DALI Høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.686
    Antall liker
    5.121
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    hehe, ja - den første filmen/pilsen skal bli god. Får ha som mål om å bli ferdig til fotballsesongen begynner til høsten igjen :)
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Hvilken sub bruker du? Erfaringer med denne komboen....

    mvh Kai
     

    quade777

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.03.2009
    Innlegg
    72
    Antall liker
    15
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    5
    Mentor sub. Jeg synes kombinasjonen er knallgod. Lett å integrere. Lcr liker dog effekt og får ucd400 kraft her hos meg
    meg
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Det var et koselig oppsett ;)
     

    johnblund

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2015
    Innlegg
    577
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Noreg
    Ikon 6mk2 og lektor 8 i kombo

    Hei. Jeg har kjøpt meg dali ikon 6mk2. De hørtes veldig bra ut i butikken, men ble bare mer og mer skuffet da jeg fikk spilt dem hjemme. De har en veldig god oppløsning oppover i registeret, men bassen er helt fraværende. Etter å ha prøvd ut alle tenkelige plasseringer og kabler kjøpte jeg lektor 8 for å sammenligne lyden. Spilte dem ved en feil samtidig og ble blåst ut av sofaen. Oppløsningen i ikon 6mk2 og fylden i lektor 8 er en fantastisk kombinasjon. Etter litt nedjustering av basskontrollen på forsterkeren og plassering er jeg strålende fornøyd. Til og med kona fikk gåsehud av lyden.
    Lektorene gjør egentlig jobben som sub, men de gjør det meget godt.
    Er det andre som har slike kombinasjoner, eller bare jeg som bruker en rar og plasskrevende løsning?
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Hei. Jeg har kjøpt meg dali ikon 6mk2. De hørtes veldig bra ut i butikken, men ble bare mer og mer skuffet da jeg fikk spilt dem hjemme. De har en veldig god oppløsning oppover i registeret, men bassen er helt fraværende. Etter å ha prøvd ut alle tenkelige plasseringer og kabler kjøpte jeg lektor 8 for å sammenligne lyden. Spilte dem ved en feil samtidig og ble blåst ut av sofaen. Oppløsningen i ikon 6mk2 og fylden i lektor 8 er en fantastisk kombinasjon. Etter litt nedjustering av basskontrollen på forsterkeren og plassering er jeg strålende fornøyd. Til og med kona fikk gåsehud av lyden.
    Lektorene gjør egentlig jobben som sub, men de gjør det meget godt.
    Er det andre som har slike kombinasjoner, eller bare jeg som bruker en rar og plasskrevende løsning?
    Om du ser på bildene over ser du samme senario, men eg har aldrig spilt dem samtidig. Ble for lite bass med Epicon 6 derfor oppgradering til 8, 6'eran står bare til pynt i påvente surround. Må vel prøv brødrene i stereo når du sier d sånn :)
     

    johnblund

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2015
    Innlegg
    577
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Noreg
    Det er ikke sikkert du vil få den effekten jeg fikk siden dine er brødre som du sier. Mine er helt forskjellige i hele registeret
    Det jeg mangler på den ene har den andre. Du har jo også utstyr I en helt annen liga enn meg (sa han litt misunnelig ). Jeg sjekket med hifi-klubben om det var skadelig for forsterkeren min før jeg tok de i bruk på denne måten permanent. Lykke til.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke sikkert du vil få den effekten jeg fikk siden dine er brødre som du sier. Mine er helt forskjellige i hele registeret
    Det jeg mangler på den ene har den andre. Du har jo også utstyr I en helt annen liga enn meg (sa han litt misunnelig ). Jeg sjekket med hifi-klubben om det var skadelig for forsterkeren min før jeg tok de i bruk på denne måten permanent. Lykke til.
    Om jeg prøver blir det nok med dp 6.3 på lillebroren, helt ufarlig om man begrenser seg på volumkontrollen :)
     

