Dac til pc via optisk eller coax

hifigal

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.06.2007
Innlegg
79
Antall liker
35
Hei, begynner å få en anselig samling Flac og Wav filer og har lyst til å optimalisere lyden ved å koble til en høykvalitets DAC.Har nå Onkyo Wavio SE-90 (PCI), men har lyst til å prøve andre alternativer, ikke usb, men Optisk eller coax. Noen som har erfaringer med dette?? Noen som vet måter å gå frem på for å få koblet til en høykvalitets HIFI dac til PC??

Takknemlig for hjelp!

Arne
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Onkyo SE-90 har vel en optisk ut. Så da er vel det enkleste å bruke denne for å koble til en ekstern DAC.

Er ikke mer komplisert enn å strekke en kabel og sørge for at lydkortet leverer digital ut signal.
 

hifigal

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.06.2007
Innlegg
79
Antall liker
35
Har du noen erfaring med å bruke harddisk vs drivverk? - teoretisk sett skulle du få like god lyd med pc som lagringsmedium, det er kun dacen som begrenser lydkvaliteten??
 

hifigal

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.06.2007
Innlegg
79
Antall liker
35
Ja forresten Wavio SE-90 har digital utgang.....
 

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Innlegg
2.745
Antall liker
668
Du må litt opp i pris for å få en DAC som er bedre enn Onkyo-kortets analoge utgang. 2-3k holder ikke imo.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
hifigal skrev:
Har du noen erfaring med å bruke harddisk vs drivverk? - teoretisk sett skulle du få like god lyd med pc som lagringsmedium, det er kun dacen som begrenser lydkvaliteten??
Ja jeg bruker kun HD som drivverk. Enten direkte fra lydkortets S/PDIF, analogutgang eller via en Squeezebox til en god DAC. Jeg tviler sterkt på at jeg noensinne kommer til å gå tilbake til diskettløsninger som CD/DVD/SACD/BD etc.

Det påstås at endel DACer er følsomme for drivverket, men skaffer du deg en DAC som ikke er det så slipper du i allefall å bruke penger på kostbare plastlesere.

DACen på mange lydkort er forøvrig helt på høyde med mange hifiDACer, selv om innpakningen er mye mindre imponerende.
 

hifigal

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.06.2007
Innlegg
79
Antall liker
35
Hva slags prisnivå mener du man bør opp i for å komme vesentlig opp fra Onkyo kortet??
 

hifigal

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.06.2007
Innlegg
79
Antall liker
35
Jeg har også lest at noen dac er følsomme for spenningsvingninger eller annet, noen som vet hvordan man finner ut av dette?? (litt dyrt å bare prøve hehe) - noen som kanskje har tips til høykvalitets DAC, gjerne som er på bruktmarkedet som man vet fungerer med pc. Har Sonus Faber Electa Amator Høytalere, Papworth , engelsk 200 w forsterker, Wadia cd spiller, altså varm fyldig lyd og trenger et lydkort som matcher dette....
 

hifigal

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.06.2007
Innlegg
79
Antall liker
35
rettelse siste innlegg, ikke lydkort men dac, litt sent her!!!!!!!!!
 
Topp Bunn