitt!?
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Fortvil ikke.Du får sikkert Helicon til å spille bra med det oppsettet du har.Men det bor så uendelig mye i disse høyttalerne at for å få de til å slå
ut i full blomst må det elektronikk i Hi-End klasse til.Det er min erfaring med disse høyttalere.Du har gjort et meget godt valg i dine 400.
Jeg vil tippe på at du beholder disse en stund.Du må gå opp i pris ganske kraftig for å få noe som spiller bedre.
Mvh Kenneth
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Problemet med helicon er at den i utgangspunktet er for billig. Så forsterker valget til den kan fint gå langt over dens egenverdi. Ec virker som et klokt valg. Eci 5mk2 tror jeg vil være veldig god på disse. Hegel h160 virker også veldig spennende.
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg har hørt AW60 på Helicon 300. Det var til å få tårer i øynene av. Pre var også fra EC, lurer på om det var 4.5, med Denon DCD2000 som platesnurrer.

AW250 ville vært spennende å teste til H400, men de trenger ikke nødvendigvis så fryktelig mange watt for å spille pent. Det kommer an på hvor høyt du liker å spille.

Skal du bruke forsterkerkomboen du har nå ville jeg testet Cambridge i bunn/mellomtone, og ideelt sett prøvd å få byttet ut C275 med en tilsvarende Cambridge-effekt.

Andre merker jeg ville hatt øynene åpne for: Musical Innovation, ARC, vintage Denon, og veldig mye mer. Det viktigste er at du blir kjent med høyttalerne og får testet litt forskjellig elektronikk. Jeg ville vært vel så opptatt av kilde og forforsterker.
 

bevisfrond

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2005
Innlegg
638
Antall liker
510
Torget vurderinger
23
Jeg ville i alle fall gått for en god forsterker til å drive hele høyttaleren, eller i det minste bi-ampet med forsterkere fra samme produsent og serie for å få lik gainstruktur. Ikke lett å få til om bass/mellomtone spiller flere db høyere eller lavere enn diskant.
 

alghatar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2014
Innlegg
389
Antall liker
132
Torget vurderinger
13
Anbefaler deg en forsterker typ 200w som dobler hele veien ned. Finnes en del gode her. De vil drive dali'ene dine perfekt. Gjerne en med nøytral lydsignatur også. Du har jo de fra Aragon... men de er kanskje litt kostbare?

mvh
 

bevisfrond

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2005
Innlegg
638
Antall liker
510
Torget vurderinger
23
Ballpark budsjett gjør det lettere å gi gode tips.
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Anbefaler deg en forsterker typ 200w som dobler hele veien ned. Finnes en del gode her. De vil drive dali'ene dine perfekt. Gjerne en med nøytral lydsignatur også. Du har jo de fra Aragon... men de er kanskje litt kostbare?

mvh
Dobbler ned? Skal man se på det som et kvalitetstegn, da setter man iallefall ikke HIFIlyden fremfor SPL. Bare den har kontroll på de gitte impedansene er mest viktig. Spesifikasjoner er for teknogeeks, lydkvaliteten er for hifigeeks ;).

EDIT: Paraosund A21 kan garantert filleriste Helicon 400 før den trenger å doble de 2x250wattene den er spesifisert til i 8 ohm :p. Og EC AW250-R... som egner seg veldig godt til mye, selv tungdrevene greier er langt ifra dobling, men den er stabil ned til 2 ohm!!!
 
  • Liker
Reaksjoner: pea

rarhjerne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2014
Innlegg
318
Antall liker
96
Sted
Levanger
Torget vurderinger
2
Har nettopp snakket med hifiklubben,de anbefaler meg cambridge w851 2x200w,de sa helicon er varm å myk, så da er det perfekt med en litt lysere å stram forsterker,hva tror dere?
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
En Plinius integrert hadde vært saker på Helicon. Hør med Acoustic Tuning om de har en demo forsterker inne !
 

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2012
Innlegg
2.266
Antall liker
280
Torget vurderinger
0
Har nettopp snakket med hifiklubben,de anbefaler meg cambridge w851 2x200w,de sa helicon er varm å myk, så da er det perfekt med en litt lysere å stram forsterker,hva tror dere?
Dette er ikke jeg helt enig i, jeg synes Helicon serien er ganske nøytral.
Men det kommer også an på hva slags musikk du spiller, er du glad i rock så ville jeg ha valgt EC/Mcintosh eller en annen forsterker som gir litt varme i lyden, er det klassisk og lignende så gå for en nøytral forsterker.