    munin

    Medlem
    Ble medlem
    02.04.2015
    Innlegg
    36
    Antall liker
    8
    Jeg har nettopp fått Mentor6 i huset. og de låter forbausende bra, tatt i betraktning dårlige, uterminerte kabler,og en ikke særlig god CDspiller, med dårlig kabel til forsterkeren. Super CDspiller underveis, men når det gjelder høyttalerkabler trenger jeg hjelp. Bananpluggene jeg har passser ikke, og som noen har nevnt her, ikke alle kabler passer like bra til Mentor6. Gode råd mottas med takk.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har nettopp fått Mentor6 i huset. og de låter forbausende bra, tatt i betraktning dårlige, uterminerte kabler,og en ikke særlig god CDspiller, med dårlig kabel til forsterkeren. Super CDspiller underveis, men når det gjelder høyttalerkabler trenger jeg hjelp. Bananpluggene jeg har passser ikke, og som noen har nevnt her, ikke alle kabler passer like bra til Mentor6. Gode råd mottas med takk.
    Hvilken poweramp bruker du?
     

    joneinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    247
    Antall liker
    227
    ble visst hekta

    Får vel "melde meg på" listen over Dali frelste her.

    Jeg har bestandig vært mer opptatt av "de lavere frekvenser" ,(men impuls kjøpte et par Zensor 7 høsten 2014 for å ha et par høytalere som passet litt bedre til misikklyttning utover i de sene nattetimer. (Er da man har tid, når man har små unger i hus)

    Jeg ble umiddelbart veldig glad i lyden fra disse, og plutselig gikk det ann å høre på så mye annen musikk enn bare metall og elektronika. (Rart med det der gitt:D)

    Månedene gikk og jeg var stadig fornøyd med disse Zensor'ne, til det en dag poppet opp en mail i innboksen hvor det var en innvitasjon til en demokveld av Rubicon hos klubben. Da var det ikke like artig å komme hjem til bittelillebroren Zensor. Så måtte bare ha et par Rubicon. Det ble da Rubicon 6. Har hatt de i 2 uker nå, og er strålende fornøyd. Hører musikk hver eneste kveld etter at kone og barn har lagt seg. Jeg bruker en Denon avr-x5200w, skal etterhvert (når økonomien igjen tillater det) kjøre på med en effektforsterker. På ønskelista står Nad M22. Men synes det fungerer veldig bra med Denonen også. Spesielt da det stort sett går i natt lyttning her:cool:

    Legger ved et bilde som ble tatt rett etter utpakking. Etter litt lyttning ble de flyttet litt lengre ut fra bakvegg. Har også satt på de medfølgende "føtter" med spikes.

    Mye av lyttingen foregår via Spotify, men når en virkelig skal kose seg blir det snurret vinyl. (platespilleren blir også oppgradert, etter effektforsterkeren. Har nå en type rimelig, Argon, men det funker bra for meg)

    image.jpg
     
    Sist redigert:

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med nye høyttalere! Jeg vurderer også Rubicon 6, da de er betydelig billigere enn toppmodellen, og trolig yter nesten like bra. 6 har sikkert mer enn nok trøkk, og slik jeg tolker de litt kryptiske spesifikasjonene har ingen av modellene dedikert mellomtone. Blir nok å fikse et par av disse på hjemlån om ikke lenge ;)
     

    joneinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    247
    Antall liker
    227
    Ja, Epicon koster en god del mer ja. Og jeg leste jo så fint et sted at man i Rubicon fikk 60% av Epicon til 40% av prisen.

    Selvfølgelig hadde jeg aldri i verden takket nei til Epicon, men mitt budsjett tillater "bare" Rubicon. Men jeg er strålende fornøyd. Eneste "bakdelen" er at jeg er vesentlig trøttere om dagen. Da jeg ikke klarer å stoppe å høre på musikk. Bare en låt til, og en til osv :rolleyes:
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Ja, Epicon koster en god del mer ja. Og jeg leste jo så fint et sted at man i Rubicon fikk 60% av Epicon til 40% av prisen.
    Jeg mente at Rubicon 6 neppe er så mye dårligere enn toppmodellen i *samme serie* ... ;)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    De der "kvantiative" framstillingene er fullstendig verdiløse. Vi snakker heller om 97% av ytelsene til 40% av prisen.
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    De der "kvantiative" framstillingene er fullstendig verdiløse. Vi snakker heller om 97% av ytelsene til 40% av prisen.
    Enig, det er utvilsomt langt mer enn 60% av ytelsen, i den grad det går an å estimere lydkvaitet på den måten. De siste prosentene koster jo som regel svært mye, og når det gjelder Epicon betaler man utvilsomt også svært mye mer for den fantastiske finishen.
     

    joneinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    247
    Antall liker
    227
    Ja, Epicon koster en god del mer ja. Og jeg leste jo så fint et sted at man i Rubicon fikk 60% av Epicon til 40% av prisen.
    Jeg mente at Rubicon 6 neppe er så mye dårligere enn toppmodellen i *samme serie* ... ;)
    My bad, hehe... Jeg klarer meg veldig godt uten 8'ern ja. Rommet er ikke så veldig stort, så 6'rne er store nok. Jeg syntes faktisk at 6'rne låt bedre på demoen hos klubben også. 8 ble nesten litt for mye av det gode..
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Kan ha med akustikk og effektreserver å gjøre.
     

    joneinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    247
    Antall liker
    227
    Det er sant. De brukte Nad sin M serie som forforsterker og effektforsterker. Og demoen ble holdt ute i butikk lokalene.

    Og misforstå meg rett, 8'rne låt langt ifra dårlig. (Sikkert bare hodet mitt som var innstilt på 6'rne grunnet mere oppnåelig pris, hehe..)
     

    TheFlair

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2014
    Innlegg
    319
    Antall liker
    73
    Noen som har testa Rubicon 8 sammen med Hegel H300, og kan sammenligne med forsterkeralternativer? Hjemme hos meg blir øvre mellomtone/nedre diskant hard/spiss/anstrengt/stygg når jeg drar på. Hi-fi-klubben mener at det har med Hegel-en å gjøre, men jeg var innom og prøvde M12+M22 i deres lytterom, og da var bassen slankere i tillegg til at spissheten fremdeles var der. Lytterommene er riktignok relativt ulike.

    Det blir lett for HFK å skylde på Hegel-en, og hver gang jeg snakker med dem er det tydelig at de knapt har hørt Hegel. De refererer bare til egne produkter som de "riktige" alternativene, da i form av M22 og Lyngdorf-en med romkorreksjon. Så jeg hører heller med dere som har reell erfaring med mer varierte produkter.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.992
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Dali sitt diskant system(generelt) har en lei tendens til å stikke ifra når man drar på ja.
     

    TheFlair

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2014
    Innlegg
    319
    Antall liker
    73
    "Har du prøvd med andre kabler?" og "Er høyttalerne innspilt?" prøvde HFKs nettbutikk seg med. I tillegg til å prøve å få meg til å bytte til en av deres forsterkere. Førsteklasses bruktbilsalg.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dali sitt diskant system(generelt) har en lei tendens til å stikke ifra når man drar på ja.
    Det samme sies jo også ganske regelmessig om Hegels forsterkeri. Nå har jeg uttrykt tidligere i tråden at jeg personlig mener at dette med aggressiv diskant på de bedre Dalimodellene i all hovedsak er en myte fra åtti- og begynnelsen av nittitallet, og man kan selvsagt også si at mye av Hegels rykte om å være litt frempå i toppen også er basert på uheldige kombinasjoner, og ikke sier noe særlig om produktene i seg selv. Det er selvsagt også snakk om personlige preferanser.

    flair82:
    Det beste du gjør for å få ro i sjela nå, nå som du tydeligvis allerede eier både Rubicon 8 og Hegel H300, er å se om du finner noen i nabolaget ditt som kan låne deg en annen forsterker som du kan få med hjem til deg selv, i rommet du er vant til å spille i, med oppsettet nøyaktig slik det er fra før av.
    Om du ikke finner noen som kan låne deg en forsterker (det kommer jo selvsagt an på hvor du bor og hva du har av interesserte folk i nærområdet), så hører du med Klubben (dersom de er i nærheten) om du kan få deponere/låne med deg en helt vanlig integrert forsterker fra NAD eller Cambridge over en helg for eksmepel. Noe de har i demo som er godt brukt, som ikke er spesielt eksotisk, og som allerede er pakka opp og drassa rundt mellom lytterommene, slik at du slipper å stresse med pen og pyntelig opp- og nedpakking. Informer dem om hva som er årsaken til at du vil teste, så bør dette gå greit.

    Den eneste reelle måten å finne ut hva som er problemet hos deg er ved å eliminere feilmuligheter. Og det er sannsynligvis langt enklere for deg å teste en annen forsterker enn å bytte til andre høyttalere for å sammenligne. Derfor mener jeg det riktige er å teste dette først.

