Digitale avspillere Dac til stereoanlegg.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Smsl bare plug and play? Er den tilpasset det norske strømnettet? Hvordan er den mot Kinki dac?
    S.M.S.L er plug`n play for oss med Apple produkter. For andre så må dere ganske enkelt laste ned en driver som dere finner på hjemmesiden og deretter er det plug`n play for windowsbrukere også. ROHS og CE godkjent og ingen utfordringer med norsk strømnett. S.M.S.L har også en rekke filterfunksjoner samt den kommer med en hendig fjernkontroll. Displayet kan du også dimme.

    Sammenliknet mot Kinki DAC så er den store forskjellen her at S.M.S.L er MQA kompatibel. Alt jeg streamer kommer fra Tidal og da er MQA en fordel mener jeg. S.M.S.L er rett og slett en strålende DAC og det bekrefter også målingene som er gjort av den. Med andre ord, den tilfører ingenting og den fjerner ingenting.

    Vis vedlegget 559374

    -BB-
    Den ser i hvert fall meget smooth ut! :) Et spørsmål angående MQA: er det en fordel å gjøre utpakking i dac eller i Mac (i mitt tilfelle)? Ut i fra min logikk vil jeg tenke at det er en fordel å gjøre det i Mac’en, som har mer kraft?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Den ser i hvert fall meget smooth ut! :) Et spørsmål angående MQA: er det en fordel å gjøre utpakking i dac eller i Mac (i mitt tilfelle)? Ut i fra min logikk vil jeg tenke at det er en fordel å gjøre det i Mac’en, som har mer kraft?
    MQA utpakkingen foregår i flere steg. Roon og Tidal appen pakker kun ut første nivå. Dvs skal du har full 24bit 192kHz så må du også har hardware støtte i DACen, hjelper ikke med kraftig prosessor.

    Se https://www.mqa.co.uk/how-it-works for info på
    • MQA Core Decoder
    • MQA Renderer
    • MQA Full Decoder
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    MQA utpakkingen foregår i flere steg. Roon og Tidal appen pakker kun ut første nivå. Dvs skal du har full 24bit 192kHz så må du også har hardware støtte i DACen, hjelper ikke med kraftig prosessor.

    Se https://www.mqa.co.uk/how-it-works for info på
    • MQA Core Decoder
    • MQA Renderer
    • MQA Full Decoder
    Takker, det var oppklarende. Bare synd at jeg har bestilt en D50S i stedet for en M500... :(
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.085
    Antall liker
    10.488
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er ingen fordel med MQA så kan ikke skjønne at du har gjort noen feil der. Andre unfold er bare en oppsampling likevel. Noen prater til og med om en 3dje unfold som ikke eksisterer...

    We know there is no third unfold. After the first unfold, a repetitive one bit pattern signals the second unfold to select the correct upsample filter. No new data is recovered from this second unfold. This is why DAC's with very limited capabilities can still do the second unfold (and only the second unfold), all they do is select the correct upsample filter.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Er ingen fordel med MQA så kan ikke skjønne at du har gjort noen feil der. Andre unfold er bare en oppsampling likevel. Noen prater til og med om en 3dje unfold som ikke eksisterer...

    We know there is no third unfold. After the first unfold, a repetitive one bit pattern signals the second unfold to select the correct upsample filter. No new data is recovered from this second unfold. This is why DAC's with very limited capabilities can still do the second unfold (and only the second unfold), all they do is select the correct upsample filter.
    Uenigheten rundt dette er vel på samme nivå uenigheten rundt dac med gode målinger kontra de som subjektivt låter godt. Jeg konsumerer MQA til tider og kunne foretrekke en dac som støtter dette fullt ut når jeg først anskaffer en.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Er ingen fordel med MQA så kan ikke skjønne at du har gjort noen feil der. Andre unfold er bare en oppsampling likevel. Noen prater til og med om en 3dje unfold som ikke eksisterer...

