Bil, båt og motorsykkel DAB+ adapter til bil - Forslag?

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.687
Antall liker
7.769
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Akkurat kjøpt ny brukbil (VW Passat Alltrack) med DAB+modul skjult bak hovedenhet.
Problemet er at denne ikke muter DAB+ helt når man kobler til mobil på AUX for å høre musikk.
Etter samtaler med flere bilstereo-butikker var dette en kjent problem på mange hovedenheter når DAB+ kobles på MEDIA IN-inngang.

Løsningen blir da enten å bytte ut hele hovedenheten til en med DAB+ eller å gå for en adapter som da kobles på MEDIA IN-inngang og at jeg kan koble mobil til adapteret med Bluetooth når jeg vil høre musikk fra mobil.

Førstnevnte passerer fort 10k siden jeg har ryggekamera, så derfor må det bli et adapter med skult kabelføring.

Noen som har lest seg opp på dette i det siste eller har egne erfaringer - tips på produkter tas imot :)
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.687
Antall liker
7.769
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Ingen som har noen erfaringer?

Alle kjøpt helt ny bil, ny kontrollenhet eller gitt blanke i DAB+ og streamer via telefonen?
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
785
Ingen som har noen erfaringer?

Alle kjøpt helt ny bil, ny kontrollenhet eller gitt blanke i DAB+ og streamer via telefonen?
Jeg har en billig løsning med en Tiny DAB+ som både har aux og sender til FM båndet.
Svært enkel montering- rett i sigarettenneren

Ikke mulig å lagre favorittkanaler men jeg hører mest på NRK P2 og NRK Klassisk som ligger bare med P3 i mellom så det er enkelt å bytte kanal.

Musikk har jeg på minnepinne rett i bilens USB inngang.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.909
Antall liker
11.300
Sted
Ytterst i havgapet...
HAr sjøl brukt en sånn pinne i strømuttaket en tid, bare som en test.. En kollega av meg fikk installert Autodab, som funker helt greit... FM-sender i den og, men det blir jo en ekstra liten boksedings på dashbordet et seted, okkesom...
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.687
Antall liker
7.769
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Takk for innspill her.

Fått tilbud på Alpine EZi-DAB-BT til 3.500 inkl montering.
De monterer da antenne i bakrute og legger opp strøm skjult bak hovedenhet som kobles til med linjeinngang, slik at det kun er den trådløse adapteren som må sitte synlig i dashbordet. Har da mulighet for tilkobling av mobiler med BT.

Kan virke som en grei løsning :)




Eller hvilket produkt omhandler artikkelen din bambadoo ?
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
785
Har du ikke mulighet til å koble til mobiler på BT på bilens innebyggede løsning?
Var det ikke bare DAB-problemer du hadde?
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.687
Antall liker
7.769
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Har du ikke mulighet til å koble til mobiler på BT på bilens innebyggede løsning?
Var det ikke bare DAB-problemer du hadde?
Er ikke innebygd BT, da hadde jeg bare droppet dette.
Det DAB+ adapteret som er der i dag er av en slik skjult type som er bak hovedenheten og er koblet på samme inngang som AUX-inngangen som er i bilen orginalt. Problemet mitt er at radio via DAB+ ikke muter seg (kun demper seg) når jeg kobler til mobil via AUX.
 
C

cruiser

Gjest
Hva med å bare bruke nettradio, eller bor du slik til at du kjører mye i områder uten dekning? Hvis ikke er det bare å dra ut dabopplegget. Helt gratis
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
785
Hva med å bare bruke nettradio, eller bor du slik til at du kjører mye i områder uten dekning? Hvis ikke er det bare å dra ut dabopplegget. Helt gratis
Men bruken av nettradio er vel ikke gratis.....
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Hva med å bare bruke nettradio, eller bor du slik til at du kjører mye i områder uten dekning? Hvis ikke er det bare å dra ut dabopplegget. Helt gratis
Helt gratis? fortell.

Nettradio spiser jo GB fra mobilabonnementet, og det koster fort noen ekstra hundrelapper i måneden, hvis man klarte seg med 1GB tidligere.
 
C

cruiser

Gjest
Rettelse, krever hvertfall ingen installasjonskostnader. Men du kan fint høre omtrent en time alle 5 arbeidsdager hele måneden på rundt en GB. Det tilsvarer vel for de fleste av oss et par tiere i økte abonnomentskostnader
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.106
Antall liker
9.412
Takk for innspill her.

Fått tilbud på Alpine EZi-DAB-BT til 3.500 inkl montering.
De monterer da antenne i bakrute og legger opp strøm skjult bak hovedenhet som kobles til med linjeinngang, slik at det kun er den trådløse adapteren som må sitte synlig i dashbordet. Har da mulighet for tilkobling av mobiler med BT.

Kan virke som en grei løsning :)




Eller hvilket produkt omhandler artikkelen din bambadoo ?
Jeg har dette adapteret og det funker knallbra og har meget god lyd. Vær oppmerksom på at displayet viser kun stasjonsnavn før det slår seg av. Dette fordi det kun er en fjernkontroll for selve enheten som sitter i antennen. Den er koblet til bilens AUX.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.687
Antall liker
7.769
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Takk for innspill her.

Fått tilbud på Alpine EZi-DAB-BT til 3.500 inkl montering.
De monterer da antenne i bakrute og legger opp strøm skjult bak hovedenhet som kobles til med linjeinngang, slik at det kun er den trådløse adapteren som må sitte synlig i dashbordet. Har da mulighet for tilkobling av mobiler med BT.

Kan virke som en grei løsning :)




Eller hvilket produkt omhandler artikkelen din bambadoo ?
Jeg har dette adapteret og det funker knallbra og har meget god lyd. Vær oppmerksom på at displayet viser kun stasjonsnavn før det slår seg av. Dette fordi det kun er en fjernkontroll for selve enheten som sitter i antennen. Den er koblet til bilens AUX.
Godt å høre du er fornøyd :)
Har du den utgaven som kan brukes som handsfree? Fungerer mikrofonen i så fall ok selv når den er festet på dashbordet?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.106
Antall liker
9.412
Jeg tror det er handsfree, men har ikke sjekket det. Bruker bilens handsfree.
 
Topp Bunn