    Ellers er selvsagt romakustikk og plassering et viktig punkt her. Mange mener at de nye Daliene ikke bør pekes like mye inn mot lytteposisjon som andre høyttalere med mer tradisjonell diskantløsning, men heller peke mer rett frem. Dette vil jo påvirke uansett hvilken forsterker du bruker.

    Men klart, det kan jo hende at du rett og slett ikke liker dem. Eller at de ikke passer til rommet du spiller i. Det er jo isåfall synd.

    Innspilling vil ikke endre lydkarakteren i den grad at en slitsom høyttaler plutselig blir snill og behagelig. Og dersom kablene skal påvirke så mye er det noe alvorlig galt med enten de du har nå, eller de du bytter til. Vi snakker ørsmå forskjeller mellom kabler, men de kan ofte være store nok til at folk som har alt annet på stell velger å prioritere dette. Men det høres ikke ut som at det er slike mikronyanser det er snakk om her i ditt tilfellle.

    Forsterker og rom. Det er nok det mest relevante. Men å bytte rom er sannsynligvis ikke så aktuelt, så prøv med småjusteringer for å teste. Du kan jo selvsagt koble til med analogtilkobling fremfor digital, for å eliminere muligheten for at det er den integrerte dacen i forsterkeren din som ikke egner seg så bra i kombinasjon med høyttalerne dine.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Med alle gode råd og erfaringer på som finnes på dette forumet forstår jeg ikke hvorfor merker som Dali, B&W, NAD (med mulig unntak av deres DAC) og Hegel har særlig marked i Norge. Jeg synes ærlig talt at dette er kjedelige merker som ikke har endret seg særlig på 20 år. Innen dette prissegmentet finnes det mye annet bra som spiller langt bedre, som Primaluna, ProAc, KEF, Sonus Faber - you name it. Noen småjusteringer i rommet vil ikke bøte på utstyret. Jeg er i overkant ærlig her - men jeg tror mange tenker det samme.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dali og mange andre produsenter vi kjenner godt her i Norge har ikke det samme store forspranget på en del annet lett tilgjengelig utstyr her i landet lenger som de hadde for 20 år siden, det er jo greit nok. Men det finnes da fremdeles folk som anser seg selv som relativt godt opplyste om hva som finnes tilgjengelig, men som fremdeles kunne tenke seg noe fra disse produsentene av ulike årsaker.

    Meg for eksempel.
    Jeg liker hvordan de høres ut, og synes det er fordelaktig at ting faktisk lar seg betale uten innblanding fra Norsk Tipping.
     

    TheFlair

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2014
    Innlegg
    319
    Antall liker
    73
    Det beste du gjør for å få ro i sjela nå, nå som du tydeligvis allerede eier både Rubicon 8 og Hegel H300, er å se om du finner noen i nabolaget ditt som kan låne deg en annen forsterker som du kan få med hjem til deg selv, i rommet du er vant til å spille i, med oppsettet nøyaktig slik det er fra før av.
    Om du ikke finner noen som kan låne deg en forsterker (det kommer jo selvsagt an på hvor du bor og hva du har av interesserte folk i nærområdet), så hører du med Klubben (dersom de er i nærheten) om du kan få deponere/låne med deg en helt vanlig integrert forsterker fra NAD eller Cambridge over en helg for eksmepel. Noe de har i demo som er godt brukt, som ikke er spesielt eksotisk, og som allerede er pakka opp og drassa rundt mellom lytterommene, slik at du slipper å stresse med pen og pyntelig opp- og nedpakking. Informer dem om hva som er årsaken til at du vil teste, så bør dette gå greit.
    Som skrevet har jeg allerede prøvd M12+M22 i lytterommet hos Hi-fi-klubben, uten bedring i lyden. Rommet deres har mindre harde refleksjoner enn mitt. Jeg har gjort akustiske tiltak i mitt rom, og lyden er grei inntil jeg drar på. Lyttetrettheten slår inn og jeg må skru ned.

    Jeg har heldigvis mulighet til å returnere høyttalerne.

    Med alle gode råd og erfaringer på som finnes på dette forumet forstår jeg ikke hvorfor merker som Dali, B&W, NAD (med mulig unntak av deres DAC) og Hegel har særlig marked i Norge. Jeg synes ærlig talt at dette er kjedelige merker som ikke har endret seg særlig på 20 år. Innen dette prissegmentet finnes det mye annet bra som spiller langt bedre, som Primaluna, ProAc, KEF, Sonus Faber - you name it. Noen småjusteringer i rommet vil ikke bøte på utstyret. Jeg er i overkant ærlig her - men jeg tror mange tenker det samme.
    Jeg er litt nysgjerrig på Audiovector SR3. Bare synd at man må til Bergen eller Oslo for å lytte.
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Utrolig mye vrøvl her synes jeg. Påstår man at f.eks ikke Hegel har forandret seg på 20år, så har du sittet på ørene dine om du over hodet har hørt komponentene selv. Dali og Hegel har aldri spilt godt sammen i mine ører, men prøv gjerne med B&W om du vil ha Hegel kombinert med HFK sine høyttalere. Audiovector er det lenge siden jeg har hørt, men mener de var fabelaktige opp til Signatur versjonene. Avantgarde ble ofte for skarp for min del. Mulig det må mørkere elektronikk for å få de til å spille pent. Har hørt mange liker Electrocompaniet sammen med Dali, men har lite erfaring med den komboen selv.
     

    TheFlair

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2014
    Innlegg
    319
    Antall liker
    73
    Utrolig mye vrøvl her synes jeg. Påstår man at f.eks ikke Hegel har forandret seg på 20år, så har du sittet på ørene dine om du over hodet har hørt komponentene selv. Dali og Hegel har aldri spilt godt sammen i mine ører, men prøv gjerne med B&W om du vil ha Hegel kombinert med HFK sine høyttalere. Audiovector er det lenge siden jeg har hørt, men mener de var fabelaktige opp til Signatur versjonene. Avantgarde ble ofte for skarp for min del. Mulig det må mørkere elektronikk for å få de til å spille pent. Har hørt mange liker Electrocompaniet sammen med Dali, men har lite erfaring med den komboen selv.
    Ja, jeg hadde CM10 tidligere, og det var en kjempekombinasjon med Hegel. Absolutt ingen skarphet da jeg dro på, men mer og mer liv. Jeg ville ha en litt løsere og sprekere bass, og valgte å gi Rubicon 8 en sjanse.

    Audiovector SR3 Signature er jo ikke verst prismessig.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Utrolig mye vrøvl her synes jeg. Påstår man at f.eks ikke Hegel har forandret seg på 20år, så har du sittet på ørene dine om du over hodet har hørt komponentene selv. Dali og Hegel har aldri spilt godt sammen i mine ører, men prøv gjerne med B&W om du vil ha Hegel kombinert med HFK sine høyttalere. Audiovector er det lenge siden jeg har hørt, men mener de var fabelaktige opp til Signatur versjonene. Avantgarde ble ofte for skarp for min del. Mulig det må mørkere elektronikk for å få de til å spille pent. Har hørt mange liker Electrocompaniet sammen med Dali, men har lite erfaring med den komboen selv.
    Det er ingen grunn til å bli uforskammet. Ikke ta budbringeren osv :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Med alle gode råd og erfaringer på som finnes på dette forumet forstår jeg ikke hvorfor merker som Dali, B&W, NAD (med mulig unntak av deres DAC) og Hegel har særlig marked i Norge. Jeg synes ærlig talt at dette er kjedelige merker som ikke har endret seg særlig på 20 år. Innen dette prissegmentet finnes det mye annet bra som spiller langt bedre, som Primaluna, ProAc, KEF, Sonus Faber - you name it. Noen småjusteringer i rommet vil ikke bøte på utstyret. Jeg er i overkant ærlig her - men jeg tror mange tenker det samme.
    Jeg er ikke enig med deg i det utsagnet. Og selv om man ikke ser at oppslutningen til merker som NAD, Dali, B&W, Hegel m.fl. her på HFS er veldig stor, har de likevel en ganske stor bit av kaka hva salg angår på det norske markedet.

    En grei påminnelse er Dali 104, som nok fortsatt er den mest solgte høyttaler modellen i Norge og sikkert Skandinavia noensinne. En suksess får andre kan vise til. Hegel er også mye omsatt, og det er bare å se på bruktmarkedet hvor hyppig det dukker opp et eller annet produkt fra den kanten.

    Man skal være forsiktig med å komme med "allmenn gyldige" subjektive vurderinger basert på egne preferanser. Man tar ofte feil i slike sammenhenger.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Utrolig mye vrøvl her synes jeg. Påstår man at f.eks ikke Hegel har forandret seg på 20år, så har du sittet på ørene dine om du over hodet har hørt komponentene selv. Dali og Hegel har aldri spilt godt sammen i mine ører, men prøv gjerne med B&W om du vil ha Hegel kombinert med HFK sine høyttalere. Audiovector er det lenge siden jeg har hørt, men mener de var fabelaktige opp til Signatur versjonene. Avantgarde ble ofte for skarp for min del. Mulig det må mørkere elektronikk for å få de til å spille pent. Har hørt mange liker Electrocompaniet sammen med Dali, men har lite erfaring med den komboen selv.
    Ja, jeg hadde CM10 tidligere, og det var en kjempekombinasjon med Hegel. Absolutt ingen skarphet da jeg dro på, men mer og mer liv. Jeg ville ha en litt løsere og sprekere bass, og valgte å gi Rubicon 8 en sjanse.

    Audiovector SR3 Signature er jo ikke verst prismessig.
    Det er jo synd om du ikke får Rubicon til å spille bra, har hørt de både 6 og 8. Synes de låter kjempebra, det gjør også mine Epicon 6 og Epicon 8 men da med Nad m51 dac og dp amp. Det som jeg mener du kan teste som ikke koster noe er å snu stikk kontakten til din hegel. Retningen er av største betydning på dp og det kan hende det har betydning på hegel også uten at jeg vet, men det er vært et forsøk.
    Og til de som mener Dali ikke strekker til, jeg skal ikke diskutere med dere, jeg konstaterer bare at vi er forskjellige :)
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Noen som har testa Rubicon 8 sammen med Hegel H300, og kan sammenligne med forsterkeralternativer? Hjemme hos meg blir øvre mellomtone/nedre diskant hard/spiss/anstrengt/stygg når jeg drar på. Hi-fi-klubben mener at det har med Hegel-en å gjøre, men jeg var innom og prøvde M12+M22 i deres lytterom, og da var bassen slankere i tillegg til at spissheten fremdeles var der. Lytterommene er riktignok relativt ulike.

    Det blir lett for HFK å skylde på Hegel-en, og hver gang jeg snakker med dem er det tydelig at de knapt har hørt Hegel. De refererer bare til egne produkter som de "riktige" alternativene, da i form av M22 og Lyngdorf-en med romkorreksjon. Så jeg hører heller med dere som har reell erfaring med mer varierte produkter.
    Fikk nylig referert til en som bor i omegn, som sliter veldig med komboen Epicon 6 og Hegel (tror det var en H200). Disse to var ingen heldig kombo (ref: krisestemning)
    Forøvrig har jeg har hørt både på Rubicon 2, Rubicon LCR, Epicon 2, 6 og 8.. og disse spiller alle svært bra med god forsterkeri.
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Med alle gode råd og erfaringer på som finnes på dette forumet forstår jeg ikke hvorfor merker som Dali, B&W, NAD (med mulig unntak av deres DAC) og Hegel har særlig marked i Norge. Jeg synes ærlig talt at dette er kjedelige merker som ikke har endret seg særlig på 20 år. Innen dette prissegmentet finnes det mye annet bra som spiller langt bedre, som Primaluna, ProAc, KEF, Sonus Faber - you name it. Noen småjusteringer i rommet vil ikke bøte på utstyret. Jeg er i overkant ærlig her - men jeg tror mange tenker det samme.
    Hva som spiller langt bedre avhenger av øret som lytter. Føler jeg ikke Dali, B&W, NAD eller Hegel henger etter i sine prissegmenter. Det kommer an på hva slags lyd man liker, rom + akustikk og matching. Hørte f. eks. rubicon 6 med en relativt rimelig integrert fra cambridge (tror det var 851A) og en project platespiller på lokale hi-fi klubben for noen måneder tilbake. Det spilte musikk og ga i mine ører mye godlyd til prisen. Har hørt dyrere høyttalere som har vært som sovemedisin i forhold. Blir veldig generaliserende å si at disse merkene knapt har endret seg siste 20 år. Lurer i grunnen på om du har hørt på de over flere generasjoner og bare bestemt deg for at det skal være kjipe merker for alle, uten å ta hensyn til at folk har forskjellig smak. Vil i grunnen si at innlegget ditt er surt oppgulp for å tråkke på de som liker Dali, B&W, NAD og Hegel.
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Noen som har testa Rubicon 8 sammen med Hegel H300, og kan sammenligne med forsterkeralternativer? Hjemme hos meg blir øvre mellomtone/nedre diskant hard/spiss/anstrengt/stygg når jeg drar på. Hi-fi-klubben mener at det har med Hegel-en å gjøre, men jeg var innom og prøvde M12+M22 i deres lytterom, og da var bassen slankere i tillegg til at spissheten fremdeles var der. Lytterommene er riktignok relativt ulike.