    We know there is no third unfold. After the first unfold, a repetitive one bit pattern signals the second unfold to select the correct upsample filter. No new data is recovered from this second unfold. This is why DAC's with very limited capabilities can still do the second unfold (and only the second unfold), all they do is select the correct upsample filter.
    Fordelen med MQA er at man får tilgang på 24bit med høyere sampling rate enn 44khz fra Tidal, enn uten.
    Alternativet for streaming uten MQA er Qobuz eventuelt andre "Hi-res" streaming tjenester.

    Det er nok bare to "unfolds" utover CD kvalitet, en med Software 24bit/96kHz (typ Roon Labs) eller en Hardware Unfold i MQA DAC som gir noe såkalt "24bit / 192kHz".

    Jeg har bare hatt gleden av å lånse B.B sin SMSL M500 en periode. (Dessverre ble den testet under mindre bra forhold... *Vinterforkjølelse med varierende hørsel over juleferien*)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har bare hatt gleden av å lånse B.B sin SMSL M500 en periode. (Dessverre ble den testet under mindre bra forhold... *Vinterforkjølelse med varierende hørsel over juleferien*)
    Opplevde du noen forskjell fra DAC uten MQA, tross forkjølelse?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    MQA er etter mitt syn helt meningsløst, lossy - det er da mye bedre med hires musikk om man vil opp i 192kHz.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har bare hatt gleden av å lånse B.B sin SMSL M500 en periode. (Dessverre ble den testet under mindre bra forhold... *Vinterforkjølelse med varierende hørsel over juleferien*)
    Opplevde du noen forskjell fra DAC uten MQA, tross forkjølelse?
    Ja, jeg gjorde det innimellom tette ører og nese, så fikk jeg prøvd ut litt.
    Det skal sies at bare oppgraderingen til SMSL M500 var nok en del av forskjellen fra en lengre tid med Henry Audio USB dac 128 mk 3.
    Noen MQA sanger fra Tidal gav noe mer detaljert høyfrekvent området, men jeg merket også at det var mer ro over Qobus sine "flac" 24/192 versjoner. Jeg valgte oftere Qobus sine Flac variant over MQA. Men det man ikke vet, selv om displayet på M500en sa det var en 192kHz fil, er om opprinnelsen var høyoppløselig.

    Hvis jeg bare skulle abonnere på Tidal Hifi utgaven med MQA som eneste Hi-Res, ville jeg kjøpt en bra "kina" DAC med MQA og hatt gleden med god lyd for en billig penge. Men hvis man ikke benytter Tidal Hifi, så er det vel så enkelt å kjøpe en uten MQA støtte og heller leve med 24/96 fra en software "unfold" de gangene man passerer en MQA fil.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har bare hatt gleden av å lånse B.B sin SMSL M500 en periode. (Dessverre ble den testet under mindre bra forhold... *Vinterforkjølelse med varierende hørsel over juleferien*)
    Opplevde du noen forskjell fra DAC uten MQA, tross forkjølelse?
    Ja, jeg gjorde det innimellom tette ører og nese, så fikk jeg prøvd ut litt.
    Det skal sies at bare oppgraderingen til SMSL M500 var nok en del av forskjellen fra en lengre tid med Henry Audio USB dac 128 mk 3.
    Noen MQA sanger fra Tidal gav noe mer detaljert høyfrekvent området, men jeg merket også at det var mer ro over Qobus sine "flac" 24/192 versjoner. Jeg valgte oftere Qobus sine Flac variant over MQA. Men det man ikke vet, selv om displayet på M500en sa det var en 192kHz fil, er om opprinnelsen var høyoppløselig.

    Hvis jeg bare skulle abonnere på Tidal Hifi utgaven med MQA som eneste Hi-Res, ville jeg kjøpt en bra "kina" DAC med MQA og hatt gleden med god lyd for en billig penge. Men hvis man ikke benytter Tidal Hifi, så er det vel så enkelt å kjøpe en uten MQA støtte og heller leve med 24/96 fra en software "unfold" de gangene man passerer en MQA fil.
    Takk for nyttig tilbakemelding! Jeg bruker kun streaming fra Tidal og har ingen egne filer. Så da bør det kanskje være interessant for meg. Men jeg har altså bestilt en Topping D50S, som ikke har dette... :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn