Digitale avspillere Dac/Pre med HT Bypass

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Innlegg
438
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg er i markedet etter en Dac/Pre med home theater bypass og har funnet frem til følgende produkter.

Audiolab 8200DQ
Bel Canto Dac 2.5 (3.5)
Wyred 4 Sound DAC 2
Peachtree Audio Grand Pre X-1
Onkyo P-3000R
Perreaux Audiant DP32
Benchmark DAC2 HGC

Planen er å koble Dac/pre inn i et Bryston effektrinn, samt koble prosessor til Dac/Pre. Noen som har noe bra/dårlig å si om disse produktene som kan lede meg litt nærmere en løsning? Har vanskelig for å teste disse opp mot hverandre.

Her også funnet at noen forforsterkere med Dac opsjon bla. McIntosh C48/C50 og Classe CP-800, men disse ligger i en helt annen prisklasse. Mulige kanditater på bruktbørsen.

Mv julehilsen
Luvaton

edit: lagt til flere komponenter i listen
 
Sist redigert:

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Er ute etter det samme. Skal bruke det på JBL LS80 og effekttrinnet tilhører Pioneer SC-LX 81. For skarp lyd og for dårlig i øvre mellomtone på musikk slik det er nå.
Btw: Bruker optisk kabel for lyd... Men hva er best? usb, s/pdif, hdmi? Jeg bare spør. .. :)
 

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
776
Antall liker
143
Dersom du har litt lavt budsjett kan jeg anbefale Parasound NC2100. Denne har HT inngang. og i tillegg til dette har den HT inngang for subb,dette er den ein av få som har. Og dersom du ønsker bruke subb på musikk også er denne genial.
Har hat denne selv, og denne Pre er mye for pengene, Denne dempet toppen ganske mye når jeg koblet denne mellom onkyo reciver og Emotiva effekt.

Jeg hadde da også en DAC med dig.utgang. Dette var en fordel. Jeg kjørte da optisk fra pc til dac. en optisk/coax fra dac til reciver. og samtidig RCA fra dac til Pre. Dette gjorde at når jeg kjørte digital kilde i f.eks VLC player så gikk digitale signal bare rett gjennom dac og til reciver. Kjørte jeg musikk avspilling på pc så satte jeg jo pre til ein annen inngang en HT inngangen og den fikk da signal fra dac.
 

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Innlegg
438
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Tror du har misforstått litt JLmorten. Jeg er på jakt etter en kombinert dac og pre med HT bypass
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Den nye Abrahamsen forforsterkeren som er rett rundt hjørnet bør tilfredsstille disse kravene.
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Dersom du har litt lavt budsjett kan jeg anbefale Parasound NC2100. Denne har HT inngang. og i tillegg til dette har den HT inngang for subb,dette er den ein av få som har. Og dersom du ønsker bruke subb på musikk også er denne genial.
Har hat denne selv, og denne Pre er mye for pengene, Denne dempet toppen ganske mye når jeg koblet denne mellom onkyo reciver og Emotiva effekt.

Jeg hadde da også en DAC med dig.utgang. Dette var en fordel. Jeg kjørte da optisk fra pc til dac. en optisk/coax fra dac til reciver. og samtidig RCA fra dac til Pre. Dette gjorde at når jeg kjørte digital kilde i f.eks VLC player så gikk digitale signal bare rett gjennom dac og til reciver. Kjørte jeg musikk avspilling på pc så satte jeg jo pre til ein annen inngang en HT inngangen og den fikk da signal fra dac.
Dette er jo en grei løsning. Kan alle DAC'er kjøre på dette viset, altså gi ut dobbelt signal på både RCA og optisk/coax? For det er vel det som skjer, og så velger du bare på forforsterkern hvilket signal som skal mottas?

Jeg løste det på følgende vis, som foreløpig er en veldig grei løsning og det er mye bedre lyd enn ved å bruke D/A konverteren i surroundforsterkern:
Musikk fra Spotify kjøres trådløst via Airfoil til Airport Express. Airport Express tar seg av D/A konverteringen og kobles til RCA inngang på forsterkern.
Er veldig fornøyd med lyden nå, men kan sikkert forbedres ytterligere ved å bruke optisk utgang på Airport Express og koble til en enda bedre ekstern D/A konverter. Men ser/hører ikke behovet ennå.
Kjører Canal Digital-boxen(TV-signal) og PC'en(filmer etc) rett inn i TV'en med HDMI. Så tar jeg lyden ut fra Tv'en til forsterkern med den optiske utgangen, slik at D/A konverteren i surroundforsterkern tar seg av lydprosesseringa her.
Dermed er det ikke inngangsvelgern på surroundforsterkern som styrer hva jeg skal se på TV'en, men Tv'en selv! Så styrer surroundforsterkern bare hvilken lydinngang som skal brukes. Enkelt og greit.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hva er vitsen med en egen dac hvis du bare kjører signalet tvers gjennom den og bruker dac-en i en receiver i stedet? ...Eller misforsto jeg noe?
 