Selv har jeg Helicon 800MKII og har testet en del forsterkere på de, de er veldig glad i forsterkere med mye watt.
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Har nettopp snakket med hifiklubben,de anbefaler meg cambridge w851 2x200w,de sa helicon er varm å myk, så da er det perfekt med en litt lysere å stram forsterker,hva tror dere?
Dette er et godt alternativ.Gå for denne om du har mulighet for det.Jeg kan nesten garantere deg fine lyttestunder.Helicon trenger god forsterker for å
spille bra og her har du en god kandidat.
Mvh Kenneth
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Spennende. Men husk at det også er eneste alternativ dem har... I den klassa.. Krell kav400 er til tider på bruktmarkedet. Knallfin amp til rundt 10k. Jeg anbefaler brukt kjøp, eller et heldundranes bra tilbud på en ny. Eci 5mk2 har jeg sett soundgarden solgt til en rimelig penge til tider. :)
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Primare i22dac på tilbud nå. Verdt er forsøk. Husk du har returrett på soundgarden. Primare er seriøse greier, og det er veldig gode med klasse d. 80watt skal fint greie å pumpe ørevoksen ut med helicon. Du får også dobling av watt som noen syns er veldig viktig. :p
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Dobler'n? Heftige greier!

Spøk til side - Hadde mye moro med Cambridge-effekt og Dali-høyttalere da jeg jobbet på klubben. MS5 og to stykk 840-effekttrinn bi-ampet ble rett og slett en morosam opplevelse. Det spiller nok renere med andre effekttrinn, men smekk manglet det ikke. Cambridge sine effekttrinn har jeg rett og slett sansen for.

Men - varmen fra EC kledde Helicon bedre enn noe annet fra klubben. I mine ører, i den situasjonen, etc. Det låt rett og slett skambra.

Så, om noe ville jeg kvittet meg med NAD-ampen din og enten solgt Cambridge i tillegg eller lagt penga fra NADen i pre-amp eller kilde.

Hva slags kilder bruker du og hva slags pre-amp?
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.387
Torget vurderinger
13
Varm og myk er så langtifra sanningen som det er mulig å komme med Helicon, den spiller nøytralt stramt og dynamisk, det hender det kan bli litt pågående i toppen om du har feil amp koplet til. Den kan også tippe over imot å bli litt for lys i klangen om den matches feil. Jeg anbefaler Klasse A amp eller en litt varmlydende røramp. Du trenger heller ikke flere hundre watt da den er relativt enkel å drive.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.387
Torget vurderinger
13
Primare i22dac på tilbud nå. Verdt er forsøk. Husk du har returrett på soundgarden. Primare er seriøse greier, og det er veldig gode med klasse d. 80watt skal fint greie å pumpe ørevoksen ut med helicon. Du får også dobling av watt som noen syns er veldig viktig. :p

Klasse D altså ? Vel det er en sjanse jeg aldri hadde gamblet på.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.387
Torget vurderinger
13
En Plinius integrert hadde vært saker på Helicon. Hør med Acoustic Tuning om de har en demo forsterker inne !
Dette kan jeg også tenke meg vil være en god match, selv om jeg tror langt billigere greier fra Sugden også vil virke svært godt.
 

rarhjerne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2014
Innlegg
318
Antall liker
96
Sted
Levanger
Torget vurderinger
2
ikke helt inne på "hifi språket" enda,med pre-amp mener du forforsterker?å kilde effektforst? oppsettet mitt består av hegel hd20 dac og cambridge 840 intrigert (kjører på diskant)
å en effektforst nad 275 bee (mellomtone å bass)
cambridgen fungerer vel som en preamp da,har også prøvd å kjørt hegeln som pre-amp til nad...fungerte fanske greit,men syns jeg får mere ut av å bruke cambridge`n imellom.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.387
Torget vurderinger
13
Fortvil ikke.Du får sikkert Helicon til å spille bra med det oppsettet du har.Men det bor så uendelig mye i disse høyttalerne at for å få de til å slå
ut i full blomst må det elektronikk i Hi-End klasse til.Det er min erfaring med disse høyttalere.Du har gjort et meget godt valg i dine 400.
Jeg vil tippe på at du beholder disse en stund.Du må gå opp i pris ganske kraftig for å få noe som spiller bedre.
Mvh Kenneth
Det er en missforstått sannhet å konkludere at du trenger forsterkeri i high-end klassen (hva nå det er) for å hente potensiale ut av disse, det finnes massevis av svært gode amper som kan dra disse og hente potensiale ut av de uten å tro at du trenger å svi av masse penger. Som jeg skrev tidligere du trenger ikke betale for mange hundre watt, selv driver jeg disse med 40W klasse A og det er ingen problemer å spille mer en høyt nok i mitt lytterom.
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Primare i22dac på tilbud nå. Verdt er forsøk. Husk du har returrett på soundgarden. Primare er seriøse greier, og det er veldig gode med klasse d. 80watt skal fint greie å pumpe ørevoksen ut med helicon. Du får også dobling av watt som noen syns er veldig viktig. :p

Klasse D altså ? Vel det er en sjanse jeg aldri hadde gamblet på.
Klasse a klasse b klasse c klasse d. ingen av disse spesifikasjonene sier vel egentlig noe om lydkvaliteten?? Klasse d har vel hatt enorm/mest fremgang siden den ble folkeeie når icepower dukket opp.
 

rarhjerne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2014
Innlegg
318
Antall liker
96
Sted
Levanger
Torget vurderinger
2
Takk for mye interesange svar,mye forskjellig her,er enda ikke helt klok på hva jeg skal gjøre,men det er tydelig at høytalerne oppleves forskjellig :),noe jeg også må oppleve å sikkert finne ut av.
men velger å tro at man ikke trenger å svi av hummer å kanari for å få frem potensialet i dem.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.387
Torget vurderinger
13
Primare i22dac på tilbud nå. Verdt er forsøk. Husk du har returrett på soundgarden. Primare er seriøse greier, og det er veldig gode med klasse d. 80watt skal fint greie å pumpe ørevoksen ut med helicon. Du får også dobling av watt som noen syns er veldig viktig. :p

Klasse D altså ? Vel det er en sjanse jeg aldri hadde gamblet på.
Klasse a klasse b klasse c klasse d. ingen av disse spesifikasjonene sier vel egentlig noe om lydkvaliteten?? Klasse d har vel hatt enorm/mest fremgang siden den ble folkeeie når icepower dukket opp.
Har prøvd de fleste konfigureringer også klasse D og det låt helt for jævlig med en altfor pågående diskant, klangsignaturen til ampen har mye mer å si enn prislappen om det er lyden og ikke merket som står i fokus.

Mine juveler :)

 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.387
Torget vurderinger
13
Skulle jeg anbefale en amp som hadde vært interresant å teste på disse måtte det blitt XTZ sin Class A-D100 D3.

XTZ Class-A 100 D3 Black - XTZ,Swedish Design,amplifier

Denne har vært testet her på forumet mot Hegel sin H300 og til tross for at prisforskjellen er ganske enorm var forskjellene svært små. Har hørt denne ampen ved flere anledninger (ikke på Helicon) og den imponerte stort.
 

rarhjerne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2014
Innlegg
318
Antall liker
96
Sted
Levanger
Torget vurderinger
2
såg heftig ut denne ja:)...men sto ikke noe pris på den
 

rarhjerne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2014
Innlegg
318
Antall liker
96
Sted
Levanger
Torget vurderinger
2
hadde sett for meg 20k..hehe..blir nesten skeptisk til den når den er så billig :)
 

leifeinar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2012
Innlegg
227
Antall liker
24
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Du skriver lite om budsjett? har du noe?

oppsettet mitt består av hegel hd20 dac

Har du alt en HD20 så funker den som pre-amp/ forforsterker. da trenger du bare en Parasound A23 eller A21 så blir det bra :)
 

Vicarious

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2010
Innlegg
353
Antall liker
321
Sted
South of heaven
hadde sett for meg 20k..hehe..blir nesten skeptisk til den når den er så billig :)

Mange gjør nok den tabben.
Kjøpte forgjengeren XTZ A100 D2 brukt. Samme forsterker men med noe eldre konverter og uten riaa trinn. Synes faktisk den har en kvalitetsfølelse som en forsterker med nypris på 20k. Jeg kjøpte den usett/ uhørt til 1500kr og fikk smått hakeslepp av lyden den leverer.
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Primare i22dac på tilbud nå. Verdt er forsøk. Husk du har returrett på soundgarden. Primare er seriøse greier, og det er veldig gode med klasse d. 80watt skal fint greie å pumpe ørevoksen ut med helicon. Du får også dobling av watt som noen syns er veldig viktig. :p

Klasse D altså ? Vel det er en sjanse jeg aldri hadde gamblet på.
Klasse a klasse b klasse c klasse d. ingen av disse spesifikasjonene sier vel egentlig noe om lydkvaliteten?? Klasse d har vel hatt enorm/mest fremgang siden den ble folkeeie når icepower dukket opp.
Har prøvd de fleste konfigureringer også klasse D og det låt helt for jævlig med en altfor pågående diskant, klangsignaturen til ampen har mye mer å si enn prislappen om det er lyden og ikke merket som står i fokus.

Mine juveler :)

Hehe. Samme som jeg oppfatta det i starten. Men etter å hørt nad m2 så ble jeg overbevist om at klasse d virkelig har en framtid. Og i senere tid har det jo dukket opp enda råere, gato f. Eks. :)

Har nå en rotel rb1572 på klipsch rf83. Ikke antydning til noe skarp lyd. Men så er rf83 rimelig laidback til klipsch å være også da.

Dine juveler er desuten ekstremt nydelige. ;).
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Jeg sliter litt med å være enig med dem som mener Helicon er nøytrale, men det finnes jo flere oppfattninger av hva som er "nøytralt". Etter min mening er Helicon, og da spessielt 400, forholdsvis varm og fyldig i lyden. Samtidig opplever jeg dem som litt "myke" sammenlignet med f.eks. Mentor, Rubicon og Epicon.

Uansett, det var anbefaling av forsterkere TS var ute etter. Det jeg ville testet eller i det minste vurdert er følgende:
Hegel H200/H300 - Rimelig brukt(H200), mye kraft og en signatur som får frem drivet i høyttalerne. Vil nok oppleves som "skarp" av noen, naturtro vil jeg kalle det.
Cambridge W851 - Safe mellomting. Behagelig tonalitet og godt med kraft og kontroll. Ikke hørt denne på H400 men W851 og Cambridge generelt fungerer meget bra på Dali, prisen tatt i betraktning.
Electrocompaniet ECI5/AW250-R - Behagelig og laidback spillestil, spessielt ECI5. Electrocompaniet fungerer overaskende bra med Dali. Beste match med H400 jeg har hørt er AW400 og EC4,8.

NAD M3 - Outsider 1. Rimelig og med masse kraft. Behagelig oppover, men akkurat som EC er den ikke topp nyansert i bunn.
Parasound Halo - Outsider 2. Jeg har ikke hørt Parasound på Dali, men utifra hva jeg har hørt hver for seg hadde det ikke forundret meg om dette kan være en vellykket match.

Bare noen tips fra sidelinjen dette. Lykke til i jakten! :)


Geir Arne
 

rarhjerne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2014
Innlegg
318
Antall liker
96
Sted
Levanger
Torget vurderinger
2
takk for tips..jeg er nok ute etter en varm å detaljert lyd,tenker på forsterker til 10-15 lapper,brukt sikkert da.
vet ikke om jeg skal gå for intrigert eller for å effektforsterker enda etter å ha fått mye råd her :)
må sikkert opp i pris hvis jeg skal ha sistnevnte..
 

leifeinar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2012
Innlegg
227
Antall liker
24
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Tenker fremdeles HD20 som pre. Det dukket opp en Paresound A21 på Finn.no den ligger til salgs i Rissa, er vel ikke allverden med kjøring fra der du bor. HIFI blir litt som med jenter, man må prøve forskjellig før man finner ut hva man liker:) Får du A21 for en god pris er både den og HD20 lett å selge hvis du vil prøve noe annet
 
Topp Bunn