DAB i bil ?

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Hei,

Har en bilradio uten DAB og hører det finnes mange løse "bokser" for å tilby DAB i bil. Noen som har prøvd noen av disse og kan anbefale noe?

Kan ikke bytte ut hele bilstereoen da det er en integrert VW løsning fra 2009, tenker meg noe som kobles til helst via RF slik at jeg slipper ha en egen kabel fra DAB tuner til bilstereo.

Prioritet er på pris, enkel bruk og klar tale, design og HiFi er mindre vesentlig i denne sammenheng.

Mvh Ole
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby
Jeg har bestilt ny kjerre fra MB med avansert navigasjonsanlegg med integrasjon mot iPhone/iPod/smarttelefoner. Begynner å tårne seg opp på kostnadene. Spørsmålet er om jeg også må rive i kr 4570.- for DAB.
 

mwt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2007
Innlegg
294
Antall liker
14
Sted
vestfold
billig og enkelt: kjøpe en fm modulator som kan brukes til en mp3 spiller, den plugges med hjelp av en minijack plugg til en eller annet DAB spiller... dab spillere finnes i flere modeler og priser, men vet ikke helt sikker hvilken fungerer "best" i bilen, men det er jo nettopp det som skal være så bra med dab: den er ikke så følsøm for antenne signaler, den begynner å redusere oppløsning på diskanten når signalen blir dårlig og den muter når det blir for dårlig :)

bruker selv en dyr løsning (Pioneer ODR), men det er slik jeg ville gjørt om det var nødvendig med de forutsetningene.
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby
Nye biler har jo linje, inn, usb og media inngang, men en integrert dab-radio vil jo ha bedre forhold da den utnytter antennen på bilen.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg hadde neppe giddet å belage meg på DAB i dongel via FM. Kommer du litt utenom de aller tetteste stedene så er det rikelig med signal-dropout på DAB selv med integrert DAB/DAB+ og ekstern høyt montert antenne. Tør ikke tenke på et dongel inni bilen. Ville nok bare ha irritert meg.

Kjøpte integrert DAB/+ i ny 5-serie nå, fin funksjon at den veksler til tilsvarende FM-kanal ved signaldropout. Og omvendt. Men man merker jo at FM på sitt beste låter åpnere og rikere også i bilen (med BMW Professional HiFi).
Selv hadde jeg nok belaget meg på integrert DAB+ eller ingen DAB. Med mindre det er nærmest tvingende nødvendig med DAB da.

Ole, er du sikker på at du ikke kan bytte radioen? Eller at VW leverer en modul som oppgradering? Prisspørsmål kanskje. 2009 er jo ikke gammelt, og det kan kanskje sågar være innbygd DAB-antenne i din bil? DAB var vel sikkert et tilvalg på det tidspunkt den var ny?
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Når vi gikk til innkjøp av ny familiebil nylig (Ny Passat Highline stv) hadde du noen opsjoner i forhold til DAB.
I utgangspunktet er DAB standard på så si alle nye VW, men i noen utstyr kombinasjoner frafaller opsjonen.
Jeg ville ha ryggekamera og da var ikke DAB en mulighet med ønsket touch baserte anlegg. Vi ble fortalt at dette var noe VW jobbet med produsenten av radioen (Blaupunkt) for å få løst med en oppgradering om kort tid. Min forrige Golf hadde samme enhet, men med DAB og ryggesensor isteden. Rare disse kombinasjonene :)

Spiller forøvrig ingen rolle da FM er bedre imo. Ikke tror jeg det forsvinner med det første heller. Tidligst 2019 tipper jeg.
 
L

Lars.N

Gjest
Vw /skoda colombus i bilen den suger fm båndet meget bra kan kobble opp dab også men ikke tema med så god fm radio :)

Mvh

Lars
 

JOhan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
112
Antall liker
0
Det høres, på de beskrevne løsningene, at vi er i en mellomperiode hvor DAB i bil ikke her helt 100% klart enda. Kanskje like greit å vente noen år med å kjøpe ny bil om man har muligheten.

For det kommer vel til å ordne seg etterhvert??

mvh
JOhan
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Jeg kjører en del bil mellom Kristiansand og Arendal og har slitt med FM-mottagelsen på deler av dette strekket.
Kjøpte derfor en Tiny DAB-modul som lager et FM-signal. Erfaringene mine var at lyden ble bedre enn med vanlig FM men at jeg likevel fikk dropouts underveis. Tinyen gav da fra seg en type "gurglelyd" som var irriterende.
Den Tinyen jeg hadde var av den typen som ble plassert på en svanehals i sigarettenneren. Den hadde ingen av/på-knapp og tenneren leverte tydeligvis strøm uavhengig av om bilen var påslått eller ikke. Dette medførte at DAB-modulen måtte tas fysisk ut av sigarettenneren hver gang man forlot bilen slik at den ikke stod på hele tiden.

I tillegg burde den medfølgende antennen bli festet i frontruta med sugepropper. Lekkert:rolleyes:

Tinyen ble levert tilbake til butikk etter kort tid.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Vw /skoda colombus i bilen den suger fm båndet meget bra kan kobble opp dab også men ikke tema med så god fm radio :)
Hvis du da ikke vil høre på noen av de mange kanalene som kun sender over DAB, eller vil fortsette å høre på radio når FM-sendingene forsvinner. ;)
 
Topp Bunn