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Innlegg
438
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg ser heller ikke den..

Ønsket mitt er å få til best mulig lyd, med minst mulig komponenter. Jeg ønsker bedre lyd enn det min nåværenede surround prosessor kan gi i Stereo og håper å kunne oppnå dette med en dac som er koblet rett til effektrinnet.
 

Vinmono

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.09.2005
Innlegg
84
Antall liker
5
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hørt Bel Canto 1.5 med LNS og 2.5 i ulike oppsett. På plussiden skriver jeg fin oppløst lyd, bass som går laaangt ned, samt et hint av slike oppover (aldri kald eller metallisk). I tillegg idiotsikker betjening, display som kan slås helt av og velfungerende fjernkontroll.

Det ryktes det at den låter litt tammere på lavt volum enn en dedikert pre. Kan ikke si at jeg er spesielt plaget av dette, men utelukker ikke at skeptikerne har et poeng. Dog er jeg usikker på hvor mye av dette som kan tillegges pre'en alene og ikke a) min egen fordom at musikk må et stykke over hviske-nivå før det fremstår som realistisk, eller b) at høyttalerne (og deres følsomhet) er mer sentrale i denne likningen enn selve dac'en.

Alt i alt synes jeg sakene fra BC fungerer bra.
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Hva er vitsen med en egen dac hvis du bare kjører signalet tvers gjennom den og bruker dac-en i en receiver i stedet? ...Eller misforsto jeg noe?
Ja du misforstod. Sikkert litt vanskelig forklart fra min side.

Bruker ikke DAC'en i receivern/surroundforsterkern på to-kanals lyd/musikk. Jeg bruker DAC'en i Apples Airport Express!
Lyden går trådløst fra Macbook Air til Airport Express. Airport Express sin innebygde DAC omformer signalet til analogt, og det analoge signalet går videre inn til de analoge RCA-inngangene på receivern/surroundforsterkern. Lyden blir på dette viset mye bedre enn om jeg skulle brukt DAC'en i suroundforsterkern.

På Airport Express finnes det en optisk digital utgang, og det gjør at jeg har mulighet å gå utenom den innebygde DAC'en hvis jeg vil. Da kan jeg koble til en enda bedre ekstern DAC som omformer signalet fra digitalt til analogt før den stappes inn i de analoge inngangene på surroundforsterkern. Men foreløpig synes jeg lyden er bra nok som den er, og gidder ikke den investeringen nå.

Lyd i flere kanaler på film, TV og Blueray lar jeg DAC'en i surroundforsterkern ta seg av. Har en egen Mac Mini som tar seg av film og nettbasert video, og den er tilkoblet TV'en via HDMI. Lyden går ut digitalt fra TV'en gjennom den optiske utgangen, og ender opp i surroundforsterkern hvor signalet omformes i den innebygde DAC'en og surroundprosessoren der. Filmlyden og surroundlyden er upåklagelig, og viser at Pioneerforsterkern er god på dette.

Håper dette gjorde det litt klarere... :)
 
Sist redigert:

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Innlegg
438
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg har litt tro på 8200DQ, har lyst å teste denne hjemme, men tror det blir litt vanskelig. Denne selges vel kun i Oslo?
Virker som denne gir veldig mye for pengene
 
C

Cappuccino

Gjest
Onkyo P-3000R er også en kombinert DAC/preamp som har HT bypass mulighet.
 
C

Cappuccino

Gjest
Onkyo P-3000R er også en kombinert DAC/preamp som har HT bypass mulighet.
Finner ikke dette i manualen (ht bypass), kan du utdype?
Litt godt gjemt i manualen, ja... De burde brukt begrepet "HT bypass" eksplisitt så hadde det vært enklere.

Men se side 13 om Line 2 inngangen, figur på side 23 som viser receiver koblet til p-3000r og info på side 35.
Man kobler altså preout på receiver til L2 inngangen og setter denne til "Through" i innstillingene.
 
Sist redigert:

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Innlegg
438
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg overså den delen, da har jeg fått oppdatert listen over kandidater.
Er nok ikke så lett å velge her.
 
Topp Bunn