    Det blir lett for HFK å skylde på Hegel-en, og hver gang jeg snakker med dem er det tydelig at de knapt har hørt Hegel. De refererer bare til egne produkter som de "riktige" alternativene, da i form av M22 og Lyngdorf-en med romkorreksjon. Så jeg hører heller med dere som har reell erfaring med mer varierte produkter.

    Kjører du på standard strømkabelen som følger med forsterkeren eller har du fått på noe med en fornuftig dimensjon? De som følger med er vel 0.75 kvadrat mm og kan føre til at forsterkeren blir strupet på strøm. Dersom du kjører på orginal så kan det være en ide å få tak i noe som har ledere på 2.5 kvadrat mm eller grovere og teste med det. Billigste løsninger der er DIY eller stikke innom noen som selger litt mer grovdimensjonerte ledninger for strømkrevende apparater (tenker da på elektroforretninger osv.).
     

    TheFlair

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2014
    Innlegg
    319
    Antall liker
    73
    Noen som har testa Rubicon 8 sammen med Hegel H300, og kan sammenligne med forsterkeralternativer? Hjemme hos meg blir øvre mellomtone/nedre diskant hard/spiss/anstrengt/stygg når jeg drar på. Hi-fi-klubben mener at det har med Hegel-en å gjøre, men jeg var innom og prøvde M12+M22 i deres lytterom, og da var bassen slankere i tillegg til at spissheten fremdeles var der. Lytterommene er riktignok relativt ulike.

    Det blir lett for HFK å skylde på Hegel-en, og hver gang jeg snakker med dem er det tydelig at de knapt har hørt Hegel. De refererer bare til egne produkter som de "riktige" alternativene, da i form av M22 og Lyngdorf-en med romkorreksjon. Så jeg hører heller med dere som har reell erfaring med mer varierte produkter.

    Kjører du på standard strømkabelen som følger med forsterkeren eller har du fått på noe med en fornuftig dimensjon? De som følger med er vel 0.75 kvadrat mm og kan føre til at forsterkeren blir strupet på strøm. Dersom du kjører på orginal så kan det være en ide å få tak i noe som har ledere på 2.5 kvadrat mm eller grovere og teste med det. Billigste løsninger der er DIY eller stikke innom noen som selger litt mer grovdimensjonerte ledninger for strømkrevende apparater (tenker da på elektroforretninger osv.).
    Får det ikke helt til å stemme med skolefysikken. Kan du hjelpe meg med å sannsynliggjøre det vha. P = UI? ;)
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Til skorobs innlegg #264 har jeg et å si.Dali sin diskant trenger rette arbeidsbetingelser for å yte og å ikke "stikke av".
    Jeg spilte mine tidligere Helicon 400 mk1 med mange forsterkerkombinasjoner.Den mest vellykkede av dem alle blei min ARC SP-12 og
    ARC VS 115.Sammen med Soundstring bi-w høyttalerkabler.Jeg har aldri hørt mere superb lyd på noen Helicon.
    Det samme gjelder stort sett også for Icon-serien.Jeg har hørt mange fra Dali og jeg mener strengt tatt at de blir paret med dårlige forsterker-
    kombo også i butikk.Dette har vel noe å gjøre rundt det frynsete rykte diskantene har fått antar jeg.Så dere som er eiere av enten Icon eller
    Helicon har noe å glede dere til om dere treffer med forsterkervalg.Som kabel til Dali kan jeg bare anbefale Soundstring.
    Mvh Kenneth
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn